هرآنچه که باید درباره رژیم غذایی پس از زایمان بدانید!

۰
(۰)

یکی از مهم ترین مسائلی که بعد از زایمان طبیعی و سزارین وجود دارد، رعایت رژیم غذایی پس از زایمان است، چرا که از این طریق میتوانید موادغذایی موردنیاز در این دوران را به بدن خود برسانید. احتمالا پس از زایمان، انرژی زیادی را از دست داده‌اید، پس خوردن غذاهای سالم به صورت روزمره، میتواند بخشی از انرژی از دست رفته را به شما بازگرداند.

اگر در حال شیردهی به فرزند خود هستید، استفاده از موادغذایی مغذی، تاثیر بسزایی در کیفیت شیر شما نخواهد گذاشت، اما اگر مواد‌غذایی موردنیاز بدن خود را تامین نکنید، بدن مجبور است از ذخایر داخلی خود برای تولید انرژی استفاده کند و در نتیجه، بدن شما تحلیل می‌رود.

شما در روزهای پس از زایمان و با رعایت رژیم غذایی پس از زایمان میتوانید، به تقویت و بازگردانی انرژی اولیه به بدنتان اقدام کرده، و این مورد را نیز مد نظر داشته باشید که سلامت نوزادتان نیز، وابسته به تغذیه شما می‌باشد.

همچنین رعایت رژیم غذایی پس از زایمان موجب می‌شود، سلامت روح و جسم خود را بازیابید و به اندام قبلی خود قبل از زایمان نزدیک‌تر شوید. برای اینکار میتوانید با استفاده از انواع سوپ و آش، گوشت‌های پخته شده، حبوبات، ماهی و سبزیجات، برای بازگردانی انرژی سابق خود استفاده کنید.

رژیم غذایی مفید پس از زایمان چیست؟

اکثر کسانی که زایمان می‌کنند بر این باورند که پس از زایمان می‌توانند از هر تغذیه‌ای که مد‌نظرشان است استفاده کرده و از شر رژیم غذایی در دوران بارداری رهایی یافته اند! اما واقعیت این است که اینطور نیست؛ چرا که رعایت رژیم غذایی پس از زایمان، اهمیت بالاتری نسبت به دوران بارداری دارد.

در حقیقت در دوران پس از زایمان نیز شما همچنان برای دو فرد غذا میخورید و باید انرژی لازم را برای هردوتان فراهم کنید. عموما زایمان، به دلیل صدمات و فشار‌های زیادی که بر انسان وارد می‌کند، ممکن است در طی این دوره، تغییرات متفاوتی را متحمل شوید، پس از این رو، رعایت رژیم غذایی پس از زایمان، نقش بسزایی در سلامت روح و جسم شما و نوزادتان دارد. در ادامه به برخی از مواد‌غذایی مفیدی که میتوانید در دوران پس از زایمان از آنها استفاده کنید اشاره خواهیم کرد.

مطلب پیشنهادی : نکات مهم افزایش شیر مادر 

رژیم غذایی پس از زایمان چیست

ماهی و غذاهای دریایی

غذاهای دریایی به خصوص ماهی‌ها، باعث حفظ سلامت عمومی بدن شده و برای سلامت جسمی شما، غذایی کامل محسوب می‌شوند. شما به طور میانگین میتوانید هفته‌ای دوبار از غذاهای دریایی تغذیه کنید. چرا که آنها عموما دارای چربی‌های خاص و امگا۳ هستند که برای رشد و سلامت سیستم اعصاب شما و فرزندتان ضروری خواهند بود.

چربی‌های موجود در ماهی‌ها و غذاهای دریایی همچنین، باعث بهبود حالات روحی شده و از افسردگی پس از زایمان هم پیشگیری می‌کند.

آش و سوپ

عموما غذاهای زود‌هضم، گزینه‌های مناسبی برای تغذیه در روزهای اول پس از زایمان است؛ چرا که باعث سنگینی معده نشده و دستگاه گوارش‌ شما نیز از شوک پس از زایمان خارج می‌شود.

خوردن سوپ و آش آماده شده با جوپرک و آب مرغ، باعث می‌شود پروتئین کافی به بدن شما رسیده و به راحتی نیز میتوانید آن را هضم کنید. انواع سوپ و آش، فرنی، شیربرنج یا کاچی نیز می‌توانند میان‌وعده‌های مفیدی برای رژیم غذایی پس از زایمان باشند.

غذاهای کلاژن ساز

کلاژن، یک پروتئین موجود در بدن انسان است که باعث همبندی میان بافت‌های مفاصل شده و باعث ایجاد کشش در پوست می‌شود. همچنین باعث بازسازی و ترمیم در بافت‌های بدن شده و جزو مواد موردنیاز برای مادران به شمار می‌رود.

برخی از موادغذایی که سرشار از کلاژن هستند عبارتند از: گوشت قرمز، ماهی، آجیل، سبزیجات با برگ سبز، تخم کتان، حبوبات به خصوص لوبیا، آووکادو، آب‌گوشت قلم، تخم مرغ، قارچ و غیره.

لبنیات

یکی از بخش‌های مهم رژیم غذایی پس از زایمان، لبنیات است. لبنیات باعث حفظ و تولید ذخایر کلسیم در بدن شما شده و مصرف آن در سلامت شما و کودک دلبندتان نقش موثری را ایفا می‌کند. همچنین ویتامین دی موجود در لبنیات، به استحکام در استخوان‌های شما کمک شایانی می‌کند.

در دوران شیردهی و پس از زایمان، اگر میزان معینی کلسیم به بدن خود نرسانید، بدن برای تامین این کلسیم، از ذخایر استخوان‌ها استفاده کرده و در طولانی مدت باعث بروز پوکی استخوان می‌شود.

برای رعایت رژیم غذایی پس از زایمان، پیشنهاد می‌شود روزی سه فنجان شیر و لبنیات استفاده کنید.

خشکبار

مصرف خشکبار در دوران پس از زایمان بسیار توصیه شده‌اند، به خصوص خشکباری که خام بوده و با نمک ترکیب نشده باشد، فواید زیادی برای دوران پس از زایمان دارد.

از مفیدترین خشکبار‌ها میتوان به پسته و بادام اشاره کرد که دارای فیبر، ویتامین ب ۱۲ و پتاسیم و زینک بوده، و یک میان‌وعده‌ی عالی برای مادران تلقی می‌شود.

خوراکی های ممنوعه در دوران بارداری

خوراکی های ممنوعه در رژیم غذایی پس از زایمان

در دوران پس از زایمان، نیازی نیست از رژیم غذایی سفت و سختی پیروی کنید، اما برای بازگشتن به سلامت و تناسب اندام قبل از بارداری، نیاز است که از رژیم غذایی پس از زایمان پیروی کنید. همچنین به حذف تعدادی از موادغذایی از تغذیه خود اقدام کنید.

  • حدالامکان از مصرف موادغذایی که دارای کافئین هستند خودداری کنید؛ چرا که خواب راحت را از شما و کودک دلبندتان سلب خواهد کرد. با محدود کردن موادی مانند قهوه، چای و نوشابه، میتوانید سلامت جسمی را به خود بازگردانید.
  • از مصرف ماهی‌هایی که دارای مقدار زیادی جیوه هستند بپرهیزید؛ چرا که باعث بروز اختلال در سیستم عصبی شما و نوزاد خواهد شد. برای این کار توصیه می‌شود از ماهی‌های جنوب کمتر استفاده کرده و بیشتر به مصرف ماهی سالمون بپردازید.
  • موادغذایی حاوی نگهدارنده را مانند سوسیس کالباس و غذاهای فرآوری شده را از رژیم غذایی پس از زایمان خود حذف کنید. چرا که علاوه بر تاثیر منفی بر سلامت شما، ممکن است باعث ایجاد آلرژی در کودک شود.
  • از استفاده از خوراکی‌های دارای نفخ بالا و همچنین مصرف بالای گلوتن، پرهیز کنید.

همچنین بخوانید: عفونت ادراری بعد از زایمان

سخن پایانی

رعایت رژیم غذایی پس از زایمان، یکی از مهمترین نکاتیست که مادران باید، برای سلامت خود و فرزندانشان آن را به درستی انجام دهند. در این مطلب از ویکی درمان، به بررسی برخی از موادغذایی پرداختیم که مصرف آنها در دوران پس از بارداری توصیه می‌شود.

آیا پس از زایمان میتوان از غذاهای پرادویه استفاده کرد؟

مصرف غذاهای پرادویه در دوران پس از زایمان موجب ناراحتی‌های معده و گوارش شده و به مادران توصیه نمی‌شود.

بلافاصله پس از زایمان چی بخوریم؟

مصرف مایعات گرم و سوپ، بلافاصله پس از زایمان توصیه می‌شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *