سوزش کف پا در بارداری (بررسی علل + راه های درمان)

۱
(۱)

در بارداری بخش‌های مختلفی از بدن دچار علائم جدیدی می‌شوند و فرد باردار را با مشکلاتی مواجه می‌کند. سوزش کف پا در بارداری یکی از عوارض شایع این دوران است که اغلب زنان باردار آن را تجربه می‌کنند.

این عارضه در برخی شدیدتر احساس می‌شود و البته برخی نیز با نوع خفیف آن روبرو می‌شوند. سوزش کف پا که بیشتر شب‌ها و موقع خواب بروز می‌کند، باعث می‌شود فرد استراحت خوب و کافی نداشته باشد. در ادامه به بررسی این مشکل و را‌های تسکین آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

علل سوزش کف پا در بارداری چیست؟

برخی از زنان باردار در کف پای خود احساس گرما یا سوزش دارند. این عارضه به دلایل مختلفی بروز می‌کند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • تغییرات هورمونی

سوزش کف پا در بارداری اصولا ناشی از تغییرات هورمونی است که باعث افزایش دمای بدن می‌شود. این احساسات زمانی که زن باردار خسته است تشدید می‌شود و گاهی اوقات ممکن است خواب زن باردار را مختل کند.

  • افزایش وزن

احساس گرما و سوزش در پاها می‌تواند در نتیجه افزایش ناگهانی وزن و تورم بدن نیز باشد. در نتیجه تورم بدن رگ‌ها بویژه در قسمت پایین تنه گشاد شده و باعث خون رسانی زیاد به پاها و افزایش حرارت پا و احساس سوزش کف پا در بارداری می‌شود.

  • کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی

کمبود برخی ویتامین‌ها مانند ویتامین‌های گروه ب و همچنین میزان کلسیم بدن فرد باردار نیز ممکن است باعث افزایش حرارت بدن و سوزش کف پا در بارداری شود. خوشبختانه با تجویز پزشک به مصرف مکمل‌‌تا حد زیادی این موارد قابل کنترل هستند.

دلایل سوزش کف پا و دست در بارداری

  • دیابت بارداری

یکی از عوارض شایع دوران بارداری کاهش میزان انسولین خون فرد باردار است. می‌دانیم که هورمون انسولین وظیفه دارد قند خون را وارد سلول‌ها کند که با کاهش این هورمون تجمع قند در خون افزایش یافته و باعث دیابت بارداری می‌شود که در اغلب زنان باردار دیده می‌شود. دیابت بارداری نیز به نوبه خود باعث افزایش حرارت بدن و احساس سوزش کف پا در بارداری می‌شود.

  • کم کاری تیروئید

یکی دیگر از عوارض شایع دوران بارداری کم کاری تیروئید است که در برخی زنان باردار مشاهده می‌شود. بدنبال کم کاری تیروئید، سوخت و ساز بدن نیز کاهش می‌یابد که باعث تجمع مواد در بدن شده و در نتیجه حرارت بدن بالا خواهد رفت. ممکن است در نتیجه این افزایش حرارت فرد دچار سوزش در ناحیه پا و دست شود.

  • افزایش حجم خون فرد باردار

در افراد باردار اصولا جریان خون در رگها زیاد می‌شود و باعث ایجاد حس گرما و سوزش در برخی اندام‌ها مانند دست و پا می‌شود. این افزایش حجم خون میزان متابولیسم پایه بدن را حدود ۲۰ درصد افزایش داده و باعث بالاتر رفتن دمای بدن و سوزش کف پا در بارداری می‌شود.

تشخیص سوزش کف پا در بارداری

اگر در دوران بارداری با علائم سوزش در کف پا مواجه شدید آن را با پزشک خود در میان بگذارید. اصولا پزشک پا را معاینه می‌کند تا مطمئن شود که علت سوزش کف پا به دلیل زخم یا بثورات پوستی نباشد. سپس با انجام یک سری آزمایش، میزان قند خون و مواد معدنی و ویتامین‌های خون را بررسی می‌کند تا بتواند با تجویز داروهای مناسب سوزش کف پا در بارداری را کاهش و تسکین دهد.

بر اساس گفته‌ی بسیاری از زنان باردار، پاهای آن‌ها در نتیجه خستگی زیاد و اغلب هنگام خواب داغ و تحریک‌پذیر می‌شود. البته لازم به ذکر است که شرایط جدی دیگری نیز ممکن است باعث این علائم شوند که در این صورت حتما باید با پزشک متخصص خود صحبت کنید.

درمان سوزش کف پا در بارداری

درمان سوزش کف پا در بارداری

برای درمان سوزش کف پا در بارداری و داغ شدن پا و دست باید ابتدا علت آن تشخیص داده شود. درمان‌های دارویی و خانگی برای این عارضه قابل انجام است که به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

درمان دارویی

در صورتی که پزشک تشخیص داد علت سوزش کف پا در بارداری کمبود ویتامین و مواد مغذی است با تجویز مکمل‌ها یا داروهای کاهش قند خون به فرد باردار در درمان این مشکل کمک می‌کند.

درمان خانگی

اصولا سوزش کف پا در بارداری پس از زایمان از بین می‌رود اما برای تسکین آن در این دوران برخی درمان‌های خانگی موثر خواهند بود که به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • پیاده‌روی با کفش مناسب
  • اجتناب از قرار گرفتن در هوای گرم
  • قرار دادن پاها بالاتر از بدن هنگام نشستن یا دراز کشیدن
  • استفاده از جوراب نخی
  • متعادل نگه داشتن هوای اتاق
  • دوش گرفتن
  • استفاده از محلول آب و نمک یا آب و الکل برای کاهش دمای بدن
  • کاهش مصرف نمک در غذا
  • افزایش مصرف آب و نوشیدنی خنک
  • پرهیز از مصرف غذاهای چرب و پر حجم
  • کاهش مصرف الکل و دخانیات
  • مصرف مکمل‌ها با توصیه پزشک

سخن پایانی

سوزش کف پا در بارداری یک عارضه شایع است که اکثر افراد باردار با آن مواجه می‌شوند. این مشکل اصولا باعث اختلال در خواب و سایر ناراحتی‌ها برای مادر باردار می‌شود. با مراجعه به پزشک و تشخیص علت این مشکل می‌توان آن را تسکین داد و یا درمان کرد. شایان ذکر است در کنار درمان دارویی برخی درمان‌های خانگی نیز در کم کردن اثر سوزش کف پا در بارداری موثر هستند. اگر با انجام موارد فوق موفق به درمان این مشکل نشدید حتما به پزشک مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم به عمل آید.

مطلب پیشنهادی: بهترین دکتر زنان

سوالات متداول

علت داغ شدن کف دست ها و پاها در بارداری چییست؟

مهم ترین دلیل برای سوزش و گرگرفتگی کف دست ها و پاها، این است که مادر تحت تغییرات هورمونی زیادی است و این امر طبیعی است.

چگونه سوزش و داغ شدن کف پاها را در دوران بارداری کاهش دهیم؟

پوشیدن کفش مناسب طبی در طول روز و داشتن فعالیت فیزیکی، انجام نرمش و کشش هایی که مناسب دوران بارداری است می تواند به شما در کاهش گرگرفتگی دوران بارداری کمک کند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۱ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *