۸ بهترین غذاهای غنی از کلسیم برای کودکان

۵
(۱)

کلسیم برای رشد و تکامل صحیح و کامل استخوان و دندان ها در کودکان نقش بزرگی را ایفا می کند و در حقیقت کلسیم یک ضرورت برای داشتن کودکی سالم و با نشاط است. غذاهای غنی از کلسیم برای کودکان به طور متعددی وجود دارد اما برخی از والدین از این نوع خوراکی ها آگاهی ندارند.

دقت داشته باشید مصرف غذاهای غنی از کلسیم برای کودکان، ریسک پوکی استخون را در آینده به طور چشمگیری کاهش می دهد. مقدار کافی کلسیم در کودکان ۱ تا ۳ ساله، ۷۰۰ میلی گرم، بچه های ۴ تا ۸ ساله هزار میلی گرم و نوجوانان ۷ تا ۱۸ ساله ۳۰۰ میلی گرم می باشد.

همچنین جالب است بدانید از هر بچه ۱۲ ساله تنها یک نفر از ده نفر مقدار کافی کلسیم روزانه را دریافت می کنند. به عبارتی دیگر در سال های اخیر شاهد افزایش عارضه پوکی استخوان هستیم، این امر به دلیل نرسیدن مقدار کافی کلسیم در دوران کودکی می باشد.

یکی از نقش های مهم کلسیم و غذاهای حاوی کلسیم، استخوان سازی در کودک و جلوگیری از پوکی استخوان در دوران بزرگسالی است. کمبود کلسیم در کودکان می تواند عوارض جبران ناپذیری همچون کوتاهی قد، پوسیدگی دندان و تغییر شکل اندام ها را به دنبال داشته باشد.

از این رو مصرف غذاهای غنی از کلسیم برای کودکان را جدی گرفته و سعی کنید در رژیم غذایی کودک خود از مواد حاوی کلسیم استفاده کنید. در ادامه مطلب از ویکی درمان به غذاهای غنی از کلسیم برای کودکان می پردازیم.

کلسیم چیست و چه کاری انجام می دهد ؟

قبل از اینکه به غذاهای غنی از کلسیم برای کودکان بپردازیم، بهتر است با کلسیم و وظیفه آن به طور کامل آشنا شوید. کلسیم یک ماده معدنی است که برای حیات انسان در تمام سنین ضروری است. کلسیم علاوه بر اینکه وظیفه استخوان سازی را بر عهده دارد به انعقاد خون، انقباض عضلات و تپش قلب کمک می کند.

غذاهای غنی از کلسیم برای کودکان

جالب است بدانید انسان هر روز مقداری از کلسیم بدن را از طریق پوست، ناخن ها، عرق کردن، ادرار و مدفوع از دست می دهد و از آنجایی که بدن قادر به تولید کلسیم ندارد؛ مصرف مواد مغذی حاوی کلسیم بسیار حائز اهمیت است.

مطلب پیشنهادی : علت اصلی سکسکه نوزاد

بهترین غذاهای غنی از کلسیم برای کودکان

برای تقویت استخوان ها و سلامت کلی کودک، مواد غذایی سرشار از کلسیم را که در زیر آمده است، در رژیم غذایی کودک خود قرار دهید :

محصولات لبنی : محصولات لبنی همچون شیرگاو، پنیر و ماست بهترین مواد خوراکی غنی از کلسیم هستند که دیگر بر هیچ کس پنهان نیست. ممکن است کودک شما شیر را دوست ندارد، می توانید آن را با ماست و پنیر جایگزین کنید.

سویا : همانند محصولات لبنی، سویا یکی از بهترین غذاهای غنی از کلسیم برای کودکان است. در صورت داشتن حساسیت به لاکتوز داخل شیر، سویا می تواند جایگزین مناسبی باشد.

پرتقال : پرتقال علاوه بر اینکه حاوی ویتامین C می باشد، سرشار از کلسیم بوده و به طور متوسط می تواند ۵۰ میلی گرم کلسیم مورد نیاز بدن را تامین کند. توصیه می شود به جای استفاده از آب پرتقال های صنعتی حاوی اسانس، از آب پرتقال طبیعی استفاده کنید.

بادام : یکی دیگر از بهترین غذاهای غنی از کلسیم برای کودکان که علاوه بر تامین کلسیم مورد نیاز بدن، باعث تقویت قدرت و حافظه مغز می شود، بادام است.

غذاهای غنی از کلسیم برای کودکان

ماهی و گوشت : خواص باورنکردنی ماهی و گوشت نیز در بر هیچ کس پنهان نمی باشد. ماهی قزل آلا و گوشت گاو یکی از موثرترین غذاهای غنی از کلسیم برای کودکان می باشند که از مصرف آن غافل نشوید.

تخم مرغ : تخم مرغ نیز جزو بهترین غذاهای غنی از کلسیم برای کودکان می باشد که سرشار از کلسیم بوده و به ساخت استخوان و دندان ها های کودک شما کمک بسزایی می کند.

سبزیجات سبز : بسیاری از سبزیجات سبز مانند اسفناج، سیب زمینی و غیره منبع عالی کلسیم برای کودک هستند. علاوه بر اینکه سبزیجات حاوی فیبر بوده و برای درمان یبوست موثر است، به عنوان غذاهای غنی از کلسیم برای کودکان نیز به شمار می رود.

عدس : در نهایت عدس نیز مانند نخود، لوبیا چشم بلبلی و غیره منبع خوبی برای تامین کلسیم مورد نیاز کودک است. عدس را به شکل عدسی یا عدس پلو امتحان کنید.

مطلب پیشنهادی : رفع یبوست نوزادان

مقدار کلسیم مورد نیاز برای گروه های سنی متفاوت

غذاهای غنی از کلسیم برای کودکان

نوزادان کمتر از شش ماه به ۲۰۰ میلی گرم کلسیم در طول روز نیاز دارد. از همین جهت توصیه می شود نوزادان زیر شش ماه تنها کلسیم را از طریق شیر مادر دریافت کنند.

  • نوزادان ۶ تا ۱۱ ماه به ۲۶۰ میلی گرم کلسیم در طول روز نیاز خواهند داشت. به همین دلیل به نوزادان زیر ۱ سال تنها از شیر مادر یا شیر خشک مصرف شود و از دادن شیر های پاستوریزه خودداری کنید.
  • کودکان ۱ تا ۳ سال روزانه به ۷۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند.
  • کودکان ۴ تا ۸ سال روزانه به ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند
  • در نهایت از سن ۹ تا ۱۸ سالگی روزانه ۱۳۰۰ میلی گرم کلسیم توصیه می شود.

مطلب پیشنهادی : افزایش شیر مادر 

سخن آخر

غذاهای غنی از کلسیم برای کودکان به صورت متعددی وجود دارد از این رو می توانید به راحتی کلسیم مورد نیاز کودک خود را تامین کرده و از پوکی استخوان در بزرگسالی پیشگیری کنید. همچنین به یاد داشته باشید که قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای جذب کلسیم و مقادیر بالا ویتامین D بسیار مفید و ضروری می باشد.

سوالات متداول

آیا مصرف بیش از حد کلسیم عوارضی را به دنبال دارد ؟

بله، درست است که کلسیم باعث تقویت و رشد استخوان ها می شود اما اگر در مقادیر بالا استفاده شود می تواند عملکرد کلیه ها، قلب و مغز را مختل کند. رایج ترین بیماری که به دلیل داشتن سطح بالا کلسیم به آن مبتلا می شوید، سنگ کلیه است. بنابراین اگر از قرص های ویتامین D و کلسیم بیش از حد استفاده می کنید به این موارد توجه داشته باشید.

بهترین منبع کلسیم برای کودکان چیست ؟

بهترین و موثرترین منابع کلسیم برای نوزادان و کودکان لبنیات است. با مصرف دو وعده لبنیات در روز به راحتی ۵۰۰ میلی گرم کلسیم روزانه کودک خود را تامین کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۵ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

ویدا جامی

ویدا جامی هستم. علاقه مند به حوزه تولید محتوا. سالها در زمینه ترجمه و تولید محتوا اطلاعات عمومی مشغول به فعالیت هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *