دندان عقل نهفته چیست و چه عوارضی دارد؟

۰
(۰)

به طور طبیعی هر فرد دارای ۴ دندان عقل است. این دندان ها که در انتهای دهان قرار دارند؛ دیرتر از سایر دندان ها رشد می‌کنند. رشد این دندان ها از ۹ سالگی شروع می‌شود. گاهی این دندان ها بنا بر دلایلی دچار نهفتگی می‌شوند. در این مقاله به صورت کامل درباره دندان عقل نهفته و عوارض آن به شما توضیح می‌دهیم.

دندان عقل نهفته چیست؟

اگر در هنگام رشد دندان عقل، فک متناسب با آن رشد کافی را نداشته باشد، اگر با وجود رشد فک فضای کافی برای رشد دندان عقل فراهم نشود و یا اگر جهت رشد دندان عقل غیرطبیعی باشد؛ دندان عقل در این شرایط قادر به رویش نیست و در استخوان نهفته می‌ماند. دندانپزشکان با معاینه داخل دهان شما و با بررسی عکس رادیولوژی قادر خواهند بود تا دندان عقل نهفته را تشخیص دهند.

عوارض دندان عقل نهفته

می‌دانیم که اگر هرچیزی از روند طبیعی خودش خارح شود؛ عوارضی را به همراه خواهد داشت. این موضوع در مورد دندان عقل نیز صدق می‌کند. زمانی که دندان عقل از شکل عادی خود خارج می‌شود و به صورت نهفته درمی‌آید؛ عوارض زیادی را می‌تواند برای شما به همراه داشته باشد. از مهمترین عوارض دندان عقل نهفته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • عفونت لثه: زمانی که دندان عقل رشد نمی‌کند و در لثه به صورت نهفته باقی می‌ماند؛ باکتری ها در فضای موجود بین دندان و لثه رشد می‌کنند و باعث ایجاد عفونت می‌شوند. در این مواقع لثه ای که روی آن قرار دارد دچار درد و التهاب می‌شود.
  • عفونت استخوان: در صورت تداوم عفونت لثه، این عفونت به استخوان می‌رسد. پس بهتر است قبل از بروز این مشکل حتما از پیشرفت عفونت لثه جلوگیری کنید.
  • آبسه: اگر پس از عفونت لثه و استخوان همچنان اقدامی برای جلوگیری از پیشرفت عفونت صورت نگیرد؛ این عفونت به بافت نرم گونه، حلق و زیر زبان می‌رسد. در این صورت آبسه دندان اتفاق می‌افتد که با درد، تب، تورم و مشکل در بازکردن دهان مواجه خواهید شد.
  • صدمه به سایر دندان ها: دندان عقل نهفته می‌تواند با فشار به ریشه دندان کناری، باعث صدمه زدن به آن شود.
  • کسیت: تاج دندان هایی که هنوز رشد نکرده‌اند به وسیله یک کیسه نازک پوشانده شده‌اند. زمانی که دندان رشد می‌کند این کیسه از بین می‌رود. حال اگر دندان عقل رشد نکند این احتمال وجود دارد که کیسه رشد کند و به کسیت تبدیل شود. تخریب و ضعیف کردن استخوان ها یکی از مشکلاتی است که کیست دندان عقل می‌تواند برای شما به وجود بیاورد.
  • ایجاد درد: دندان عقل نهفته می‌تواند دردهایی را در ناحیه سر و گردن ایجاد کند. شدت این درد در افراد مختلف متفاوت است.

جراحی دندان عقل نهفته

جراحی دندان عقل نهفته

زمانی که شما به بهترین کلینیک دندانپزشکی مراجعه می‌کنید و پزشک تشخیص می‌دهد که دندان شما نهفته است و قادر به رویش نیست؛ تنها راه عمل جراحی است. برای جراحی دندان این نوع دندان بهتر است نزد یک متخصص جراحی فک و صورت بروید. جراحی دندان عقل نهفته به صورت زیر انجام می‌شود:

  • دندانپزشک پیش از عمل جراحی از بی حس کننده ها در اطراف دهان و لثه استفاده می‌کند. همچنین اگر فرد دچار اظطراب شود؛ دندانپزشک به او داروی ضد اضطراب می‌دهد.
  • اگر فردی برای عمل دندان عقل نهفته نیاز به بیهوشی داشته باشد؛ این عمل در بیمارستان انجام می‌شود.
  • از آنجایی که این دندان دیده نمی‌شود؛ پزشک برای دسترسی به آن برش کوچکی را در لثه شما ایجاد می‌کند.
  • اگر این دندان شما روی دندان دیگری قرار بگیرد؛ پزشک ممکن است تکه هایی از دندان شما را جدا کند. در نتیجه دندان شما به تکه های کوچکتری تقسیم می‌شود تا بتوان آن را به راحتی خارج کرد.
  • جراحی دندان عقل نهفته به دلیل استفاده از ماده بی حسی بدون درد است.
  • ممکن است پس از جراحی بیمار احساس درد داشته باشد که امری کاملا طبیعی است.
  • پس از آنکه جراحی تمام شد؛ لثه را به وسیله مواد قابل جذب بخیه می‌زنند.
  • همچنین باید بدانید که طول مدت درمان بخیه ها بین ۷ تا ۱۰ روز است.

بهترین زمان برای جراحی دندان عقل نهفته

دندان های عقل تا جایی که بتوانند رشد می‌کنند و سعی می‌کنند خودشان را به سطح لثه برسانند. دندان عقل نهفته معمولا در پشت دندان های آسیای بزرگ متوقف می‌شود. این اتفاق بیشتر در سنین ۱۶ الی ۱۷ سالگی پیش می‌آید. باید بدانید که سن ۱۶ تا ۱۷ سالگی به دلیل وجود کیسه رویشی بزرگ روی تاج دندان و کوچک بودن ریشه دندان، بهترین زمان برای جراحی دندان عقل نهفته است.

عمل جراحی در این سنین از بروز عوارض جانبی که در بالا نام برده شد جلوگیری می‌کند. همچنین عوارض حین عمل جراحی نیز در این دوران کمتر است. در افراد بالای ۴۰ سال که دندان عقل به صورت نهفته دارند؛ به دلیل عوارض عمل جراحی، بهتر است با معاینه های مداوم تا زمانی که مجبور نشده‌اند عمل نکنند.

مراقبت های بعد از جراحی

مراقبت های بعد از جراحی دندان عقل نهفته

پس از عمل جراحی دندان های عقل نهفته، مانند هر عمل دیگری نیاز است تا یک سری نکات را رعایت کنید. از مهمترین مراقبت های بعد از عمل دندان عقل نهفته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پس از آنکه جراحی دندان شما تمام شد؛ پزشک تعدادی مسکن و آنتی بیوتیک برای شما تجویز می‌کند. شما باید داروها را به موقع مصرف کنید تا از بروز عوارض جانبی جلوگیری کنید.
  • پس از درمان بروز لخته های خونی کاملا طبیعی است. اما نباید به آنها دست بزنید و یا سعی در خارج کردن آنها بکنید.
  • تا ۲۴ ساعت پس از عمل نباید دهان خود را با دهان شویه بشویید. همچنین در این مدت به هیچ وجه نباید سیگار بکشید.
  • تا ۲۴ ساعت از خوردن نوشیدنی های گرم و غذاهای گرم خودداری کنید. همچنین نباید تا ۲۴ ساعت فعالیت سنگینی انجام دهید.

سخن پایانی و سوالات رایج

اگر احساس کردید که دندان عقل شما نهفته است و رشد نمی‌کند؛ بهتر است پیش از هرکاری به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید. همچنین اگر پزشک برای شما عمل جراحی تجویز کرد حتما باید مراقبت های بعد از عمل جراحی را رعایت کنید. به یاد داشته باشید دندان عقل نهفته با عدم مراجعه به دندانپزشک می‌تواند آسیب های جدی را برای شما به همراه داشته باشد.

آیا جراحی دندان عقل نهفته درد دارد؟

خیر از آنجایی که این عمل با بی حسی انجام می‌شود؛ هیچگونه دردی ندارد.

هزینه جراحی دندان عقل نهفته چقدر است؟

هزینه این عمل بستگی به به کلینیکی که مراجعه می‌کنید دارد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

حمید حیدری

حمید حیدری هستم دانشجوی رشته دندانپزشکی. شما را با جدیدترین مقالات منتشر شده در زمینه بهداشت دهان و دندان، بیمارهای دندان و.. آشنا می کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *