لیزر موهای زائد، برای همیشه با موهای زائد خداحافظی کنید!

۵
(۱)

در لیزر موهای زائد، با استفاده از پرتو لیزر، به فولیکول‌های مو آسیب زده می شود و آنقدر این کار ادامه پیدا می کند تا فولیکول‌ها ضعیف و ضعیف‌تر شوند و در نهایت از بین بروند. خوب است بدانید که این روش کاملا دائمی نبوده. حتی بعد از بین بردن موهای زائد بدن، مدتی بعد، ۲۰ تا ۳۰ درصد از موهای بدن، دوباره رشد کنند که این موضوع در هنگام انجام جلسات یادآوری می‌شود.

مقاله پیشنهادی: بهترین مرکز لیزر در تهران کجاست؟

لیزر، در حقیقت نوعی پرتو نور پرانرژی است، که ویژگی‌های فیزیکی خاصی را به همراه دارد. لیزر یک روش دائم، بدون خطر و عوارض برای کاهش و یا از بین بردن موهای زائد بدن است.

لیزر موهای زائد چیست و چگونه عمل می کند؟

همانطور که گفته شد، لیزر موهای زائد، در واقع یک نوع پرتو نوری است که البته دارای ویژگی های فیزیکی خاصی است. یعنی، برای هر هدفی، می توان این ویژگی ها را تغییر دارد. دستگاه ها و یا فناوری ها بسیار مختلفی در لیزر موهای زائد مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله این موارد، عبارت است از:

  • لیزر الکساندریت.
  • لیزر دایود.
  • ND:YAG.
  • و موارد دیگر.

بهتر است بدانید، هرکدام از این موارد، دارای ویژگی های خاص خود می باشند و با توجه به نوع پوست، از آن ها استفاده می شود. به عنوان نمونه، لیزر ND:YAG بیشتر مناسب پوست های تیره رنگ می باشند. در مقابل، لیزر الکاندریت برای پوست های روشن مناسب است. تفاوت این موارد در فرکانس و طول موج لیزر است.

بهترین دستگاه های لیزر موهای زائد

روند انجام این فرایند، به این صورت می باشند که، با حرارت لیزر، قسمت تیره رنگ فولیکول مو، دچار آسیب می شود و در چرخه رشد مو اختلال ایجاد می کند. بعد از انجام این فرایند، فولیکول ها شروع به تولید موهای جدید می کنند. برای همین است که به تعداد جلسات متعددی نیاز است تا لیزر موهای زائد اثربخشی مطلوب را داشته باشد.

بهترین دستگاه های لیزر موهای زائد!

لیزر موهای زائد در ایران با دستگاه‌های متفاوتی انجام می‌شود، که در ادامه به برخی از انواع مختلف این دستگاه‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • لیزر الکساندرایت :در حال حاضر محبوب‌ترین نوع لیزر محسوب می‌شود و قادر است موهای زائد نوع ۱، ۲ و ۳ را از بین ببرد.
  • لیزر آپوجی: ساخت یک کمپانی آمریکایی بوده و از تکنولوژی کندلا استفاده می‌کند. البته این نوع لیزر قدیمی‌تر بوده و تقریبا استفاده از آن در کلینیک های لیزر موهای زائد زیبایی منسوخ شده است.
  • لیزر دایود: قابلیت از بین بردن موهای نوع ۱ تا ۶ را داشته و البته در مواردی باعث ایجاد التهاب و کبودی در افراد می‌شود. خوب است بدانید، طول موج دایود نسبت به الکساندرایت بیشتر بوده و عمق نفوذ بیشتری را به همراه دارد. اما برندهای مطرح این لیزر معمولا در ایران یافت نمی‌شوند.
  •  آی پی ال: این روش نسبت به سایر روش‌ها ارزان‌تر است. اثرگذاری کمتری هم به همراه دارد و نوعی لیزر خانگی هم محسوب می‌شود. در حقیقت این روش لیزر نبوده و نور شدید پالسى است، که توسط یک لامپ گزنون تولید مى‌شود.
  • لیزر ND:YAG: برای پوست‌های تیره‌تر و نواحی تیره و گندمی پوست کاربرد بیشتری دارد. چرا که لیزر الکساندرایت روی نواحی تیره، تاثیر چندانی نداشته و به خوبی عمل نمی‌کند.

نکته: منظور از موهای نوع ۱ تا ۶، میزان تیرگی و روشنی آن ها می باشد که از عدد ۱ (روشن ترین) تا عدد ۶ (تیره ترین) متغیر است.

لیزر موهای زائد واژن

لیزر موهای زائد واژن (لیزر بیکینی) چگونه است؟

لیزر موهای زائد واژن یا لیزر بیکینی، یکی از رایج ترین روش های از بین بردن موی زائد است که در سرتاسر جهان، طرفداران زیادی دارد. دلیل محبوبیت آن این است که تاثیرات بسیار پایداری را به همراه دارد. همچنین فاقد هرگونه درد و التهابی است. روند انجام آن، مانند تمامی روش های لیزر موهای زائد، در طی چند جلسه انجام می شود.

این فرایند، پس از اتمام، نیازمند هیچگونه مراقبت خاصی نمی باشد. اما یکسری توصیه ها نظیر: خودداری کردن از شیو پس از لیزر، تیغ کشیدن و غیره، وجود دارند که باید رعایت شوند. نکته قابل توجه این است که، به دلیل حساسیت بالای این ناحیه، انتخاب نوع دستگاه و میزان طول موج، دارای اهمیت بسیار زیادی است.

کاربرد و مزایای لیزر موهای زائد چیست؟

لیزر موهای زائد نسبت به سایر روش‌های موزدایی، مزایایی دارد، که در اینجا به چند مورد از آنها اشاره خواهیم کرد.

  • سرمایه‌گذاری و صرفه‌جویی در هزینه: شاید در ابتدا این روش پرهزینه به نظر بیاید، اما با توجه به اینکه لیزر موهای زائد، روشی دائمی محسوب می‌شود؛ در بلند مدت از هدر رفت هزینه شما برای از بین بردن موهای زائد جلوگیری می‌کند.
  • اگر لیزر موهای زائد به طور درست و اصولی انجام گیرد؛ با کمترین عوارض همراه خواهد بود و آسیبی به قسمت‌های مختلف بدن نخواهد زد.
  • این شیوه را می‌توان روشی بدون درد نامید. اگرچه در برخی افراد که آستانه تحمل درد پایینی دارند؛ ممکن است با درد همراه باشد ولی در بیشتر افراد بدون درد و با با حداقل درد همراه است. در مقایسه با روش‌هایی مانند اپیلاسیون، درد ناچیزی دارد.
  • از بین رفتن جوش‌ها و موهای زیرپوستی به علت از بین بردن فولیکول‌های مو به طور دائمی.
  • این روش، برای همه نواحی بدن قابل استفاده است؛ حتی نواحی که امکان از بین بردن موها به وسیله بعضی از روش‌ها وجود ندارد.
  • این روش مناسب برای خانم‌ها و آقایان در کلینیک های لیزر موهای زائد مختلف است.
  • یک روش تایید شده از لحاظ علمی در جهان است.

لیزر موهای زائد

عوارض وحشتناک لیزر موهای زائد!

به طور کلی، اگر لیزر موهای زائد به شکلی اصولی و درست انجام گیرد و مراقبت‌های بعد از آن نیز به خوبی انجام گیرد؛ عوارض خاصی نخواهد داشت. ولی به چند نوع از عوارضی که ممکن است، در مواردی برای افراد پیش آید، در این قسمت اشاره می‌کنیم.

  • بعضی از عوارض مانند قرمزی و تورم خفیف در لیزر طبیعی بوده و تا چند ساعت پس از انجام لیزر، خود به خود از بین می‌روند؛ اما اگر ادامه‌دار باشند، باید حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر در لیزر صورت، از عینک مخصوص چشم استفاده نشود، ممکن است اشعه لیزر برای چشم‌ها آسیب‌زا باشد.
  • خشکی و پوسته پوسته شدن پوست هم در موارد نادری ممکن است، رخ دهد.
  • یکی دیگر از عوارضی که ممکن است رخ دهد، بلند و ضخیم شدن موهای نازک و کرکی است، که به علت‌های مختلف ممکن است ایجاد می‌شود.
  • هایپوپیگمنتیشن یا روشن شدن رنگ پوست، در بعضی موارد می‌تواند از عوارض لیزر موهای زائد باشد، که به علت‌های نامعلوم اتفاق می‌افتد و پس از گذشت مدت زمانی معمولا از بین می‌رود.
  • عفونت‌های پوستی: این مورد بسیار نادر است اما در مواردی هم ممکن است، رخ دهد. اگر شما دچار تبخال، زگیل، اگزما، زخم و یا هر عارضه پوستی دیگری هستید و این عارضه در معرض اشعه‌های لیزر قرار گیرد، ممکن است دچار عفونت شود و مشکلاتی را برای شما به همراه داشته باشد؛ پس بهتر است، پیش از انجام لیزر، این موارد را با اپراتور خود در میان بگذارید تا این قسمت‌ها را بپوشاند.
  • سوختگی و تاول و التهاب شدید؛ این موارد بسیار نادر بوده و در صورتی که اپراتور شما بی‌تجربه و تازه‌کار باشد، ممکن است رخ دهد؛ پس بهتر است در یک کلینیک معتبر فرایند لیزر خود را انجام دهید.

آیا لیزر موهای زائد دردناک است؟

در این جا لازم به ذکر است، بگوییم برخی از شنیده‌ها مبنی بر اینکه لیزر موهای زائد، باعث نازایی و یا تشدید بیماری‌هایی مثل سرطان می‌شود، پایه و اساس علمی نداشته و تاکنون این موارد به طور علمی در جایی از جهان ثابت نشده است. می‌توان اذعان داشت، که این موارد فعلا در حد شایعه هستند.

آیا لیزر موهای زائد دردناک است؟

لیزر موهای زائد، ممکن است در قسمت‌هایی از بدن با درد همراه باشد، که علت اصلی آن حرارت ایجاد شده توسط دستگاه لیزر است و در دستگاه‌هایی که سیستم خنک کننده مناسبی دارند، این درد کمتر احساس می‌شود. البته با عوامل مختلفی می‌توان این دردها را کم کرد و یا از بین برد که در اینجا به چند مورد اشاره میکنیم.

  • در هنگام مراجعه برای لیزر، موهای زائد خود را شیو و کوتاه کنید.
  • خانم ها در هنگام عادت ماهیانه برای لیزر مراجعه نکنند.
  • قبل از لیزر آب بنوشید.
  • از دستگاه‌هایی که سیستم خنک کننده مناسب دارند، استفاده کنید.
  • می‌توانید ۵ تا ۱۵ دقیقه قبل از شروع لیزر بر روی نواحی مختلف یخ بگذارید.
  • و در نهایت اگر همچنان این درد برای شما غیر قابل تحمل بود، میتوانید از کرم‌های بی‌حس کننده، پیش از انجام لیزر استفاده کنید.

چه مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد لازم است؟

بعد از لیزر موهای زائد به علت تاثیر لیزر بر پوست و همچنین تغییراتی که ایجاد شده است. پوست بیشتر در معرض آسیب است. به همین خاطر مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد به‌منظور کاهش عوارض و پیشگیری از آسیب‌های جانبی که ممکن است براثر بعضی عوامل رخ دهند بسیار ضروری است. در ادامه برخی اقدامات و مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد را با هم بررسی می‌کنیم.

از صدمات احتمالی جلوگیری کنید!

در طی لیزر موهای زائد با گرم کردن مو اقدام به سوزاندن فولیکول آن می‌کنیم. این امر باعث آسیب دیدن مو پیاز آن به‌عنوان بخشی از پوست می‌شود. به همین خاطر در اولین اقدام از مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد لازم است از وارد کردن آسیب بیشتر به پوست اجتناب کنیم.

به همین دلیل لازم تا چند روز بعد از لیزر از انجام یک سری اقدامات خودداری کنید. این اقدامات شامل کارهایی مانند وکس، الکترولیز، تاتو، میکرونیدلینگ، لایه‌برداری و دیگر روش‌هایی است که باعث التهاب پوست می‌شوند. اگر قصد انجام هر یک از کارهای فوق را دارید حتماً قبل از آن با پزشک خود صحبت کنید. به‌هیچ‌وجه قبل از تایید ایشان اقدام به این قبیل از فعالیت‌ها نکنید.

نگذارید پوستتان گرم شود!

استفاده از لیزر باعث گرم شدن بافت‌های اطراف فولیکول می‌شود. در طی جلسه درمان متخصصان برای جلوگیری از ایجاد آسیب‌های احتمالی از روش‌های خنک‌سازی خاصی استفاده می‌کنند؛ اما بعد از آن شما باید خودتان مراقب گرم شدن پوستتان باشید.

به همین خاطر در اقدام بعدی از مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد لازم است حداقل تا ۴۸ ساعت بعد از استفاده از لیزر در مراکز لیزر مو، از انجام فعالیت‌هایی که موجب گرم شدن پوستتان می‌شود، خودداری کنید. این فعالیت‌ها شامل ورزش، فعالیت بدنی شدید، جکوزی، سونا و دیگر موارد می‌شوند.

پوستتان را از اشعه UV حفظ کنید!

لیزرها با اعمال گرما روی ملانین‌ها که رنگ‌دانه‌های مو هستند، باعث سوزاندن فولیکول مو می‌شوند. ملانین رنگ‌دانه‌ای طبیعی است که در پوست ما نیز وجود دارد؛ اما تراکم در پوست خیلی کمتر از مو است. هم‌چنین دستگاه‌های لیزر پرتوهای لیزر را در مقطع‌های کوتاهی می‌تابانند. به همین خاطر قبل از اینکه ملانین‌های پوست آسیب ببیند فولیکول مو می‌سوزد.

وظیفه‌ی اصلی رنگ‌دانه‌ها یا همان ملانین‌ها محافظت پوست و مو در برابر اشعه خطرناک فرابنفش است. در طی لیزر موهای زائد ممکن است بخشی از ملانین پوست نیز در معرض اشعه لیزر قرار گرفته و منجر به سوختگی پوست شود. به همین خاطر لازم است پوست بیشتر از قبل در برابر اشعه فرابنفش محافظت شود.

در آخرین گام از مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد باید بدانید؛ نور خورشید و دستگاه‌های سولاریم از مقدار زیادی اشعه فرابنفش تشکیل‌شده‌اند. به همین خاطر لازم است از استفاده از دستگاه‌ها سولاریم جدا خودداری کنید. در صورتی که مجبور هستید در معرض آفتاب قرار بگیرید؛ حتماً نواحی لیزر شده در کلینیک لیزر موهای زائد را با لباس بپوشانید. اگر پوشاندن آن با لباس مقدور نیست از کرم‌های ضد آفتاب قوی استفاده کنید.

مهم ترین اقدامات مهم بعد از لیزر موهای زائد:

قبل از لیزر، برای کاهش درد می توانید از کرم های بی حس کننده مانند زایلاپی استفاده کنید.

  • یک روز قبل از نوبت لیزر، موهای خود را با ژیلت اصلاح کنید.
  • اگر بعد از لیزر احساس درد یا سوزش دارید، از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • بلافاصله بعد از لیزر، حمام نکنید.
  • در معرض تابش نور خورشید قرار نگیرید.
  • در حین پروسه لیزر، حمام آفتاب نگیرید و از دستگاه های سولاریوم استفاده نکنید.
  • بهترین روش اصلاح موهای زائد در حین پروسه درمان، استفاده از ژیلت است. روش هایی مانند بندانداختن، وکس و .. توصیه نمی شود.
  • زمان لیزر باید پوستتان تمیز باشد. اگر قبل از لیزر از کرم های بی حس کننده استفاده کردید، قبل از لیزر آن را پاک کنید.
  • پروسه درمان خود را کامل کنید تا نتیجه مثبت از روند درمان خود بگیرید.
  • از بهترین مراکز لیزر موهای زائد استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: لیزر موهای زائد صورت چیست و چه پیامدی به همراه دارد؟

مراقبت ‌های بعد از لیزر موهای زائد دستگاه تناسلی

لیزر موهای ناحیه تناسلی به دلیل ضخامت و تیرگی مو‌ها از بهترین نواحی بدن برای لیزر است اما باید توجه داشت که این ناحیه از حساسیت پوستی بیشتری برخوردار و امکان تورم و التهاب در این نقطه از بدن از سایر نقاط بیشتر است. مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد ناحیه تناسلی به طور کلی شامل رعایت برخی نکات است که در تمامی افراد و تمام ناحیه لیزر شده بکار می‌رود. این نکات شامل موارد زیر است:

  • استفاده از کرم خنک‌کننده برای تسکین التهاب یکی از اقدامات لیزر بیکینی است. بعد از اتمام جلسات لیزر در کلینیک لیزر موهای زائد معمولا پوست دچار التهاب و قرمزی است که یکی از بهترین مراقبت های بعد از لیزر استفاده از کرم‌های خنک‌کننده است.
  • یکی دیگر مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد ناحیه تناسلی که شخص می‌بایست بعد از هر جلسه رعایت کند، دوری از آفتاب مستقیم بر نواحی لیزر شده است. در لیزر موهای زائد ناحیه تناسلی گرفتن حمام آفتاب، استفاده از تخته‌های برنزه و سولاریوم منع می‌شود.
  • برای رعایت نکات مراقبت‌ بعد از لیزر موهای زائد ناحیه تناسلی بعد از اتمام هر جلسه بهتر است که از شستشو نواحی لیزر شده تا ۱ روز بپرهیزید چرا‌ که قرمزی و التهاب پوست در اثر برخورد مواد شوینده و بهداشتی می‌تواند بیشتر شود.

هزینه لیزر موهای زائد مردان چقدر است؟

برای مشخص شدن قیمت لیزر موهای زائد آقایان، عوامل متعددی وجود دارند که باید به آن ها توجه شود. به عنوان نمونه، ناحیه انتخابی، یکی از موارد تاثیرگزار در مشخص کردن قیمت این فرایند می باشد. نواحی نظیر: نیم تنه بالا، دست ها، ناحیه تناسلی، زیر بغل، نیم تنه پایین، ران ها.

هر کدام از نواحی انتخاب شده، قیمت و تعداد جلسات متفاوتی را نیاز دارند تا آن اثر بخشی مطلوب را به ارمغان بیاورند. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد. اگر سوال یا تجربه‌ای در خصوص لیزر موهای زائد دارید، با ویکی درمان به اشتراک بگذارید.

لیزر موهای کرکی

موهای کرکی به معنی مویی که در بدن رنگ کاملی ندارد و بعضی مواقع ممکن است بدون رنگ نیز باشد. لیزر موهای کرکی ممکن است بسیار سخت و طاقت‌فرسا باشد و باعث رشد مجدد در بدن شود. تنها روشی که می‌توان موهای زائد کرکی در بدن را حذف کرد، استفاده از الکترولیز است. این روش دارای یک سوزن بسیار نازک که جریان الکتریکی دارد را وارد اطراف پوست بدن کرده و سلول‌هایی که باعث رشد موهای کرکی می‌شود را از بین می‌برد. قبل از لیزر کردن موهای کرکی حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

سوالات متداول

آیا افراد با پوست تیره می‌توانند لیزر کنند؟

در گذشته برای افراد تیره پوست امکان لیزر وجود نداشت، ولی با توجه به پیشرفت تکنولوژی و وجود دستگاه‌های متنوع افراد تیره پوست هم می‌توانند لیزر کنند.

آیا لیزر موهای زائد برای همه افراد موثر است؟

بستگی به پوست فرد دارد و البته در درصد خیلی بالایی، لیزر برای از بین بردن موهای زائد بسیار موثر است و شاید فقط زمان بیشتری طول بکشد تا موهای زائد نابود شوند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۵ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

آمنه ابراهیمی

آمنه ابراهیمی هستم مترجم متون در زمینه سلامت پوست و مو و مسائل مربوط به زیبایی. حدود 5 سال در زمینه تولید محتوا به صورت تخصصی در زمینه پوست، مو و زیبایی مشغول به فعالیت هستم. جدیدترین روش های زیبایی و درمانی که در سراسر دنیا منتشر می شود را با علاقه دنبال میکنم. آنها را ترجمه میکنم و در قالب محتواهای متنی درمیآورم و در اختیار شما عزیزان قرار میدهم. ممنون میشم محتواهای بنده را مطالعه کنید و نظرات خودتون را در قالب کامنت با من به اشتراک بزارید.

نوشته های مشابه

۳ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *