۹ فواید مصرف میوه خشک در دوران بارداری + عوارض آن

۰
(۰)

میوه‌های خشک و آجیل، مواد غذایی پرانرژی و مغذی هستند که می‌توانند میان وعده‌های مناسب برای زنان باردار باشند تا به رفع میل‌های شیرین و گرسنگی کمک کنند. در ادامه مطلب از سایت ویکی درمان فواید مصرف میوه خشک در دوران بارداری را مورد بررسی قرار می دهیم.

چرا مصرف میوه خشک در دوران بارداری مهم است؟

یک رژیم غذایی منظم و متعادل به خانم باردار کمک می‌کند تا نیاز روزانه به مواد مغذی و ویتامین‌های ضروری را برآورده کند. بااین‌حال، میوه‌های خشک به دادن پروتئین اضافی و مواد مغذی مانند آهن، فولات، روی، ید، منیزیم و اسیدهای چرب امگا۳ کمک می‌کنند.

 همچنین، این میوه‌های خشک به‌عنوان یک میان وعده عصرانه سالم یا برای رفع گرسنگی ناگهانی استفاده می‌شود. برای زنان باردار، این میوه‌های خشک می‌توانند نیاز به تأمین تمام مواد مغذی ضروری برای بدنشان را به‌اندازه کسانی که گوشت مصرف می‌کنند، تأمین کنند. بنابراین مصرف میوه خشک در بارداری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

مطلب پیشنهادی : ممنوعات دوران بارداری (غذاهایی که نباید خورد)

مصرف میوه خشک در دوران بارداری

فواید مصرف میوه خشک در دوران بارداری

  • میوه‌های خشک سرشار از فیبر هستند. یبوست مشکل اصلی زنان باردار به دلایل مختلفی مانند تغییرات هورمونی، مصرف قرص‌ها و غیره است. رژیم غذایی با فیبر بالا می‌تواند مشکل یبوست را حل کند و ازاین‌رو میوه‌های خشک باید به‌طور منظم به رژیم غذایی زنان باردار اضافه شود.
  • برخی از زنان باردار کمبود آهن دارند که ممکن است منجر به کم‌خونی شود. میوه‌های خشک مانند خرما و آجیل به‌منظور ایجاد آهن در بدن و جلوگیری از کم‌خونی است.
  • ویتامین A، یک ماده مغذی ضروری است که مسئول رشد استخوان‌های کودک است. میوه‌های خشک سرشار از ویتامین A هستند.
  • میوه‌های خشک سرشار از منیزیم هستند که به رشد سیستم عصبی کودک کمک و در نتیجه مصرف میوه خشک در بارداری دوچندان اهمیت پیدا می‌کند.
  • زنان باردار اغلب با مشکل نوسان فشارخون روبرو هستند. پتاسیم موجود در میوه‌های خشک توانایی کنترل فشارخون را دارد.
  • گفته می‌شود میوه‌های خشک مانند آلو، ماهیچه‌های رحم را تقویت و به زایمان آرام کمک می‌کند.
  • میوه‌های خشک همچنین سرشار از ویتامین E هستند که در رشد ریه‌ها و سلول‌های بدن کودک مفید است. همچنین می‌تواند از آسم در نوزاد جلوگیری کند.
  • میوه‌های خشک مانند بادام سرشار از منیزیم هستند که رشد و حفظ استخوان‌ها را تضمین و به حرکت روده کمک می‌کند.
  • مطالعات نشان می‌دهد که مصرف روزانه میوه‌های خشک توسط مادر می‌تواند خطر ابتلا به آسم و خس خس سینه را در نوزاد کاهش دهد.

عوارض مصرف میوه‌ خشک در دوران بارداری

میوه‌های خشک سرشار از فروکتوز هستند که یک قند طبیعی است. شواهد نشان می‌دهد که مصرف این میوه‌های خشک می‌تواند باعث افزایش کالری و درنتیجه افزایش وزن ناخواسته شود. علاوه بر این‌ها، در زیر برخی از عوارض جانبی دیگری که میوه‌های خشک ممکن است در دوران بارداری ایجاد کنند، آورده شده است.

هر غذایی که در مقادیر بهینه مصرف شود، در صورت عدم مصرف بیش‌ازحد برای بدن مفید است. عوارض جانبی مصرف میوه خشک در دوران بارداری در صورت اصولی مصرف نکردن آن به شرح ذیل است:

  • میوه‌های خشک و آجیل سرشار از ارزش کالری هستند که در صورت مصرف بیش‌ازحد ممکن است منجر به افزایش وزن شود.
  • مصرف زیاد میوه‌های خشک می‌تواند منجر به گاز معده، نفخ و حتی اسهال شود.
  • میوه‌های خشک حاوی قندهای طبیعی مانند فروکتوز هستند که در صورت مصرف بیش‌ازحد ممکن است باعث پوسیدگی دندان شوند.مصرف میوه خشک در دوران بارداری

اقدامات احتیاطی و نکاتی که باید در مصرف میوه‌های خشک انجام دهید

میوه‌های خشک که فواید متعددی برای زنان باردار دارند، باید در مقادیر متوسط مصرف شوند. زنان باردار نیز باید برخی اقدامات احتیاطی را رعایت کنند.

  • همیشه توصیه می‌شود قبل از خرید میوه‌های خشک، تاریخ انقضا را بررسی کنید.
  • برخی از میوه‌های خشک به‌غیراز قندهای طبیعی حاوی قند اضافه‌شده در آن‌ها هستند. تا حد امکان از مصرف این نوع میوه‌های خشک خودداری کنید.
  • برخی از میوه‌های خشک بسته‌بندی‌شده حاوی مواد نگهدارندِ مانند دی‌اکسید گوگرد در آن‌ها هستند که می‌تواند منجر به واکنش‌های آلرژیک یا گاهی اوقات مشکلات تنفسی شود. سعی کنید میوه‌های ارگانیک و بدون مواد نگهدارندِ را فقط از فروشندگان معتبر خریداری کنید.

روش های گنجاندن میوه‌های خشک در رژیم غذایی بارداری

راه‌های مختلفی برای گنجاندن میوه‌های خشک در رژیم غذایی و مصرف میوه خشک در دوران بارداری وجود دارد. در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • این میوه‌ها را می‌توان در سالاد، دسر یا بستنی گنجاند.
  • گنجاندن آن‌ها با میلک شیک (یک نوع بستنی) بهترین ترکیبی است که یک زن باردار باید امتحان کند.
  • مقداری خرما و گردو را چرخ‌کرده و در مقداری نارگیل رنده شده بغلتانید و در یخچال نگهداری کنید، بعد آن را مصرف کنید.
  • برخی از میوه‌های خشک به‌سختی جویده می‌شوند، ازاین‌رو آن‌ها را برای مدتی در آب خیس کرده و سپس مصرف کنید.

نتیجه‌گیری

مصرف میوه خشک در دوران بارداری به دلیل اینکه سرشار از کالری و مواد مغذی هستند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. نکته مهم در این رابطه این است که نباید در مصرف زیاده‌روی کنید. محتوای ارائه‌شده در مقاله صرفاً جهت اطلاع‌رسانی است و نباید به‌عنوان توصیه پزشکی تلقی شود. لطفاً قبل از هرگونه تغییر در رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید.

سوالات متداول

بهترین زمان برای مصرف میوه‌های خشک در دوران بارداری چه زمانی است؟

مصرف میوه خشک در دوران بارداری را می‌توان در تمام دوران بارداری مصرف کرد. دوره خاصی برای مصرف وجود ندارد؛ اما خوردن میوه‌های خشک در سه‌ماهه اول می‌تواند حالت تهوع صبحگاهی شمارا کاهش دهد.

آیا خوردن میوه‌های خشک در دوران شیردهی بی‌خطر است؟

خوردن میوه‌های خشک در دوران شیردهی بی‌خطر است. درواقع خوردن میوه‌های خشک در دوران شیردهی می‌تواند باعث افزایش شیردهی در مادر شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *