روش هایی برای درمان خانگی هموروئید؟!

۴
(۱)

بواسیر (Hemorrhoids)، سیاهرگ های متورم مقعد و پایین رکتوم هستند. هموروئید می تواند در داخل راست روده (بواسیر داخلی) یا زیر پوست اطراف مقعد (بواسیر خارجی) ایجاد شود. از هر چهار بزرگسال تقریباً سه نفر هر از گاهی به هموروئید مبتلا می شوند. هموروئید دلایل مختلفی دارد، اما اغلب علت ناشناخته است. خوشبختانه، گزینه های موثری برای درمان آن در دسترس است. بسیاری از افراد به درمان خانگی هموروئید و تغییر سبک زندگی در کنار آن اقدام می کنند که البته نتیجه بخش نیز هستند. 

در این مطلب از ویکی درمان با ما همراه باشید تا در رابطه با راه های درمان خانگی هموروئید اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم. همچنین اگر برای درمان این عارضه به دنبال بهترین دکتر هموروئید هستید ما در مقاله ای لیست متخصصان این زمینه را به شما معرفی کرده ایم.

هموروئید و علل ایجاد آن

هموروئید وریدهای متورم نزدیک مقعد هستند. علائم شایع عبارتند از درد رکتوم، خارش، خونریزی و گهگاهی بیرون زدگی وریدهای خارج از مقعد. دو نوع هموروئید وجود دارد: داخلی و خارجی. هر دو نوع به تنهایی یا همزمان ممکن است ایجاد شوند. 

هموروئید داخلی در رکتوم قرار دارد و معمولا دیده نمی شود و احساس نمی شود. هموروئید خارجی در پوست بیرونی مقعد قرار دارد.

هموروئید یا بواسیر بسیار شایع است و از هر بیست نفر ممکن است یک نفز مبتلا شود. آنها معمولاً طی چند هفته خود به خود از بین می روند، اما می توانند باعث ناراحتی خفیف تا شدید شوند. با روش های درمان دارویی و درمان خانگی هموروئید می توان آن را از بین برد.

درمان بواسیر با روغن زیتون

بواسیر ممکن است در اثر افزایش فشار در قسمت تحتانی رکتوم به دلیل موارد زیر ایجاد شود:

  • زور زدن در هنگام اجابت مزاج
  • نشستن طولانی مدت روی توالت
  • داشتن اسهال مزمن یا یبوست
  • چاقی
  • بارداری
  • داشتن رابطه مقعدی
  • رژیم غذایی کم فیبر
  • بلند کردن اجسام سنگین

درمان خانگی هموروئید چگونه است؟

اغلب می توانید درد خفیف، تورم و التهاب را با درمان های خانگی هموروئید تسکین دهید. غذاهای پر فیبر بخورید. بیشتر میوه، سبزیجات و غلات کامل بخورید. انجام این کار مدفوع را نرم می کند و حجم آن را افزایش می دهد و به شما کمک می کند از فشاری که می تواند علائم هموروئید را بدتر کند اجتناب کنید. از درمان های موضعی استفاده کنید. از کرم یا شیاف هموروئید بدون نسخه حاوی هیدروکورتیزون استفاده کنید یا از پدهای حاوی فندق جادوگر یا یک عامل بی حس کننده استفاده کنید.

به طور منظم در یک حمام گرم بنشینید. ناحیه مقعد خود را دو تا سه بار در روز به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب گرم ساده خیس کنید. مسکن های خوراکی مصرف کنید. می توانید به طور موقت از استامینوفن (تیلنول، سایرین)، آسپرین یا ایبوپروفن برای کمک به تسکین ناراحتی خود استفاده کنید. با این درمان ها، علائم هموروئید اغلب در عرض یک هفته از بین می رود. اگر تسکین نیافتید، یا اگر درد شدید یا خونریزی دارید به پزشک مراجعه کنید. شرح روش های درمان خانگی هموروئید در زیر آمده است:

درمان خانگی هموروئید
درمان خانگی هموروئید
  • حمام گرم با نمک اپسوم

حمام آب گرم می تواند به تسکین تحریک ناشی از هموروئید کمک کند. سعی کنید از یک حمام sit bath استفاده کنید، یک وان پلاستیکی کوچک که روی صندلی توالت قرار می گیرد تا بتوانید ناحیه آسیب دیده را در آب قرار  دهید یا اگر می توانید در وان حمام کنید. بعد از هر بار اجابت مزاج، ۲۰ دقیقه حمام آب گرم یا حمام نشسته را امتحان کنید. افزودن نمک اپسوم به حمام می تواند با کاهش درد، تسکین بیشتری به شما بدهد.

  • کمپرس سرد

کمپرس یخ یا کمپرس سرد را به مدت ۱۵ دقیقه هر بار روی مقعد قرار دهید تا ورم را از بین ببرید. برای هموروئیدهای بزرگ و دردناک، کمپرس سرد می تواند یک درمان بسیار موثر باشد.  حتما یخ را داخل پارچه یا دستمال کاغذی بپیچید. هرگز مواد منجمد را مستقیماً روی پوست خود قرار ندهید، زیرا ممکن است به پوست آسیب برساند.

  • فندق معجزه گر

یکی از روش های درمان خانگی هموروئید فندق معجزه گر است که خارش و درد را که دو علامت اصلی هموروئید خارجی هستند، کاهش می دهد. این گیاه یک ضد التهاب طبیعی است، بنابراین می تواند تورم را نیز کاهش دهد. می توانید آن را به صورت مایع خریداری کنید که می توانید مستقیماً روی هموروئید خارجی اعمال کنید. همچنین می توانید آن را به صورت محصولاتی مانند دستمال مرطوب ضد خارش و صابون پیدا کنید.

  • آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا اغلب برای درمان خانگی هموروئید و بیماری های پوستی استفاده می شود و تصور می شود که دارای خواص ضد التهابی است که ممکن است به کاهش تحریک کمک کند. ژل آلوئه ورا را می توان به عنوان یک ماده در سایر محصولات مانند کرم ضد آفتاب یا لوسیون یافت.

فقط باید از ژل آلوئه ورا خالص برای بواسیر استفاده کنید، زیرا سایر مواد و افزودنی ها می توانند هموروئید را تحریک کنند. ژل آلوئه ورا خالص را می توان مستقیماً از داخل برگ های گیاه آلوئه ورا برداشت کرد. برخی از افراد به آلوئه ورا حساسیت دارند، به خصوص آنهایی که به سیر یا پیاز حساسیت دارند.

استفاده از آوئه ورا برای درمان هموروئید

  • دستمال مرطوب کننده

استفاده از دستمال توالت بعد از اجابت مزاج می تواند هموروئیدهای موجود را تحریک کند. دستمال مرطوب به تمیز نگه داشتن شما بدون ایجاد تحریک بیشتر کمک می کند. همچنین می توانید از دستمال مرطوب هایی که دارای مواد ضد هموروئید تسکین دهنده هستند مانند فندق جادوگر یا آلوئه ورا استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که دستمال‌هایی که انتخاب می‌کنید الکل، عطر یا سایر مواد تحریک‌کننده در آنها نباشد. این مواد می توانند به جای تسکین علائم هموروئید را بدتر کنند.

  • لباس نخی گشاد

لباس‌های تنگ و پلی استر را با لباس‌های زیر نخی تعویض کنید تا به تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه مقعد کمک کنید. این کار به طور بالقوه می تواند علائم و خطر عفونت در زخم های باز یا پوست آسیب دیده را کاهش دهد. از استفاده از شوینده های معطر یا نرم کننده های پارچه برای کمک به کاهش سوزش خودداری کنید.

  • روغن درخت چای

روغن درخت چای یک ضد عفونی کننده طبیعی است که ممکن است به عنوان درمان خانگی هموروئید در تسکین درد، خارش و ناراحتی کمک کند. روغن درخت چای همچنین ممکن است به مبارزه با باکتری های آلوده کننده پوست کمک کند. تحقیقات زیادی در مورد اثربخشی روغن درخت چای برای هموروئید در دسترس نیست، اما یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان داد که درمان ۲ هفته‌ای هموروئید با ترکیب روغن درخت چای، اسید هیالورونیک و متیل سولفونیل متان به کاهش قابل توجه درد، خونریزی و التهاب کمک کرد. برای تسکین بیشتر از روغن درخت چای را همراه با سایر درمان های طبیعی مانند فندق جادوگر یا آلوئه استفاده کنید.

  • روغن نارگیل

طبق تحقیقات سال ۲۰۰۸ روغن نارگیل دارای خواص ضد التهابی قوی است که می تواند التهاب و تورم را کاهش دهد. خواص ضد درد (تسکین درد) آن می تواند به کاهش ناراحتی ناشی از هموروئید کمک کند و خواص ضد باکتریایی آن باعث می شود که هموروئید سریعتر بهبود یابد. روغن نارگیل به دلیل داشتن اثر ملین ممکن است به رفع یبوست نیز کمک کند. از آنجایی که یبوست یا زور زدن در حین اجابت مزاج یکی از علل شایع بواسیر است، این امر می تواند به درمان و پیشگیری از آن کمک کند.

بهترین پماد آنتی هموروئید

شما می توانید روغن نارگیل را برای درمان خانگی هموروئید با استفاده خارجی منظم آن استفاده کنید. می توانید غذای خود را با این روغن بپزید، آن را با پنبه روی بواسیر خارجی بمالید یا آن را به حمام خود اضافه کنید.

سخن پایانی

درمان خانگی هموروئید یا تغییر سبک زندگی بهترین راههای درمان آن هستند. علاوه بر این بسیاری از محصولات بدون نسخه وجود دارند که می‌توانید امتحان کنید، اما در برخی موارد ابتلا نیاز به مراجعه و معاینه پزشکی و گاهی حتی جراحی است.

سوالات متداول درمان خانگی هموروئید

اسهال چه تاثیری در به وجود آمدن بیماری بواسیر دارد؟

اسهال می تواند مانند یبوست در به وجود آمدن این بیماری دخیل باشد؛ زیرا اسهال به دیواره کانال آنال و سیاه رگ های مقعد آسیب وارد کرده به گونه ای که این قسمت از بدن را دچار خون ریزی می کند و زمینه ساز بیماری بواسیر یا هموروئید می شود. لذا بهتر است که جهت بهبود سریع بیماری بواسیر، نخست اسهال وی تحت کنترل قرار گرفته و درمان شده و سپس اقدام به درمان بواسیر وی شود.

چه روش هایی برای درمان بواسیر وجود دارد؟

جراحی هایی مانند هموروئیدکتومی، لیزر و رابر بند

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۴ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

ویدا جامی

ویدا جامی هستم. علاقه مند به حوزه تولید محتوا. سالها در زمینه ترجمه و تولید محتوا اطلاعات عمومی مشغول به فعالیت هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *