سه ماهه سوم بارداری چگونه است؟

۰
(۰)

یکی از حساس ترین مراحل زندگی، بارداری است. سه ماهه سوم بارداری به دلیل هفته‌های پایانی در بارداری ، نیاز به مراقبت‌های ضروری دارد. در این دوران پزشک هر دو هفته یکبار با توجه به تاریخچه بارداری، مادر را ویزیت می‌کند. با آغاز هفته سی و ماه ششم بارداری تا زمانی که  نوزاد متولد شود، نیاز به چکاپ هر هفته دارد. در ادامه با ویکی درمان همراه باشید تا اطلاعات خود را در زمینه خود مراقبتی و محافظت از فرزند خود افزایش دهید.

آزمایشات غربالگری در سه ماهه سوم بارداری

آزمایش غربالگری در سه ماهه سوم بارداری

در طی سه ماه سوم بارداری، مراقبت‌های لازم مثل تست واژن برای تعیین موقعیت نوزاد ضروری است. در آزمایش‌های غربالگری، به بررسی سلامت مادر می‌پردازند و علائمی مثل خونریزی و ترشحات را بررسی می‌کنند. همچنین افزایش وزن، فشار خون و حرکات نوزاد مورد بررسی قرار می‌گیرد. در طی این جلسات، پزشک از مادر در رابطه با حرکات جنین سوال می‌پرسد تا در صورت حرکت کم تر از حد معمول، در این رابطه به مادر هشدار دهد. پزشک متخصص در طی هفته‌های بیست هفتم تا سی و ششم بارداری، به مادر واکسن سیاه سرفه تزریق می‌کند. 

در زمان نزدیک به تولد، پزشک موقعیت نوزاد را بررسی می‌کند. در این زمان پزشک با بررسی سر نوزاد، تعیین می‌کند که سر نوزاد به سمت بیرون است یا نه. اگر در هفته سی و ششم بارداری، پای نوزاد یا بخش پایینی بدن جنین به سمت بیرون باشد، غیر ممکن است تا زمان تولد، چرخشی داشته باشد. در این وضعیت، پزشک به صورت فیزیکی، وضعیت نوزاد را به سمت بیرون جا به جا می‌کند. 

در سه ماهه سوم بارداری چی بخوریم؟

تغذیه در سه ماهه سوم بارداری

رژیم غذایی در سه ماهه سوم بارداری از اهمیت بسیاری برخوردار است و در تشکیل جنین و سلامت مادر، تاثیر بسزایی دارد. در طی سه ماه سوم بارداری، کلیه‌ها کنترل بیشتری بر بدن دارند و مدیریت انتقال مواد معدنی، استخوان سازی و آبرسانی را برعهده دارند. در طی سه ماهه سوم بارداری باید توجه بیشتر به دریافت ویتامین C، ویتامین K، تیامین و فیبر داشت. در هفته ۲۸ بارداری از رژیم غذایی متنوع و سالم غافل نشوید؛ زیرا در طی این دوران ۲۰۰ کالری بیشتر از قبل نیاز دارید. در ادامه به معرفی مواد غذایی لازم می‌پردازیم:

  • گوشت گاو: گوشت گاو حاوی تیامین است که باعث می‌شود انرژی مواد غذایی در بدن شما آزاد شود. 
  • میوه: میوه‌ها حاوی ویتامین C و فیبر هستند که باید در سه ماهه سوم بارداری، توت فرنگی، پرتقال، طالبی و لیمو را در رژیم غذایی خود قرار دهید. 
  • آشامیدن مایعات: یکی از مشکلات شایع در سه ماهه سوم بارداری، یبوست است. به همین دلیل در دوره حاملگی باید آب، آب میوه، نوشیدنی‌های بدون کافئین و غذاهایی مثل سوپ میل کنید تا این مشکل رفع شود. برای اینکه گرفتار این مشکل نشوید، بهتر است در طول روز فعالیت‌های بدنی و پیاده‌روی داشته باشید. 
  • مصرف پروتئین، کلسیم و اسید چرب امگا-۳: نیازهای کودک در سه ماهه سوم بارداری، به نسبت زیادی افزایش میابد. مصرف کلسیم برای تحکیم بافت استخوان و رشد دندان ضروری است. همچنین از مصرف امگا ۳ غافل نشوید؛ زیرا نقش بسزایی در شکل گیری مغز دارد.

مطالب پیشنهادی: غذاهای غنی از آهن برای کوکان

خطرات احتمالی مصرف استامینوفن در سه ماه سوم بارداری

خطرات احتمالی در سه ماهه سوم بارداری

در طی این دوران نباید خودسرانه به مصرف قرص‌هایی مثل استامینوفن بپردازید. برای مصرف هر دارو حتما با پزشک خود مشورت کنید تا از خطرات احتمالی آن در امان بمانید. عوارضی که در اثر مصرف بیش از حد استامینوفن ایجاد می‌شود:

  • اختلال رفتاری بیش فعالی
  • ایجاد اختلال حرکتی
  • مشکل نارسایی کبد در جنین
  • اوتیسم
  • ایجاد سندروم نارسایی تخمدان در دختران
  • مشکل ناباروری
  • آسم

مراقبت های سه ماهه سوم بارداری

برای اینکه بتوانید در این دوران از مادر به بهترین شکل مراقبت کنید، نیاز است تا با علائم خطر در این دوران آشنا شوید. برخی از عوامل خطر آفرین در ادامه ذکر شده‌است:

  • کاهش حرکت جنین
  • ایجاد انقباض در رحم
  • پاره شدن کیسه آب
  • خروج مایع از واژن که احتمال پارگی در کیسه آب را افزایش می‌دهد. 

خونریزی در دوران بارداری

از جمله مشکلات در سه ماهه سوم بارداری، توجه به خونریزی و اقدام پیشگیرانه برای آن است. اگرچه لکه بینی در بارداری طبیعی است ولی اگر شدت خونریزی افزایش پیدا کرد، باید به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید. از دلایل خونریزی در سه ماهه سوم بارداری شامل:

  • سقط: به دلیل سقط جنین ممکن است با خونریزی همراه است.
  • پایین بودن جنین: اگر جفت به اندازه‌ای پایین باشد که دهانه رحم را پوشش دهد، سبب خونریزی می‌شود. 
  • التهاب دهانه رحم: در این وضعیت، خونریزی با شدت کم اتفاق می‌افتد که جای نگرانی وجود ندارد.
  • جدا شدن جفت: از جمله مواردی که باعث خونریزی در ۳ ماهه سوم بارداری می‌شود، قطع ناگهانی جنین از رحم است. 

سخن آخر

برای اینکه در سه ماه سوم بارداری با مشکل مواجه نشوید باید از اصول مراقبت و رژیم غذایی صحیح آگاه باشید. همچنین اگر در این دوران با انقباضات شدید رو به رو شدید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا انقباضات مداوم، نشان از زایمان زودرس است.

سوالات متداول

در سه ماهه سوم بارداری هر چند وقت یکبار باید به پزشک مراجعه کرد؟

در ماه های آخر بارداری، پزشک هر ۲ هفته یکبار به ویزیت مادر می پردازد. با ؛از هفته ۳۶ بارداری، هر هفته مورد معاینه قرار می گیرد.

در سه ماه سوم باردای، محل قرارگیری نوزاد چگونه است؟

در این دوره باید سر نوزاد به سمت بیرون باشد و اگر این وضعیت برقرار نباشد، پزشک به صورت فیزیکی، آن را تغییر می دهد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *