جوش بعد از لیزر مو (روش های پیشگیری و درمان)

۰
(۰)

لیزر موهای زائد امروزه تغییر شگفت انگیزی در زندگی افرادی که از موهای ناخواسته رنج می برند ایجاد کرده است. استفاده از لیزر یک راه آسان برای از بین بردن دائمی بخش زیادی از موهای بدن می باشد. با این حال، این روش می تواند عوارض جانبی کوتاه مدت و آزاردهنده پس از درمان داشته باشد. اما با مراقبت های پس از آن و اقدامات احتیاطی مناسب می توان این موارد را به راحتی درمان کرد.

چانه، ناحیه‌ای است که علاوه بر موهای زائد، بستری برای جوش است. با توجه به اینکه بسیاری بر رفع مو زائد بر روی صورت به کلینیک لیزر مراجع می‌کنند، پیش از لیزر مو چانه ، باید عوارض آن را به خوبی بشناسید. یکی از عوارض جانبی رایج لیزر موهای زائد اصولا جوش بعد از لیزر مو است که در ادامه  به توضیح این موضوع و راه‌های رفع یا پیشگیری از آن می پردازیم‌‌. با ما همراه باشید.

درمان جوش بعد از لیزر چگونه برطرف می شود؟

جوش بعد از لیزر مو چیست؟

آکنه و جوش بعد از لیزر مو، ممکن است در ناحیه درمان ظاهر شود. این عارضه جانبی زمانی اتفاق می افتد که منافذ پوست مسدود می شوند. از آنجایی که گرمای لیزر منافذ شما را باز می کند، پوست شما به عفونت های بسیار ریز حساس می شود. آنها مانند سایر آکنه ها هستند. سلول های مرده پوست و باکتری ها نمی توانند فرار کنند، بنابراین در حالی که بدن شما سعی می کند آنها را بیرون بیاورد، حبابی پر از چرک ایجاد می کنند.

این مشکل با یک رژیم درمانی مناسب و پس از لیزر قابل پیشگیری است. اگر شما هم استفاده از دستگاه لیزر خانگی را ترجیح می‌دهید، باید تفاوت لیزر با دستگاه‌های خانگی را با خدمات لیزر در کلینیک لیزر موهای زائد بشناسید.

مطلبپ یشنهادی: بهترین مرکز لیزر در تهرانعلت جوش بعد از لیزر موهای زائد بدن چیست؟

دلایل ایجاد جوش بعد از لیزر مو

بیشترین عواملی که باعث ایجاد جوش بعد از لیزر مو می شود عبارتند از :

تنظیم نبودن دستگاه لیزر

عملکرد لیزر موهای زائد به این شکل است که پرتوی لیزر از سطح پوست عبور کرده و ملانین های ریشه مو آن را جذب می کنند و حرارت بالای اشعه لیزر، فولیکول های مو را می سوزاند. بدین ترتیب با از بین رفتن فولیکول ها، موهای زائد در آینده رشد نخواهند کرد. اگر اپراتور دستگاه لیزر از مهارت کافی برای تنظیم تعداد پالس و مدت زمان پالس های لیزر متناسب با پوست و موی شما برخوردار نباشد، با جوش بعد از لیزر مواجه خواهید شد.

دلایل جوش بعد از لیزر

استفاده زیاد از پماد زینک اکساید

کرم زینک اکساید برای درمان قرمزی و التهاب پوست است. اصولا پزشک متخصص لیزر توصیه می کند که از این پماد پس از لیزر مو استفاده کنید. لازم به ذکر است که کرم زینک اکساید باید به اندازه یک لایه نازک روی پوست مالیده شود. زیرا در صورت استفاده بیش از حد می تواند پس از لیزر باعث جوش شود.

داشتن پوست حساس

برخی افراد پوست بسیار حساسی دارند که با کمترین تحریک جوش می زند و ملتهب می شود. معمولا افرادی که پوست سفیدتری دارند دچار این مشکل می شوند. البته اگر شخصی پوست تیره داشته باشد و به طور مناسب از دستگاه لیزر استفاده نکند، نیز ممکن است با جوش بعد از لیزر مو مواجه شود.

داشتن پوست چرب

اشخاصی که پوست چرب دارند، بدین معناست که منافذ پوست آنها بسته شده است. لیزر موهای زائد پوست را تحریک کرده و در نتیجه غدد چربی زیر پوست، چربی بیشتری تولید خواهند کرد. هر چه پوست چربی بیشتری ترشح کند، جوش های بیشتری نیز روی سطح پوست بوجود می آید. بنابراین جوش بعد از لیزر مو اصولاً در افراد دارای پوست چرب بیشتر دیده می شود.

چربی پوست یکی از دلایل جوش بعد از لیزر است

داشتن بیماری های خاص

بر اساس تحقیقات انجام شده در اشخاصی که دچار بیماری های خاص مانند عفونت های پوستی، دیابت و اختلال در سیستم ایمنی بدن هستند، ایجاد جوش بعد از لیزر مو مرسوم تر است. بنابراین در صورتی که به یکی از این موارد مبتلا هستید و یا داروی خاصی مصرف می کنید، قبل از لیزر موهای زائد آن را با پزشک در میان بگذارید تا دچار مشکل نشوید.

محیط آلوده و عدم رعایت موارد بهداشتی 

محل و مکانی که عمل لیزر در آن انجام می شود باید کاملا بهداشتی باشد، به ویژه آلودگی هندپیس لیزر یکی از دلایل جوش بعد از لیزر مو است. وقتی برای لیزر موهای زائد به کلینیک یا مرکز لیزر مراجعه می کنید، حتما از رعایت اصول بهداشتی در آنجا اطمینان حاصل کنید. مثلا از اپراتور دستگاه بخواهید قبل از شروع، هندپیس دستگاه را تعویض کند.

همچنین دقت کنید که از کاورها، دستکش ها و ملحفه های یک بار مصرف استفاده شود. برای محافظت از سلامت چشم خود در برابر اشعه لیزر حتما از متخصص لیزر عینک محافظ گرفته و به چشم بزنید.

عدم رعایت مراقبت پوستی بعد از لیزر

بعد از انجام لیزر موهای زائد باید از پوست خود به صورت اصولی مراقبت کنید، در غیر این صورت با عارضه جوش بعد از لیزر مو روبرو می شوید. یکی از این موارد استفاده از کرم ضد آفتاب مناسب است. در صورتی که قرار است در معرض نور مستقیم آفتاب قرار بگیرید. بعد از لیزر موی زائد، هرگز دوش آب داغ نگیرید و از سونا نیز استفاده نکنید.

استفاده از دستگاه لیزر نامناسب

قبل از انجام لیزر باید با پزشک متخصص مشورت کنید تا با بررسی پوست و موی زائد بدن شما، دستگاه مناسب برای شما را معرفی کند. اصولا استفاده از دستگاه نامناسب برای پوست باعث ایجاد جوش بعد از لیزر مو می شود. مثلا برای پوست هایی که تیره هستند از دستگاه هایی با طول موج بلندتر مانند لیزر ان دی یاگ استفاده می شود. 

درمان جوش بعد از لیزر

درمان جوش بعد از لیزر مو (روش های موثر و فوری)

اصولا جوش بعد از لیزر مو پس از چند روز از بین می رود و کاملا موقتی است. اما در صورتی که جوش ها بهبود پیدا نکردند، پیشنهاد می شود که هرگز بدون مشورت با متخصص عملی انجام ندهید. خاصی انجام ندهید. اگر سوزش و خارش شدید در محل لیزر احساس کردید، با استفاده از روش های زیر می توانید پوست خود را تسکین دهید.

  • روی محل لیزر شده کیسه یخ قرار دهید تا التهابات پوستی را کاهش دهد.
  • لایه نازکی از کرم ها و پمادهای ضد جوش مانند زینک اکسید یا آلفا هیدروکسی روی پوست و محل مورد نظر بمالید تا جوش ها و التهابات تسکین یابند.
  • در صورتی که پوست چربی دارید و منافذ آن بسته شده است، احتمال ایجاد جوش بعد از لیزر مو زیاد است. در این موارد بخور بابونه و رزماری با خاصیت ضدعفونی کنندگی، می تواند منافذ پوست را باز کند. به این ترتیب چربی های اضافی از پوست خارج شده و جوش ها را از بین می برند.
  • استفاده از ژل طبیعی آلوئه ورا یک راه مناسب برای درمان جوش بعد از لیزر مو است. برای اشخاصی که استفاده از ماسک‌ صورت جوش و لک خانگی را ترجیح می‌دهند، استفاده از این گیاه می‌تواند یک راه درمان جوش بعد از لیزر مو باشد. گیاه تازه آلوئه ورا را در یخچال قرار دهید تا خنک شود. سپس ژل موجود در برگ آن را جدا کرده و روی پوست خود قرار دهید. خاصیت ضد التهابی آلوئه ورا باعث تسکین جوش ها می شود.

پیشگیری از بروز جوش بعد لیزر مو

 برای پیشگیری از ایجاد جوش بعد از لیزر مو بهتر است به موارد زیر توجه کنید :

  • با پوست لیزر شده به هیچ عنوان در معرض نور خورشید قرار نگیرید. اگر لازم است که پس از لیزر پوست بیرون بروید، حتماً باید از کرم ضد آفتاب با SPF بالاتر از ۳۰ استفاده کنید. (معرفی بهترین کرم ضد آفتاب)
  • از برنزه کردن پوست اجتناب کنید، آفتاب نگیرید و پوست خود را با دستگاه سولاریوم برنزه نکنید. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و اشعه دستگاه سولاریوم بعد از لیزر، باعث جوش زدن، التهاب پوست و تاول خواهد شد.
  • هرگز پوست را در معرض حرارت قرار ندهید. حمام آب گرم، سونا یا اتاق بخار بعد از انجام لیزر مو برای سلامت پوست خطرناک است.
  • پوست را با مواد شیمیایی تحریک نکنید. برخی مواد شیمیایی مثل کلری که در آب استخر موجود است، پوست لیزر شده را تحریک می کند و باعث ایجاد جوش بعد از لیزر مو می شود.
  • شوینده ها نیز می توانند پوست لیزر شده را حساس کنند. بنابراین سعی کنید تا بیست و چهار ساعت بعد از عمل لیزر از شوینده های صابونی برای شست و شوی صورت استفاده نکنید. بهتر است تا یک روز بعد از لیزر، از محصولات آرایشی نیز برای پوست صورت استفاده نکنید. 

جمع بندی

جوش بعد از لیزر مو ناشی از التهابات پوستی است و معمولا ظرف یک هفته از بین می روند و جای آنها نیز باقی نخواهد ماند. در واقع جوش های روی پوست از عوارض رایج استفاده از لیزر نیستند و به علت عدم رعایت اصول بهداشتی و توصیه های پزشک متخصص ایجاد می شوند.

در صورتی که جوش های صورت و بدن بعد از انجام عمل لیزر، غیر طبیعی و شدید شدند، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با تجویز داروها و پماد های ضدالتهاب و ضدجوش به شما کمک کند. بهتر است از خود درمانی، درمان های خانگی و توصیه افراد غیر متخصص دوری کنید زیرا در بیشتر موارد این خود درمانی ها نه تنها جوش ها را التیام نداده، بلکه آن ها را  تشدید نیز می‌کند و ممکن است باعث باقی ماندن جای آنها روی پوست شما شود. 

چرا بعد از لیزر مو جوش می زنیم؟

لیزر مو باعث تحریک شدن منافذ سطحی پوست می شوند. هر چقدر پوست حساس تری داشته باشید، احتمال جوش بعد از لیزر بیشتر است. با واکنش نشان دادن پوست، راه خروج چرک های زیر پوستی از طریق منافذ ، ایجاد می شود.

از بین رفتن جوش بعد از لیزر مو چقدر است؟

با توجه به اینکه جنس پوست شما، خشک یا چرب باشد، مدت زمان از بین رفتن جوش ها متفاوت است. اما اگر به توصیه پزشک توجه کنید و خواراکی های سالم یا شوینده های سازگار را استفاده کنید کمتر از سه روز تا یک هفته جوش ها برطرف می شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

آمنه ابراهیمی

آمنه ابراهیمی هستم مترجم متون در زمینه سلامت پوست و مو و مسائل مربوط به زیبایی. حدود 5 سال در زمینه تولید محتوا به صورت تخصصی در زمینه پوست، مو و زیبایی مشغول به فعالیت هستم. جدیدترین روش های زیبایی و درمانی که در سراسر دنیا منتشر می شود را با علاقه دنبال میکنم. آنها را ترجمه میکنم و در قالب محتواهای متنی درمیآورم و در اختیار شما عزیزان قرار میدهم. ممنون میشم محتواهای بنده را مطالعه کنید و نظرات خودتون را در قالب کامنت با من به اشتراک بزارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *