ماسک صورت اسکراب: انواع و طرز استفاده از آن

۰
(۰)

ماسک صورت اسکراب موجب درخشندگی، پاکیزگی و به طور کلی بهبود کیفیت پوست می‌شود. فرآیند اسکراب با برداشتن لایه‌ای از پوست‌های مرده، به شفافیت و لطافت پوست کمک می‌کند. در ادامه مطلب از ویکی درمان به مزایا، طرز استفاده و سایر نکات مربوط به ماسک صورت اسکراب می‌پردازیم.

ماسک صورت اسکراب چیست؟

ماسک صورت اسکراب یکی از انواع ماسک‌های لایه بردار است. واژه اسکراب در لغت به معنی مالش‌دادن یا تمیزکردن است. این ماسک به شکل کرم یا ماده‌ای خمیرمانند است که برخلاف اکثر ماسک‌های موجود در بازار که بر روی پایه‌ای پارچه‌ای (شبیه به دستمال‌های مرطوب) عرضه می‌شوند، در بسته‌بندی‌های شیشه‌ای یا پلاستیکی قابل خریداری است.

اسکراب‌ها دارای موادی با خاصیت سایندگی هستند که موجب برداشتن لایه­‌های پوست مرده می‌­شوند. از این ماسک برای اسکراب کردن پوست‌های مرده در ناحیه‌هایی از بدن مثل آرنج، زانو و مچ پا خصوصاً در ناحیه‌ی قوزک یا حتی کف پا می‌توان استفاده کرد.

مزایای استفاده از ماسک صورت اسکراب

نقش اصلی اسکراب‌ها برداشتن لایه­‌ای از پوست‌های مرده است؛ سایر مزایای آن در ارتباط با همین نقش اصلی تعریف می­‌شوند که عبارت­‌اند از:

  • بازکردن منافذ پوست
  • کاهش و بهبود آکنه­ و جوش
  • کاهش یا بهبود التهابات پوستی ناشی از مسدودشدن منافذ پوستی

انواع ماسک صورت اسکراب

طرز استفاده از ماسک صورت اسکراب

  1. ابتدا صورت خود را کاملاً تمیز کنید.
  2. اندکی از ماده اسکراب را برداشته، با دست یا با پد روی ناحیه مورد نظر قرار دهید.
  3. با حرکات دایره‌­ای شروع به ماساژ دادن کنید.
  4. بگذارید ماسک بین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی پوست باقی بماند.
  5. پس از آن با آب ولرم بشویید.
  6. در انتها حتماً از مرطوب­‌کننده پوست استفاده کنید.

تفاوت ماسک صورت اسکراب و لایه‌­برداری

ماسک‌های اسکراب­ که خود نوعی ماسک لایه بردار محسوب می­‌شوند، از ماسک‌ها یا کرم­‌های لایه بردار ضعیف‌­تر هستند. به عبارت دیگر اسکراب‌­ها پوست مرده سطحی را از بین می‌­برند اما لایه بردارها با نفوذ به لایه‌­های عمیق‌­تر پوست، به پاکسازی­‌های جدی‌­تر می‌­انجامند. به همین دلیل است که خاصیت آبرسانی بیشتری از اسکراب‌­ها دارند، اما نمی‌­توان از آن‌­ها مکرراً استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی: بهترین لایه بردار پوست

انواع اسکراب‌­های خانگی و طبیعی

از مواد طبیعی مختلفی می­‌توان در تهیه‌­ی ماسک صورت اسکراب خانگی استفاده است. فقط کافی است تا در خانه، دستگاه مخلوط­‌کن داشته باشید. فهرستی از انواع ماسک‌های اسکراب قابل تهیه در خانه به همراه مواد تشکیل­‌دهنده آن‌­ها در زیر آمده است:

  • ماسک صورت اسکراب آلوئه­‌ورا: یک قاشق غذاخوری آلوئه‌­ورا + یک قاشق غذاخوری روغن زیتون + یک چهارم لیوان شکر
  • ماسک صورت اسکراب شکر و نارگیل: یک تا دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل + یک سوم لیوان شکر
  • ماسک صورت اسکراب بادام، ماست و چای سبز: چهار تا پنج عدد بادام + یک قاشق غذاخوری ماست + یک قاشق غذاخوری چای سبز. بادام را با آسیاب خرد کرده تا با بقیه مواد حالت خمیرمانندی ایجاد کند.
  • ماسک صورت اسکراب جو دو سر و عسل: یک لیوان سرخالی جو + یک قاشق غذاخوری عسل + یک قاشق غذاخوری ماست. جو را آسیاب کرده و با بقیه مواد مخلوط کنید؛ همچنین می‌­توانید از آرد جو اسفاده کنید.
  • ماسک صورت اسکراب پوست پاپایا و آناناس: یک عدد پاپایا + یک قاشق غذاخوری آب آناناس + یک قاشق غذاخوری آبلیمو + یک قاشق غذاخوری شکر

به طور کلی از شکر، تفاله میوه­‌ها و پوسته­‌های آسیاب‌­شده آجیل‌­ها می‌­توان به عنوان اسکراب استفاده کرد؛ برای حصول نتیجه بهتر می‌­توانید این مواد را با مایعاتی مثل شیر رقیق کرده و سپس استفاده نمایید.

مطلب پیشنهادی: نکات مهم در استفاده از ماسک صورت

طرز تهیه ماسک اسکراب صورت

قبل از استفاده از ماسک صورت اسکراب حتماً بخوانید

ماسک اسکراب برای تمامی افراد با پوست‌های مختلف مناسب نیست بنابراین باید قبل از مصرف به نکات زیر توجه کنید:

  • اگر مشکلات پوستی مانند تبخال یا انواع زگیل دارید نباید از اسکراب استفاده کنید.
  • نمی­‌توانید اسکراب را به صورت روزانه مصرف کنید؛ بهترین میزان مصرف آن، به صورت دو هفته یکبار است اما تا هفته‌ای یک‌بار نیز بسته به نوع پوست قابل استفاده است.
  • پس از اسکراب زیر تابش مستقیم آفتاب قرار نگیرید و اگر بیرون می‌­روید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.
  • اسکراب­‌های حاوی مشتقات بادام یا هسته زردآلو برای پوست‌های چرب بهتر هستند.
  • قبل از استفاده از اسکراب حتماً آن را روی مچ دست خود به مدت بیست دقیقه قرار داده تا از عدم واکنش­‌های ناخوشایند پوستی اطمینان حاصل کنید.
  • در صورت بروز نشانه­‌هایی از قبیل خارش یا اگزمای پوستی ادامه ندهید و فوراً ماسک را بشویید.

سوالات متداول

معایب ماسک صورت اسکراب چیست؟

از عوارض ماسک صورت اسکراب می توان به مواردی همچون تحریک شدن پوست، قرمزی پوست، خشکی پوست و ایجاد خراش و زخم روی پوست اشاره داشت.

اصلی ترین کاربردهای ماسک صورت اسکراب کدام است؟

از اصلی ترین کاربرد ماسک صورت اسکراب می توان به مواردی همچون رفع جوش و آکنه، جوانسازی با حذف سلول مرده، رفع تیرگی پوست، کاهش چربی پوست و حفظ رطوبت پوست اشاره داشت.

کلام آخر

ماسک­ اسکراب صورت روش مناسبی برای پاکسازی و آبرسانی پوست است و به نسبت کرم­‌های لایه بردارعوارض کمتری دارد. قبل از خرید و مصرف هر نوع ماسک اسکراب حتماً از نوع پوست، دلیل مصرف و حساسیت­‌های پوستی خود آگاه شوید، که برای مطمئن شدن از عدم ایجاد عوارض در پوست خود، میتوانید توسط بهترین دکتر پوست معاینه شوید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

آمنه ابراهیمی

آمنه ابراهیمی هستم مترجم متون در زمینه سلامت پوست و مو و مسائل مربوط به زیبایی. حدود 5 سال در زمینه تولید محتوا به صورت تخصصی در زمینه پوست، مو و زیبایی مشغول به فعالیت هستم. جدیدترین روش های زیبایی و درمانی که در سراسر دنیا منتشر می شود را با علاقه دنبال میکنم. آنها را ترجمه میکنم و در قالب محتواهای متنی درمیآورم و در اختیار شما عزیزان قرار میدهم. ممنون میشم محتواهای بنده را مطالعه کنید و نظرات خودتون را در قالب کامنت با من به اشتراک بزارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *