آیا با این عوارض عمل بای پس معده، باز هم جراحی می کنید؟

۰
(۰)

امروزه چاقی به یکی از اصلی‌ترین مسائل حوزه‌ی سلامتی بدل شده است. هم‌چنین علاوه بر عوارض بدی که چاقی بر سلامتی دارد؛ می‌تواند با کاهش جذابیت افراد، اعتمادبه‌نفس آن‌ها را نیز کاهش دهد. از این رو بسیاری از افراد به دنبال روش‌هایی برای کاهش وزن و تناسب‌ اندام هستند. خوشبختانه روش‌های متعددی برای این منظور در دسترس هستند؛ که از آن میان می‌توان به رژیم درمانی و انواع عمل‌ لاغری اشاره نمود.

یکی از این عمل‌های لاغری، عمل بای پس معده است؛ این روش از آنجا که با جراحی همراه است ممکن است عوارضی را در پی داشته باشد و از آنجا که عوارض عمل بای پس معده می‌تواند بسیار خطرناک باشد؛ قصد داریم تا در این مقاله به بررسی عوارض عمل بای پس معده بپردازیم. هم‌چنین برای آشنایی بیشتر شما با این روش، توضیحاتی نیز در مورد روش عمل بای پس معده خدمت شما ارائه خواهیم کرد.

عمل بای پس معده چیست؟

عمل بای پس معده یک روش جراحی است که به‌منظور درمان چاقی و کاهش وزن انجام می‌شود. این روش درمان برای افرادی استفاده می‌شود که با شیوه‌های معمول لاغری مانند رژیم و ورزش نمی‌توانند به وزن ایده آال خود برسند. توجه داشته باشید با توجه به عوارض عمل بای پس معده؛ این روش هیچ‌گاه به‌عنوان اولین راه‌حل لاغری استفاده نمی‌شوند.

در عمل بای پس معده، دو هدف کلی دنبال می‌شود؛ یک بیمار غذای کم‌تری مصرف کند و دو آنکه جذب کالری مواد غذایی کم‌تر شود. برای این منظور در عمل بای پس پزشک معده را به دو قسمت فوقانی و تحتانی تقسیم می‌نمایند. قسمت فوقانی که ۵ الی ده درصد حجم کل معده را دارد، وظیفه‌ی نگهداری غذا را بر عهده دارد. در و قسمت تحتانی نیز به تولید و ترشح آنزیم‌های معمول می‌پردازد، اما هیچ غذایی وارد آن نمی‌شود.

توجه داشته باشید که در عمل بای پس معده؛ هیچ قسمتی از معده برداشته نمی‌شود. هم‌چنین برای جذب کمتر مواد غذایی، قسمتی از روده به معده‌ی کوچک‌تر وصل شده و قسمت مهم‌تر روده که وظیفه‌ی جذب مواد غذایی را دارد، از مسیر گوارش خارج می‌شود.

عوارض عمل مینی بای پس معده

عوارض عمل بای پس معده

عمل بای پس معده ماندن دیگر روش‌های جراحی پزشکی ممکن است با عوارضی همراه باشد. برخی عوارض عمل بای پس معده که در کوتاه‌مدت ممکن است بروز کنند شامل موارد زیر می‌شود:

  1. مهم‌ترین عوارض عمل بای پس معده، خون‌ریزی زیاد، بعد از جراحی است.
  2. یکی دیگر از عوارض عمل بای پس معده که ممکن است؛ بیمار با آن مواجه شود؛ ایجاد لخته‌های خون است.
  3. حساسیت و آلرژی به داروهای بیهوشی، شاید یک از عوارض عمل بای پس معده نباشد؛ اما ممکن است؛ به علت انجام این درمان بروز کند.
  4. یکی از اساسی‌ترین عوارض عمل بای پس معده، عفونت زخم‌های جراحی است. برای این منظور حتماً باید داروهای آنتی‌بیوتیک مناسبی را تحت نظر پزشک استفاده نمایید.
  5. این روش جراحی ممکن است باعث ایجاد تنگی نفس شود.
  6. اگر این جراحی به‌درستی انجام نشود؛ ممکن است باعث ایجاد نشتی در سیستم گوارش بیمار شود.

علاوه بر موارد فوق، برخی عوارض عمل بای پس معده ممکن است؛در طولانی‌مدت بروز کنند. این موارد شامل موارد زیر می‌شود.

  1. از مهم‌ترین عوارض عمل بای پس معده که ممکن است بیمار را در طولانی‌مدت درگیر خود کند. انسداد روده است. این امر به علت تغییر مسیر روده ممکن است اتفاق بی افتد.
  2. ایجاد فتق نیز یکی دیگر از عوارض عمل بای پس معده است که ممکن است رخ دهد.
  3. یکی از عوارضی عمل بای پس معده که بسیاری از افراد با آن مواجه می‌شوند بروز تهوع و استفراغ است.
  4. عمل بای پس معده ممکن است باعث زخم‌های گوارشی شود.

عوارض عمل بای پس معده می‌تواند برای افراد بسیار دردناک و آزاردهنده باشد؛ اما می‌توان با انجام برخی مراقبت‌ها قبل و بعد از جراحی احتمال بروز این عوارض را به مقدار زیادی کاهش داد. در ادامه به معرفی مراقبت‌های که می‌بایست، قبل و بعد از جراحی، به‌منظور کاهش عوارض عمل بای پس معده انجام دهید؛ می‌پردازیم.

عوارض کوتاه مدت عمل بای پس معده

مراقبت‌های لازم قبل از عمل بای پس معده

برای کاهش عوارض عمل بای پس معده، لازم است برخی مراقبت‌ها را قبل از انجام این جراحی، انجام دهید. باید توجه داشته باشید؛ عمل بای پس معده، کاملاً تحت تجویز پزشک انجام شود. به همین خاطر می‌بایست شرح وضعیت کاملی از سلامت خود را در اختیار پزشک قرار دهید. البته پزشک نیست با انجام برخی آزمایش‌ها و معاینات، شرایط فیزیکی شما را برای انجام این جراحی می‌سنجد.

در صورتی که پزشک تشخیص دهد؛ عمل بای پاس معده برای شما مناسب است. برخی مراقبت‌هایی که لازم است برای انجام این عمل انجام دهید را با شما مطرح می‌کند. با این حال لازم است سه نکته‌ی زیر را به‌منظور کاهش عوارض عمل بای پس معده در نظر داشته باشید.

  • از چند روز قبل از انجام عمل بای پس معده، مصرف داروهایی که از لخته شدن خون جلوگیری می‌کنند را قطع نمایید.
  • در صورت بارداری یا قصد بارداری حتماً پزشکتان را مطلع کنید.
  • از چند هفته قبل از جراحی، مصرف سیگار و الکل را قطع نمایید.

اقدامات لازم پس از جراحی بای پس معده

به‌منظور کاهش عوارض عمل بای پس معده، لازم است، نکاتی که در ادامه آورده شده است را به عنوان مراقبت‌های بعد از جراحی بای پس معده انجام دهید.

  • پس از جراحی فعالیت‌های جسمانی خود را به آرامی شروع نمایید.
  • به آهستگی قدم بزنید.
  • به رژیم غذایی مختص عمل بای پس معده، پایبند باشید.
  • مولتی‌ویتامین‌ها و داروهایی که پزشک برای شما تجویز نموده است را به‌صورت مرتب مصرف نمایید.
  • در جلسات چک آپ که پزشک برای شما تعیین کرده است؛ حاضر شوید.
  • اگر احساس ترش کردن معده دارید حتما با پزشک در میان بگذارید.

سخن آخر

در این مقاله به عوارض عمل بای پس معده پرداختیم و مراقبت‌های لازم برای کاهش این عوارض را معرفی نمودیم. اما توجه داشته باشید، اگر قصد انجام این عمل جراحی را دارید، حتماً به پزشک متخصص و باتجربه مراجعه نمایید. چرا که کیفیت انجام عمل یک پزشک ماهر و متبحر بسیار بیشتر از دیگران بوده و این امر می‌تواند به‌خوبی میزان عوارض این جراحی را کاهش دهد.

هم‌چنین شما می‌توانید برای آشنایی با روش‌های مختلف لاغری، دیگر مقالات سایت ویکی درمان را مطالعه بفرمایید و در صورت بروز سؤال پیرامون این مقاله می‌توانید سؤالات خود را در قسمت نظرات همین صفحه با ما مطرح نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

نوشته های مشابه

۵ دیدگاه

  1. عمل جراحی لاغری به بیماران که bmi بالا دارند می تونه کمک بکنه تا زندگی تازه ای را شروع کنند و حس خوبی در زندگی بدست بیارند. فقط چند عامل مهم هست.مهمترین عوامل اول اینکه خود شخص متعهد باشه و به پرخوری رجوع نکنه چون اگر متعهد نباشه می تونه برگشت پذیر باشه. دوم انتخاب پزشک متبحر هست. تشکر از مقاله مفید شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *