ضررهای موبایل برای بچه ها که نمی دانستید!

۰
(۰)

همان گونه که می دانید تبلت ها و موبایل های هوشمند بهترین ابزار برای ساکت و سرگرم کردن کودکان می باشند. همچنین موبایل های هوشمند می تواند نقش پاداش را به خوبی ایفا کنند. برخی والدین از موبایل های هوشمند برای تربیت کودکان و هر نوع فعالیت دیگر استفاده می کنند. ضررهای موبایل برای بچه ها بر هیچ کسی پنهان نیست.

از این رو کنترل بازی کردن کودکان برای هر پدر و مادری جزء واجبات به شمار می رود. بنابراین اگر همیشه برای ساکت کردن کودک تان از موبایل های هوشمند استفاده می کنید، توصیه می شود این کار را به یک عادت تبدیل نکنید زیرا طولانی شدن مدت زمان بازی کردن کودکان با گوشی و تبلت عواقب جبران ناپذیری را به همراه دارد.

هم اکنون در عصر تکنولوژی و تکامل یافتن روزانه موبایل های هوشمند و رایانه هستیم که هر ساله در ابعاد کوچک تر و کارآمدتر روانه بازار می شوند. از این رو فرایند رشد نرم افزار و بازی های کامپیوتری گروه های مختلف سنی را تحت پوشش خود قرار داده و به ضررهای موبایل برای بچه ها افزوده می شود.

در ادامه مطلب از ویکی درمان به ضررهای موبایل برای بچه ها می پردازیم.

بازی کردن با گوشی چه عواقبی را برای کودکان به همراه دارد ؟

کودکان و نوجوانان یکی از اصلی ترین مخاطبین کمپانی های بزرگ بازی سازی و نرم افزاری هستند. به طور کلی هرچه تاکنون بشر اختراع کرده است دارای مزایا و معایبی بوده و موبایل های هوشمند و کامپیوترها نیز از این موضوع مستثنا نیستند. تمرکز بیش از حد کودکان و نوجوانان به بازی های کامپیوتری، کارشناسان تشویق کرده است تا نسبت به بررسی ضررهای موبایل برای بچه ها تحقیقات گسترده ای انجام بدهند. در ادامه به برخی از ضررهای موبایل برای بچه ها می پردازیم.

مطلب پیشنهادی : کاردرمانی برای کودکان پیش فعال

کاهش ساعت و کیفیت خواب

ضررهای موبایل برای بچه ها

اولین ضرر موبایل برای بچه ها، کم شدن کیفیت خواب بوده زیرا که کودکان هنگامی که سرگرم بازی کردن با موبایل های هوشمند می شوند، متوجه گذر زمان نشده و اوقات طولانی را صرف بازی کردن می کنند. حتی در برخی از موارد به دلیل بی توجهی والدین، کودکان تا دیر وقت مشغول بازی کردن با موبایل و کامپیوتر هستند که عواقب جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

همانطور که میدانید دریافت خواب کافی برای رشد کودکان بسیار حیاتی بوده و برنامه خواب نامنظم سبب می شود تا متابولیسم بدن کاهش و اشتها کودک تحت تاثیر قرار می گیرد.

نور شفاف صفحه نمایش موبایل های هوشمند و کامپیوتر ها سبب می شود که پیام نوری مشابه به روز به مغز ارسال شود و در نهایت کودک نمی تواند به راحتی بخوابد.

ضعیف شدن بینایی

ضعیف شدن بینایی یکی دیگر از ضررهای موبایل برای بچه ها بوده که تمرکز بیش از حد به گوشی و کامپیوتر مخصوصا هنگام بازی کردن به مدت زمان طولانی، سیستم عصبی و چشمی کودکان را تحت تاثیر قرار داده و باعث خستگی چشم می شود.

کوچک بودن فضای کافی برای انجام دادن فعالیت های فیزیکی، مشغله و مشکلات فراوان پدر و مادرها و نداشتن همبازی همگی باعث میشوند تا کودک به موبایل و تبلت پناه برده و سرگرم بازی های کامپیوتری شود.

گاهی والدین حتی متوجه نور کافی در محیط نشده و کودکان در شب هنگام دور از چشم پدر و مادر خود ساعت ها مشغول بازی کردن می باشند که تاثیرات منفی را بر روی چشم گذاشته و شاهد ضعیف شدن بینایی کودکان زیادی در سنین پایین هستیم.

بنابراین ضررهای موبایل برای بچه ها بسیار جدی می باشد از این رو تنها روش پیشگیری کنترل و جایگزین کردن بازی کامپیوتری، با بازی های فیزیکی می باشد.

مطلب پیشنهادی : افزایش اشتها در کودکان

اضافه وزن و چاقی بیش از حد

انرژی در کودکان بسیار زیاد بوده و نیاز به دویدن و تحرک به طور روزانه دارند. در حالی که کم تحرکی ناشی از بازی کردن بی وقفه با موبایل و نشستن طولانی مدت و مصرف غذاهای فست فود و پرکالری اغلب سبب چاقی در کودکان شده و اعتماد به نفس آنها ر کاهش می دهد. همچنین کم تحرکی در کودکان سبب بیماری های جدی قلبی و عروقی می شود که عواقب سنگینی را به همراه دارد.

بنابراین یکی از ضررهای موبایل برای بچه ها اضافه وزن بیش از حد بوده که علاوه بر اینکه پیش زمینه بیماری های قلبی و عروقی را فراهم می کند، سبب کاهش اعتماد به نفس کودکان نیز می شود.

مهم ترین ضررهای موبایل برای کودکان - اضافه وزن و چاقی

پرخاشگر شدن کودک

یکی دیگر از ضررهای موبایل برای بچه ها و بازی کردن بیش از حد، پرخاشگر شدن کودک به مرور زمان است. از آنجایی که کودک انسان تمایل به الگوبرداری دارد، سریعا رفتار و صحنه های خشن خانواده و بازی های کامپیوتری را در ذهن خود قرار داده و آنها تقلید می کند. از این رو توصیه می شود جلو دید کودکان هیچگاه دعوا نکنید و به کودک خود اجازه ندهید تا بازی های خشن کامپیوتری انجام بدهند.

پرخاشگر شدن کودک به عنوان حیاتی ترین ضررهای موبایل برای بچه ها به شمار می رود که علاوه بر طرد شدن کودک از نظر اطرافیان، پیش زمینه مناسبی را برای جریان های عصبی شدید تری در آینده فراهم می کند.

کاهش تمرکز و تاثیر بر عملکرد تحصیلی

لذت بازی کردن با موبایل های هوشمند که سبب کاهش تمرکز کودک می شود از سایر ضررهای موبایل برای بچه ها می باشند که تمام تمرکز و فکر کودک را مختل کرده و همیشه به فکر بازی با موبایل هوشمند هستند. از این رو شاهد افت تحصیلی شدید چنین کودکانی هستیم که به بازی های موبایل هوشمند اعتیاد دارند. برای پیشگیری از این ضررهای موبایل برای بچه ها محدود کردن زمان بازی با موبایل و کامپیوتر بسیار موثر است.

ضررهای موبایل برای کودکان

جمع بندی و سوالات متداول

از آنجایی که کودکان عاشق تجربه کردن کارها و بازی های جدید هستند، به شدت توصیه می شود مدت زمان بازی کردن آنها را با گوشی های هوشمند و کامپیوتر محدود و کنترل کنید.

از چه سنی برای کودک خود موبایل هوشمند تهیه کنیم ؟

برای فهمیدن جواب این سوال باید از خودتان بپرسید که آیا می توانید مدت زمان استفاده کودک از موبایل هوشمند را کنترل و محدود کنید یا خیر. به طور کلی بهترین زمان برای خریدن موبایل در دوران دبیرستان است. در غیر این صورت باید بر روی کنترل کودک خود زمان و انرژی بیشتری صرف کنید.

اصلی ترین و مهم ترین ضررهای موبایل برای بچه ها کدام اند ؟

افت سطح تحصیلی، پرخاشگر شدن و ضعیف شدن بینایی از اصلی ترین عواقب مصرف بیش از حد موبایل هوشمند می باشد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

ویدا جامی

ویدا جامی هستم. علاقه مند به حوزه تولید محتوا. سالها در زمینه ترجمه و تولید محتوا اطلاعات عمومی مشغول به فعالیت هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *