درمان سردی دست و پا (علل و درمان خانگی)

۰
(۰)

سردی دست و پا حتی در زمانی که در یک محیط سرد قرار نگرفته باشید بسیار شایع است. داشتن دست و پا سرد بخشی از واکنش طبیعی بدن است و جای نگرانی نیست. اما اگر دست و پایتان همیشه سرد است و با تغییر رنگ همراه است می‌تواند جای نگرانی باشد. سردی دست و پا عارضه‌ای است که به دلیل عوامل مختلفی اتفاق می‌افتد. با ما در ویکی درمان همراه باشید تا در این مقاله درباره درمان سردی دست و پا صحبت کنیم.

علل سردی دست و پا

عوامل مختلفی باعث سردی دست و پا می‌شود. بدن انسان دارای یک پایه و واکنش طبیعی به سرما دارد. شایع‌ترین علت سردی دست و پا مربوط به گردش خون ضعیف یا آسیب‌های عصبی در دست و پا است برخی از عوامل سردی دست و پا و علل سردی دست و پا را در موارد زیر بررسی می‌کنیم:

  • آنمی (کم خونی): هموگلوبین وظیفه انتقال اکسیژن به اندام‌ها را بر عهده دارد. کمبود هموگلوبین در خون باعث عدم انتقال اکسیژن به دست و پا می‌شود. در نتیجه در فرد سردی دست و پا ایجاد می‌کند و باعث خستگی و ضعف در فرد می‌شود.
  • فشار خون پایین: رگ‌های خونی، خون را از اندام‌های انتهایی به سمت اندام‌های حیاتی می‌فرستد. زمانی که فشار خون پایین باشد باعث ایجاد سردی دست و پا و عوامل دیگری مانند: سرگیجه، تاری دید، خستگی می‌شود.
  • کاهش قند خون
  • سرما زدگی
  • لوپوس: این بیماری مزمن باعث ایجاد التهاب در بدن می‌شود. بر اثر این بیماری سیستم ایمنی به بافت‌ها و اعضای مختلف بدن حمله می‌کند که می‌تواند باعث ایجاد سردی در دست و پا شود.
  • کم کاری تیروئید: در واقع غده تیروئید ترموستات بدن است، اگر کم کار شود، بیشتر فعالیت‌های بدن آرام انجام می‌شود. کم کاری تیروئید باعث ایجادی سردی دست و پا نمی‌شود اما باعث می‌شود دست و پای شما به سرما حساس شود و فرد احساس همیشه سرد بودن دست و پا دارد.

درمان سردی دست و پا وعلل آن

  • کمبود ویتامین B12: این ویتامین، یک مورد تاثیر گذار در سردی دست و پا است. کمبود ویتامین B12 باعث بروز بیماری‌های عصب شناختی از جمله بی‌حسی و گزگز شدن و سردی دست و پا می‌شود.
  • استعمال سیگار: استعمال سیگار و دخانیات بسیار بر جریان خون تاثیر می‌گذارد که باعث سردی دست و پا می‌شود.
  • استرس و اضطراب: زمانی که فرد در حالت استرس قرار می‌گیرد، سلول‌های خونی اندام‌های پایینی بدن منقبض می‌شود و منجر به سردی دست و پا می‌شود.
  • بیماری رینود: رینو بیماری است که تنگی عروق خونی در حالت سرما و استرس به وجود می‌آید. اغلب اوقات انگشتان در طی یک حمله سرد، بی‌حس، سوزن سوزن می‌شود.

مطلب پیشنهادی: کم خونی در کودکان

علل دیگری که در سردی دست و پا تاثیر گذار است

برای درمان سردی دست و پا باید عوامل آن را بررسی کرد. که به برخی دیگر از آنها اشاره می‌کنیم:

  • در بعضی موارد عفونت‌های باکتریایی و ویروسی باعث سردی دست و پا می‌شود و ممکن است تب کنید
  • سن، سابقه خانوادگی، برخی از داروها نیز باعث ایجادی سردی دست و پا می‌شود.
  • قاعدگی دردناک نیز باعث ایجادی سردی دست و پا می‌شود.

چه زمانی برای درمان سردی دست و پا باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر در تمام طول روز سردی دست و پا دارید فارغ از هوای خارج از منزل و دمای اطرافتان به پزشک متخصص مراجعه کنید. ممکن است یک بیماری اساسی زمینه‌ای وجود داشته باشد که باید برای درمان سردی دست و پا به پزشک مراجعه کنید.

بهترین درمان سردی دست و پا

  • استفاده از دخانیات را کمتر کنید.
  • از استرس خودداری کنید.
  • به طور منظم ورزش کنید.
  • از نوشیدنی‌های کافئین دار خودداری کنید.

درمان سردی دست و پا به وسیله سمپاتکتومی (RF) 

هنگامی که روش‌های دارو درمانی و تغییر سبک زندگی برای شما موثر نبود بهترین راهکار درمان سردی دست و پا از طریق سمپاتکتومی است که به ۲ روش زیر انجام می‌شود:

درمان سردی دست و پا با داروهای گیاهی

درمان سردی دست و پا از طریق جراحی سمپاتکتومی توراسیک: این عمل به وسیله قطع زنجیره‌های عصبی صورت می‌گیرد. به این علت که این جراحی عوارضی زیادی دارد معمولا، بیماران راه دیگری را برای درمان سردی دست و پا انتخاب می‌کنند.

درمان سردی دست و پا از طریق سمپاتکتومی: این روش به وسیله امواج رادیویی و با استفاده از سوزن انجام می‌شود. این عمل نیازی به بیهوشی و جراحی ندارد و بیمار بعد از چند ساعت می‌تواند به منزل بازگردد. این روش هیچ عوارضی ندارد. از این روش برای تعریق زیاد دست نیز استفاده می‌شود.

کلام آخر

سردی دست و پا زیاد نگران کننده نیست. اما اگر مدام دست و پایتان سرد است بهتر است به متخصص داخلی مراجعه کنید. علت سردی دست و پا ناشی از مشکل گردش خون و اعصاب است. ابتدا پزشک با توجه به وضعیت شما توصیه‌هایی برای تغییر شیوه زندگی‌تان به شما ارائه می‌دهد. اگر درمان صورت نگرفت روش‌های کلینیکال را انجام می‌دهند. در این مقاله سعی کردیم درباره علت و درمان سردی دست و پا صحبت کنیم.

سوالات متداول

علت سردی دست و پا چیست؟

سردی دست و پا علت های زیادی دارد اما یکی از رایج ترین علل آن کم خونی است.

یکی از بهترین داروهای گیاهی برای درمان سردی دست و پا چیست؟

یکی از بهترین روش های گیاهی برای درمان سردی دست و پا استفاده از روغن های گیاهی است

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

ویدا جامی

ویدا جامی هستم. علاقه مند به حوزه تولید محتوا. سالها در زمینه ترجمه و تولید محتوا اطلاعات عمومی مشغول به فعالیت هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *