شایع ترین علت های درد کشاله ران در زنان چیست؟

علت درد لگن در زنان نشانه چیست و چگونه درمان می شود؟

۳
(۲)

کشاله ران، در انتهای مفصل باسن قرار داشته و ابتدای شروع مفصل پا قرار دارد. عوامل متعددی وجود دارد دارند که باعث می شود زنان در این قسمت احساس ناخوشایند درد کشاله ران را تجربه کنند و این مسئله می تواند گویای درد های دیگری باشد که در این ناحیه آشکار شده است. درد کشاله ران اگر به صورت مزمن و طولانی مدت شود نیازمند معاینه و درمان است که در ادامه نیز به شناخت عوامل ایجاد درد و انواع روش های تشخیص آن می پردازیم.

کشیدگی کشاله ران

علت ایجاد درد کشاله ران در زنان چیست؟

بیشترین عللی که می تواند باعث ایجاد درد در ناحیه کشاله ران شود، شامل فشار آوردن بی اندازه و همچنین ایجاد کشش در این ناحیه می باشد. همچنین اگر این دردها ادامه دار شوند و در دراز مدت مورد درمان قرار نگیرند ممکن است در دیگر عضلات باعث التهاب و ایجاد درد شدیدتری شود.

معمولا آسیب به این عضله ی کشاله ران بیشتر در افراد با فعالیت بدنی بالا مشاهده می شود.

در حقیقت بیشتر عواملی که باعث درد کشاله ران در زنان می شود، مربوط به ایجاد فشار های زیاد بر نواحی اطراف آن مانند ماهیچه ها، تاندون ها، درد مچ پا، یا رباط ها است.

همچنین عواملی مانند شکستن استخوان ها، بزرگ شدن غده های لنفاوی، کیست های تخمدان، عفونت ادراری یا سنگ کلیه نیز می تواند از عوامل دیگر ایجاد درد کشاله ران شوند که البته این ها عوامل نادر‌تری هستند.

درد کشاله ران را چگونه تشخیص دهیم

اگر می خواهید علت درد کشاله ران خود را تشخیص دهید در ابتدا باید به دنبال منبع درد بگردید . برای این کار در ابتدا باید به پزشکی متخصص مراجعه کرده و سپس پزشک پس از معاینه ی بالینی، شما را به انجام آزمایشات و سونوگرافی ترغیب می کند.

تعیین این آزمایشات، با توجه به سن، جنس و میزان درد افراد متغیر است. اما عمده آزمایشاتی که برای بیمار در نظر گرفته می شود عبارت است از:

  • انجام آزمایش خون و ادرار
  • بررسی نواحی اطراف کشاله ران
  • انجام آزمایش بارداری برای زنان
  • آزمایش و تست مدفوع فرد
  • انجام سونوگرافی های لگن
  • انجام تست برای تراکم استخوان
  • انجام سونوگرافی های شکمی

پزشک با بررسی این آزمایشات و  میزان روند بهبود یا عدم بهبود شما با تجویز دارو یا فیزیوتراپی، به کاهش درد در این ناحیه کمک می کند.

درمان درد کشاله ران

درمان درد‌های کشاله ران

اگر در حال حاضر دردی را به صورت خفیف یا شدید در ناحیه کشاله ران خود احساس می کنید، در درجه ی اول باید بگوییم که خیلی جای نگرانی نیست؛ چرا که بیشتر این درد‌ها با گذر زمان و مراقبت های روزانه کم تر شده و به مرور از بین خواهند رفت.

می توانید برای تسکین درد کشاله ران از مسکن های ساده مانند ژلوفن، ایبوپروفن و یا نووافن استفاده کنید؛ اما در صورت ادامه دار شدن درد، توصیه می‌ شود با پزشک مشورت کنید.

درمان درد در ناحیه کشاله ران با تزریق آمپول

اگر به مشکلات لگنی مبتلا هستید، این عامل خود به تنهایی نیز می تواند باعث بروز درد کشاله ران شما شود، در این صورت می توانید با تزریق آمپول های استروئیدی تجویز شده توسط دکتر، درد عضلات را آرام تر کنید.

اگر درد ایجاد شده در مفاصل شما به دلیل وجود عفونت در بدنتان باشد، ممکن است نیاز فوری به آنتی بیوتیک ها داشته باشید.

فیزیوتراپی

اگر پس از انجام معاینات پزشکی به این نتیجه رسیدید که مشکل خاصی در کشاله ران شما وجود ندارد اما همچنان احساس درد می کردید، تنها راه رهایی شما از این درد انجام جلسات فیزیوتراپی به صورت منظم و کامل است.

فیزیوتراپی در حقیقت همان تمریناتی است که موجب بهبود عملکرد ماهیچه ها و بهبود درد درآنها می شود. تعدادی از این تمرین ها می توانند دامنه ی انعطاف پذیری و حرکت شما را تا حد بالایی بهبود بخشند. اگر مشکلات مفاصل لگنی دارید، احتمالا  به یک وسیله راه رفتن مانند عصا یا واکر هم احتیاج داشته باشید.

مطلب پیشنهادی: بهترین مرکز فیزیوتراپی در تهران

کشاله ران

 در چه صورت باید به پزشک مراجعه کنیم؟

همانطور که پیش‌تر گفتیم، اگر درد کشاله ران شما ناشی از ورزش های سنگین و یا حرکت های ناگهانی و گرفتگی است، با گذر زمان این درد‌ها معمولا بهبود می یابند و در اکثر مواقع بهبود می یابند.

همچنین می توانید با استراحت، گذاشتن یخ در ناحیه مورد نظر و بستن ناحیه ی مورد نظر درصدی از این دردها را تسکین دهید. اما اگر با مصرف مسکن ها و استراحت درد کشاله ران شما بهبود نیافت، حتما به پزشک مراجعه کنید چرا که ممکن است این درد منشا دیگری داشته باشد.

پزشک منشا درد شما را شناسایی و درمان های لازم را تجویز می کند. در این موارد بهتر است هرچه سریعتر نسبت به درمان جدی اقدام کنید:

  • اگر علائم فیزیکی خاصی در خود مانند ورم مفاصل، فرو رفتگی یا کبودی در کشاله ران یا اطراف آن مشاهده می کنید
  • اگر سوزش ادرار، نشانه های سنگ های کلیوی یا عفونت ادراری را در خود احساس می کنید

اگر درد کشاله ران، بی دلیل یا بسیار زیاد  با این علائم برایتان پیش آمد، باید فورا به پزشک متخصص مراجعه کنید

  • علائم داغی یا تب
  • تنگی نفس
  • بی حالی و افت فشار

پیشگیری از دردهای کشاله ران در زنان

احساس درد و کشیدگی هر قسمتی از بدن می تواند در نوع خود آزاردهنده باشد، اما برای ورزشکاران و افرادی که فعالیت بالایی دارند احساس درد در ناحیه کشاله ران بسیار سخت تر از دیگر نواحی بدن است چرا که مانع انجام فعالیت های روزانه آنها می شود. اما توصیه می شود برای پیشگیری از بروز هرگونه درد و علامت در این ناحیه به نکات زیر توجه کنید:

  • قبل ازشروع هرگونه فعالیت ورزشی سعی کنید بدن خود را به خوبی گرم کرده و به صورت ناگهانی ورزش را شروع نکنید.
  • ترجیحا در انجام فعالیت های روزانه و ورزشی از کفش های کتانی استفاده کنید.
  • ریتم ورزش را از کم به زیاد شروع کنید.
  • اگر احیانا در حین ورزش احساس درد و ناراحتی داشتید در صورت امکان به فعالیت خود ادامه ندهید.
  • اگر ورزشکار هستید سعی کنید روزهایی که فعالیت می پردازید به صورت منظم باشد و از پراکندگی بپرهیزید.

کشاله ران دردناک

 

سخن پایانی

در این مقاله از ویکی درمان بررسی کردیم که بیشترین عللی که می تواند باعث ایجاد درد در ناحیه کشاله ران شود، شامل فشار آوردن بی اندازه و همچنین ایجاد کشش در این ناحیه می باشد. همچنین اگر این دردها ادامه دار شوند و در دراز مدت مورد درمان قرار نگیرند ممکن است در دیگر عضلات باعث التهاب و ایجاد درد شدیدتری شود. اگر درد کشاله ران، بی دلیل یا بسیار زیاد برایتان پیش آمد، باید فورا به پزشک متخصص مراجعه کنید

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۳ / ۵. تعداد رای: ۲

هنوز رای ثبت نشده است.

سمیرا حسن آبادی

من متخصص سئو و بهینه سازی سایت هستم. جزو نفرات اول تیم ویکی درمان بوده ام و خوشحالم که توانسته ایم محتوای به روزی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. همیشه برای بالا بردن کیفیت محتواها و خدمات ویکی درمان در تلاش خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *