درمان خانگی و قطعی شپش سر در کودکان

۰
(۰)

شپش سر در کودکان بسیار شایع می‌باشد. شنیدن این جمله که کودک شما دچار شپش شده است؛ می‌تواند موجب ترس و دلهره شود. البته اصلا جای نگرانی نیست، راه‌های زیادی برای درمان شپش سر در کودکان وجود دارد که انجام آن‌ها بسیار آسان و مؤثر می‌باشد. در ادامه مطلب از ویکی درمان قصد داریم تا راه‌های تشخیص، درمان و پیشگیری از شپش سر در کودکان را بررسی کنیم.

شیوع شپش سر در کودکان چگونه است؟

شپش سر در کودکان مشکل چندان جدی‌ای نمی‌باشد، اما مطمئنا آزار دهنده و مسری است. این انگل‌های ریز روی پوست سر می‌مانند، از خون تغذیه می‌کنند و حدود ۲۸ روز زنده می‌مانند.
لازم است بدانید؛ داشتن شپش سر در کودکان به معنای بهداشت شخصی نامناسب نیست. چراکه شپش سر صرف نظر از بهداشت مو، می‌تواند همه افراد را در هر سنی درگیر کند.

شپش در سر کودکان

عوامل ابتلا به شپش سر در کودکان چیست؟

زمانی که شپش سر در کودکان مشاهده شود، لازم است تا والدین عوامل مختلفی که باعث این اتفاق شده‌ است را به دقت بررسی کنند و هرچه سریع‌ تر به درمان بپردازند. حال عوامل ابتلا به شپش سر در کودکان به شرح زیر است:

  • تماس با شخص آلوده به شپش
    شایع‌ترین علت ابتلا به شپش سر در کودکان، تماس با شخص آلوده به شپش است که معمولا در بین کودکانی که به مهد و مدرسه می‌روند بیشتر اتفاق می‌افتد.
    در نظر داشته باشید که سهولت انتشار شپش از طریق تماس سر، باعث مسری شدن شپش می‌شود.
  • استفاده مشترک از وسایل شخصی
    استفاده مشترک از وسایل شخصی همچون: حوله، شانه، لباس،کلاه و… می‌تواند باعث انتشار شپش سر در کودکان شود.
  • استفاده از پارچه و ملحفه غیربهداشتی
    استفاده از پارچه و ملحفه غیر بهداشتی که در تماس با فرد آلوده به شپش سر بوده است، احتمال آلودگی به شپش سر در کودکان را به شدت افزایش خواهد داد.

علائم شپش سر در کودکان چیست ؟

در اکثر مواقع، شپش سر در کودکان ممکن است علائم زیر را به دنبال داشته باشد:

  1. احساس قلقلک و خارش پوست سر
  2. احساس حرکت چیزی روی موها
  3. خارش ناشی از واکنش آلرژیک به رشک‌ها در موها، پشت سر و گوش‌ها
  4. زخم‌ها یا خراش‌هایی روی سر به علت خاراندن
  5. مشکل در خوابیدن به علت فعال‌تر شدن شپش‌ها در تاریکی

شپش سر در کودکان

راه‌های درمان شپش در سر کودکان چیست؟

برای درمان شپش سر در کودکان، راه‌های زیادی وجود دارد که مهم‌ترین راه‌های درمان آن عبارت است از:

  • درمان شپش سر در کودکان با سرکه
    سرکه تقطیری را به آرامی روی موهای کودک خود بمالید و سپس بعد از چند دقیقه موها را با آب بشویید. البته شما می‌توانید از سرکه سیب نیز استفاده کنید. بهتر است پس از شست‌وشو و هنگام شانه زدن موها، از روغن نارگیل استفاده کنید. چراکه این کار به خارج شدن راحت‌تر شپش‌ها کمک می‌کند.
  • درمان شپش سر در کودکان با شامپو و لوسیون‌های مخصوص
    شامپوها و لوسیو‌ن‌های مخصوصی در داروخانه‌ها وجود دارند که شپش سر در کودکان را از بین می‌برند. برخی شامپوهای بدون نسخه برای کودکان زیر دو ماه ایمن هستند و برخی دیگر برای کودکان بالای دو سال مناسب هستند.
    البته شما نباید خودسرانه و بدون تجویز پزشک اقدام به خرید داروی بدون نسخه و شروع درمان کنید.
  • برداشتن شپش‌ها با دست یا شانه مخصوص
    اگر دارو کمکی به رفع کامل شپش سر در کودکان نکند، از بین بردن آن ها با دست یا شانه مخصوص می‌تواند کار را تمام کند.
    درواقع این روش برای والدینی که کودک زیر دو ماه دارند و نباید از درمان دارویی استفاده کنند، گزینه مناسبی است.
    جهت انجام این کار؛ هر سه تا چهار روز یک بار و به مدت سه هفته، از شانه مخصوص استفاده کنید. به این صورت که موهای کودکتان را به نرم‌کننده آغشته کنید، شانه را روی موهای خیس بکشید تا بتوانید شپش‌های زنده را ببینید و جدا کنید.

مطلب پیشنهادی : اسهال کودکان

عدم درمان شپش سر در کودکان چه عواقبی دارد؟

اگر پوست سر کودکان مبتلا به شپش به مدت طولانی دچار خارش شود، این کار می‌تواند در نهایت موجب پوسته پوسته شدن و حتی ایجاد زخم در پوست سر کودک شما شود. حتی ممکن است پوست سر که در آن زخم ایجاد شده، عفونت کند و منجر به ایجاد شرایط حادتری گردد. عفونت‌های خاصی که لایه‌های سطحی و عمیق پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهند و جهت درمان نیازمند آنتی بیوتیک خواهند بود.

شپش سر در کودکان چه مشکلات پوستی را به دنبال دارد؟

اگر کودک شما مبتلا به شپش سر شده است؛ ممکن است که عفونت‌های پوستی را نیز به دنبال داشته باشد. از جمله این عفونت‌ها:

  • تیفوس
  • زرد زخم
  • عفونت‌های باکتریایی پوستی

عوارض ناشی از عفونت بر اثر شپش سر در کودکان

شپش سر در کودکان

شپش سر در کودکان اتفاق ناراحت کننده‌ای می‌باشد؛ چراکه ابتلا به شپش سر چالش‌های زیادی را به همراه دارد. یکی از چالش‌های مهم آن، پدیدار شدن عوارض ناشی از عفونت بر اثر شپش سر می‌باشد. عوارضی همچون:

  • ریزش موی سر
  • تغییر رنگ پوست
  • عفونی شدن پوست سر و ساقه مو

درواقع احتمال دارد موهای کودک مبتلا به شپش سر؛ دچار ریزش شود و در برخی موارد نیز در صورت تداوم آلودگی، ممکن است در قسمت‌ هایی که شپش‌های زیادی وجود دارد، رنگ پوست نیز تغییر کند و تیره‌تر گردد.
حتی ممکن است ساقه‌های مو نیز عفونی شوند که این شرایط عموما بدون علامت و نشانه قبلی اتفاق می‌افتد و از طریق برآمدگی‌های سفت بر روی موی آلوده به شپش، تشخیص داده می‌شود.

آیا با مشاهده شپش سر در کودکان باید آن‌ها را قرنطینه کرد؟

کودکان مبتلا به شپش سر باید سریعا درمان شوند تا جلوی انتقال شپش به دیگر بچه‌ها گرفته شود و با رعایت اقدامات خاص، بتوانند به محیط‌های اجتماعی، مدرسه یا مهد بروند.
لازم است بدانید؛ نیازی نیست کودک مبتلا به شپش سر در خانه بماند و بیرون هم نرود، چراکه:

  • شپش سر در کودکان خردسال بسیار شایع است و اگر مجبور به ماندن در خانه بشوند، بسیاری از روزهای مدرسه را از دست خواهند داد. البته در صورت مشاهده شپش سر در کودکان، لازم است هرچه سریع‌تر درمان شوند تا از ابتلای دیگر کودکان در مدرسه و مهد پیشگیری شود.
  • ماندن در خانه به معنای طی شدن روند درمان نیست! علاوه بر این ممکن است کودک مبتلا به شپش سر، تا چندین هفته هیچ‌گونه علامتی نداشته باشد.
  • لازم است تا آموزش‌هایی به کودکان داده شود که تا زمان اتمام درمان و نابودی شپش‌ها، از برقراری تماس مستقیم با دیگر هم کلاسی‌های خود خودداری کنند و از وسایل مشترک یکدیگر مانند برس، شانه یا مقنعه استفاده نکنند.

جمع بندی و سوالات متداول

  در نهایت باید آگاه باشید که شپش سر در کودکان، بیماری نیست و در صورت اقدام سریع به درمان منجر خواهد شد و دیگر جای نگرانی نیست.

آیا بعد از درمان، شپش سر در کودکان برای همیشه از بین می رود ؟

اگر بعد از گذشت دو هفته از شروع درمان، احساس کردید کودک تان هم چنان خارش سر دارد و پوست سر آلوده به نظر می رسد، حتما به پزشک مراجعه کنید. درمان شپش سر در کودکان به طور معمول ۱ الی ۲ هفته زمان می برد.

چگونه شپش سر در کودکان را تشخیص بدهیم ؟

موثرترین راه برای کنترل شپش سر، بازرسی منظم از سر کودک است. با استفاده از شانه دندانه ریز شروع به شانه زدن موهای کودک کنید و در صورت رویت تخم های شپش بر روی دندانه های شانه، سریعا اقدام به درمان کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

ویدا جامی

ویدا جامی هستم. علاقه مند به حوزه تولید محتوا. سالها در زمینه ترجمه و تولید محتوا اطلاعات عمومی مشغول به فعالیت هستم.

نوشته های مشابه

۳ دیدگاه

  1. دوستان عزیز ما یک سال و نیم در گیر شپش موهای سر دخترم بودیم . اسپند جوشونده و شامپو ضد شوره و هر شب بازرسی سرش با دست جواب نداد.
    بچه شپش ها انقدر ریزن که با دست نمی تونید از لای موها درشون بیارید تقریبا دیدنشون غیر ممکنه .
    تنها چاره شپش شانه ضد شپش هست شب اول که ازش استفاده کردم تقریبا ده تا شپش بالغ چیزی حدود ۱۰۰تا تخم و بچه گرفتم .هر شب ادامه دادم تقریبا سرش پاکسازی شده . آخراشه
    اگر میخواید خلاص شید هرشب شونه بکشید.
    اگه بتونید ببرید حمام شامپو به سرش بزنید باکف شانه بکشید معجزه میکنه.
    هر چی هست درمیاد.
    امیدوارم بتونم کمکتون کرده باشم.

  2. سلام دوستان من چند سال مبتلا بودم خیلی اذیت شدم موهامو کوتاه کردم هر چی گفتن استفاده کردم از درمان خانگی داروهای داروخانه و بهداری هر چی اما درمان نشدم چون رشک از بین نمیبرد تا به یه خانمی اشنا شدم توسط یکی از دوستام ایشون یه دارو بهم داد معجزه کرد با یه بار استفاده کامل از بین رفت

  3. دوستانی که گفتن بعد درمان دوباره شپش گرفتن، دلیلش اینه که تخم شپش رو لباس و ملحفه و فرش و حتی شانه میمونه ،حتما بعد درمان اسپری حشره کش که برای کک و شپش هست و بگیرید و روی فرش و وسایل تون بزنید، روبالشی و ملحفه رو با آب داغ بشورید، لباس های داخل کشو رو هم اسپری بزنید، تمام اعضای خانواده باید باهم و همزمان درمان بشن و شامپوی مخصوص و بزنن، حوله و تمام ملحفه ها باید شسته بشه، سرکه سیب بزنید به سرتون ،اسپری کنید و با پلاستیک به مدت دوساعت بپوشونید، بعد داخل حمام بشورید و دوبار شامپو بزنید و ده دقیقه شامپو بمونه و با شانه ریز شانه کنید، بعدش که اومدید بیرون با روغن بادام تلخ تمام مو رو آغشته کنید و باز شانه کنید ،چند شب تکرار کنید،شامپوی شپش رو هم هفته ای یکبار امتحان کنید، رنگ مو هم خوبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *