علت سیاهی دور چشم چیست؟ (بهترین روش‌های درمان تیرگی دور چشم)

۰
(۰)

سیاهی دور چشم برای خیلی از افرادی که به‌ ظاهر و صورت خود اهمیت می‌دهند خیلی اوقات ناخوشایند است. سیاهی در نواحی چشم می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. خستگی زیاد و بالا رفتن سن علت شایع سیاهی دور چشم است. داشتن خواب کافی و رژیم غذایی مناسب تا حدی از بروز این عارضه جلوگیری می‌کند. مهم‌ترین دلایلی که می‌تواند منجر به سیاهی در چشم شما شود عبارت‌اند از:

  • ژنتیک
  • کم‌خوابی‌ها
  • تغذیه اشتباه
  • سن
  • کم‌آبی بدن
  • اگزما
  • آلرژی
  • قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید
  • قاعدگی در بانوان
  • کمبود ویتامین A و B12
  • مالیدن چشم

همراه ویکی درمان باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم!

راهکارهای درمان سیاهی دور چشم

اما نگران نباشید، همیشه راهی هست. در این مقاله می‌خواهیم سه تا راهکار خوب برای درمان سیاهی نواحی دور چشم را ارائه کنیم. این راهکارها عبارت‌اند از:

  1. استفاده از تزریق فیلر
  2. استفاده از عمل تزریق چربی
  3. روش‌های خانگی

این سه راهکار به شما کمک می‌کنند که از شر این سیاهی خلاص شوید؛ اما سؤال اینجاست که برای این کار کدام روش بهتر است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با این روش‌ها آشنا شویم و آن‌ها را با هم مقایسه کنیم.

مطلب پیشنهادی: بهترین دکتر تزریق چربی

عمل تزریق چربی برای سیاهی دور چشم

این عمل به این صورت است که توسط پزشکان متخصص از نواحی مختلف بدن شما چربی گرفت می‌شود و پس از خالص‌سازی چربی آن را به نواحی مختلف بدن تزریق می‌کنند. این کار به صاف کردن و جوان‌سازی پوست کمک می‌کند. علاوه بر تزریق آن به دور و بر چشم می‌توان آن را برای صورت، پیشانی و هر جای بدن که دوست دارید استایل جوانی را به آن برگردانید، استفاده می‌شود.

تزریق فیلر برای درمان سیاهی دور چشم

امروزه این نوع عمل بسیار رایج است، خیلی از افراد در عمل‌های زیبایی از تزریق چربی برای سیاهی دور چشم استفاده می‌کنند. اما روش‌های دیگری نیز، مانند فیلر وجود دارد که هدف ما در این مقاله این است که بدانیم برای سیاهی دور چشم فیلر بهتر است یا تزریق چربی و یا روش‌های خانگی.

تزریق فیلر برای سیاهی دور چشم

یکی دیگر از راهکارهای رفع سیاهی دور چشم، استفاده از تزریق فیلر و چربی یا ژل است. این ماده یک ماده مصنوعی پزشکی ساخته می‌شود. این مواد در نوع‌های مختلفی موجود هستند. از فیلرها بیشتر در عمل‌های جراحی پلاستیک و زیبایی استفاده می‌شود. علاوه بر نواحی زیر چشم در صاف کردن پوست، پرکردن گودی های صورت، فرم دهی به لب‌ها و… کاربرد دارد.

همچنین برای اطلاعات بیشتر میتوانید بخوانید: تزریق ژل و بوتاکس

یکی از تفاوت‌های اصلی فیلر با چربی در ماهیت آن ماده است. فیلر یک ماده مصنوعی پزشکی است. چربی هم یک ماده طبیعی است که از بدن خود انسان گرفت می‌شود. از هر دوی آن‌ها برای رفع سیاهی دور چشم استفاده می‌شود. 

روش‌های خانگی برای سیاهی دور چشم

اگر سیاهی دور چشم شدید نباشد برای بهبود و از بین بردن آن می‌توانید از روش‌های خانگی استفاده کنید؛ همچنین برای پیشگیری از تیرگی دور  چشم این روش‌ها بسیار کاربردی هستند. در ادامه به معرفی بهترین آن‌ها می‌پردازیم:

  • سیب زمینی

سیب‌زمینی منبع غنی ویتامین C و ویتامین‌های مفید برای کلاژن‌سازی و لایه‌برداری پوست است. سیب‌زمینی را رنده کرده و از طریق یک کیسه توری آب آن را خارج کنید. پد پنبه‌ای را به آب سیب زمینی آغشته کنید؛ سپس روی ناحیه دور چشم به مدت ۱۰ دقیقه قرار دهید.

  • شیر سرد

شیر حاوی ترکیبات روشن‌کننده پوست است. ویتامین A موجود در شیر به رفع تیرگی و جوان‌سازی پوست کمک می‌کند. یک پد پنبه‌ای را برای مدتی در شیر بگذارید؛ پس از آن پد را برداشته و روی قسمت گودی چشم قرار دهید. انجام این روش روزی دو بار به مدت ۱۰ دقیقه تأثیر بسزایی در روشنی پوست دارد.

  • آب پرتقال

آب‌پرتقال با دارا بودن دو ویتامین A و C، در رفع سیاهی دور چشم نقش مؤثری دارد. برای بهره‌مندی بیشتر از خواص شگفت‌انگیز پرتقال، مقداری گلیسیرین را به آن اضافه کنید. گلیسیرین به‌عنوان یک ماده پر خاصیت به درخشندگی پوست شما کمک می‌کند. این ترکیب عالی را از طریق پد آرایشی به نواحی زیر چشم خود بمالید.

روش‌های خانگی درمان سیاهی دور چشم

  • روغن ویتامین E و روغن نارگیل

این دو روغن در رفع سیاهی زیر چشم تأثیر فوق‌العاده‌ای دارند. ماساژ روغن ویتامین E دور چشم سبب تقویت پوست و جلوگیری از علائم پیری پوست می‌شود؛ همچنین روغن نارگیل به‌ عنوان یک ضدالتهاب قوی و مرطوب‌کننده در رفع سیاهی دور چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر شب قبل خواب چند قطره از این دو روغن را روی نواحی دور چشم خود بمالید.

  • زردچوبه

زردچوبه به‌ عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی و طبیعی محسوب می‌شود که خواص روشن‌کنندگی عالی آن در رفع تیرگی پوست مؤثر است. زردچوبه را با چند قطره گلاب به حالت خمیری در بیاوردید و روی ناحیه تیره پوست قرار دهید. پس از گذشت ده دقیقه به‌ وسیله یک دستمال مرطوب، خمیر زردچوبه را پاک کنید و صورت خود را با آب ولرم بشویید.

  • خوردن شکلات تلخ و ماهی سالمون

شکلات تلخ دارای فلاونوئیدهایی به اسم فلاونول بوده که منبع غنی آنتی‌اکسیدان‌ها است. فلاونول باعث حفاظت پوست از اشعه فرابنفش خورشید می‌شود. مصرف روزانه شکلات تلخ آسیب پوستی ناشی از نور خورشید را کاهش می‌دهد. در رژیم غذایی خود استفاده از ماهی را فراموش نکنید. امگا ۳ موجود در ماهی سالمون به بهبود گردش خون کمک می‌کند و باعث جلوگیری از سیاهی دور چشم می‌شود.

  • چای کیسه‌ای

کافئین موجود در چای سبز می‌تواند ورم چشم را کاهش دهد و باعث رفع تیرگی زیر چشم شود. دو عدد چای کیسه‌ای را به مدت ۱۰ دقیقه درون آب جوش قرار دهید. سپس آب آن را گرفته و درون فریزر بگذارید تا دمای آن کاهش یابد. چشم‌های خود را ببندید و کمپرس چای سبز را روی پلک قرار دهید.

  • کمپرس یخ

استفاده از کمپرس یخ، برای کاهش سیاهی، التهاب و پف بسیار کمک‌کننده است. هنگام استفاده از کمپرس یخ حتما به این نکته توجه کنید که مدت زمان طولانی کمپرس را زیر چشم خود قرار ندهید؛ زیرا زیر چشم دارای بافت بسیار نازکی است. صبح و شب به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه از کمپرس یخ استفاده نمایید.

تزریق فیلر برای سیاهی دور چشم

برای سیاهی دور چشم فیلر بهتر است یا تزریق چربی؟

برای اینکه به این سؤال پاسخ دهیم که برای دور چشم فیلر بهتر است یا تزریق چربی باید فاکتورهای مختلفی را بررسی کنیم. این فاکتورها می‌توانند موارد زیر باشند که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

 برای رفع سیاهی دور چشم با تزریق چربی و فیلر نمی‌توان دقیق گفت که کدام روش بهتر است. چون این کار به اهداف درمانی و شرایط شما بستگی دارد. پس برتری در هر فاکتور به معنای برتری کلی نیست. اصل کار دست پزشک متخصص شما است. خوب بریم سراغ این فاکتورها، این فاکتورها عبارت‌اند از:

  • نوع عمل و سختی آن
  • عوارض
  • هزینه
  • ماندگاری
  • اثرگذاری
  • و غیره

نوع عمل تزریق چربی و فیلر برای سیاهی دور چشم

خوب یکی از مواردی که ممکن است شخص متقاضی برای آن مهم باشد نوع عمل است. تزریق فیلرها تقریباً یک عمل غیرتهاجمی‌اند. در آن احساس درد و ورم نسبت به تزریق چربی کمتر است. احتمال وقوع زخم در آن بسیار کم است.

در مقابل، هر چند عمل تزریق چربی برای سیاهی دور چشم یک روش نیمه تهاجمی است، اما امکان درد و ورم در آن وجود دارد. ممکن است در مقایسه تزریق فیلر با تزریق چربی یکی از اولویت‌های شما این مورد باشد. در واقع عمل تزریق چربی سخت‌تر از تزریق فیلر است.

مقایسه هزینه‌های تزریق فیلر و تزریق چربی

یکی دیگر از فاکتورهایی که ممکن است برای شما مهم باشد، هزینه این روش‌ها است. قطعاً شما برای رفع سیاهی دور چشم با تزریق چربی و فیلر باید هزینه‌هایی بپردازید. به‌صورت کلی تزریق فیلرها هزینه کمتری نسبت به تزریق چربی به همراه دارند. اما این جا توجه به یک نکته حائز اهمیت است، برای طولانی‌مدت و ماندگاری بیشتر، تزریق چربی به‌صرفه‌تر از فیلر است.

 اما باز هزینه آن به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. این فاکتورها عبارت‌اند از:

  • دستمزد پزشک
  • نوع فیلر یا ژل مورد استفاده
  • هزینه کلینیک
  • هزینه داروها در تزریق چربی
  • و موارد دیگر

ماندگاری

از لحاظ ماندگاری می‌شود گفت که تزریق چربی‌ها بهتر عمل می‌کنند. اما بازهم هیچ‌کدام شاید به طور دائم باعث رفع سیاهی دور چشم شما نشوند. فیلرها نسبت به تزریق چربی ماندگاری آن‌ها کمتر است. تزریق چربی چون بهتر جذب بدن می‌شود، احتمالاً ماندگارتر است. 

مقایسه هزینه‌های تزریق فیلر و تزریق چربی

اثرگذاری تزریق چربی در مقابل فیلر

تزریق چربی ممکن است که دیرتر اثر آن روی سیاهی دور چشم و سایر نقاط بدن ظاهر شود. اما ماندگاری آن بالاتر از تزریق فیلرها است. ممکن است چند هفته طول بکشد تا به‌صورت کامل اثر بگذارد.

در مقابل فیلرهای در حدود یک هفته می‌توانند اثر خود را بروی نواحی مورد نظر بگذارند. اما در طرف مقابل ماندگاری آن‌ها کمتر از تزریق چربی‌ها هستند.

عوارض

هرکدام از روش‌های تزریق چربی و فیلر برای سیاهی دور چشم، عوارض چندانی ندارند. این روش‌ها روش‌های زیاد تهاجمی نیستند و در نتیجه عوارض زیادی ندارند. روش فیلر که اصلاً خیلی کم پیش میاد عوارض چندان جدی به همراه داشته باشد. اما در مقابل عوارض تزریق چربی ممکن است کبودی، ورم و درد باشد که همه این عوارض موقتی هستند.

سخن پایانی و سوالات رایج

کمبود انواع ویتامین‌ها علل اصلی بیماری‌های پوستی هستند. خوردن میوه و سبزی‌ها در تأمین ویتامین‌های مؤثر برای زیبایی پوست نقش مهمی دارند؛ همچنین مصرف مکمل‌های غذایی که حوای ویتامین B12، ویتامین A و E هستند به رفع تیرگی چشم کمک می‌کنند.

داشتن روتین پوستی دور چشم و تغذیه مناسب از تیرگی آن جلوگیری می‌کند. در همین راستا، استفاده از کرم‌های دور چشم در سنین ۳۰ تا ۴۵ سالگی به علت کاهش کلاژن‌سازی توصیه می‌شود. با رعایت تمامی نکات مراقبتی از سیاهی دور چشم خود پیشگیری کنید.

اگر شما به دنبال خلاص شدن از شر سیاهی دور چشم با روش‌های تزریق چربی و فیلر هستید، پیش از تصمیم‌گیری از استفاده از هرکدام از این روش‌ها، به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. مشاوره گرفتن از یک متخصص می‌تواند در تصمیم‌گیری شما کمک زیادی انجام دهد. 

برای سیاهی دور چشم فیلر بهتر است یا تزریق چربی، کاملاً بستگی به شرایط و نوع کبودی دور چشم شما دارد؛ همچنین بستگی دارد که کدام‌ یک از فاکتورهای بالا برای شما در اولویت قرار دارد. هرکدام از این روش‌ها می‌تواند برای شما مفید باشد؛ اما بهتر است با مشاوره یک متخصص تصمیم بگیرید که کدام روش را انتخاب کنید.

سیاهی دور چشم می تواند ارثی باشد؟

بله، برخی از افراد به صورت ژنتیکی دارای این مشکل هستند و زیر چشمانشان تیره است.

علت سیاهی دور چشم چیست؟

عوامل موثر متعددی در بروز سیاهی دور چشم نقش دارند مانند: خستگی، خستگی چشم، مواجهه زیاد با نور خورشید، انواع آلرژی، کم آبی در بدن، همچنین عوامل ژنتیکی و غیره.

روش های خانگی درمان سیاهی دور چشم؟

استفاده از رژیم برنامه زیری شده توسط پزشک. از کمپرس آب سرد استفاده کنید. چشمان خود را با چای سرد شستشو دهید. همچنین مصرف ویتامین ها می تواند در درمان خانگی سیاهی دور چشم موثر باشد.

آیا کرم های دور چشم تاثیری بر جوانسازی پوست دارند؟

استفاده از کرم های دور چشم در ترمیم و محافظت از پوست تاثیر گذارند. همچنین باعث پر کردن خطوط عمیق پوست و جوانسازی موثر هستند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

آمنه ابراهیمی

آمنه ابراهیمی هستم مترجم متون در زمینه سلامت پوست و مو و مسائل مربوط به زیبایی. حدود 5 سال در زمینه تولید محتوا به صورت تخصصی در زمینه پوست، مو و زیبایی مشغول به فعالیت هستم. جدیدترین روش های زیبایی و درمانی که در سراسر دنیا منتشر می شود را با علاقه دنبال میکنم. آنها را ترجمه میکنم و در قالب محتواهای متنی درمیآورم و در اختیار شما عزیزان قرار میدهم. ممنون میشم محتواهای بنده را مطالعه کنید و نظرات خودتون را در قالب کامنت با من به اشتراک بزارید.

نوشته های مشابه

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *