در ماه اول بارداری چه اتفاقی می افتد؟ (علائم و نشانه های بارداری)

۰
(۰)

یکی از مهم ترین دوران زندگی هر بانویی، دوران بارداری است که به آن آبستنی نیز گفته می‌شود. بارداری به دو صورت پر خطر و بی خطر تقسیم می‌شود. اگر در ماه اول بارداری به نکات ضروری برای حفظ سلامت خود و فرزندتان توجه نکنید، ممکن است با مشکلات فراوانی مواجه شوید. در این مقاله از ویکی درمان با ما همراه باشید تا با تمام دستورات ماه اول بارداری آشنا شوید. 

علائم ماه اول بارداری

در هفته اول بارداری شما دوران خونریزی قاعدگی خود را به پایان می‌رسانید و هنوز باردار نیستید. در طی هفته‌های بعد با تخمک گذاری و لقاح مواجه خواهید شد. در ادامه‌ی ماه ۱ بارداری با حالت تهوع در بارداری، سردرد، گرفتگی عضلات بخصوص ران پا و احساس درد در نوک سینه‌ها مواجه خواهید شد. در ادامه به علائم اولیه و رایج ماه ۱ بارداری می‌پردازیم.

علائم ماه اولیه بارداری

  • تاخیر در دوره پریود: اولین نشانه برای خانم‌هایی که اقدام به بارداری می‌کنند؛ عقب افتادن و تاخیر عادت ماهانه است. برای این دوران بهتر است تا یک هفته پیش از عقب افتادن دوران بارداری، بیبی چک تهیه کنید. 
  • لکه بینی: خونریزی در مورد همه بانوان باردار رخ نمی‌دهد. اما اگر با این موضوع مواجه شدید، می‌توانید خوشحال باشید که باردار هستید. 
  • تکرار ادرار از نشانه‌های بارداری است که در هفته ششم بارداری با آن روبرو خواهید شد.
  • ویار بارداری: هوس برخی غذاها و حس نفرت به غذاها از دیگر نشانه‌های بارداری است. در این دوران ممکن است نسبت به اغلب بوهایی که استشمام می‌کنید، حس خوبی نداشته باشید.
  • نوسانات خلقی: نوسانات خلقی در ماه اول بارداری، از خفیف تا شدید درجه بندی می‌شود. این تغییرات اخلاق کاملا طبیعی است. تلاش خود را بکنید تا با تمرین، احساسات خود را کنترل کنید. 
  • تغییر دمای بدن: در ماه اول بارداری و با آغاز تخمک گذاری با افزایش دمای بدن روبرو خواهید شد.

تغذیه در ماه اول بارداری

اکثر بانوان با عقب افتادن، دوره پریودشان متوجه بارداری خود می‌شوند و برای اطمینان خاطر با انجام آزمایش بارداری، پی می‌برند که در ماه اول بارداری هستند. در طی دوران بارداری برای حفظ سلامت خود و فرزندتان باید از رژیم غذایی سالم پیروی کنید. در ادامه گروهی از مواد غذایی که در ماه بارداری پیشنهاد می‌شود را معرفی می‌کنیم:تغذیه در ماه اول بارداری

  • محصولات لبنی: برای عملکرد صحیح قلب و سیستم عصبی جنین باید به مصرف شیر، کشک، ماست و دوغ بپردازید. بنابراین ضروری است که از ماه اول بارداری تا انتهای دوران بارداری، آن را در رژیم غذایی خود جای دهید.
  • مصرف سبزیجات و میوه ها: برای استحکام و تقویت استخوان‌های جنین، مصرف میوه‌ها و سبزیجاتی که حاوی ویتامین C هستند، توصیه می‌شود. همچنین میوه ها و سبزیجات با دارا بودن فیبر، از یبوست پیشگیری می‌کنند و در عملکرد صحیح دستگاه گوارش موثر است. 
  • مواد غذایی حاوی فیبر: برای تنظیم دستگاه گوارش باید مواد غذایی مثل جو دو سر، نان، حبوبات در برنامه غذایی شما جای بگیرد. 
  • گوشت: برای اینکه خونسازی در مادر و جنین اتفاق بیفتد، از مصرف گوشت قرمز بدون چربی غافل نشوید. گوشت منبع غنی از آهن است که در تشکیل هموگلوبین موثر است.

بایدها و نبایدهای ماه اول بارداری

بایدها و نبایدهای ماه اول بارداری

رعایت دستورات در ماه اول بارداری، کمک می‌کند تا از خطرات احتمالی دور بمانیم. در ادامه، توصیه‌هایی برای ماه ۱ بارداری ذکر شده‌است.

  1. از مصرف مولتی ویتامین ها غافل نشوید؛ برای تامین مواد مغذی برای رشد جنین ، آنها را در رژیم خود جای دهید. این ویتامین‌ها دوز بالاتری از اسید فولیک کلسیم و آهن را دارا می‌باشند. 
  2. سیگار را ترک کنید؛ تا فرزند شما نسبت به سایر نوزادان از وزن کمتر برخوردار نباشد. همچنین به دلیل وجود نیکوتین در آن احتمال اعتیاد کودک در سنین پایین تر به سیگار وجود دارد.
  3. خواب مناسب: با تغییر سطح هورمون‌ها و اضطرابی که در این دوران تجربه می‌کنید، ممکن است با اختلال در خواب مواجه شوید. در ماه اول بارداری سعی کنید تا ساعت خواب خود را تنظیم کنید و طبق برنامه‌ریزی پیش بروید. تعیین زمان ۷ تا ۹ ساعت برای خواب شبانه شما کافی است. 
  4. از مصرف الکل خودداری کنید؛ تا امکان ابتلا به سندرم جنینی الکل (FAS) کاهش پیدا کند. 
  5. ورزش: برخی از بانوان این تصور را دارند که در دوران بارداری نباید هیچ گونه فعالیت فیزیکی داشته باشند. اما  در حال حاضر می‌دانیم انجام ورزش بارداری کمک می‌کند تا مشکلاتی مثل بی خوابی، درد عضلانی و مشکلات خلقی مقابله کنیم. اگر پیش از بارداری از ورزش کردن غافل بودید، از پزشک خود بخواهید تا تمرینات مناسب برای این دوره را برای شما بگنجاند.
  6. غذاهای دریایی بخورید؛ زیرا حاوی اسیدهای چرب امگا ۳، آهن و کلسیم هستند.
  7. از مصرف غذاهای خام و نیم پز خودداری کنید. گوشت خوراکی مثل سوسیس، هات‌داگ و سایر گوش‌های فرآوری شده، اجتناب کنید. احتمال ابتلا به توکسوپلاسموز و  لیستریوز با مصرف این مواد غذایی وجود دارد.
  8. از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه خودداری کنید. مصرف شیر خام در دوران بارداری توصیه نمی‌شود؛ زیرا برای از بین بردن باکتری‌های مضر گرم نشده‌اند. همچنین احتمال دارد که دارای لیستریا باشد که منجر به سقط جنین می‌شود.

سخن آخر 

در این مقاله تمام بایدها و نبایدهایی که در ماه اول بارداری باید رعایت کنید را ذکر کردیم. برای اینکه بتوانید از سلامت خود و فرزندتان را تضمین کنید، بهتر است تا موارد گفته شده را رعایت کنید. همچنین برای اینکه با مشکل خاصی رو به رو نشوید، وضعیت سلامت خود را به پزشک متخصص اطلاع دهید.

سوالات متداول

انجام ورزش در ماه اول بارداری ضرر دارد؟

با توجه به توصیه پزشکان متخصص این حوزه، بهتر است تا در دوران بارداری ورزش های مخصوص را انجام دهید.

آیا لکه بینی از علائم بارداری است؟

یکی از نشانه های بارداری خونریزی است. ولی در همه بانوان این اتفاق رخ نمی دهد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *