علائم و نشانه های افسردگی در مردان و زنان و کودکان کدامند؟

۰
(۰)

افسردگی چیست؟

هر از گاهی احساس ناراحتی بخشی طبیعی از زندگی است، اما زمانی که احساساتی مانند ناامیدی بر شما حاکم شود و از بین نرود، ممکن است دچار اختلال افسردگی شوید و نشانه های افسردگی در شما ظاهر شوند. بیش از غم و اندوه در پاسخ به مشکلات و شکست های زندگی، افسردگی نحوه تفکر، احساس و عملکرد شما را در فعالیت های روزانه تغییر می دهد. می تواند در توانایی شما برای کار، مطالعه، خوردن، خوابیدن و لذت بردن از زندگی اختلال ایجاد کند و حتی تلاش برای گذراندن روز می تواند طاقت فرسا باشد.

تعیین اینکه آیا احساسات بدطولانی مدت  و تزلزل ناپذیر ناشی از افسردگی هستند یا خیر، می تواند اولین گام به سمت بهبودی باشد. مهم نیست چقدر احساس ناامیدی می کنید، می توانید بهتر شوید. با درک علل و شناخت علائم و انواع مختلف افسردگی، می توانید اولین قدم ها را برای احساس بهتر و غلبه بر مشکل بردارید. در ادامه با علائم هشداردهنده  و نشانه های افسردگی َآشنا می شویم.

مطالب پیشنهادی : بهترین مرکز مشاوره در تهران

نشانه های افسردگی

نشانه های افسردگی چیست؟

نشانه های افسردگی از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما نشانه های رایجی نیز وجود دارد. اگرچه افسردگی ممکن است تنها یک بار در طول زندگی شما رخ دهد، اما معمولاً چندین دوره دارد. در طول این دوره‌ها، نشانه های افسردگی بیشتر در طول روز و تقریباً هر روز رخ می‌دهد و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • احساس غم، پوچی یا ناامیدی
  • طغیان خشم، تحریک پذیری حتی بر سر مسائل کوچک
  • از دست دادن علاقه یا لذت در اکثر یا تمام فعالیت های عادی، مانند رابطه جنسی، سرگرمی ها یا ورزش
  • اختلالات خواب، از جمله بی خوابی یا خواب زیاد
  • خستگی و کمبود انرژی (بنابراین حتی برای کارهای کوچک تلاش بیشتری می کنید)
  • کاهش اشتها و کاهش وزن یا افزایش میل به غذا و افزایش وزن
  • اضطراب، بی قراری
  • کند شدن قدرت تفکر، صحبت کردن یا حرکات بدن
  • احساس بی ارزشی یا گناه، اصرار بر شکست های گذشته یا سرزنش خود
  • اختلال در تفکر، تمرکز، قدرت تصمیم گیری و به خاطر سپردن چیزها
  • تفکر درباره ی مرگ، خودکشی و حتی اقدام به خودکشی 
  • مشکلات فیزیکی مختلف مانند کمردرد یا سردرد

برای بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال، نشانه های افسردگی معمولاً آنقدر شدید هستند که باعث ایجاد مشکلات قابل توجه در فعالیت های روزمره مانند کار، مدرسه، فعالیت های اجتماعی یا روابط با دیگران می شوند. برخی از افراد ممکن است به طور کلی احساس بدبختی یا ناراحتی کنند بدون اینکه واقعاً دلیل آن را بدانند.

مطالب پیشنهادی : معرفی بهترین کلینیک روانشناسی

نشانه های افسردگی در کودکان و نوجوانان

نشانه های افسردگی در کودکان و نوجوانان

علائم و نشانه های افسردگی رایج در بین کودکان و نوجوانان مشابه بزرگسالان است، اما ممکن است تفاوت هایی نیز وجود داشته باشد. در کودکان با سن کمتر، نشانه های افسردگی ممکن است شامل غم و اندوه، تحریک پذیری، نگرانی، درد و امتناع از رفتن به مدرسه یا کمبود وزن باشد.

در نوجوانان، نشانه های افسردگی اصولا شامل غم، تحریک پذیری، احساس منفی بودن و بی ارزشی، عصبانیت، عملکرد ضعیف یا حضور ضعیف در مدرسه، احساس سوء تفاهم و حساسیت شدید، استفاده از مواد مخدر یا الکل، خوردن یا خوابیدن زیاد، آسیب رساندن به خود و از دست دادن علاقه به شرکت در فعالیت های عادی و اجتناب از تعامل اجتماعی است. 

نشانه های افسردگی در مردان

مردان افسرده کمتر احتمال دارد که احساس تنفر از خود و ناامیدی را بپذیرند. در عوض، آنها از خستگی، تحریک پذیری، مشکلات خواب و از دست دادن علاقه به کار و سرگرمی ها شکایت می کنند. همچنین احتمال بیشتری دارد که نشانه های افسردگی در آنها به صورت عصبانیت، پرخاشگری، رفتار بی پروا و سوء مصرف مواد مخدر باشد.

نشانه های افسردگی در زنان

نشانه های افسردگی در زنان بیشتر احتمال دارد به صورت احساس گناه، خواب زیاد، پرخوری و افزایش وزن باشد. افسردگی در زنان همچنین تحت تأثیر عوامل هورمونی در دوران قاعدگی، بارداری و یائسگی است. در واقع، این اختلال پس از زایمان از هر ۷ زن، ۱ نفر را تحت تاثیر قرار می دهد و نشانه های افسردگی به اشکال مختلف در آنها بروز می کند.

مطالب پیشنهادی : بهترین کلینیک روانپزشکی

نشانه های  افسردگی در افراد مسن

نشانه های افسردگی در افراد مسن

افسردگی بخش طبیعی از افزایش سن نیست و هرگز نباید از آن غفلت کرد. متأسفانه، نشانه های افسردگی اغلب در افراد مسن تشخیص داده نمی‌شود و در  نتیجه اختلال در آنها درمان نمی‌شود و ممکن است آنها خود نیز تمایلی به درخواست کمک نداشته باشند. نشانه های افسردگی ممکن است در افراد مسن متفاوت یا کمتر آشکار باشد، مانند:

  • مشکلات حافظه یا تغییرات شخصیتی
  •  درد های فیزیکی
  • خستگی، از دست دادن اشتها، مشکلات خواب یا از دست دادن علاقه به رابطه جنسی که ناشی از بیماری یا دارو نیست.
  •  تمایل به ماندن در خانه به جای بیرون رفتن برای معاشرت یا انجام کارهای جدید
  • میل به خودکشی به ویژه در مردان مسن

سخن پایانی و سوالات رایج

ما در این مقاله از ویکی درمان به موضوع نشانه های افسردگی پرداختیم و گفتیم افسردگی این روزها میلیون‌ها نفر را در سراسر دنیا تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما درمان‌های مختلفی از تغییر سبک زندگی گرفته تا داروها وجود دارد. صرف نظر از مسیر درمانی که انتخاب میکنید، درخواست کمک حرفه ای اولین قدم برای بازگشت دوباره به احساسات خوب است. اگر برخی از نشانه های افسردگی که در مطلب بالا ذکر شد را برای بیش از دو هفته داشته اید، ممکن است از اختلال افسردگی رنج ببرید. تشخیص اینکه شما افسرده هستید یا نه برای دریافت کمک مناسب بسیار مهم است.

علائم و نشانه های عمومی افسردگی چیست؟

احساس غم و پوچی، تغییر در میزان خواب، کم‌خوری یا پرخوری، بی‌انگیزگی، کاهش علاقه به انجام کار و عدم توانایی در انجام فعالیت‌های مفید و احساس خودکشی.

مدت زمان تقریبی دوره افسردگی چقدر است؟

بیماری افسردگی معمولا زمان بر است و ممکن است دوره ‌های آن چندین هفته یا چندین ماه طول می‌کشد. تحقیقات نشان می‌دهد متوسط زمان اولین دوره از افسردگی ۱۷.۳ هفته، یا حدودا ۴ ماه، است. احتمال بهبودی طی هفته‌ های اول بسیار بالاست. به نظر می‌ رسد شدت اولین دوره از افسردگی میزان پایین آمدن عملکرد بدن یا منزوی شدن روی احتمال عود این اختلال اثر می‌گذارد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

ویدا جامی

ویدا جامی هستم. علاقه مند به حوزه تولید محتوا. سالها در زمینه ترجمه و تولید محتوا اطلاعات عمومی مشغول به فعالیت هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *