خواص گل محمدی در سلامت و زیبایی

۰
(۰)

گل محمدی با نام علمی Rosa damascena یکی از قدیمی‌ترین انواع گل‌ رز در جهان است و خواص گل محمدی برای سلامت بدن انسان بسیار است. این گیاه در صنعت زیبایی و آرایشی نیز بسیار محبوب و مورد استفاده است. جدای استفاده از این گل به‌عنوان یک گیاه زینتی و خوشبو در باغ‌ها و منازل، از خواص گل محمدی عمدتاً در محصولات مراقبتی زیبایی، به‌عنوان عطر، غذا و محصولات دارویی بسیار استفاده می‌شود. گل محمدی در برخی از شهرهای ایران مانند کاشان بسیار کشت می شود. 

گل محمدی چیست؟

گل محمدی گونه‌ای از رزها است که بسیار خوشبوست و طبیعت معتدلی دارد. خواص گل محمدی نیز از گذشته دور شناخته شده و به شکل‌های مختلف مانند چای، دمنوش، روغن و گلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. گل محمدی سرشار از ویتامین‌های E و C است و یک آنتی اکسیدان‌ قوی به حساب می آید. این گیاه دارای سلنیوم، منیزیم، منگنز و پتاسیم است و بنابراین در درمان بسیاری از مشکلات سلامتی موثر است. در ادامه برخی از خواص گل محمدی را مرور خواهیم کرد.

مطلب پیشنهادی: خواص گل حسرت

خواص گل محمدی چیست؟

خواص گل محمدی بی‌شمار است که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • تسکین دهنده پوست

گلاب که یکی از محصولات گل محمدی است خاصیت ضد التهابی دارد و از آن به‌عنوان یک درمان خانگی برای تسکین سوزش پوست ناشی از اگزما و سایر بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود.

  • قابض منافذ

قابض بودن یکی از خواص گل محمدی است و با توجه به این ویژگی که روی سلول‌ها و مویرگ‌ها دارد از آن به‌صورت گلاب به‌عنوان یک تونر طبیعی بسیار محبوب استفاده می کنند.

  • التیام زخم ها

خاصیت ضدعفونی‌کننده و آنتی باکتریال محصولات گل محمدی آن را به موردی مطلوب برای بهبود سریع‌ زخم ها تبدیل کرده است.

  • دارای آنتی‌اکسیدان 

این گیاه آنتی‌اکسیدان‌، اکسیداسیون را مهار می‌کنند. اکسیداسیون فرآیند شیمیایی است که رادیکال‌های آزاد تولید می‌کند و سپس منجر به زنجیره‌ای از واکنش‌های شیمیایی می‌شود که ممکن است به سلول‌های بدن بخصوص سلول‌های پوستی آسیب برساند. این آسیب ممکن است منجر به پیری زودرس، سرطان، تصلب شرایین یا حتی از دست دادن بینایی شود.

آنتی‌اکسیدان‌ با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد از آسیب سلولی جلوگیری کرده و یا آن را به تأخیر می‌اندازد پس مصرف موضعی گلاب روی پوست از آسیب سلولی به پوست جلوگیری می کند. این مورد یکی از بهترین خواص گل محمدی به شمار می آید.

  • تسکین گلودرد 

گلودرد یک عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا است که باعث درد و سوزش در گلو می‌شود. اصولا اکثر مردم برای تسکین گلودرد از قرقره آب‌نمک استفاده می کنند. گلاب نیز می‌تواند به بهبود و تسکین درد گلو کمک کند.

مطلب پیشنهادی: خواص آویشن

  • اثرات ضد پیری 

در حال حاضر محصولات زیبایی فراوانی حاوی ترکیبات گل محمدی در بازار وجود دارند که بیشتر به دلیل اثرات ضد پیری و افزایش زیبایی آن است، زیرا گلاب سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی است و استفاده موضعی از آن می‌تواند پوست را تسکین داده و آن را شاداب‌تر و جوان‌تر جلوه دهد.

  • درمان عفونت چشم 

گلاب ورم ملتحمه چشم را درمان می‌کند. ملتحمه بافت نازک و شفافی است که قسمت سفید چشم و قسمت داخلی پلک‌ها را پوشانده است. هر گونه عفونت باکتریایی یا ویروسی می‌تواند باعث ورم این بخش چشم شده و باعث قرمزی چشم، تورم، اشک، خارش و سوزش چشم، حساسیت به نور و اغلب ترشحات سفید یا سبزرنگ چشم شود.

از دیر باز گذشتگان ما مصرف گلاب را برای کاهش علائم این ورم توصیه می‌کنند. اما به دلیل حساسیت چشم اگر دچار این عارضه شدید حتما در خصوص استفاده از این محصولات با پزشک مشورت کنید.

  • کمک به درمان اضطراب و افسردگی 

یکی از خواص گل محمدی کمک به تسکین علائم استرس و اضطراب است. این امر می تواند به دلیل رایحه دلپذیری باشد که به عنوان تقویت کننده خلق و خوی افراد خاص عمل می کند. به عنوان مثال زمانی که روغن گل محمدی به پوست مالیده می شود، می تواند باعث شود فرد احساس آرامش و آرامش بیشتری کند.

  • تسکین سردرد 

رایحه درمانی با استفاده از گلاب بسیار رایج است و اثر تنش‌زدایی این عصاره سردرد را تسکین می‌دهد. تحقیقات نشان داده که بخار گلاب سردرد را کاهش خواهد داد. می توانید تکه ای پارچه آغشته به گلاب را به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه روی پیشانی بمالید و اثر آن را مشاهده کنید.

خواص درمانی گل محمدی

فواید روغن گل محمدی

روغن گل محمدی اسانسی است که از گل آن بدست می آید و حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مهم است که برای بدن و پوست ضروری هستند. این خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی می تواند به رفع تحریک پوست شما و همچنین مبارزه با علائم پیری کمک کند. در زیر فواید احتمالی روغن گل محمدی ذکر شده است.

  • پاکسازی آکنه 

روغن گل محمدی دارای خواص ضد باکتریایی قوی، همراه با خواص ضد التهابی است. هنگامی که آکنه روی صورت یا بدن وجود دارد، گسترش باکتری ها می تواند مشکل را بدتر کند. با این حال، محلول های رقیق شده روغن این گل قدرت کشتن باکتری های مولد آکنه را دارند. خواص ضد التهابی موجود در آن همچنین می تواند به آرام کردن قرمزی و سوزش که گاهی با آکنه همزمان است کمک کند.

  • خاصیت ضد التهابی 

یکی از مزایای احتمالی روغن گل محمدی حول این واقعیت است که این روغن دارای خواص ضد التهابی قوی است که می تواند برای پوست مفید باشد و ممکن است به تسکین علائم مرتبط با آرتریت نیز کمک کند.

  • کاهش علائم یائسگی 

با توجه به خواص درمانی موجود در روغن گل محمدی، برخی از محققان پیشنهاد کرده اند که این روغن ممکن است به تعادل هورمون ها در زنانی که در دوران یائسگی هستند کمک کند. این موارد می تواند شامل کمک به کاهش نوسانات خلقی، گرگرفتگی و درد مرتبط با یائسگی باشد. این روغن را می توان رقیق کرد و روی بدن ماساژ داد.

  • خواص ملینی 

هنگامی که روغن گل محمدی با آب رقیق می شود و به صورت داخلی مصرف می شود، به عنوان یک ملین عمل می کند و برای کسانی که علائم یبوست دارند مفید است. این با شل کردن عضلات گوارشی شما به دفع راحت کمک می کند و این یکی از مهمترین خواص گل محمدی است.

روغن گل محمدی

  • تقویت و مرطوب کردن موها 

روغن گل محمدی سبک وزن است و برای استفاده روی موهای شما عالی است. ماساژ دادن این روغن روی پوست سر ممکن است به چسبیدن فولیکول به ریشه کمک کند و یک مکمل عالی برای روتین صبحگاهی شما است تا درخشندگی و رطوبت را به موهایتان بیافزاید و موهایتان بدون اینکه چرب به نظر برسند، سالم خواهند ماند.

  • تسکین گرفتگی عضلات 

بسیاری از زنان گرفتگی شکم را به عنوان بخشی از چرخه قاعدگی خود تجربه می کنند. روغن گل محمدی به دلیل خواص درمانی خود ممکن است به رفع این علائم کمک کند و باعث تسکین گرفتگی عضلات برای سایر بیماری‌ها، از جمله آسیب‌های ناشی از دویدن، در صورت همراهی با سایر گزینه‌های درمانی باشد.

  • خواص ضد عفونی کننده و ضد ویروس

یکی از فواید روغن گل محمدی این است که ممکن است به شما در دفع علائم ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند. ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند تا به شما کمک کند تا سریعتر با علائم مبارزه کنید. این محصول به عنوان یک ضد قارچ، ضد ویروس و ضد میکروب بسیار خوب عمل می کند و در صنایع غذایی در برخی موارد از آن به عنوان نگهدارنده استفاده می کنند.

سخن پایانی

ملاحظه کردید که خواص گل محمدی برای سلامتی انسان بیشمار است. این گیاه معجزه آسا و محصولات آن علاوه بر بهبود سلامتی، تأثیر زیادی در زیباسازی پوست دارند. با تمام این موارد باید حتما در مصرف آن دقت کرده و افراط نکنیم. چه بهتر است که در صورت لزوم از توصیه کارشناسان این امر استفاده کنیم تا متحمل ضررهای جبران ناپذیر نشویم.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

ویدا جامی

ویدا جامی هستم. علاقه مند به حوزه تولید محتوا. سالها در زمینه ترجمه و تولید محتوا اطلاعات عمومی مشغول به فعالیت هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *