۵ روش فوق العاده برای درمان سینوزیت در طب سنتی

۴
(۴)

سرماخوردگی یکی از بیماری‌هایی است که افراد غالباً در زمستان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و دست‌کم یک‌ بار به آن مبتلا می‌شوند. بسیاری مواقع سرماخوردگی گروهی از مشکلات تنفسی را به‌دنبال می‌آورد. مشکلاتی چون: برونشیت، لارنژیت یا سینوزیت. طب سنتی برای درمان مشکلات تنفسی راهکارهای مختلفی ارائه می‌کند.

در نوشته‌ی حاضر از ویکی درمان، در نظر داریم تا به‌طور اختصاصی به درمان سینوزیت در طب سنتی بپردازیم؛ اما پیش از پرداختن به درمان سینوزیت کهنه در طب سنتی، نیاز است تا این بیماری را بشناسیم و از علائم، علل و انواع آن آگاه شویم. هرچه بیشتر درباره‌ی این عارضه بدانید، بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام راه‌کار از ۵ راه‌کار درمان سینوزیت در طب سنتی، برای شما مفیدتر است.

سینوزیت چیست و چگونه به آن مبتلا می‌شویم؟

سینوزیت (Sinusitis) التهاب یا ورم در پوشش بافت سینوس‌هاست. سینوس‌ها ۴ حفره‌ی جفتی درون استخوان صورت هستند که با کانال‌های باریکی به هم متصل می‌شوند. آن‌ها مخاط نازکی (لایه‌ی پوشاننده‌ی داخل بینی) می‌سازند که از کانال‌های بینی خارج می‌شود. این ساختار که به یک زهکشی‌ می‌ماند، کمک می‌کند تا بینی تمیز و عاری از باکتری بماند.

زمانی که در اثر عفونت، آلرژی، مواد شیمیایی و ذرات ریز یا سرما بافت مخاطی این حفره‌ها ملتهب شود، بیماری سینوزیت ایجاد می‌شود. التهاب سینوس‌ها سبب مسدود شدن ‌و انباشته شدن مایع مخاطی در آن‌ها می‌شود. این بیماری بسته به شدت و علت ایجاد آن به انواعی تقسیم می‌شود. این انواع را در بخش بعد توضیح خواهیم داد. دقت داشته باشید از آنجایی که سینوزیت یک عارضه رایج است، آگاه بودن از نکات درمان سینوزیت در کودکان با طب سنتی بسیار حائز اهمیت است.

مطلب پیشنهادی: چگونه سرفه‌ خشک را با طب سنتی درمان کنیم؟

سینوزیت چیست؟

انواع سینوزیت

سینوزیت براساس شدت و دوام آن به دو دسته‌ تقسیم‌ می‌‌شود:

  • سینوزیت حاد
  • سینوزیت مزمن

سینوزیت حاد

این نوع از سینوزیت در اثر عفونت باکتریایی-ویروسی یا قارچی ایجاد می‌شود و کمتر از ۱۰ روز طول می‌کشد.

سینوزیت مزمن

آلرژی علت اصلی این نوع از سینوزیت است. سینوزیت مزمن تا بیش از سه ماه طول می‌کشد. اگر چندبار به سینوزیت حاد مبتلا شوید، این خطر وجود دارد که پس از مدتی بیماری شما به‌صورت سینوزیت مزمن درآید که در این صورت درمان سینوزیت مزمن با طب سنتی میتواند راه خوبی برای حل این مشکل باشد. زیرا در درمان سینوزیت مزمن با طب سنتی از مواد طبیعی استفاده میشود و عوارضی شما را تهدید نمیکند.

ممکن است نواحی مختلفی از سر و صورت تحت‌تأثیر این بیماری قرار بگیرند. بنابراین بسته به آن‌که در کجای صورت درد داشته باشید، سینوزیت به انواع زیر تقسیم می‌شود:

سینوزیت فکی: در این نوع از سینوزیت در فک بالا، دندان‌های فک فوقانی و گونه‌ها احساس درد می‌کنید و گونه‌های شما نسبت به لمس حساس می‌شوند.

سینوزیت پیشانی: در این نوع، در پیشانی احساس درد می‌کنید و چشمان شما به نور حساس می‌شوند.

سینوزیت شب‌ پره‌ای: در این مورد، در گوش، گردن و عمق سر درد را احساس خواهیدکرد.

سینوزیت پرویزنی: در این نوع، استخوان پرویزنی یا اتموئید تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. (این استخوان استخوانی منفرد، کوچک و سبک در جمجمه است که حفره‌ی بینی را از مغز جدا می‌کند و در قسمت جلوی جمجمه، میان کاسه‌ی چشم‌ها واقع شده است.) درنتیجه در ناحیه‌ی بین بینی و چشمان درد خواهید داشت و دو طرف بینی نسبت به لمس حساس خواهدشد. همچنین ممکن است که حس بویایی خود را از دست بدهید و پلک‌های شما متورم ‌شوند.

بد نیست بدانید که تقسیم‌ بندی‌ها و نام‌گذاری‌ های دیگری نیز وجود دارد. برای مثال، اگر سینوزیت بر اثر ورود قارچ به بینی باشد، به آن سینوزیت قارچی می‌گویند.

نشانه‌های ابتلا به سینوزیت

مطابق توضیحات فوق مهمترین نشانه‌ی ابتلا به سینوزیت، درد در ناحیه‌ی سر و صورت است، مانند:

  • احساس فشار، درد و حساس شدن در ناحیه‌ی صورت و سینوس‌ها
  • سردرد
  • گوش درد
  • دندان‌درد
  • گلودرد (همراه با سرفه و تورم گلو)

غیر از درد، دیگر علائم سینوزیت از این قبیل اند:

  • ترشح تیره و بدرنگ از بینی یا پشت حلق
  • احساس گرفتگی بینی
  • کاهش قدرت حافظه و تمرکز
  • احساس خستگی در طول روز
  • سنگینی در گوش
  • کاهش شدید بینایی
  • بوی بد دهان و بی‌اشتهایی به هنگام صبح
  • خشکی و تلخی دهان
  • حالت تهوع بعد از بیدارشدن

 پیش از آن که به درمان سینوزیت کهنه در طب سنتی بپردازیم، لازم است که ابتدا با روش‌های پیشگیری از سینوزیت آشنا شویم.

پیشگیری بهتر از درمان

برای پیشگیری از ابتلا به سینوزیت یا پیشگیری از تبدیل شدن سینوزیت حاد به سینوزیت مزمن می‌توانید از این روش‌ها استفاده کنید:

  • هنگام آلودگی هوا، از ماسک و دیگر روش‌های مقابله با آلودگی بهر‌ه‌بگیرید.
  • به‌هنگام سرما از لباس گرم مانند کلاه و شال گردن استفاده کنید.
  • جلوی کولر نباشید.
  • بعد از حمام سر و موهایتان را خوب خشک کنید.
  • از شیرجه‌زدن در استخر بپرهیزید.
  • تا حد ممکن، از پاکیزگی استخر مطمئن شوید و از شناکردن در استخرهای آلوده اجتناب کنید.
  • موی حیوانات خانگی هم می‌تواند برای سینوزیت مضر باشد؛ پس در صورت ابتلا به این بیماری، از نگهداری حیوانات خانگی یا تماس با آن‌ها خودداری‌کنید.
  • از سیگارکشیدن بپرهیزید.

درمان سینوزیت با بخور دادن

درمان سینوزیت در طب سنتی

اگر با تمام پیشگیری‌ها بازهم به سینوزیت مبتلا شدید یا سینوزیت شما تشدید شد، پزشک ممکن است برای شما داروهای شیمیایی تجویزکند یا نیاز به جراحی یا تخلیه سینوزیت با طب سنتی داشته باشید. با این‌حال بسته به شرایط بیماری و جسمی خود، می‌توانید از درمان سینوزیت کهنه در طب سنتی بهره‌مند شوید. درمان سینوزیت در طب سنتی تنوع زیادی دارد و هر فرد بسته به شرایط می‌تواند از یک یا چند روش استفاده کند. برای درمان سینوزیت در کودکان با طب سنتی از مواد طبیعی استفاده میشود و درمان سینوزیت در طب سنتی به ۵ طریق امکان‌پذیر است، این موارد به این شرح هستند:

  • درمان گیاهی
  • دودکردن عنبرنسارا
  • بخوردادن
  • رژیم غذایی
  • زالو درمانی

درمان گیاهی

اولین روش درمان سینوزیت در طب سنتی درمان گیاهی است.در این روش می‌توانید از برگ و دانه‌ی‌ گیاهان دارویی به صورت‌های زیر بهره‌ببرید:

  • از دمنوش‌ها استفاده کنید. دمنوشی از گل‌گاو زبان، اسطوخودوس، مرزنجوش، گل بابونه و آویشن تهیه کنید و ۷ شب قبل از خواب بنوشید.
  • از دانه‌‎های روغنی استفاده کنید. ۲ قطره روغن سیاه‌دانه یا روغن بابونه داخل بینی بچکانید و ماساژ دهید. اکثرا این عمل منجر به درمان سینوزیت مزمن با طب سنتی نیز میشود.

دودکردن عنبرنسارا

دومین راه درمان سینوزیت کهنه در طب سنتی دودکردن عنبر نسا است. متخصصان طب سنتی معتقدند که دودکردن عنبرنسارا (مدفوع الاغ ماده) میتواند موجب تخلیه سینوزیت با طب سنتی و درنتیجه را خشک شدن عفونت سینوس‌ها و درمان شدن سینوزیت شود.

بخور دادن

راه دیگر درمان سینوزیت در طب سنتی بخور دادن است. متخصصان برای درمان سینوزیت در طب سنتی هم بخور گرم و هم بخور سرد را توصیه می‌کنند. برای بخور گرم، ۲ حبه سیر خرد کنید و در آب جوش بریزید؛ سپس آن را استنشاق کنید. چراکه سیر یک ضداحتقان طبیعی است؛ مخاط‌ها را پاک کرده و گرفتگی بینی را رفع می‌کند و درنهایت منجر به تخلیه سینوزیت با طب سنتی میشود.

رژیم غذایی

در درمان سینوزیت کهنه در طب سنتی رعایت رژیم غذایی مناسب حائز اهمیت است:

  • نوشیدنی‌های تگری نخورید.
  • ادویه‌های گرمی چون فلفل نخورید.
  • خوردنی‌هایی را که طبع سرد دارند، مصرف نکنید؛ همانند: هندوانه، خیار، ماست، ترشی
  • از مواد غذایی چون سیر خام، پیاز، ترب و تربچه که باعث بوی بد دهان می‌شوند و در طب سنتی به آن‌ها مُبخِر گفته می‌شود، خودداری کنید؛ به‌ویژه زمانی‌که به بوی بد دهان دچار شده‌اید.

زالو درمانی

درمان سینوزیت با زالو درمانی

در درمان سینوزیت در طب سنتی از زالو درمانی هم بهره‌می‌گیرند. در این روش زالوها را در هر طرف سینوس‌های پیشانی، پشت‌گردن، پشت گوش یا شقیقه‌ها قرار می‌دهند. متخصصان طب سنتی عقیده دارند که زالوها علاوه‌بر خارج‌کردن خون کثیف از بدن و تخلیه سینوزیت با طب سنتی، آنزیم موجود در بزاق خود را به بدن انسان وارد می‌کنند که فوایدی چون افزایش گردش خون و بازشدن گرفتگی رگ‌ها به‌همراه دارد. در این مورد خاص باید گفت، زالو درمانی عفونت داخل سینوس‌ها را از بین می‌برد و با این کار تخلیه سینوزیت با طب سنتی انجام میشود.

سخن آخر

همان‌طورکه اشاره شد، درمان سینوزیت در طب سنتی ۵ روش اصلی و متنوع دارد. اگر برای درمان این بیماری به پزشک مراجعه کردید و از درمان ناامید شده‌اید، یا اگر می‌خواهید درکنار مراجعه به پزشک، درمان مکملی داشته باشید، می‌توانید روی درمان سینوزیت در طب سنتی و همچنین درمان سینوزیت در کودکان با طب سنتی حساب‌ کنید. درمان سینوزیت در طب سنتی کاربردی و موثر واقع شده است و به راحتی بدون نیاز به مراجعه به پزشک می توانید در خانه این عارضه رایج را درمان کنید.

فرق پولیپ بینی با سینوزیت چیست؟

پولیپ بینی توده‌های نرم، غیرسرطانی و بدون درد در مخاط بینی یا سینوس‌ها هستند که درصورت بزرگ شدن، مشکلات تنفسی از جمله سینوزیت ایجاد می‌کنند.

آیا پولیپ بینی و سینوزیت نشانه‌های مشترک دارند؟

بله. در سینوزیت و پولیپ نشانه‌های مشترکی چون: سردرد، احساس درد و فشار در پیشانی و گرفتگی بینی وجود دارد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۴ / ۵. تعداد رای: ۴

هنوز رای ثبت نشده است.

ویدا جامی

ویدا جامی هستم. علاقه مند به حوزه تولید محتوا. سالها در زمینه ترجمه و تولید محتوا اطلاعات عمومی مشغول به فعالیت هستم.

نوشته های مشابه

۹ دیدگاه

  1. سلام
    بنده موفق به ساخت محلول شستشوی سینوس (بینی) و گلو درد و در مواردی که بیماران نسبت به دهانشویه حساسیت دارند استفاده می شود
    این محلول برای بیماران با سینوزیت حاد و مزمن بسیار موثر بوده و نتایج رضایت بخشی داشته است
    این محلول بر پایه غیر الکلی بوده و تمام بیماران در سنین مختلف می توانند استفاده کنند و کاملا استریل می باشد
    نتایجی که پس از تست محلول بر روی دوستان و آشنایان انجام شده حکایت از رضایتمندی ۹۶٪ را دارد
    همچنین درصد عوارض بعد از استفاده صفر بوده است
    اگر بیماری در ابتدای بیماری کرونا یا آنفولانزا و یا دیگر بیماریهای حاد تنفسی استفاده کند میزان سرایت بیماری به افراد نزدیک بیمار تا ۸۰٪کاهش پیدا می کند
    این محلول فقط علایم بیماری های حاد تنفسی شامل آبریزش و گلو درد را درمان کرده و سیکل درمان بیماری را برای بیمار قابل تحمل‌تر می کند

  2. سلام، بهترین راه درمان سینوزیت مزمن شستشو با سرم است، به روش زیر
    این روش را یک پروفسور محقق در بیمارستان مسیح دانشوری به من یاد داد، خدا خیرشان بدهد، پس از سالها مصرف بی نتیجه‌ی آنتی‌بیوتیک، سینوزیتم درمان شد:

    روی تخت به صورت طاق باز دراز کشیده، به طوری که سر از لبه تخت کمی به عقب خم باشد

    قبلش سرم را در جای بلندی کنار تخت آویزان کنید سوزن لوله مخصوص سرم را بکنید، لوله (سِت) سرم را وارد سرم فیزیولوژی ( همان سرم نمکی، شستشو، نرمال سالین…) کنید و سر دیگر لوله را داخل یکی از سوراخ های بینی قرار داده، شیر سرم را به آرامی باز کنید تا آب نمک کم‌کم وارد بینی شود،
    به دلیل خاصیت اسمزی و فشار، آب نمک وارد حفره‌های سینوس شده و از سوراخ دیگر بینی بیرون می‌آید
    کمی در این حالت باقی بمانید، مثلا حدود ۱۰ دقیقه ، سپس تخلیه کنید…
    روزهای اول دو سه بار تکرار کنید
    و پس از آن تا چند روز روزی یکبار
    ان‌شاءالله کاملا خوب می‌شوید.

  3. سلام من سالیان سال به خاطر سینوزیت آنتی بیوتیک با تجویز دکتر خوردم و روغن سیاهدانه ریختم خوب نشدم همیشه احساس گرفتگی بینی با سر درد شدید جلوی سر داشتم مخصوصا فصل سرما بدتر میشد تا اینکه داروی گیاهی به اسم عصاره خیار آب پران نوعی میوه گیاه هستش تبریز به اسم ایت خیاری معروفه یک قطره برای هر طرف مصرف کردم و نتیجه گرفتم و از ۱۰ سال پیش مشکل سینوزیت ندارم فقط دقت کنید بیشتر از یک قطره توی بینی نریزید چون بیشتر از یک قطره گلو رو میسوزونه و زخم میکنه و التهاب شدید میده بعد از ریختن قطره تا ۲۴ ساعت ترشحات چرکی سینوس بیرون میریزه در صورت التهاب شدید گلو باید آمپول ضدالتهاب مثل دگزا متازون بزنید

  4. سلام
    مادرم چند سال است که سر درد داره به پزشگ های متعددی مراجعه کردهاما نتیجه ای نگرفته نشانه هایش به سینوزیت مزمن میخوره
    از درمان تب سنتی هم استفاده کرده دردش را کم میکنه اما درمان کامل نکرده.
    میشه راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *