جرم گیری دندان چیست و چه مزایایی دارد؟

۰
(۰)

بوی بد دهان، پوسیدگی دندان، و بروز بیماری های لثه همگی در اثر وجود جرم روی دندان ممکن است اتفاق بیوفتند. گاهی این جرم ها با وجود مراقبت های مرتب از دندان و استفاده از روکش های جرمگیر دندان همچنان روی دندان ها باقی می‌مانند. به همین خاطر برای جرم گیری دندان پیشنهاد می‌شود که هر چندوقت یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید. این نکته را به یاد داشته باشید که جرم گیری دندان فاقد درد بوده و روی سلامت دندان و لثه تاثیر زیادی دارند. در این مقاله درباره جرم گیری دندان، روش انجام و مزایای آن به صورت کامل به شما توضیح می‌دهیم.

جرم گیری دندان چیست؟

در اثر فعالیت باکتری های موجود در دهان، لایه هایی روی دندان ایجاد می‌شود که باعث مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان می‌شود. به این لایه ها پلاک دندان می‌گویند. این پلاک ها با تجمع در نقاطی مانند خط لثه که دسترسی به آن با مسواک و نخ دندان امکان پذیر نیست؛ سبب آسیب رسیدن به دندان و لثه ها می‌شوند. اگر شما برای برداشتن این پلاک ها اقدام نکنید؛ با مشکلاتی بزرگتری مانند از دست دادن دندان مواجه می‌شوید.

گاهی برداشتن این پلاک ها با روش های معمولی امکان پذیر نیست و شما باید برای انجام این کار به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید. دندانپزشک برای برداشتن این پلاک ها از روش جرم گیری دندان با استفاده از ابزارهای خاص استفاده می‌کند. برخی بر این باورند که جرم بخشی از دندان است و جرم گیری دندان باعث از دست رفتن بخشی از دندان می‌شود؛ که این باور کاملا اشتباه است.

این نکته را نیز باید به شما بگوییم که یکی از راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان، فلوراید تراپی می‌باشد که با افزایش مقاومت دندان ها در برابر باکتری ها از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می‌کند.

آیا جرم گیری دندان خطرناک است؟

آیا جرم گیری دندان خطرناک است؟

آن چیزی که برای شما خطرناک است خود جرم است نه جرم گیری دندان. این نکته را باید بدانید که وجود جرم روی دندان های شما سبب عفونت در لثه و دندان و از دست دادن دندان می‌شود. در صورت عدم برداشتن جرم از روی دندان، شما در آینده مجبور می‌شوید برای جراحی لثه و بهبود آسیب های لثه هزینه های بیشتری را بپردازید. پس اگر شما نیز جزو آن دسته از افراد هستید که فکر می‌کنید این کار خطرناک است؛ بهتر است از این باور غلط دست بکشید.

دلایل زود جرم گرفتن دندان

تشکیل پلاک و جرم روی دندان بسیار سریع اتفاق می‌افتد و کوتاهی در زمینه بهداشت دهان و دندان سرعت تشکیل آنها را بیشتر می‌کند. مهمترین دلایلی که باعث تشکیل سریع جرم روی دندان می‌شوند عبارتند از:

  • استفاده کم از مسواک: یکی از مهمترین دلایلی که باعث تشکیل سریع جرم روی دندان می‌شود؛ استفاده کم از مسواک است. شما باید حداقل روزی دو بار دندان های خود را مسواک کنید. این کار باعث کاهش سرعت جرم گرفتن دندان ها می‌شود. بهترین زمان برای مسواک زدن صبح بلافاصله بعد از بیدار شدن و شب قبل از خواب می‌باشد.
  • زیاده روی در مصرف شیرینی: یکی دیگر از دلایلی که باعث تشکیل سریع جرم می‌شود؛ استفاده بیش از حد از مواد غذایی شیرین می‌باشد. پیتزا، شیرینی، اسنک، سوهان، گز و غیره از جمله این مواد غذایی هستند. پیشنهاد می‌شود بعد از مصرف این مواد غذایی، دهان خود را مسواک کنید و یا در صورت نبود شرایط، دهان خود را به صورت کامل با آب بشویید.
  • استفاده نکردن از خمیر دندان: درست است که مهم ترین مسئله مسواک زدن اصولی می‌باشد و استفاده از خمیر دندان ضرورتی ندارد؛ اما باید بدانید که استفاده از خمیر دندان می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی جرم گیری دندان ها داشته باشد.
  • استفاده نکردن از نخ دندان: نخ دندان ابزاری بسیار مناسب برای از بین بردن جرم های بین دندانی می‌باشد. به همین خاطر توصیه می‌شود تا بعد از هر وعده غذایی از نخ دندان استفاده کنید.
  • عدم مراجعه به دندانپزشک: برخی از قسمت های دندان هستند که امکان دسترسی به آنها از طریق مسواک و نخ دندان وجود ندارد. به همین خاطر نیاز است که شما برای جرم گیری دندان خود به دندانپزشک مراجعه کنید. توصیه می‌شود هر ۶ ماه یکبار برای جرمگیری دندان به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • درمان ارتودنسی: کسانی که دندان های نامتقارنی دارند؛ بسیار بیشتر از افراد دیگر دچار جرم دندان می‌شوند. از آنجایی که تمیز کردن این دندان ها نسبت به دندان های معمولی دشوارتر است؛ پیشنهاد می‌شود که اگر دندان های نامتقارنی دارید؛ حتما در اسرع وقت به یک کلینیک ارتودنسی خوب مراجعه کنید تا در جرم گیری دندان به مشکل نخورید.

عوارض جرم دندان

عوارض جرم دندان

اگر برای جرم گیری دندان خود اقدام نکنید؛ جرم دندان عوارض زیادی را می‌تواند برای دندان ها و لثه های شما داشته باشد. مهم ترین عوارض جرم دندان عبارتند از:

  • بوی بد دهان: گاز سولفید هیدروژن موجود در باکتری های جرم دندان، سبب ایجاد بوی بسیار بدی در دهان می‌شوند.
  • پوسیدگی دندان ها: اسید تولید شده توسط باکتری های موجود در جرم دندان، باعث پوسیده شدن دندان ها می‌شود. این پوسیدگی در ابتدا ممکن است بسیار سطحی باشد؛ اما با مرور زمان به قسمت های عمیق تری از دندان آسیب می‌رساند. به همین خاطر جرم گیری دندان اهمیت بسیار زیادی دارد.
  • پوسیدگی ریشه دندان: جرم ها همچنین می‌توانند آسیب جدی به ریشه دندان شما وارد کنند. باید بدانید که درمان ریشه دندان به سادگی امکان پذیر نیست. به همین خاطر بهتر است مانع از بروز چنین مشکلی شوید.
  • خونریزی در قسمت لثه: تحریک و التهاب لثه ها در اثر وجود جرم، باعث می‌شود تا هنگام مسواک زدن لثه های شما دچار خونریزی شوند.
  • تحلیل لثه: لثه برای محافظت از خود در برابر جرم، از جرم دندان فاصله می‌گیرد و همین امر سبب تحلیل لثه می‌شود. در صورت بروز چنین مشکلی شما باید برای درمان، پیوند لثه انجام دهید.
  • ایجاد بیماری های قلبی و عروقی: باکتری های موجود در لثه می‌توانند زمانی که فرد در حال جویدن غذا است؛ خود را به رگ های خونی برسانند. این باکتری ها می‌توانند از طریق همین رگ های خونی به قسمت های مختلف بدن بروند و مشکلاتی مانند سکته مغزی، حمله قلبی و غیره را ایجاد کنند.

فواید جرم گیری دندان

فواید جرم گیری دندان

  • جلوگیری از بیماری های لثه: جرم و پلاک دندان می‌توانند در دراز مدت تاثیرات بسیار مخربی روی لثه ها داشته باشند. پیشرفت بیماری های لثه می‌توانند در نهایت منجر به از دست رفتن دندان شوند که برای هیچکس خوشایند نیست. جرم گیری دندان می‌تواند از بروز این مشکلات جلوگیری کند.
  • رفع بوی بد دهان: بوی بد دهان یکی دیگر از مشکلاتی است که جرم دندان برای شما به وجود می‌آورد. این مشکل باعث آزار و اذیت شما و اطرافیانتان می‌شود. همچنین این مشکل تاثیر بسیار زیادی روی اعتماد به نفس شما می‌گذارد. با استفاده از جرم گیری دندان می‌توانید به راحتی از بروز این مشکل جلوگیری کنید.
  • سفید کردن دندان ها: جرم دندان باعث زرد شدن دندان می‌شود و روی زیبایی دندان تاثیر منفی دارد. از این رو جرمگیری دندان می‌تواند به سفید شدن دندان ها و زیبایی دندان ها کمک بسیاری بکند.
  • افزایش سلامت بدن: اگر دندان های شما فاقد جرم باشند؛ تولید باکتری به حداقل می‌رسد. در نتیجه سایر قسمت های بدن دچار عفونت نمی‌شوند. پیش تر گفته شد که جرم دندان در برخی از مواقع منجر به سکته مغزی می‌شود.
  • جلوگیری از پوسیدگی دندان: پوسیدگی دندان امری شایع در بین کسانی است که به سلامت دندان خود اهمیت نمی‌دهند. جرم گیری دندان می‌توان خطر پوسیدگی دندان را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

سخن پایانی

از آنجایی که وجود جرم در دندان ها باعث بروز مشکلات بزرگی برای دندان و لثه های شما می‌شود؛ بهتر است به سلامت دندان های خود نهایت توجه را داشته باشید. برخی از قسمت های دندان و لثه در دسترس نیستند و به وسیله مسواک و خمیر دندان نمی‌توان آنها را تمیز کرد. به همین خاطر بهتر است هر چند وقت یکبار برای جرم گیری دندان به دندانپزشک مراجعه کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

حمید حیدری

حمید حیدری هستم دانشجوی رشته دندانپزشکی. شما را با جدیدترین مقالات منتشر شده در زمینه بهداشت دهان و دندان، بیمارهای دندان و.. آشنا می کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *