علت درد لگن در زنان + روش های درمانی موثر

۰
(۰)

لگن زیرناف در قسمت پایین شکم قرار دارد و رحم، تخمدان، روده و مثانه را شامل می‌شود. معمولا علت درد لگن در زنان این اندام‌ها هستند؛ اما به طور کلی این امکان وجود دارد که درد مربوط به استخوان‌های لگن، عضلات، اعصاب، رگ‌های خونی موجود در لگن و مفاصل مجاور هم باشد.

درد لگن می‌تواند به دو صورت دوره‌ای یا مزمن باشد. در برخی موارد ممکن است بسیار شدید باشد که حتی تا کمر کشیده شود. اگر درد لگن تا شش ماه به صورت مداوم وجود داشته باشد، در این صورت بیمار دچار درد مزمن لگن شده‌ است.

علت درد لگن در زنان چیست؟

علت درد لگن در زنان امکان دارد ناشی از کم کاری و اختلالات دستگاه گوارش، دستگاه تناسلی باشد. برخی از علت‌های درد لگن شامل موارد زیر می‌شوند:

کیست تخمدان

کیست‌ها جوش‌های مملو از مایع هستند که معمولا روی تخمدان‌ها پدیدار می‌گردند. وجود کیست در بدن منجر به نفخ و فشار در ناحیه لگن می‌شود. در برخی موارد شدیدتر امکان سوزش و دردهای شدید در لگن می‌شود که باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید و درمان را شروع کنید.

بیماری‌های التهابی لگن

پی آی دی یک عفونت باکتریایی است که در ناحیه رحم، دهانه رحم، تخمدان‌ها یا لوله‌های فالوپ و اغلب پس از بیماری‌هایی نظیر بیماری سوزاک و کلامیدیا ایجاد می‌شود. بیماری‌های التهابی لگن در اکثر موارد با آنتی بیوتیک قابل درمان است.

علت درد لگن در زنان

عفونت مجاری ادرار

در بیماری‌های عفونت مجاری ادراری و درد لگن هنگام دفع ادرار احساس درد و سوزش وجود دارد؛ همچنین امکان تکرر ادرار در این بیماری‌ها زیاد است.

اختلالات پیش از قائدگی

علت درد لگن زنان در دوره عادت ماهیانه اختلالات قبل از قاعدگی شامل انقباض شکم، درد قسمت تحتانی پشت، سردرد، حساسیت پستان‌ها، آکنه و تغییرات هورمونی است. وجود استرس، عدم فعالیت‌های بدنی، کمبود ویتامین‌های ضروری بدن علائم آن را تشدید می‌کند.

مطلب پیشنهادی: علل و درمان پریود نامنظم

درد عصبی لگن

عصب سیاتیک طویل‌ترین عصب موجود در بدن انسان است که حس و حرکت‌های پا را کنترل می‌کند. تحریک این عصب، باعث ایجاد درد در کمر، پا و لگن می‌شود. همچنین آسیب دیدن اعصاب دیواره شکم پس از برش‌های پوستی جراحی، خم کردن پاها، ورزش نکردن و فعالیت‌های بدنی را دردناک‌تر می‌کنند.

سندروم روده تحریک پذیر

سندروم روده تحریک پذیر یک نوع بیماری است که باعث ایجاد دردهای شدید و مشکلاتی مثل یبوست، نفخ شکم و اسهال می‌شود. علائم این بیماری به صورت ناگهانی عود کرده و پس از دفع مدفوع به آرامی از بین می‌رود. تاکنون درمان مشخصی برای آن پیدا نشده است؛ اما با تغییر رژیم غذایی، کاهش میزان استرس و دارو آن را کنترل می‌کنند.

مقاله پیشنهادی: اصول رژیم درمانی

سندروم روده تحریک پذیر

آندومتریوز

آندومتریوز زمانی ایجاد می‌شود که بافت دیواره رحم خارج از رحم رشد کند. این بیماری عامل اصلی و مهم در دردهای مزمن و طولانی مدت در لگن زنان می‌باشد. در زمان عادت ماهیانه بافت‌های خارجی رحم به تغییرات هورمونی عکس‌العمل نشان می‌دهند و سبب خونریزی و ورم لگن می‌شوند.

علت درد لگن در زنان یائسه چیست؟

علت درد لگن در زنان یائسه معمولا عدم تعادل هورمون‌ها در دوران یائسگی می‌باشد که باعث مشکلات متعددی در بانوان می‌شود و یکی از آن‌ها درد مفاصل است. توصیه می‌شود در این دوره به پزشک مراجعه کنید و از قرص‌های یائسگی استفاده کنید.

روش‌های درمانی درد لگن در زنان چیست؟

زمانی که پزشک متخصص زنان بتواند علت درد لگن را در شما تشخیص دهد با تمرکز روی همان ناحیه خاص درمان متناسب با آن را آغاز می‌کند؛ اما اگر نتواند منشا درد را تشخیص دهد پزشک تمرکز خود را روی مدیریت درد خواهد گذاشت.

دارو درمانی

داروهایی مانند مسکن، آنتی بیوتیک، داروهای هورمونی و داروهای ضد افسردگی متناسب با تشخیص برای شما تجویز می‌شود که با مصرف آن‌ها درد ناحیه لگن از بین می رود یا تا حد امکان کاهش می یابد.

درمان‌های توانبخشی درد لگن

درمان درد لگن با فیزیوتراپی: این درمان شامل روش‌های گرم یا سرد کردن، تمرینات کششی، ماساژ، تحریک الکتریکی عصب پوست و درمان دستی می‌شود. همچنین ممکن است آموزش‌های تمرینات مربوط به تقویت عضلات کف لگن نیز به شما داده شود. (معرفی بهترین مرکز فیزیوتراپی تهران)

تزریق دارو در نقطه دردناک: در صورتی که پزشک زنان تشخیص دهد یک نقطه خاص در بدن شما درد می‌کند، داروی بی حسی موضعی به آن نقطه تزریق می‌کند که برای مدت طولانی باعث بی حسی می‌شود و درد را متوقف می‌کند و در مواردی سبب کاهش درد می‌شود.

درمان روانشناختی یا فیزیولوژی: این روش درمانی مشمول مشاوره، برنامه‌های مدیریت استرس، اطمینان دادن به فرد و روش‌های بیوفیدبک است که تعداد دفعات درد و شدت درد را کاهش می‌دهد.

جراحی: در برخی موارد برای درمان و اصلاح منشا درد ممکن است پزشک روش‌های جراحی متفاوتی را توصیه کند. به طور عمده از دو روش جراحی لاپاروسکوپی و هیسترکتومی استفاده می‌شود.

درمان درد لگن با فیزیوتراپی

سخن پایانی

اگر دچار دردهای شدید در ناحیه لگن شدید و علت آن را نمی‌دانستید، توصیه می‌شود هر چه سریع‌تر با یک پزشک متخصص در این حوزه مشورت کنید. در ویکی درمان می‌توانید بهترین پزشک زنان را بدون مراجعه حضوری و صرف زمان اضافه انتخاب کنید و از او مشورت بگیرید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *