دلیل و علت لرزش بدن در ورزش چیست؟

۰
(۰)

احساس لرزش بعد از یک تمرین شدید ورزشی معمول است و ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد، اما معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. با این حال، مهم است که تفاوت بین آنچه طبیعی است و آنچه نیست بدانید. در برخی موارد، لرزش بدن در ورزش یا بعد از آن ممکن است نشان دهنده مشکل جدی تری باشد. این امر به ویژه در صورتی صادق است که لرزش بدن شما مدت ها بعد از تمرین ورزشی ادامه یابد. در ادامه به بررسی دلیل لرزش بدن در ورزش و راه های جلوگیری از آن می پردازیم.

لرزش بدن در ورزش چیست؟ 

تجربه لرزش عضلات در طول تمرین معمولاً به عنوان یک نشان افتخار برای یک تمرین خوب انجام شده یا به عنوان نشانه ای از افزایش قدرت در نظر گرفته می شود. اما، گاهی این تکان ها می تواند به این معنی باشد که شما در فعالیت زیاده روی کرده اید.

اصولا در حین فعالیت ورزشی یا بعد از آن بدن دچار لرزش می شود. اما در حالت طبیعی کمی بعد این مورد برطرف شده و بدن به حالت عادی برمی گردد. اما گاهی لرزش بدن در ورزش طولانی می شود که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. پس حتما عادات خود را قبل و بعد از تمرین با دقت در نظر بگیرید و در صورت مشاهده لرزش طولانی  و موارد مشکوک به پزشک مراجعه کنید.

لرزش بدن هنگام ورزش

بررسی دلایل و علت لرزش بدن در ورزش

از آنجایی که چندین دلیل ممکن برای لرزش بدن حین و بعد از ورزش وجود دارد، توجه به آنها بسیار مهم است. به عادات خود قبل و حین تمرین نیز توجه کنید. این امر ممکن است به شما کمک کند تا دلیل لرزش بدن در ورزش را مشخص کنید. دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد:

خستگی عضلانی

خستگی عضلانی یک دلیل لرزش بدن در ورزش است. در طول فعالیت بدنی، سیستم عصبی مرکزی شما پیام های حرکتی را برای انقباض عضلات شما صادر می کند. یک پیام حرکتی از یک نورون حرکتی و فیبرهای عضلانی تشکیل شده است. ارسال پیام حرکتی نیروی لازم برای عضلات شما را فراهم می کند. اما هر چه مدت طولانی تری تمرین کنید، این سیگنال ها کاهش می یابد و شدت کمتری پیدا می کند. این تغییرات می تواند باعث شود که عضلات شما بین انقباضات و شل شدن های متناوب شروع به لرزیدن کنند.

مطلب پیشنهادی: بهترین میان وعده برای ورزشکاران

سیستم عصبی مرکزی شما همچنین می تواند توانایی خود را برای حرکت دادن به زور عضلات از دست بدهد. این امر می تواند منجر به خستگی شود و ممکن است دلیل لرزش بدن در ورزش شود. سایر علائم خستگی عضلانی عبارتند از:

  • ضعف
  • درد
  • سطح انرژی پایین

اگر خستگی و لرزش عضلانی دارید، معمولاً به این معنی است که از عضلات خود زیاد کار کشیده اید. پس اگر بدن خود را با تمرین سخت تری به چالش کشیده باشید، بیشتر دچار خستگی می شوید. اگر درد یا لرزش بدن در ورزش شدید را دارید یا نمی توانید تمرین خود را به پایان برسانید، سعی کنید شدت ورزش خود را کاهش دهید.

دلایل لرزش بدن در ورزش

نگه داشتن عضله در یک موقعیت

لرزش بدن در ورزش زمانی اتفاق می افتد که شما یک عضله را برای مدت طولانی در یک موقعیت نگه دارید. ممکن است این حالت را در حین انجام تمرینات پلانک یا تمرینات بی‌حرکت تجربه کرده باشید. این لرزش به دلیل فعالیت واحدهای حرکتی است. برخی از واحدهای حرکتی در عضلات شما فقط برای حرکات قدرتمند استفاده می شوند.

هنگامی که یک عضله را برای مدت طولانی در جای خود نگه می دارید، این واحدهای حرکتی برای ایجاد نیروی بیشتر فعال می شوند و می تواند منجر به لرزش شود. به طور معمول، شما لرزش را در عضلات در حال کار تجربه خواهید کرد. به عنوان مثال، در حین یا بعد از پلانک، بازوها و شکم شما ممکن است بلرزند. هنگامی که یک دمبل سنگین را بلند می کنید و نگه می دارید نیز ممکن است همین اتفاق بیفتد.

افت قند خون 

عضلات شما از گلوکز برای سوخت استفاده می کنند. هنگامی که ورزش می کنید، سطح گلوکز خون می یابد، به خصوص اگر با سرعت شدید یا برای مدت طولانی ورزش کنید، این امر منجر به  کاهش قند خون می شود که به آن هیپوگلیسمی نیز می گویند. نبود سوخت کافی، یک دلیل لرزش بدن در ورزش است. همچنین ممکن است موارد زیر را به دلیل افت قند خون حین ورزش تجربه کنید:

  • خستگی
  • گرسنگی و ضعف
  • سردرد و سرگیجه
  • تحریک پذیری
  • تپش قلب بالا

کم آبی بدن

هیدراته ماندن بدن برای متعادل نگه داشتن سطح الکترولیت شما مهم است. الکترولیت ها عملکرد اعصاب و ماهیچه ها را کنترل می کنند. با این حال، انجام یک فعالیت شدید می تواند باعث تعریق زیاد و از دست دادن آب شود بویژه اگر در یک روز گرم و در فضای باز ورزش کنید. اگر بیش از حد عرق کنید و آب بدنتان کم شود، ممکن است دچار انقباض و گرفتگی عضلات شوید و این یک دلیل لرزش بدن در ورزش است. 

سایر علائم کم آبی بدن حین ورزش می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی و ضعف
  • تشنگی
  • ادرار تیره و کاهش ادرار
  • سردرد و سرگیجه

مصرف زیاد کافئین

برخی افراد دوست دارند قبل از ورزش قهوه، نوشیدنی های ورزشی یا مکمل های قبل از تمرین بنوشند. این نوشیدنی ها حاوی کافئین هستند که می تواند به شما در طول تمرین کمک کند. اما مصرف بیش از حد کافئین نیز یک دلیل لرزش بدن در ورزش است. لرزش ناشی از کافئین اغلب  در دست ها بروز می کند، اما می تواند سایر قسمت های بدن را نیز درگیر کند. مصرف بیش از حد کافئین همچنین ممکن است باعث موارد زیر می شود:

  • تپش قلب سریع
  • سرگیجه
  • بیخوابی
  • حالت تهوع و اسهال
  • فشار خون بالا

دلایل لرزش بدن در ورزش

راه های جلوگیری از لرزش بدن در ورزش

این نکات را برای کاهش لرزش بدن خود امتحان کنید:

  • استراحت کردن: دلیل لرزش بدن در ورزش و بعد آن، فعالیت بیش از حد عضلات است. اگر احساس لرزش می کنید، از انجام تمرین دیگر خودداری کنید و به جای آن اجازه دهید عضلاتتان استراحت کنند.
  • خوردن وعده غذایی بعد تمرین: با خوردن یک وعده غذایی بعد از تمرین به عضلات خود سوخت رسانی کنید. بر روی کربوهیدرات ها تمرکز کنید تا ذخایر گلوکز و پروتئین خود را دوباره پر کنید تا عضلات خود را ترمیم کنید.
  • نوشیدن آب: حتماً در اسرع وقت بدن را آبرسانی کنید تا سطح الکترولیت و مایعات خود را بازیابی کنید.
  • استفاده از شکم بند: در هنگام ورزش کردن بسیار مناسب است که از بهترین شکم بند لاغری استفاده کنید.
  • کشش بدن: انجام حرکات کششی بعد از ورزش ممکن است به شل شدن عضلات و کاهش اسپاسم، درد و گرفتگی کمک کند.
  • شروع آهسته و تدریجی: مدت یا شدت تمرین خود را بتدریج افزایش دهید. این ممکن است به جلوگیری از لرزش و آسیب کمک کند.
  • خوردن یک وعده غذایی کوچک قبل از تمرین: قبل از شروع ورزش به بدن خود سوخت کافی بدهید. ۲ تا ۳ ساعت قبل از تمرین یک وعده غذایی مصرف کنید.
  • محدود کردن مصرف کافئین: اگر به کافئین حساس هستید، قبل از ورزش آن را کاهش دهید یا از آن اجتناب کنید.
  • گرم کردن و سرد کردن بدن: قبل از ورزش، بدن خود را گرم کنید تا عضلات خود را برای حرکت آماده کنید. پس از اتمام کار خود را سرد کنید تا درد و خستگی را کاهش دهید.

سخن پایانی

خستگی عضلانی، کم آبی و قند خون پایین می توانند دلیل لرزش بدن در ورزش یا بعد از آن باشند و اصولا زمانی اتفاق می افتند که شما یک عضله را برای مدتی در یک وضعیت نگه دارید، مانند هنگام پلانک. نوشیدن بیش از حد کافئین قبل از ورزش نیز ممکن است باعث ایجاد احساس لرزش در شما شود.

برای جلوگیری از لرزش بدن در ورزش و بعد آن، از ورزش بیش از حد خودداری کنید. در طول روز هیدراته بمانید و بعد از تمرین یک وعده غذایی سالم بخورید. اگر مدت‌ها پس از ورزش لرزش را تجربه می‌کنید، یا اگر زمانی که ورزش نمی‌کنید می‌لرزید، بهتر است با پزشک یا ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود مشورت کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

ویدا جامی

ویدا جامی هستم. علاقه مند به حوزه تولید محتوا. سالها در زمینه ترجمه و تولید محتوا اطلاعات عمومی مشغول به فعالیت هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *