جراحی لثه (انواع جراحی لثه + مراحل)

۰
(۰)

یکی از روش های درمان بیماری های لثه، به کارگیری جراحی لثه توسط دندانپزشک متخصص و مجرب است. جراحی لثه زمانی تجویز می شود که بیماریها لثه، تجمع پلاک و ایجاد عفونت دهان شما را با مشکلات جدی تری از بیماری لثه درگیری میکند. جراحی لثه انواع و روش های مختلفی دارد که در این مقاله از ویکی درمان به آن ها اشاره خواهیم کرد.

جراحی لثه چیست؟

به طور کلی همه جراحی‌هایی که بر روی لثه صورت می‌گیرد، جراحی لثه هستند. سوالی که ممکن است پیش آید، این است که در چه مواردی نیاز به جراحی لثه وجود دارد؟

ممکن است به دلایل مختلف، بافت لثه اطراف دهان، برای پوشش کل سطح ریشه دندان کافی نباشد و به این ترتیب، ریشه نسبت به مایعات سرد و گرم حساس می‌شود. در این شرایط می‌توان با استفاده از انواع جراحی‌های لثه و با ضخیم کردن لثه و پوشش دندان‌ها، این مشکل را حل کرد.

لازم به ذکر است، در صورتی که این مشکل به دلیل مسواک زدن اشتباه دندان‌ها و یا سایر عادت‌های نامناسب ایجاد شده باشد، تا زمانی که دلیل اصلی مشکل برطرف نشود، احتمال بازگشت به حالت قبلی وجود خواهد داشت.

جراحی لثه چه مشکلاتی را برطرف می کند؟

یکی از مشکلاتی که می‌توان با کمک جراحی لثه آن را برطرف نمود، جرم بالا یا زیر لثه‌هاست. این جرم‌ها در صورتی ایجاد می‌شوند، که دندان‌ها برای مدتی طولانی به خوبی تمیز نشده باشند. در این صورت با تجمع باکتری‌ها، روی لثه جرم تولید می‌شود.

جرم‌‎هایی که بالای لثه ایجاد می‌شود را می‌توان با کمک جرم‌گیری برطرف نمود؛ ولی برای از بین بردن جرم زیر لثه نیاز به جراحی لثه است. در بعضی مواقع نیز زمانی از جراحی لثه استفاده می‌شود، که نیاز به زیباسازی دندان‌ها وجود دارد. این کار برای افزایش زیبایی خط لثه انجام می‌شود.

هزینه جراحی لثه
قیمت جراحی لثه در ۱۴۰۲

انواع بیماری های لثه

مهمترین بیماری های مرتبط با لثه شامل این موارد هستند:

  • ژنژیویت

به تورم و التهاب لثه در اثر فعالیت میکروارگانیسم‌ها، ژنژیویت گفته می‌شود. این بیماری علائمی همچون تورم لبه لثه، قرمزی، خونریزی و گاهی خارش و سوزش لثه و بوی نامطبوع دهان دارد. این التهاب تنها با جرم گیری و جراحی لثه از بین می‌رود.

  • پریودنتیت

نوع شدیدتری از بیماری لثه، پریودنتیت نام دارد. در این حالت ممکن است التهاب به بافت‌های اطراف لثه و استخوان نیز سرایت کند. در طی این فرآیند، لثه‌ها از دندان جدا می‌شوند. این فاصله بین دندان و لثه باعث شکل گیری عفونت در این ناحیه و در نهایت منجر به لق شدن دندان و افتادن آن می‌شود. جراحی لثه به علت مواردی که در بالا بیان کردیم، با هدف تحقق اهداف زیر صورت می‌گیرد:

  • جلوگیری از، از دست دادن دندان.
  • کاهش فاصله بین دندان‌ها.
  • حذف باکتری ها و عفونت‌ها.
  • رشد بافت‌ها و استخوان‌های آسیب دیده.
  • تغییر شکل استخوان فک، برای کاهش رشد باکتری‌ها و افزایش سلامت استخوان آن.
  • زیباسازی دهان و دندان.
انواع بیماری های جراحی لثه
انواع روش های جراحی لثه

انواع جراحی لثه

پیوند لثه زمانی صورت می‌گیرد، که بافت لثه به قدری تحلیل رفته است که بخش زیادی از دندان یا ریشه دندان قابل مشاهده می‌شود. این موضوع علاوه بر ایجاد حساسیت دندانی، ظاهری نازیبا را برای فرد به وجود می‌آورد. بعلاوه در صورتی که جراحی لثه صورت نگیرد، می‌تواند موجب از دست رفتن دندان نیز شود.

برای انجام پیوند لثه، متخصص، از بافت کام خود بیمار و یا بافت مصنوعی استفاده می‌کند و آن را در ناحیه مورد نیاز پیوند می‌زند. طول درمان و بهبود ناحیه مورد نظر در این روش از ۴ تا ۸ هفته است.

جراحی لثه برای روکش

اگر سطح دندان به اندازه‌ای نباشد که بتواند روکش را به خودی خود نگه دارد، جراحی لثه برای روکش ضروری است. در مورد دندان‌هایی که شکسته یا دچار پوسیدگی شده‌اند، این روش به محکم شدن روکش کمک می‌کند.

در این جراحی در صورت لزوم بخشی از بافت لثه برداشته شده و یا قسمتی از استخوان تراشیده می‌شود؛ بنابراین سطح بیشتری از دندان در دسترس قرار می‌گیرد و روکش راحت‌تر روی دندان نصب می‌شود.  

جراحی لثه برای روکش همچنین برای اصلاح لبخند لثه‌ای (gum smile) به کار می‌رود. در افراد لبخند لثه‌ای، لثه‌های بالای دندان هنگام لبخند زدن دیده می‌شوند.

هزینه جراحی لثه برای روکش چقدر است؟

عوامل بسیار متعددی روی این هزینه تاثیرگذار می باشد که مهمترین آن ها، میزان تخصص، تجربه و مهارت پزشک می باشد. علاوه بر آن، قیمت انواع روکش های دندانی نظیر فلزی، سرامیکی، رزین و غیره نیز بر روی هزینه نهایی تاثیرگذار است. برای اطلاع از شرایط و هزینه های جراحی لثه برای روکش حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید.

جراحی لثه با تیغ
جراحی لثه با استفاده از تیغ

جراحی لثه برای کامپوزیت

اول از همه باید در نظر داشت که انتخاب روش مناسب، به شدت و نوع بیماری لثه بستگی دارد. در این روش، ابتدا از داخل، لثه ها کاملا پاکسازی می‌شوند. این روش با تراش عمیقی که در لثه ایجاد می کند، باعث حذف باکتری و جرم می شود. اما در نظر بگیرید که این کار باید توسط بهترین دکتر کامپوزیت در تهران انجام شود، که نتیجه کار رضایت بخش باشد.

جراحی فلپ لثه (Flap surgery)

در جراحی فلپ لثه، لثه بیمار توسط دندانپزشک برش داده میشود و به نوعی جراح زبانه بافتی آن را به بالا هدایت میکند؛ با این کار، جراح به بافت های زیر لثه دسترسی کامل پیدا خواهد کرد. بعد از انجام این کار، بافت های زیر لثه و میان دندان ها که آلوده شده اند، توسط جراح لثه جدا میشوند و سپس جرم گیری و روت پلنینگ بر روی لثه شما صورت میگیرد.

با این کار دیگر جرم یا پلاکی بر روی دندان های شما یا اطراف آنها باقی نخواهد ماند و علاوه بر این، احتمال تجمع باکتری ها در این قسمت ها نیز به حداقل خواهد رسید. پس از انجام تمامی مراحل جراحی فلپ لثه، جراح بافت لثه را به جای خود برمیگرداند و لثه شما به حالت سابق بازمیگردد.

پیوند استخوان (bone grafting)

در بعضی مواقع به دلیل پیشرفت بیماری لثه، بافت استخوانی آن تحلیل می‌رود. در این شرایط متخصص لثه با جدا کردن بافت لثه و تمیز کردن نواحی آسیب دیده، استخوان‌های آسیب دیده را با مواد پیوند استخوان طبیعی و یا مصنوعی پر می‌کند و با استفاده از روکش مناسب آن را می‌پوشاند و در نهایت بافت لثه را در محل مناسب بخیه می‌زند. در نتیجه پس از گذشت چند ماه بافت لثه، ترمیم و مشکلات آن برطرف می‌شود.

جراحی لثه برای ایمپلنت (پریودنتال)

این مورد مانند حذف پاکت است، ولی محدوده آن کمی وسیع‌تر است و در مواردی که بیماری لثه شدیدتر است، انجام می‌شود. به عنوان مثال زمانی که علاوه بر آسیب لثه به استخوان فک و ریشه دندان نیز آسیب وارد شده است، بهترین متخصص ایمپلنت از این روش جراحی لثه استفاده میکند.

تفاوت این روش از جراحی لثه با روش قبلی در این است که باید علاوه بر رفع مشکلات لثه، آسیب‌های وارد شده به استخوان و ریشه دندان را نیز برطرف کرد.

جراحی اپیکو

این نوع از جراحی لثه زمانی انجام می‌شود، که عفونت در انتهای ریشه دندان به وجود آمده است. این عفونت‌ها معمولا پس از عصب‌کشی برطرف می‌شود ولی در مواردی که با این کار مشکل حل نشد، به کمک جراحی، عفونت انتهای ریشه‌ها حذف می‌شود.

اصلاح برآمدگی فک ridge augmentation

این روش برای برطرف کردن نواقص موجود، در محل‌هایی که دندان‌ها از بین رفته‌اند و یا کشیده شده‌اند؛ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تکنیک درمانی به منظور ایمپلنت دندان یا افزایش زیبایی دندان انجام می‌شود. البته موارد دیگری هم وجود دارند، نظیر:

  • عمل بازسازی و احیای بافت لثه.
  • عمل افزایش طول تاج دندان.
  • جراحی لیفت لثه.
  • جراحی لثه با لیزر.
  • جراحی خارج کردن تومور و کیست از لثه.
  • جراحی حذف پاکت.
  • جراحی برداشتن بافت لثه.
مراقبت های بعد از جراحی لثه
اقدامات بعد از جراحی لثه

مراقبت های بعد از جراحی لثه چیست؟

  • اگر برای شما گاز استریل در محل جراحی لثه قرار داده شده است، حداقل تا نیم ساعت آن را با فشار مناسب نگه دارید، تا خونریزی متوقف شود.
  • تا ۲۴ ساعت بعد از جراحی باید از استعمال دخانیات، نوشیدن با نی، الکل، نوشیدن مایعات داغ و تخلیه شدید محتویات بینی پرهیز کنید.
  • در روز جراحی از سوپ ولرم، آبمیوه طبیعی (بدون نی) و بستنی استفاده کنید.
  • شستشو محل جراحی با محلول دهانشویه کلرهگزیدین، روزی ۳ تا ۴ بار و به مدت یک هفته. توجه کنید خصوصا در ۴٨ ساعت اول شستشو را بسیار ملایم انجام دهید.
  • داروهای تجویز شده از طرف پزشکتان را دقیق و طبق دستور استفاده کنید.
  • پس از یک هفته از انجام جراحی لثه برای چک آپ و برداشتن بخیه به مطب مراجعه کنید.

جمع بندی و سوالات متداول

در این مقاله از ویکی درمان سعی کردیم تا درباره‌ی انواع جراحی لثه صحبت کنیم و مواردی از استفاده آن را ذکر کردیم. اگر همچنان سوالی در این زمینه دارید، می توانید برای ما کامنت بگذارید. به علاوه شما می‌توانید دیگر مقالات مرتبط را در ویکی درمان مطالعه کنید.

آیا ممکن است بعد از جراحی لثه، بیماری لثه باز گردد؟

از آنجائیکه درمان بیماری‌های لثه به گونه ایست که باعث توقف روند تخریب بافتهای لثه می‌شود، در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان امکان بازگشت بیماری وجود ندارد . البته جراحی لثه بافتهای تخریب شده را بازنمی‌گرداند ولی مانع از تخریب بافتهای نگهدارنده دندان‌ها می‌شود.

جرم گیری به مینای دندان آسیب می‌رساند؟

جرم دندان در اثر تجمع پلاک میکروبی بر روی دندان می‌باشد که در صورت عدم جرم گیری بافت نگهدارنده دندانها را به تدریج از بین می‌برد. بنابراین با جرم‌گیری نه تنها به دندان آسیبی وارد نمی‌کند، بلکه از آسیب رساندن به آن جلوگیری می‌شود.

چه زمانی نیاز به جراحی لثه وجود دارد؟

گاهی اوقات بافت دندان به گونه ای آسیب دیده است، که پزشک تنها برای درمان مجبور به استفاده از جراحی می‌باشد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

حمید حیدری

حمید حیدری هستم دانشجوی رشته دندانپزشکی. شما را با جدیدترین مقالات منتشر شده در زمینه بهداشت دهان و دندان، بیمارهای دندان و.. آشنا می کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *