همه چیز در مورد عصب کشی دندان!

۵
(۱)

آیا دندانپزشکتان گفته است که به عصب کشی دندان نیاز دارید؟ در این صورت دندان شما یکی از ۱۵ میلیون دندانی است که به عصب کشی نیاز دارد. در این مطلب سعی می‌کنیم هرآنچه که درمورد عصب کشی دندان نیاز دارید را در اختیار شما قرار دهیم. با ویکی درمان همراه باشید!

عصب کشی دندان چیست؟

درمان ریشه دندان به انگلیسی (Endodontic) شامل ۲ کلمه یونانی است؛ Endo به معنای درون و Odont به معنی دندان است. عصب کشی یکی از بهترین روش‌های درمان دائمی ریشه است. برای درک بهتر این موضوع بهتر است، کمی از آناتومی دندان بگوییم. لایه‌های دندان به ترتیب شامل: مینا، عاج و بافت نرمی به نام پالپ که حاوی رگ های خونی و اعصاب است، می‌شود.

پالپ از تاج دندان تا اطراف ریشه ها کشیده شده است، نقش اصلی پالپ کمک به رشد دندان است و زمانی که دندان به طور کامل بالغ شد، از وجود پالپ بی نیاز میشود. وقتی پالپ دندان شما توسط باکتری مورد تهاجم قرار گیرد، یکی از راهکارهای موجود عصب کشی است؛ بدین منظور پالپ ملتهب به طور کامل خارج شده سپس آن ناحیه را ضد عفونی و پر میکنند.

عصب کشی دندان پوسیده

چگونه بفهمیم به عصب کشی دندان نیاز داریم؟

عصب کشی زمانی صورت میگیرد که پالپ درونی دندان شما ملتهب یا عفونی شود که از دلایل آن میتوان به پوسیدگی عمیق دندان اشاره کرد. در اینصورت حتی اگر نشانه ایی بر روی دندان ایجاد نشود، ممکن است درون آن ملتهب شده و سبب درد و آبسه شود. علائم پالپ ملتهب و نیاز به عصب کشی دندان:

  1. درد شدید هنگام جویدن یا گاز گرفتن
  2. جوش روی لثه
  3. دندان شکسته یا ترک خورده
  4. حساسیت به گرما و سرما
  5. لثه متورم و حساس
  6. پوسیدگی عمیق یا تیره شدن لثه

آیا عصب کشی دندان درد دارد؟

امروزه روش های نوین جهت سر کردن یا بیهوش سازی بیماران وجود دارد که سبب شده بسیاری از بیماران در طول عمل احساس درد نکنند؛ برای دوران نقاهت نیز مسکن های قوی میتوانند درد را تسکین دهند. در چند روز اول پس از درمان، ممکن است دندان شما بسیار حساس باشد؛ بخصوص اگر قبل از عمل دندان شما عفونی شده باشد. میتوانید طبق دستورالعمل دندانپزشک خود از داروهای مسکن استفاده کنید.

مراحل عصب کشی دندان

عصب کشی معمولا یک یا دو جلسه زمان میبرد؛ 

  1. در اولین قدم عکس X-Ray از دندان شما گرفته میشود، سپس پزشک آن را معاینه و بی حسی موضعی برایتان تجویز میکند. پس از بی حس شدن، دندانپزشک، دندان شما را به سبب جلوگیری از ترشح بزاق ایزوله میکند.
  2. در این مرحله سوراخی در تاج دندانتان ایجاد میشود و راه تخلیه ی پالپ را باز میکند؛ پزشک متخصص با ابزارهای بسیار کوچک اقدام به تمیز کردن پالپ و ریشه دندان شما و فضا را برای پر کردن دندان مهیا میکند.
  3. در این مرحله پزشک متخصص اقدام به پر کردن دندان با ماده ایی به نام گوتاپرکا میکند. گوتاپرکا با یک سیمان چسبنده برای اطمینان از آب بندی کامل کانال ریشه ترکیب و اعمال میشود؛ سپس روی دندان را با یک پرکننده موقت پر میکنند.
  4. در ویزیت نهایی، پزشک شما تاج دندان را قرار میدهد تا دندان شما به عملکرد کامل خود بازگردد. در صورتی که دندان فاقد ساختار مناسب برای روکش باشد پزشک شما پایه ایی برای آن قرار میدهد که دانستن این موضوع نیز خالی از لطف نیست.

عکس عصب کشی دندان

هزینه عصب کشی دندان چقدر است؟

بسته به اینکه دندان شما چقدر خراب شده است و اینکه کدام دندان شما به مشکل برخورده است قیمت عصب کشی دندان متفاوت بوده و بین ۸۰۰ هزار تومان تا ۱.۵۰۰.۰۰۰ میلیون تومان میباشد. در کل درمان ریشه و بازیابی عملکرد دندان طبیعی به صرفه تر از روش های جایگزینی دندان مانند ایمپلنت دندان یا بریج است. با توجه به متغیر بودن هزینه ها در بهترین کلینیک دندانپزشکی تهران، پیشنهاد می شود، قبل از اقدام به درمان، تماس بگیرید.

 

مراقبت بعد از عصب کشی دندان چیست؟

سعی کنید تا قرار نگرفتن کامل تاج دندان و بازیابی کامل عملکرد دندانتان از آن استفاده نکنید؛ جویدن و گاز زدن مواردی هستند که میتوانند منجر به شکستن دندانتان شوند. در کل کاری بهتر از رعایت بهداشت دندان نمیتوان کرد؛ روش هایی همچون: مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه ضد عفونی کننده و…

اکثر مواقع عصب کشی دندان درمان قطعی است؛ در مواردی نادر ریشه به این درمان جواب نداده و دوباره عفونی میشود، مواردی بوده که حتی بعد از سالها دوباره همان دندان شروع به درد کرده است، در این موارد استفاده دوباره از روش عصب کشی درمان مناسبی است. از مواد غذایی که پس از عصب کشی می توانید استفاده کنید میتوان به: تخم مرغ، ماهی، آبمیوه و سوپ اشاره کرد؛ دقت کنید که از مصرف غذای داغ جدا خودداری کنید.

عصب کشی دندان چگونه انجام میشود؟

جمع بندی و سوالات متداول

راه حل درمانی پوسیدگی عمیق دندان عصب کشی دندان است. عصب کشی جایگزین بهتری برای ایمپلنت می باشد چراکه هم دندان شما طبیعی باقی میماند هم هزینه کمتری متحمل می شوید، معمولا بدون درد عمل می شوید و در دوره نقاهت نیز با استفاده از مسکن های بدون مجوز درد خود را کم میکنید.

آیا عصب کشی دندان درد دارد؟

شما میتوانید از مسکن های قوی برای تسکین درد خود استفاده کنید، در حین عمل نیز با بی حسی های قوی دندانتان بی حس میشود پس درد خاصی را احساس نمیکنید.

علائم نیاز به عصب کشی دندان چیست؟

۱. درد شدید هنگام جویدن یا گاز گرفتن ۲. جوش روی لثه ۳. دندان شکسته یا ترک خورده ۴. حساسیت به گرما و سرما و...

عصب کشی دندان چند جلسه زمان میبرد؟

معمولا ۱ تا ۲ جلسه برای اینکار نیاز است.

آیا میتوان برای عصب کشی دندان از بیمه استفاده کرد؟

معمولا بیمه ها تقبل هزینه ایی در این مورد نمیکنند، بهتر است از بیمه خود سوال کنید.

  • آیا عصب کشی دندان شامل بیمه میشود؟

تقریبا هیچ بیمه ای تعرفه ای بابت عصب کشی دندان ندارد. برخی از بیمه ها هم تنها هزینه های بسیار جزئی را به بیمه شده پرداخت می کنند. با این موارد قبل از عصب کشی از بیمه خود اطلاعات کسب کنید.

  • عوارض عصب کشی دندان چیست؟

در چند روز اول پس از عصب کشی دندان، برخی از بیماران حساسیت، تورم یا التهاب را تجربه می کنند، در حالی که برخی دیگر با احساس ناهمواری دندان ها یا واکنش به داروهای ارائه شده توسط پزشک مواجه می شوند. در این مورد به پزشک مراجعه کنید.

  • آیا بعد از عصب کشی دندان حتما به تاج دندان نیاز داریم؟

احتیاج به تاج دندان کاملا بستگی به دندان عصب کشی شده دارد، به این صورت که دندان های عقبی که برای جویدن مورد استفاده قرار میگیرد حتما نیاز به تاج دارند اما دندان های مثل دندان نیش که بدین منظور استفاده نمیشوند میتوانند بدون تاج به عملکرد خود ادامه دهند.

  • در صورت عدم عصب کشی دندان خراب چه اتفاقی می افتد؟

در صورت عدم درمان، عفونت در دندان می تواند به سایر قسمت های بدن سرایت کند و در برخی موارد حتی می تواند تهدید کننده زندگی باشد. 

  • عصب کشی کنیم یا دندان را بکشیم؟

همیشه بهتر است دندان هایی سالم و طبیعی داشته باشید و عصب کشی این امکان را فراهم می کند. کشیدن و سپس جایگزینی دندان منجر به درمان‌ها و روش‌های بیشتری می‌شود و ضمن هزینه های بیشتر، می‌تواند بر دندان‌های مجاور و لثه‌های نگهدارنده تأثیر بگذارد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۵ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

حمید حیدری

حمید حیدری هستم دانشجوی رشته دندانپزشکی. شما را با جدیدترین مقالات منتشر شده در زمینه بهداشت دهان و دندان، بیمارهای دندان و.. آشنا می کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *