با ۱۴ نوع از غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی آشنا شوید

۵
(۱)

در این مقاله از ویکی درمان، شما با انواع غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی آشنا خواهیم کرد.

تغذیه مادر در دوران شیردهی، همانطور که در ابتدا به نظر می‌رسد، رژیم غذایی خاصی نیست. البته با تغذیه افراد عادی فرق می‌کند، زیرا رشد کودک کاملاً به کیفیت شیر ​​مادر به ویژه در ماه‌های اول زندگی بستگی دارد. بنابراین، ترکیب آن و رژیم غذایی مادر و کودک شیرده یک فرآیند مهم و در عین حال پیچیده است.

به گفته متخصصان اطفال، تغذیه با شیر مادر بهترین راه برای تامین تمام مواد مغذی مورد نیاز، پروتئین‌ها، چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و همچنین مواد معدنی و ویتامین‌ها است. با این حال، اشتباهات در دوران شیردهی می‌تواند وضعیت رشد کودک را بد، فواید شیر مادر را کاهش داده و عواقب ناخوشایندی ایجاد کند. برای جلوگیری از این اتفاق، مادر شیرده باید لیستی از غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی داشته باشد.

معرفی انواع غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی

در ادامه این مطلب با انواع مواد غذایی که برای مادران در دوران شیردهی بسیار مضر می‌باشد، آشنا می‌شویم:

غذاهای حاوی کافئین (مانند قهوه، چای سیاه یا سبز، شکلات، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و …)

برخی از مادران با وجود اینکه در حال شیردهی هستند، برای مقابله با خستگی این دوران به نوشیدنی‌های کافئین‌دار متوسل می‌شوند. مقدار کافئینی که به شیر مادر منتقل می‌شود، معمولاً کمتر از ۱٪ مقدار مصرف شده توسط مادر است.

بنابراین، به نظر نمی‌رسد که مقادیر کم کافئین بر کودک تأثیر منفی بگذارد و از غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی در نظر گرفته شود. با این حال، مقادیر بیش از حد کافئین از مادر می‌تواند باعث بی‌قراری و اختلال خواب کودک شود.

غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی مانند غذاهای حاوی کافئین

مصرف چای سیاه یا سبز نیز با توجه به ترکیبات عمومی باید در حد متوسط ​​باشد. تئوبرومین موجود در شکلات مشابه کافئین است، با این حال تئوبرومین در شکلات بسیار کمتر از کافئین موجود در قهوه است، بنابراین مصرف متوسط ​​شکلات به میزان قابل توجهی سطح تئوبرومین یا کافئین را در نوزاد افزایش نمی‌دهد.

غذاهای تند و غذاهایی دارای مقدار زیادی سیر و پیاز

بسیاری از مادران سعی می‌کنند از سیر، پیاز و غذاهای تند پرهیز کنند، زیرا معتقدند که این مواد می‌توانند باعث کولیک، اسهال، خارش و تحریک پوست کودک شیرخوار شوند. در حالی که غذاهایی مانند سیر می‌توانند بو و طعم شیر مادر را تغییر دهند، به عنوان غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی معرفی می‌شوند.

غذاهایی که باعث گاز می‌شوند، مانند کلم پیچ، گل کلم، کلم بروکلی یا حبوبات

خوردن این غذاها به دلیل تخمیر فیبر غذایی توسط برخی باکتری‌های روده می‌تواند باعث ایجاد گاز در روده مادر شود. با این حال، نه گاز و نه فیبر به شیر مادر منتقل نمی‌شود. بنابراین دلیلی برای حذف آن به عنوان غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی از رژیم غذایی مادر وجود ندارد.

غذاهای خام مانند ماهی خام، صدف و شیر یا لبنیات غیر پاستوریزه

هر غذای خام می‌تواند منبع مسمومیت غذایی باشد. اما مصرف غذاهای خام توسط مادران شیرده مشکل جدی برای نوزاد ایجاد نمی‌کند. به طور کلی، مسمومیت غذایی مادر باعث عفونت در نوزادان نمی‌شود، مگر در موارد نادر که در آن باکتری می‌تواند به شیر مادر برسد.

غذاهای آلرژی‌زا

واکنش به پروتئین‌های شیرگاو توسط نوزادانی که فقط با شیر مادر تغذیه می‌شوند، نادر است. اما در صورت مشکوک بودن به آلرژی به پروتئین‌های شیر گاو، باید لبنیات را برای مدت محدودی به عنوان غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی از رژیم غذایی مادر حذف کرد. بنابراین توصیه به مادران شیرده که برای محافظت از کودکان خود در برابر بیماری های آلرژیک از خوردن غذاهای خاص خودداری کنند، یک اقدام احتیاطی غیر ضروری است.

میوه‌های اسیدی مانند مرکبات، آناناس و توت فرنگی

مرکباتی مانند پرتقال، لیمو، نارنگی، توت فرنگی و کیوی می‌توانند منجر به ناراحتی، استفراغ، اسهال، تحریک پوست، آبریزش بینی یا احتقان بینی کودک شوند. در صورت مشهود بودن این علائم، زن شیرده باید به مدت یک هفته این مواد را به عنوان غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی از رژیم غذایی خود حذف کند. همچنین اگر قصد دارید بدانید که خوردن میوه‌های خشک چه تاثیری بر مادران دارد، مطلب مصرف میوه خشک در دوران بارداری را بخوانید.

غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی مانند میوه‌های اسیدی

نوشیدنی‌های الکلی

در بین نوشیدنی‌ها، الکل با هر نسبتی به شدت ممنوع است. اتانول بر سیستم عصبی کودک تأثیر منفی می‌گذارد، بنابراین باید به عنوان غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی حذف شود.

نکات پایانی غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی

اطلاعات علمی کمی در مورد غذاها و تغذیه با شیر مادر وجود دارد که می‌تواند مضر یا مفید باشد. برخی از افراد در مورد غذاهای پر قند، تند و فلفلی به عنوان دلایل احتمالی قولنج در کودکان صحبت می‌کنند، اما هیچ مدرکی وجود ندارد. اگر کودک به چیزی در شیر شما حساسیت داشته باشد، ممکن است باعث استفراغ بیش از حد، بثورات پوستی، خون در مدفوع یا احتقان مداوم شود.

اگر شک دارید، غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی کدام است، با یک متخصص کودکان مشورت کنید. او ممکن است به شما توصیه کند که یک غذای خاص را برای چند هفته کنار بگذارید و سپس آن را دوباره وارد رژیم غذایی خود کنید تا ببینید آیا برای کودک شما تفاوتی دارد یا خیر.

همچنین می‌توانید یک دفترچه داشته باشید و هر چیزی را که می‌خورید و می‌نوشید و علائمی که در کودکتان وجود دارد را یادداشت کنید. به یاد داشته باشید، همیشه باید قبل از حذف هر گروه غذایی، مانند محصولات لبنی، با یک متخصص مشورت کنید، زیرا باید مطمئن شوید که مواد مغذی مورد نیاز خود را از منابع دیگر دریافت می‌کنید.

آیا مصرف غذاهای تند در دوران شیردهی، بر خلق و خوی نوزاد تاثیر منفی میگذارد؟

مصرف غذاهای تند ممکن است باعث مشکلات گوارشی در معده و روده ی نوزاد شده و این مسئله ممکن است کمی باعث نا آرامی در نوزاد شود.

آیا مصرف الکل در شیردهی میتواند سلامت نوزاد را به خطر بیندازد؟

توصیه میشود از مصرف الکل در دوران شیردهی جدا خودداری کنید چرا که تاثیرات مستقیم و مخربی بر نوزاد وارد میکند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۵ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

ویدا جامی

ویدا جامی هستم. علاقه مند به حوزه تولید محتوا. سالها در زمینه ترجمه و تولید محتوا اطلاعات عمومی مشغول به فعالیت هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *