عمل بینی طبیعی (جراحی بینی طبیعی و نچرال)

۵
(۱)

با در نظر گرفتن موقعیت برجسته بینی در مرکز صورت، اندازه و شکل آن تأثیر بسیاری در ظاهر کلی افراد دارد. اغلب کسانی که از شکل و فرم بینی خود راضی نیستند، تصمیم به عمل زیبایی بینی می‌گیرند. یکی از انواع این عمل زیبایی، عمل بینی طبیعی است که در حال حاضر طرفداران بسیاری در بین زنان و مردان دارد. در این نوع جراح بینی، بهترین جراح بینی در تهران عمل زیبایی تلاش می‌کند تا با حفظ فرم و شکل طبیعی بینی، ظاهر آن را خوشایند کرده و معایب آن را رفع کند. عمل بینی طبیعی را بیشتر کسانی انتخاب می‌کنند که تمایل دارند بعد از انجام عمل زیبایی ظاهری نچرال داشته باشند و بینی آن‌ها زیاد فرم مصنوعی به صورتشان ندهد. در ادامه درباره عمل بینی طبیعی و مراحل و هزینه‌های آن شرح خواهیم داد.

جراحی بینی طبیعی یا نچرال چطور است؟

در سال‌های اخیر، جراحی بینی یکی از پرطرفدارترین جراحی‌های زیبایی در بین آقایان و خانوم‌ها بوده است. افراد با سلایق و دیدگاه‌های متفاوت، با انجام عمل بینی سعی در رفع نقایص بینی خود دارند. در برخی موارد بینی نقصی ندارد و فرد صرف تغییر در ظاهر اقدام به انجام عمل زیبایی بینی می‌کند. در این میان اغلب با انتخاب روش عمل بینی طبیعی، می‌خواهند که پس از عمل، ظاهری نرمال داشته باشند.

هر گونه اصلاح ساختاری در بینی باید به گونه‌ای انجام شود که یکپارچگی طبیعی بینی متقاضی حفظ شود. این عمل باید تضمین کننده پایداری ساختار بینی در طول عمر فرد باشد و ضمنا به او در تنفس بهتر کمک کند. جراحی که این موارد در آن رعایت شود یک عمل بینی طبیعی است. بینی جدید با سایر اجزای صورت هماهنگ بوده و هرگز نسبت به آن‌ها نامتناسب به نظر نمی‌رسد.

گاهی عمل بینی طبیعی به شکلی انجام می‌شود که دیگران متوجه نمی‌شوند که فرد بینی خود را عمل کرده است. توجه داشته باشید که عمل بینی طبیعی، در همه متقاضیان این نوع جراحی، فرم بینی یکسانی ایجاد نخواهد کرد بلکه بهترین جراح بینی طبیعی بهترین نتیجه را با توجه به آناتومی چهره هر فرد، خلق می‌کند.

جراحی بینی طبیعی یا نچرال چطور است؟

عمل بینی طبیعی استخوانی

ویژگی‌های بارز بینی استخوانی شامل بافت محکم، پوست نازک و قوز روی بینی است. برای این نوع بینی به دلیل داشتن پوست نازک می‌توان تغییرات خوبی ایجاد کرد. بنابراین کسانی که بینی استخوانی بهترین کاندید برای انجام عمل بینی طبیعی هستند زیرا امکان ایجاد تغییرات چشمگیر برای آن‌ها وجود دارد. البته در صورت ناراضی بودن از نتیجه حاصل شده می توانید عمل بینی ترمیمی را انجام دهید.

فواید عمل بینی طبیعی

مزایای انجام جراحی طبیعی بینی شامل موارد زیر است:

  • فرم دادن به غضروف به شکل آناتومیک و طبیعی همراه با حفظ غضروف کافی برای کاهش عدم تقارن سوراخ‌های بینی و جلوگیری از کشیده شدن زیاد بینی به سمت بالا
  • تیز نشدن غیر طبیعی نوک بینی
  • عدم تغییر زیاد در چین ‎و ‎چروک‎ها و فرورفتگی‎ های طبیعی کنار بینی
  • پایداری و ماندگاری بالای شکل بینی به علت دستکاری کمتر در طول عمل
  • عدم بروز مشکلات در روند طبیعی تنفس
  • ریکاوری سریع ساختار داخلی بینی و جلوگیری از ایجاد بافت اسکار
  • ایجاد بینی متناسب با سایر اعضا و ویژگی‌های صورت
  • کاهش احتمال جراحی مجدد

فواید عمل بینی طبیعی

مراحل عمل بینی طبیعی

عمل بینی طبیعی شامل مراحل زیر است:

بیهوشی: قبل از شروع جراحی، بیمار بیهوش می‌شود تا در طول عمل دردی احساس نکند. نوع بیهوشی با تشخیص پزشک و بسته به نوع عمل خواهد بود.

ایجاد برش‌های دقیق و بدون ایجاد جای زخم: در این مرحله، جراح برای اعمال تغییرات می‌تواند یکی از دو روش عمل باز و بسته را انتخاب کند. در اغلب موارد عمل باز انجام می‌شود تا جراح امکان اعمال تغییرات را براحتی داشته باشد البته برش‌های بیشتری در این نوع جراحی نیاز است اما چنانچه جراح تبحر زیادی داشته باشد هیچ جای زخمی باقی نمی‌ماند. اما در روش بسته، تنها برش‌هایی در داخل بینی ایجاد می‌شود و هیچ جای زخم قابل مشاهده‌ای وجود نخواهد داشت و نتیجه کار نیز بسیار طبیعی خواهد بود.

برداشتن غضروف و اصلاح سپتوم برای بهبود جریان هوا در سوراخ‌ بینی: در افرادی که بینی بزرگ یا غضروفی دارند، این غضروف اضافه اغلب برای بهبود جریان هوا در سوراخ‌های بینی توسط جراح برداشته شود. در برخی نیز، ممکن است انحراف در سپتوم باعث انسداد جریان هوا شود. این حالت زمانی ایجاد می‌شود که سپتوم یا همان دیواره نازک غضروفی بین دو سوراخ بینی، کج یا منحنی باشد و منجر به بروز مشکلات تنفسی، خونریزی بینی یا درد شود. جراح می‌تواند سپتوم بینی را به حالت طبیعی اصلاح کند، بدون اینکه آسیبی به ظاهر کلی و عملکرد بینی وارد شود.

بخیه زدن برش‌ها: در انتها، برش‌های داخلی بخیه زده می‌شوند تا بریدگی و زخم باقی نماند و سپس بینی بانداژ خواهد شد.مراحل عمل بینی طبیعی

مشخصه های بینی طبیعی و استاندارد

ویژگی‌های بینی طبیعی در آقایان و خانوم‌ها متفاوت است، با این حال عاملی که بینی را زیبا می‌کند هماهنگی، تناسب و تقارن متعادل آن با سایر اجزای صورت است. می‌دانیم که چهره‌ های متقارن همیشه جذاب‌تر به نظر می‌رسند. این همان اصلی است که جراح بینی در عمل بینی طبیعی آن را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

اولین و مهم ترین ویژگی بینی طبیعی عبارت است از نسبت فاصله بینی با لب‌ و چانه. فاصله بالای بینی تا مرکز لب باید تقریبا ۱. ۶۱۸ برابر فاصله مرکز لب تا چانه باشد. دیگر اینکه ارتفاع بینی باید یک سوم ارتفاع کلی صورت باشد و هر چه این نسبت‌ها بیشتر رعایت شوند، بینی طبیعی‌تر و ظاهر فرد جذاب‌تر می‌شود.

پهنای یک بینی استاندارد و ایده‌آل باید برابر یک پنجم عرض صورت باشد یعنی دقیقا برابر پهنای چشم فرد. فاکتور مهم دیگر برای یک بینی استاندارد، زاویه بین پیشانی و نوک بینی است که باید بین ۱۱۵ تا ۱۳۵ درجه باشد. این زاویه در زنان باید بین ۹۵ تا ۱۱۵درجه و در مردان بین ۹۰ تا ۹۵درجه باشد. علاوه بر این‌ها، ضخامت پوست بینی، زاویه بینی با گونه‌ها، شکل بینی در حالت نیمرخ و تمام رخ و… در ایجاد یک بینی طبیعی و استاندارد موثرند.

چه کسانی نباید جراحی بینی طبیعی انجام دهند؟

با تمام مزایای که عمل بینی طبیعی دارد، همه افرادی که قصد انجام عمل زیبایی بینی دارند، نمی‌توانند این روش را انتخاب کنند که شامل موارد زیر هستند:

  • افرادی که هنوز به سن بلوغ نرسیده‌اند به دلیل اینکه غضروف‌ها و استخوان‌ها هنوز کاملا شکل نگرفته‌اند، نباید این عمل را انجام دهند.
  • افرادی که کمتر از یک سال از جراحی بینی قبلی آن‌ها نگذشته نباید جراحی بینی طبیعی انجام دهند زیرا عوارض جدی از قبیل کبودی زیر چشم، تورم طولانی مدت و… برایشان ایجاد خواهد شد.
  • خانوم‌هایی که از زایمان طبیعی آنها کمتر از دو ماه گذشته باشد نباید این عمل را انجام دهند، زیرا در این دوران هنوز ورم بارداری کامل از بین نرفته و باید حداقل ۶ ماه صبر کنند.
  • کسانی که شرایط پزشکی خاص مانند بیماری هموفیلی، دیابت، بیماری مزمن قلبی و ریوی دارند نیز نمی‌توانند عمل بینی طبیعی را انجام دهند.

چه کسانی نباید جراحی بینی طبیعی انجام دهند؟

بهترین زمان جراحی بینی طبیعی

سؤالی که اغلب افرادی که قصد انجام عمل بینی دارند، با آن مواجه‌اند این است که بهترین زمان برای انجام عمل بینی طبیعی چه موقع است؟ تعیین بهترین زمان برای این عمل به موارد زیر بستگی دارد:

بلوغ جسمی: همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم بهترین زمان برای عمل بینی موقعی است که رشد جسمی فرد کامل شده باشد و سن بلوغ را رد کرده باشد تا استخوان‌ها و غضروف‌ها کاملا شکل گرفته‌ باشند.

بلوغ فکری: بلوغ فکری عامل مهم دیگر در تعیین زمان عمل بینی طبیعی است. ممکن است در برخی موارد فرد از روی احساسات و در رقابت و حسادت با اطرافیان و دوستان خود تصمیم به انجام چنین عملی بگیرد و بعدا پشیمان شود. بنابراین تصمیم به این کار باید کاملا منطقی و با فکر باشد.

مبتلا نبودن به بیماری‌های خاص : یک مورد مهم دیگر در تعیین بهترین زمان برای انجام عمل بینی طبیعی این است که فرد در زمان عمل به بیماری خاصی مبتلا نباشد و یا در دوره درمان بیماری قرار نداشته باشد. چنین فردی باید تا اتمام دوره درمان صبر کند زیرا هر گونه تداخل دارویی و… ممکن است عوارض جدی برای سلامتی او به همراه داشته باشد.

روش های جراحی بینی طبیعی

جراحی بینی طبیعی به دو روش جراحی باز و جراحی بسته انجام می‌شود:

جراحی بینی طبیعی به روش باز

در این تکنیک پزشک برش‌هایی در قسمت‌های مختلف بینی ایجاد می‌کند و تغییراتی در قسمت بالایی، بخش میانی و نوک بینی می‌دهد. در این میان رایج‌ترین تغییراتی که در بینی برای ایجاد شکلی طبیعی می‌توان ایجاد کرد، مربوط به بخش بالایی بینی است. بدین صورت که جراح برآمدگی و قوس بینی را از بین برده و بینی را باریک می‌کند. بخش میانی بینی شامل غضروف‌هایی انعطاف‌پذیر است و قسمت مرکزی یا سپتوم غضروفی مستطیل شکل است که بین سوراخ‌های بینی قرار دارد و تا عمق حفره بینی ادامه دارد.

 بهتر است ارتفاع قسمت میانی بینی برابر با استخوان‌های بینی باشد. جراح باید دقت کند تا بیش از حد غضروف‌های بینی را برندارد زیرا در این صورت تنفس فرد با مشکل مواجه خواهد شد. نوک بینی از دو غضروف پیچ خورده تشکیل شده و بخش عمده زیبایی بینی به اندازه، شکل و برآمدگی نوک آن بستگی دارد. اگر جراح بخش زیادی از غضروف نوک بینی را بردارد، نوک بینی بیش از حد به سمت بالا کشیده خواهد شد. تبحر جراح در تنظیم نوک بینی بسیار موثر است.

جراحی بینی طبیعی به روش باز

جراحی بینی طبیعی به روش بسته

در عمل بینی طبیعی به روش بسته، جراح برش‌ها را داخل بینی می‌زند و سپس پوست را به آرامی بالا می‌برد تا ساختار بینی نمایان شود. در این روش جراح میدان دید محدودتری دارد و نمی‌تواند تغییرات خیلی زیادی را در فرم بینی اعمال کند. جراحی به روش بسته برای بینی‌های که برای ایجاد فرم ایده‌آل در آن‌ها نیاز به تغییرات زیاد نیست، مناسب است و در مقایسه با جراحی باز، دوره نقاهت کمتری نیز دارد.

هزینه جراحی بینی طبیعی ۱۴۰۲

هزینه عمل بینی طبیعی به عوامل مختلفی بستگی دارد که می‌توان به دامنه تغییرات لازم برای ایجاد فرم مناسب بینی، مهارت و توانایی جراح، موقعیت جغرافیایی کلینیک یا بیمارستان و… اشاره کرد. هرگز هزینه را ملاکی برای انتخاب جراح بینی قرار دهید و به دلیل پایین بودن هزینه جراحی یک پزشک، عمل زیبایی بینی خود را به افراد بدون تخصص و مهارت نسپارید، چرا که عدم تبحر و تخصص جراح ممکن است باعث بروز مشکلات تنفسی و ظاهر نامطلوب بینی شما شود و نیاز به عمل ترمیمی پیدا کنید.

در مجموع و به طور متوسط هزینه عمل بینی طبیعی در سال ۱۴۰۲ از ۱۸ میلیون تا ۶۰ میلیون تومان است. عمل بینی طبیعی اصولا به این دلیل که شامل تغییرات جزئی و اصلاح ساختار کلی بینی است، هزینه کمتری نسبت به سایر مدل‌های عمل بینی دارد.

تفاوت عمل بینی طبیعی با نیمه فانتزی

در حال حاضر اغلب کسانی که تصمیم به جراحی زیبایی بینی می‌گیرند، انتخابشان عمل بینی طبیعی است برخلاف گذشته که بیشتر مدل عروسکی یا فانتزی را انتخاب می‌کردند. اما هنوز هم برخی افراد تمایل دارند با جراحی بینی تغییری بیشتر از حالت طبیعی بینی در صورت خود داشته باشند بنابراین عمل بینی نیمه فانتزی را انجام می‌دهند.

این عمل ترکیبی از جراحی بینی طبیعی و فانتزی است و در آن جراح تلاش می‌کند تا علاوه بر حفظ تناسب، اندازه و شکل بینی به حالت طبیعی، قوسی در نوک بینی  ایجاد کند تا شبیه به بینی فانتزی اما با انحنا کمتر شود. تفاوت عمل بینی نیمه فانتزی با طبیعی در این است که تغییر بیشتری در غضروف‌های نوک بینی ایجاد خواهد شد. به طور معمول جراحی بینی نیمه فانتزی برای کسانی که بینی‌ گوشتی درشت دارند مناسب نیست.

تفاوت عمل بینی طبیعی با نیمه فانتزی

نکات مهم قبل و بعد از عمل بینی طبیعی

چند هفته قبل از عمل بینی طبیعی، ارزیابی و معاینه جسمی توسط جراح بینی انجام می‌شود. ضمن اینکه متقاضی عمل باید لیستی از داروها و مکمل ‎های احتمالی را که مصرف می‌کند در اختیار جراح خود قرار دهد. جراح ممکن است مصرف برخی داروها و مکمل‌ها را که ممکن است منجر به افزایش عوارض جانبی جراحی بینی شوند، برای شما ممنوع کند. علاوه بر این موارد، باید سیگار کشیدن را حداقل یک ماه قبل از عمل بینی ترک کنید.

پس از جراح بینی طبیعی ممکن است لازم باشد یک هفته در منزل استراحت کنید. در این حین عوارضی مثل کبودی، درد و تورم به تدریج رفع خواهند شد. بعلاوه تا چند هفته پس از عمل باید از دویدن، شنا و انجام هر گونه فعالیت سنگین بدنی خودداری کنید.

جمع بندی و سؤالات متداول عمل بینی طبیعی

در مجموع دریافتیم که عمل بینی طبیعی نوعی از جراحی بینی است که در آن جراح تغییراتی نامحسوس در شکل و فرم بینی ایجاد می‌کند تا در نهایت شکل بینی حالتی طبیعی داشته باشد و ساختار کلی آن حفظ شود. این جراحی به دو روش باز و بسته انجام می‌شود و امروزه طرفداران بسیاری در بین مردان و زنان دارد. زیرا اغلب متقاضیان به ویژه مردان تمایل دارند پس از عمل ظاهر صورتشان از حالت نچرال خارج نشود. برای انجام جراحی زیبایی بینی طبیعی حتما با پزشکی متخصص و متبحر مشاوره کنید تا اطلاعات کاملی در این باره در اختیار شما قرار دهد و با آگاهی کامل تصمیم به انجام این عمل بگیرید.

جراحی بینی طبیعی بهتر است یا جراحی بینی فانتزی؟

کاملا بستگی به سلیقه متقاضی دارد که بخواهد پس از عمل ظاهر بینی طبیعی باشد یا حالت فانتزی داشته باشد. عمل بینی طبیعی ماندگاری بیشتر و عوارض کمتر خواهد داشت.

برای جراحی بینی طبیعی باید به چه کسی مراجعه کرد؟

در این باره باید به یک پزشک متخصص گوش و حلق و بینی یا دکتر جراح پلاستیک که تجربه و تبحر لازم را در حرفه خود دارد مراجعه کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۵ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

احمد ملکی

احمد ملکی هستم. دانشجوی پزشکی. نویسنده و مترجم مطالب در حوزه جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *