عوارض نوشیدن آب سرد صبحگاهی

۰
(۰)

بر کسی پوشیده نیست که آب برای زندگی بسیار ضروری است و بدن شما برای عملکرد صحیح به آن نیاز دارد. یک ایده رایج نشان می دهد که اگر می خواهید سالم تر باشید، باید اول صبح آب بنوشید. با این حال، ممکن است تعجب کنید که آیا زمان روز واقعاً در مورد هیدراتاسیون تفاوت ایجاد می کند و همچنین اینکه آب سرد یا گرم کدام برای نوشیدن در صبح بهتر است.

در ادامه این مقاله از ویکی درمان برخی از ادعاهای رایج در مورد ایده نوشیدن آب بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب را بررسی می کنیم و عوارض نوشیدن آب سرد صبحگاهی را مرور می کنیم.

ضرورت آب برای بدن

حدود ۶۰ درصد بدن ما از آب تشکیل شده است. همچنین آب به عنوان یک ماده مغذی ضروری در نظر گرفته می شود، به این معنی که بدن شما نمی تواند از طریق متابولیسم مقدار کافی از آن را برای تامین نیازهای روزانه خود تولید کند. بنابراین، برای اطمینان از عملکرد مناسب بدن، باید آن را از طریق غذاها و به ویژه نوشیدنی ها دریافت کنید.

همه اندام ها و بافت ها به آب وابسته هستند و نقش های متعددی در بدن شما ایفا می کند، از جمله:

  • حمل و نقل مواد مغذی: آب به گردش خون اجازه می دهد، که مواد مغذی را به سلول های شما منتقل می کند و مواد زائد را از آنها خارج می کند.
  • تنظیم حرارت بدن: به دلیل ظرفیت گرمایی زیاد آب، تغییرات دمای بدن را در محیط های گرم و سرد محدود می کند.
  • روغن کاری بدن: آب به روان شدن مفاصل کمک می کند و یک عنصر ضروری از مایعات روان کننده بدن شما از جمله بزاق و مخاط معده، روده، تنفسی و ادراری است.
  • ضربه گیر: آب به عنوان ضربه گیر عمل می کند و با کمک به حفظ شکل سلولی از اندام ها و بافت های شما محافظت می کند.

ضرورت آب برای بدن

بدن شما روزانه آب خود را از طریق تعریق، تنفس، ادرار و حرکات روده از دست می دهد. این موارد به عنوان خروجی آب شناخته می شوند. پس اگر در طول روز آب کافی برای جبران این تلفات مصرف نکنید، می تواند منجر به کم آبی بدن شود که با بسیاری از اثرات مضر سلامتی همراه است. این سیستم به عنوان تعادل آب شناخته می شود و به این معنی است که ورودی آب باید با خروجی آب برابر باشد تا از کم آبی جلوگیری شود. همچنین اگر کودکی دارید که مشکل کم آبی دارد و قصد دارید به رفع این مسئله بپردازید، به صفحه کم آبی کودکان مراجعه کنید.

در این میان زمان نوشیدن آب نیز بسیار مهم است. به عنوان مثال بهتر است آب را قبل از خوردن غذا بنوشیم و در بین وعده غذایی یا بلافاصله بعد از آن از نوشیدن آب خودداری کنیم. برخی محققان معتقدند نوشیدن آب صبحگاهی اثرات بسیار مفیدی در بدن دارد. اما آیا این آب را باید گرم نوشید یا سرد؟ این امر نیز به نوبه خود چالشی در بین افراد است.

اصولا نوشیدن آب سرد و گرم هر کدام مزایا و معایبی دارد که بحثی مفصل بین کارشناسان این امر است. به عقیده بسیاری عوارض نوشیدن آب سرد صبحگاهی بیشتر از فواید آن است و برخی نیز عکس این را باور دارند.

نوشیدن آب گرم در صبح بهتر است یا آب سرد؟

نوشیدن آب گرم در صبح می تواند به موارد زیر کمک کند:

  • هضم
  • گردش خون و مواد
  • دفع سریعتر سموم

نوشیدن آب گرم یا ولرم راهی مناسب برای کاهش تشنگی شماست و می تواند در روزهایی که بدن شما سعی می کند با از دست دادن آب از طریق تعریق خنک بماند، کمک کننده باشد. اغلب تصور می کنیم با نوشیدن آب سرد عطش و تشنگی بیشتر فروکش می کند که البته این باوری غلط است. خوردن آبگرم یا ولرم در صبح و یا زمان تشنگی بسیار موثرتر از آب سرد است و عوارض نوشیدن آب سرد صبحگاهی بیشتر از فواید آن است.

عوارض نوشیدن آب سرد صبحگاهی چیست؟

برخی افراد صبح ها عادت به نوشیدن آب سرد یا آب خیلی خنک دارند که یک عادت بیماری‌زا اشتباه و خطرناک است. به طور کلی نوشیدن آب سرد در زمان های نامناسب و خصوصا در صبح، مزاج معده و اعضاء مجاور آن مانند کبد را به سمت سردی می‌برد و باعث بروز انواع بیماری خواهد شد.

آب سرد چربی مواد غذایی داخل معده را به صورت سفت و غیر قابل جذب در می‌آورد و این مواد هضم نشده در دیواره سلول‌ها رسوب می کنند و با گذشت زمان موجب پیدایش سلول‌های سرطانی خواهند شد. یکی از عوارض نوشیدن آب سرد صبحگاهی این است که می‌تواند اعضای اصلی بدن را دچار سوء مزاج کند.

اصولا در طب سنتی کارشناسان معتقدند اگر آب به صورت ناشتا و خنک مصرف شود به اعصاب صدمه زده و در درازمدت می‌تواند باعث بیماری هایی مثل پارکینسون و لرزش دست شود، پس بهتر است آب را حتما هنگام صبح به صورت گرم یا ولرم نوشید. برخی محققان بر این باورند که یکی از عوارض نوشیدن آب سرد صبحگاهی بیماری کبد چرب است.

عوارض نوشیدن آب سرد صبحگاهی

یکی از عوارض نوشیدن آب سرد صبحگاهی احتمالا ضعف قوای جنسی خواهد بود و بر اعصاب و روان نیز تأثیرات بدی می‌ گذارد. مصرف آب سرد یا همراه با یخ زیاد، منجر به ضعیف شدن تدریجی کبد و در ‌‌نهایت بروز بیماری کبد چرب می‌ شود. افرادی که عادت به خوردن آب سرد صبحگاهی دارند دچار ضعف در معده و دیگر اعضای بدن نیز می‌ شوند.

مطلب پیشنهادی: درمان کبد چرب با طب سنتی

باورهای اشتباه در مورد نوشیدن آب سرد صبحگاهی

برخی معتقدند که چون آب سرد بهتر و سریعتر تبدیل به عرق می‌شود و غدد ترشحی تعریق را زودتر تحریک می‌کند نوشیدن آن در تابستان خیلی مفید است. همان طور که توصیه شده برای گرفتن نتایج طبیعی آن باید ناشتا بود زیرا معده خالی محتاج به فعالیت نیست در نتیجه غده های تعریقی فرصت و نیروی بیشتری در عمل خود پیدا می‌کنند. ثانیا وقتی که معده پر باشد نوشیدن آب سرد نه تنها تولید حرارت نمی‌کند بلکه در عمل معده سوء دخالت کرده و کار هضم غذا را به تأخیر می‌اندازد و موجب ثقل روده ای می‌شود.

از دیگر فواید نوشیدن آب سرد در صبحگاه تحریک اشتهاست و این نتیجه به دلیل از بین بردن مواد صفراوی است که باعث ایجاد تهوع احتمالی در صبح می شود.

دلیل دیگر نوشیدن آب سرد ناشتا تقویت معده است و این نتیجه همان واکنش زیاد شدن حرارت غریزی معده و تحریک غده های آن است. آب سرد را در تابستان ناشتا بنوشید تا عطش شما در نتیجه یک سلسله عملیات شیمیائی مانند قلیائی شدن خون کاهش یابد. تمام موارد ذکر شده نیاز به بررسی بیشتر دارند تا مشخص شود که عوارض نوشیدن آب سرد صبحگاهی بیشتر است یا فواید آن.

جایگزین نوشیدن آب سرد در صبح

طب سنتی توصیه می کند به‌ جای نوشیدن آب سرد ناشتا، از موارد دیگری استفاده شود تا از شدت عوارض نوشیدن آب سرد صبحگاهی کاسته شود:

  • صبح آب جوشیده ولرم‌شده بنوشید.
  • آب گرم با عسل و آبلیمو تازه بنوشید.
  • غیردیابتی‌ها شربت عسل بخورند.

نکته آخر عوارض نوشیدن آب سرد صبحگاهی

در حالی که برخی فرهنگ ها نوشیدن آب سرد را به عنوان یک خطر قابل توجه سلامتی برای همه می دانند، تحقیقات زیادی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد. با این حال، نوشیدن آب گرم فواید زیادی دارد. شواهد علمی کمی وجود دارد که نشان دهد نوشیدن آب سرد برای افراد مضر است اما برخی بر این باورند که عوارض نوشیدن آب سرد صبحگاهی از مزایای آن بیشتر است. نوشیدن آب سرد ناشتا می تواند باعث سردرد در برخی افراد، به ویژه کسانی که مبتلا به میگرن هستند.

پس از خواب شبانه و در حالی که بدن چیزی دریافت نکرده است، اولین چیزی که در صبح مصرف می کنید می تواند به بدن ضربه وارد کند، بویژه اگر آب سرد باشد که می‌تواند باعث کاهش هوشیاری و سطح انرژی شما شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

ویدا جامی

ویدا جامی هستم. علاقه مند به حوزه تولید محتوا. سالها در زمینه ترجمه و تولید محتوا اطلاعات عمومی مشغول به فعالیت هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *