درمان آکنه در دوران بارداری چگونه است؟

۰
(۰)

چهره درخشان همراه با گونه‌های گلگونی که هر زن بارداری را زیباتر نشان می‌دهد، معمولا و عموما با آکنه و جوش صورت که به آکنه بارداری شناخته می‌شود همراه است که برای درمان آکنه در دوران بارداری، راه‌های زیادی وجود دارد. در نظر داشته باشید که، آکنه در دوران بارداری هیچ تفاوتی با آکنه معمولی ندارد و فقط زمانی که بارداری رخ دهد؛ ظاهر می‌شود و بسته به هر فرد، هرگونه علائم آکنه می‌تواند قبل، در طول یا بعد از بارداری روی صورت یا بدن ظاهر شود.
حال در ادامه این مقاله از ویکی درمان به بررسی هرآنچه که برای درمان آکنه در دوران بارداری نیاز است می‌پردازیم.

انواع آکنه دوران بارداری

درمان آکنه در دوران بارداری مستلزم شناخت و داشتن اطلاعاتی در مورد علل و انواع آکنه می‌باشد. معمولا دو نوع آکنه وجود دارد که در دوران بارداری بروز می‌یابد:

  1. کومدون

آکنه کومدون بیشتر به‌عنوان جوش‌های سرسیاه یا سرسفید شناخته می‌شوند. مشخصه آن‌ها برجستگی‌های کوچکی است که بافت پوست را کمی خشن می‌کنند. آن‌ها آکنه غیرالتهابی‌اند، به این معنی که درد یا تورم ندارند.

  1. آکنه کیستیک

آکنه کیستیک شکل شدیدتری از آکنه است که برجستگی‌های بزرگ و متورم قرمز رنگی را ایجاد می‌کند که اغلب به دلیل التهاب، لمس کردن آن‌ها دردناک است. دلیل این نوع آکنه چربی اضافی است که با پوست‌های مرده ترکیب می‌شود و به‌ عنوان محل رشد و تکثیر باکتری‌ها عمل می‌کند.

مطلب پیشنهادی: ممنوعات دوران بارداری

آکنه دوران بارداری از چه زمانی شروع می شود

آکنه دوران بارداری از چه زمانی شروع می‌شود؟

برای درمان آکنه در دوران بارداری باید بدانیم که ایجاد این آکنه از چه زمانی شروع می‌شود. آکنه بارداری می‌تواند در هر زمانی از بارداری (در برخی موارد، حتی پس از زایمان) ظاهر شود. علت این امر، نوسانات هورمونی است که در آن زمان در بدن زنان ایجاد می‌شود. بالا بودن سطح آندروژن در دوران بارداری باعث تولید روغن اضافی می‌شود که انباشت روغن و چربی اضافی باعث ایجاد آکنه می‌شود.

بخاطر داشته باشید؛ عموما در سه ماهه اول و دوم بارداری، احتمال بروز آکنه زیاد است. زیرا سطح آندروژن در این زمان بسیار بالاست. برخی از افراد ممکن است با جوش‌های بسیار ظریف مواجه شوند، اما برخی ممکن است برآمدگی‌های گسترده‌ای را تجربه کنند.

برای درمان آکنه در دوران بارداری باید به این نکته توجه داشت که شدت بروز آکنه‌ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اگر خانمی سابقه‌ آکنه داشته باشد، احتمال تشدید آن در دوران بارداری مسلما بیشتر است. البته اگر خانمی تا پایان ۳ ماهه سوم جوش نزند، احتمالاً بعد از آن هم جوش‌ها ظاهر نخواهند شد.

آکنه دوران بارداری چه مدت طول می‌کشد؟

همان‌طور که هیچ جدول زمانی مشخصی برای شروع آکنه بارداری وجود ندارد، زمان مشخصی نیز برای درمان آکنه در دوران بارداری وجود ندارد و این امر، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از زنان ممکن است در ۳ ماهه اول دچار جوش شوند و ممکن است در ۳ ماهه دوم این جوش‌ها محو شوند و حتی ممکن است با رسیدن به ۳ ماهه سوم دوباره ظاهر شوند.

انواع آکنه دوران بارداری

آکنه بارداری ممکن است در مراحل مختلف بارداری ظاهر شود و از بین برود. تنها چیزی که می‌توان به‌طور قطع درمورد آکنه بارداری گفت این است که ممکن است پس از زایمان ظاهر شوند، به این دلیل که، سطح هورمون و ایمنی بدن شما شروع به بازگشت به حالت عادی می‌کند و برای برنامه ریزی زمانی در درمان آکنه در دوران بارداری باید به این نکته توجه داشته باشید. 

مطلب پیشنهادی: تست بارداری خانگی

دلایل به وجود آمدن آکنه در دوران بارداری چیست؟

دو دلیل رایج برای بروز آکنه در دوران بارداری وجود دارد:

  1. روبالشی و حوله کثیف
    این مورد برای همه انواع آکنه صادق است. پوست کثیف، محل رشد باکتری‌های مولد آکنه است. روبالشی یا حوله شما ممکن است سلول‌های مرده پوست یا مو را روی خود داشته باشد و در نتیجه هنگام استفاده از آن‌ها روغن در پوست شما رسوب کند. این امر ممکن است منجر به جوش و آکنه شود.
    برای پیشگیری از ایجاد و همچنین درمان آکنه در دوران بارداری، توصیه می‌شود هفته‌ای یک بار حوله‌ها و روبالشی‌های خود را بشویید.
  2. فشار دادن و دستکاری کردن جوش‌ها
    برای درمان آکنه در دوران بارداری لطفا دستانتان را از جوش و آکنه دور نگه دارید و آکنه را به حال خودش رها کنید. با میل به برداشتن، بریدن و یا فشار دادن آکنه بارداری خود مبارزه کنید؛ زیرا فقط آن را بدتر می‌کند. گاهی اوقات، ترکیدن آکنه ممکن است منجر به زخم شدن پوست و باقی ماندن اثر آن حتی پس از برطرف شدن آکنه شود.

درمان آکنه در دوران بارداری چگونه است؟

آکنه دوران بارداری چه مدت طول می کشد؟

بارداری زمان دشواری است. هر کاری که انجام می‌دهید و هر چیزی که می‌خورید مستقیماً روی کودک‌تان تأثیر می‌گذارد. بنابراین، برای درمان آکنه دوران بارداری حتی اگر آکنه را خودتان در خانه درمان می‌کنید، توصیه می‌شود قبل از شروع هر درمانی با پزشک خود مشورت کنید.
حال چند مورد از راه‌های درمان آکنه در دوران بارداری را توضیح می‌دهیم:

  • برای درمان آکنه در دوران بارداری از پاک‌کننده‌های ملایم صورت استفاده کنید:
    با تمیز نگه داشتن پوست از بروز جوش و آکنه جلوگیری کنید و صورتتان را ۲ بار در طول روز با پاک‌کننده‌های ملایم و بدون صابون بشویید.
    فراموش نکنید که پوستتان را کاملا بشویید و آب بزنید، مخصوصا در جاهایی که منافذ مسدود می‌شوند.
    البته سعی کنید که از شست‌وشوی بیش از حد اجتناب کنید زیرا پوست شما در دوران بارداری کمی حساس می‌شود. شست‌وشوی بیش از حد می‌تواند تمام چربی و رطوبت طبیعی پوستتان را از بین ببرد. این اتفاق باعث می‌شود پوستتان بیشتر کار کند و آنچه را که پوست از دست داده است دوباره پر کند. درمان آکنه بدون راکوتان را بهتر است بدانید و استفاده نمایید.
  • یکی دیگر از راههای درمان آکنه در دوران بارداری مرطوب کردن پوست است:
    از مرطوب‌کننده بدون روغن استفاده کنید که می‌تواند تحریک را به حداقل برساند و تمام روغن‌های ضروری و مواد مغذی مورد نیاز پوست را فراهم کند. پوست خشک (بیشتر به دلیل استفاده از صابون) بیشتر مستعد جوش است.
  • غذاهای سالم بخورید:
    رژیم غذایی نقش مهمی در سلامت پوستتان دارد. بنابراین مصرف شکر و غلات تصفیه‌ شده را کاهش دهید. این کار می‌تواند به پاکسازی پوستتان کمک کند. غلات کامل، میوه‌های تازه، سبزیجات و آجیل را انتخاب کنید. حتی می‌توانید نوشیدنی‌های طبیعی برای پوست‌های بدون آکنه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این نوشیدنی‌ها به‌عنوان نوشیدنی سم‌زدای عالی برای آکنه عمل می‌کنند و می‌توانند به درمان آکنه در دوران بارداری کمک شایانی کنند.

آکنه دوران بارداری چه-مدت طول می‌کشد؟

نتیجه گیری

برای نتیجه‌گیری بهتر درمان آکنه در دوران بارداری به یاد داشته باشید که اگرچه بارداری دوران زیبایی در زندگی هر زنی می‌باشد؛ اما بدن دستخوش تغییرات زیادی مانند تغییرات هورمونی،تهوع، استفراغ، خستگی، تورم و مواردی از این قبیل می‌شود. بنابراین با تنظیم یک برنامه‌ی مدون و انجام کارهایی که دوست دارید، تمام تلاشتان را برای حفظ زیبایی و درخشندگی پوستتان به کار بگیرید.

امیدواریم این مطلب از ویکی درمان نیز برای شما مفید و جذاب بوده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بارداری، به صفحه مادر و کودک مراجعه کنید.

سوالات متداول

آیا ناحیه خاصی در بدن مستعد ایجاد آکنه در دوران بارداری است؟

آکنه ممکن است در هر جایی ظاهر شود. روی صورت، چانه، گردن یا پشت شما. جوش‌ها حتی ممکن است در هر قسمت دیگری از بدن که قبلاً هرگز جوش نداشته‌اید هم ظاهر شوند.

آیا جوش و آکنه در دوران بارداری طبیعی است؟

بله، در طول دوران بارداری مخصوصا در ابتدا و انتهای آن، ابتلا به جوش و آکنه بسیار رایج است. از هر ۲ خانم باردار یک نفر یا بیشتر، ابتلا به آکنه را به متخصصان گزارش داده‌اند. تقریباً ۴۰ درصد زنان باردار دچار جوش‌های آزاردهنده می‌شوند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

آمنه ابراهیمی

آمنه ابراهیمی هستم مترجم متون در زمینه سلامت پوست و مو و مسائل مربوط به زیبایی. حدود 5 سال در زمینه تولید محتوا به صورت تخصصی در زمینه پوست، مو و زیبایی مشغول به فعالیت هستم. جدیدترین روش های زیبایی و درمانی که در سراسر دنیا منتشر می شود را با علاقه دنبال میکنم. آنها را ترجمه میکنم و در قالب محتواهای متنی درمیآورم و در اختیار شما عزیزان قرار میدهم. ممنون میشم محتواهای بنده را مطالعه کنید و نظرات خودتون را در قالب کامنت با من به اشتراک بزارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *