جراحی فک بالا جلو آمده (درمان جلو زدگی فک بالا)

۰
(۰)

برآمدگی فک بالا از تغییر شکل‌های معمول در جمعیت‌های آسیایی است. این وضعیت با دندان‌های برآمده و منقبض‌شده بالا و افزایش افتادگی لب‌ها مشخص می‌شود. این عارضه معمولاً با ناتوانی لب، لبخند لثه‌ای، کشیدگی روانی و اپن بایت ترکیب می‌شود. زیبایی صورت نگرانی اصلی این بیماران است. درمان موفقیت‌آمیز به ارزیابی و درک کامل این تغییر شکل دندان یا صورت بستگی دارد. جراحی فک بالا جلو آمده یکی از درمان‌های برآمدگی فک بالا و جزء خدمات دندانپزشک زیبایی است که ما قصد داریم تا در این مقاله از ویکی درمان به آن بپردازیم.

برای اصلاح مشکلات قابل‌توجه اسکلتی جراحی فک بالا جلو آمده لازم است. استئوتومی‌های ساب اپیکال قدامی و استخراج پرمولرها می‌توانند باعث از بین رفتن بیش ‌از حد ساژیتال استخوان فک و رفع ازدحام دندان شوند. استئوتومی ماگزیلاری سگمنتال برای درمان بیماران با منحنی اغراق‌آمیز مرتبط با Spee و بیش‌ از حد عمودی فک بالا انجام می‌شود. نفوذ افتراقی قسمت‌های فک بالا و خلفی با چرخش صفحه عقبی در جهت عقربه‌های ساعت، یک روش مفید برای درمان اپن بایت قدامی و ایجاد قوس لبخند همخوان است.

جراحی فک بالا جلو آمده چگونه انجام می شود؟

برجستگی فک بالا، برجستگی صورت را نشان می‌دهد که در اثر رشد بیش‌ از حد استخوان فک بالا ایجاد می‌شود. گاهی به دلیل رشد کم فک پایین، فک پایین جمع و باعث می‌شود فک فوقانی از حد خارج شود. این شرایط یک برآمدگی فک بالا نیست.

در موارد نادر ممکن است، یک برآمدگی فک بالا و رشد کم فک پایین وجود داشته باشد. در این شرایط برای قضاوت در صورت وجود برآمدگی فک بالا، رابطه فک بالا و پایین قابل‌اعتماد نیست؛ بنابراین از رابطه بین پایه جمجمه و استخوان فک بالا برای تشخیص برآمدگی فک بالا و جراحی فک بالا جلو آمده استفاده می‌شود.

در برخی موارد ممکن است که استخوان آرواره بزرگ‌تر باشد و خیلی رو به‌ جلو قرار بگیرد که در اصطلاح برجستگی فک بالا نامیده می‌شود. در این حالت به‌ منظور تنظیم مجدد استخوان آرواره به سمت عقب برده می‌شود. برای جلوگیری از رشد بیش ‌از حد فک بالا در قسمت بالای سر یا گردن به کمک پیوندها باید از وسایل خارج دهانی مانند هدگیر استفاده شود. در واقع، جراحی فک بالا جلو آمده یکی از زیرمجموعه‌های عمل زاویه سازی صورت و فک یا مادلینگ چهره می‌باشد.

جراحی فک بالا جلو آمده چگونه انجام می شود؟

هنگامی‌که علل ناهنجاری برجستگی فک بالا شناخته شد، سپس متخصص ارتودنسی جراحی فک بالا جلو آمده را تعیین می‌کند. بیمارانی که علاوه بر ارتودنسی دندان نیاز به جراحی فک بالا جلو آمده دارند، در مناسب‌ترین زمان توسط ارتودنتیست خود به بهترین جراح فک و صورت در تهران برای جراحی فک بالا جلو آمده مراجعه می‌کنند.

تشخیص برجستگی‌ های فک بالا

گاهی اوقات پس از مشاهده افراد با فک بزرگ‌تر یا بسیار جلوتر، ممکن است این سؤال مطرح شود که فک بالا غیرطبیعی است یا اینکه فک پایین خیلی کوچک است؟ چگونه بهترین متخصص ارتودنسی در تهران این را تشخیص می‌دهد؟

به ‌طور معمول فک بالا باید کمی جلوتر از فک پایین باشد. بدین معنی که هنگام قرار دادن فک‌ها روی یکدیگر، فک بالا باید ۱ تا ۲ میلی‌متر جلوتر از فک پایین قرار داشته باشد. اگر این اندازه‌گیری و تمایز بزرگ‌تر شود، بیمار با برآمدگی فک بالا و پیش‌آگهی تشخیص داده می‌شود. متخصص ارتودنسی می‌تواند با گرفتن عکس رادیوگرافی و تجزیه ‌و تحلیل وضعیت هر دو فک، علت برجستگی فک بالا را تشخیص دهد.

پس از گرفتن عکس‌های رادیوگرافی، متخصص ارتودنسی اعداد و ارقام را بررسی می‌کند و تشخیص دقیق می‌دهد. به‌عنوان‌ مثال متخصص ارتودنسی یک عدد را برای فک بالا در نظر می‌گیرد و اگر تعداد به‌دست‌آمده از رادیوگرافی بیشتر از حد معمول باشد، به این معنی است که بیمار از برجستگی فک بالا برخوردار است. همچنین اگر مقدار فک پایین بیمار از طریق رادیوگرافی کمتر از حد معمول باشد، بیمار دچار کمبود فک پایین می‌شود؛ و این دلیل بزرگ‌تر به نظر رسیدن فک بالا است.

در شدت ناهنجاری‌های برجستگی فک بالا بیمار از ناهنجاری‌های هر دو فک رنج می‌برد. بیمار علاوه بر برجستگی فک بالا از عارضه کمبود فک پایین نیز رنج می‌برد که باید تحت جراحی فک بالا جلو آمده قرار گیرد. بهتر است درباره جراحی فک پایین عقب رفته هم بیشتر بدانید.

بهترین روش جراحی فک بالا جلو آمده چیست؟

برای جراحی فک بالا جلو آمده توصیه می‌شود از سنین پایین ترجیحاً در ۸ سالگی، به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید؛ زیرا اسکلت فک بچه‌ها در این سنین نرم و انعطاف‌پذیر است. از این‌رو می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان در درمان این گروه از بیماران بهترین نتیجه را به دست آورید. وسایل ارتودنسی متحرک می‌توانند، برای حرکت و شل شدن فک کاربردی باشند.

این احتمال وجود دارد که بیمار در سنین اولیه به ارتودنتیست دسترسی نداشته باشد. یا اینکه به هر دلیل دیگر درمان به تاخیر می‌افتد. جراحی فک بالا جلو آمده بزرگسالان بسته به نظر متخصص ارتودنسی تنها با جراحی ارتوگناتیک یا ارتودنسی قابل‌درمان است. تمام تلاش ارتودنتیست انجام درمان فقط با ارتودنسی و بدون جراحی فک بالا جلو آمده است.

بهترین روش جراحی فک بالا جلو آمده چیست؟

درمان مناسب به جای جراحی فک بالا جلو آمده برای کودکان ۱ ساله ارتودنسی متحرک و برای کودکان ۱ تا ۱.۵ ساله ارتودنسی ثابت است. این احتمال وجود دارد که ارتودنتیست به وسایل ارتودنسی داخل دهانی کوچک دسترسی نداشته باشد و مانند روش‌های قدیمی برای درمان برجستگی فک بالا ارتودنسی کمک کند.

انواع هدبند در درمان جراحی فک

بسته به نوع ناهنجاری از دو نوع هدبند متفاوت استفاده می‌شود که به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

  • هدبند کم‌کشش (سرپوش گردنی)
  • هدبند کششی بالا (سرپوش سری)
  • هدبند کشش مستقیم

این روش‌های درمانی باید قبل از بلوغ نیز انجام شود. در غیر این صورت، عمل جراحی فک بالا جلو آمده برای جمع شدن فک بالا، لازم است.

درمان جلوآمدگی فک با هدبند کششی مستقیم

این ناهنجاری عوارض مختلفی را برای بیمار ایجاد می‌کند که ممکن است، باعث حواس‌پرتی در زندگی روزمره بیمار شود. این عوارض به شرح زیر است:

  • احتمال زخم‌های داخل دهانی به دلیل برخورد دندان‌ها با سطح داخل دهان.
  • این بیماران در معرض سکته مغزی به دلیل دهان و صورت هستند، زیرا فک آن‌ها خیلی جلوتر از صورت آن‌ها است.
  • بیمار مبتلا به برجستگی فک بالا در گفتن کلمات مشکل دارد و آن‌ها نمی‌توانند کلمات را به‌درستی تلفظ کنند.
  • آن‌ها معمولاً در غذا خوردن مشکل‌دارند و نمی‌توانند خوب بجوند.
  • بدون درمان مناسب، ناهنجاری بیرون‌زدگی فک بالا ایجاد می‌شود و هرروز شدت بیشتری می‌گیرد.

نکات مهم در مورد جراحی فک بالا جلو آمده

جراحی فک بالا جلو آمده نوعی مال اکلوژن نسبتاً شایع در کلینیک است. پرولیناسیون مشخص از نظر برشی از دندان‌های بالایی باعث ایجاد لبخند لثه‌ای و عدم هماهنگی مشخصات بافت نرم در ناحیه لب‌ها می‌شود، بر زیبایی ظاهری صورت تأثیر می‌گذارد و حتی برخی مشکلات روانی را به همراه می‌آورد.

با این‌حال شرایط داخل دهانی در موارد میان‌سالی با مال اکلوژن برآمدگی فک بالا کاملاً متفاوت از آن در کودکان و نوجوانی است. عدم مراقبت‌های بهداشتی دندانپزشکی، شرایط داخل دهانی در موارد میان‌سالی پس از مهروموم‌ها استفاده، به‌ویژه در موارد بددهنی دندان ضعیف است.

بیماری‌های شدید دهانی، بیماری‌های پریودنتال و سوءاستفاده از دندان همزمان مشکلات عدیده‌ای را برای درمان ارتودنسی به وجود می‌آورد که برخی از آن‌ها به‌صورت ارتودنسی قابل‌درمان نیستند و حتما باید تحت عمل جراحی فک بالا جلو آمده قرار گیرند. علاوه بر این بسیاری از موارد میان‌سالی به دلیل حرفه‌ای یا اجتماعی، درمان ارتودنسی را با استفاده از وسایل ثابت برای یک دوره ۱-۲ ساله قبول نمی‌کنند.

جراحی فک جلو آمده در چه سنی مناسب است؟

جراحی فک را معمولا در سنین بعد از بلوغ در زمانی که رشد استخوان فک کامل شده است می‌توان انجام داد. با پیشرفت علم پزشکی تا قبل از بلوغ می‌توان با بستن سیم یا آرک بسیاری از مشکلات فک را برطرف کرد.

عوارض جراحی فک بالا جلو آمده چقدر است؟

آسیبی که به دندان‌ها و لثه‌ها می‌رسد خیلی زیاد است برای همین منظور قبل از عمل عقب بردن فک بیمار ارتودنسی می‌شود تا بتوانند عدم انطباقی که حاصل از فرم فک در حالت جدید است، اصلاح کنند.

بعد از جراحی فک بالا جلو آمده چه مراقبت هایی لازم است؟

دندانها و فک مدتی بعد از عمل بسته می‌شود تا فک جابجا نشود و در این مدت بیمار باید تنها با نی غذا بخورد و بهداشت دهان و دندان به دلیل سیم ارتودنسی مشکل است و مرتب باید دهان را شستشو دهند. و از دهان شویه استفاده کند تا دچار اسیب نشود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

حمید حیدری

حمید حیدری هستم دانشجوی رشته دندانپزشکی. شما را با جدیدترین مقالات منتشر شده در زمینه بهداشت دهان و دندان، بیمارهای دندان و.. آشنا می کنم.

نوشته های مشابه

۷ دیدگاه

    1. یعد از جراحی فک بیمار تا چند هفته نمی تواند مثل قبل غذا بخورد و حتما باید از غذاهای نرم و پوره شده استفاده کند. بعد از ۴ ماه می تونید رژیم غذایی قبل خود را با مشورت پزشک از سر بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *