دلایل نازک شدن موی سر چیست؟

۵
(۱)

موی سر از ساختاری به نام فولیکول تشکیل شده است که لایه بالایی پیاز مو است. اگر در سیستم رشد و بازسازی این بخش ایرادی وارد نشود، فیبر یا همان الیاف مو را می‌سازد. پس نازکی مو ارتباط مستقیمی با اختلال وارد شده بر فولیکول های مو دارد. برای پیشگیری و درمان آن باید دلایل نازک شدن موی سر خود را بشناسید و فورا اقدام کنید.

دلایل نازک شدن موی سر چیست؟

از جمله مواردی که در نازک شدن مو سر، تاثیرات مستقیمی دارد، عبارت است از:

  • از دلایل نازک شدن موی سر، رسیدگی بیش از حد به موها نظیر استفاده از حالت دهنده‌ها، لخت کننده‌ها، رنگ مو، کراتینه و فر دائم و موقت است. همچنین هنگامی که موهای خود را بالا می بندید، باعث کشیدگی ریشه مو می شود و از دلایل نازک شدن موی سر می باشد.
  • اگر پوست سر شما چرب است، حتما در شستشو موهایتان وسواس بیشتری به خرج دهید. باید بدانید که با استفاده مکرر از شوینده‌های سر که حاوی مقدار زیادی نرم‌کننده و اسانس معطر است، مقدار چربی لازم برای محافظت از فولیکول را از بین می‌رود و خشکی سر حاصل می‌شود که از دیگر عوامل نازک شدن موی سر به حساب می‌آید.
  • بعد از حمام، شانه کردن در حالت خیس مو و یا استفاده از حوله به صورت کشیدن مکرر بین موها از عوامل تاثیرگذار بر دلایل نازک ‌شدن موی سر است.
  • رژیم غذایی شما، آنچه می‌خورید و می‌نوشید، تاثیر بسزایی در رشد و تکثیر موی شما دارد. اطمینان داشته باشید که از آنتی اکسیدان موجود در غذاهای گیاهی، پروتئین، روی، آهن و اسید فولیک به اندازه در رژیم درمانی استفاده کنید.
  • موهای خود را قبل از ایجاد موخوره در انتهای تارها کوتاه کنید. چرا که باعث بهبود سلامت تار مو، رشد بهتر و در نهایت از نازک ‌شدن موی سر جلوگیری میکند.
  • از دیگر دلایل نازک شدن موی سر، وجود استرس بیش از حد و کنترل نشده است.
  • یکی دیگر از دلایل نازک شدن موی سر، عوامل ارثی است که از نسل های قبلی به شما منتقل شده باشد.
  • برس مورد استفاده شما نباید پلاستیکی باشد و ترجیحا از برس با دانه های طبیعی استفاده کنید؛ زیرا که از دلایل نازک شدن موی سر همین عامل است.دلایل نازک شدن موی سر چیست؟

عوامل موثر بر نازک شدن موی سر چیست؟

از جمله مواردی که می تواند باعث نازک شدن موهای سر می شود، عبارت است از:

  • تغییرات هورمونی
  • بچه دار شدن
  • قطع قرص های ضد بارداری
  • کم‌کردن یک دفعه وزن بیشتر از ۱۰ کیلوگرم
  • عفونت و اختلال پوستی
  • تحت درمان به دلیل بیماری خود ایمنی
  • نقص در سیستم ایمنی
  • مشکلات تیروئید
  •  سرطان

روش های جلوگیری از نازک شدن موی سر

روش هایی گوناگونی در این باره وجود دارند که می توانند، بسیار مفید واقع شوند. از جمله این موارد، عبارت است از:

  • اگر به طور طبیعی موهای نازکی دارید و یا اخیرا دچار نازکی موی سر شده اید، از شامپو ضد نازک شدن مو استفاده کنید تا علاوه بر دریافت ویتامین ها و اسیدهای آمینه، حجم موی‌تان هم بیشتر نشان داده شود.
  • ماساژ پوست سر هنگام شست و شو در حمام با استفاده از نوک انگشتان باعث تحریک جریان خون و از بین بردن سلول های مرده پوست می شود.
  • می‌توانید از انواع روغن های ضروری برای برای تقویت ریشه مو استفاده کنید. این روغن ها حاصل اضافه کردن گیاهان دارویی مخصوص به روغن های طبیعی است که از انواع آن روغن اسطوخودوس، رزماری، چوب درخت سرو، تولسی، نعنا و آویشن است که برای رفع و درمان دلایل نازک شدن موی سر موثر است.
  • پیشتر در خصوص لزوم ویتامین‌ها در رژیم غذایی صحبت شد. اگر با وجود مصرف مواد غذایی ویتامین دار همچنان دچار کمبود هستید، استفاده از مولتی ویتامین، اسید فولیک و روی را شروع کنید. زیرا کمبود آن‌ها از دلایل نازک شدن موی سر است.
  • ویتامین D را ماهانه مصرف کنید. چرا که نتیجه مصرف آن درمان و کاهش ریزش مو و نازکی مو است. ویتامین D به طور طبیعی از طریق مواد غذایی و نور آفتاب تامین میشود. از آنجا که مخاطبان درمان نازکی مو سر اکثراٍ بانوان هستند و پوشش بانوان مانعی است برای دریافت مستقیم این ویتامین، توصیه پزشکان استفاده ماهانه از کپسول ویتامین D است و فقر آن از دلایل نازک شدن موی سر است.

روش های جلوگیری از نازک شدن موی سر

کدام مواد غذایی برای بهبود نازکی موی سر مفید است؟

  1. تخم مرغ: حاوی بیوتین و پروتئین است که موجب افزایش و تقویت رشد مو می شود و از ایجاد دلایل نازک شدن موی سر جلوگیری میکند.
  2. ماهی: برای بهبود بخشیدن به رشد مو مصرف امگا ۳ ضروری است که در ماهی یافت میشود.
  3. آجیل: ماده معدنی سلنیوم که در آجیل و دانه های روغنی موجود است که باعث رفع دلایل نازک شدن موی سر و ضخیم شدن موها می شوند.
  4. فلفل قرمز: در فلفل قرمز ترکیبی موثر از کپسایسین وجود دارد که موجب تقویت ریشه مو میشود.
  5. مصرف سیب، دارچین و انگور که دارای آنتی اکسیدان‌های فلاونوئیدی هستند.
  6. کافئین موجود در چای و قهوه که رشد مجدد مو را حاصل می‌شوند.
  7. در موارد زیر موی‌تان را بپوشانید و در برابر آسیب های وارده حفاظت کنید.

مطلب پیشنهادی: روش های درمان ریزش مو چیست؟

روش های درمان نازک شدن موی سر

  • در ابتدا می توانید از محصولاتی که با عناوین: درمان نازک شدن موی سر و یا درمان ریزش و کم حجمی موی سر هستند، استفاده کنید. برای پیدا کردن مورد مناسب حتما تحقیقات لازم را انجام دهید تا تاثیر عکس نبینید.
  • اگر بعد از گذراندن موارد و نکات درمان نازک شدن مو سر نتیجه ای حاصل نشد، میتوانید به سراغ مزوتراپی مو، کاشت مو یا اکستنشن بروید. برای این موارد حتما به بهترین کلینیک کاشت مو مراجعه کنید تا بتوانید درمان تخصصی را پیش بگیرید.

چکیده مطالب:

لیست کامل از دلایل نازک شدن موی سر در کنار راه های درمان و پیشگیری را در بالا مطالعه کردید. اما در آخر پیشگیری بهتر از درمان است. پیشنهاد ما به شما مطالعه دقیق تر دلایل نازک شدن موی سر است و در مرحله بعد، پیگیری موثرانه برای درمان رفع این مشکل از ابتدای مسیر است. زیرا در این صورت مشکل، بنیادی حل می شود و دیگر درگیر عوارض بعد از درمان نخواهید شد که قطعیتی برای درمان دائمی‌شان وجود ندارد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۵ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

آمنه ابراهیمی

آمنه ابراهیمی هستم مترجم متون در زمینه سلامت پوست و مو و مسائل مربوط به زیبایی. حدود 5 سال در زمینه تولید محتوا به صورت تخصصی در زمینه پوست، مو و زیبایی مشغول به فعالیت هستم. جدیدترین روش های زیبایی و درمانی که در سراسر دنیا منتشر می شود را با علاقه دنبال میکنم. آنها را ترجمه میکنم و در قالب محتواهای متنی درمیآورم و در اختیار شما عزیزان قرار میدهم. ممنون میشم محتواهای بنده را مطالعه کنید و نظرات خودتون را در قالب کامنت با من به اشتراک بزارید.

نوشته های مشابه

۸ دیدگاه

    1. اگر فرد در طول روز بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار موی خود را از دست بدهد، ریزش موی طبیعی دارد. این موها، موهای مرده هستند. در نتیجه تفاوتی دارد. فقط محل ریزش با هم متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *