جایگزین طبیعی مسکن چیست؟

۰
(۰)

دیگر زمان آن رسیده که استامینوفن و ایبوپروفن‌ها را کنار بگذارید و برای درمان و تسکین درد از جایگزین طبیعی مسکن استفاده کنید. ایران در آسیا بعد از چین در جایگاه دوم قرار دارد و از نظر مصرف داروهای مسکن مثل قطره چشم و آنتی بیوتیک، به صورت خودسرانه، نرخ مصرف بالا دارد. در صورت مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه و عدم توجه به زمینه‌های جسمی، ممکن است با خطرات فراوان رو به رو شوید.

برخی داروها مسکن غیراستروییدی مانند دیکلوفناک، ایبوپروفن و مفنامیک اسید می‌تواند بر شنوایی، آلرژی، آسم و بیماری‌های گوارشی و کبدی تاثیر می‌گذارد. باعث به خطر افتادن سلامت قلب و کلیه می‌شود. با توجه به نظر کارشناسان، مصرف بیش از اندازه استامینوفن و مسکن‌هایی از این قبیل باعث آسیب به بافت کبد می‌شود. در ادامه این مقاله از ویکی درمان به ۶ جایگزین طبیعی مسکن می‌پردازیم.

۶ مسکن گیاهی و طبیعی قوی در طب سنتی

زردچوبه روشی برای جایگزین طبیعی مسکن

 زردچوبه شامل یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب قوی به نام کورکومین است. این ماده باعث کاهش آسیب‌های رادیکال‌ها به پوست و از تورم‌های ایجاد شده در بافت‌ها، جلوگیری می‌کند. برای اینکه از درد زیاد التهاب جلوگیری کرد، باید از ایبوپروفن که یک مسکن ضد التهاب است، استفاده کرد.

زردچوبه جایگزین طبیعی مسکن

عصاره قلم و استخوان:

با مصرف عصاره قلم و استخوان، عناصر مهمی مثل گلیسین، کلاژن، پرولین و گلوتامین به رژیم غذایی افراد اضافه می‌شود. این ماده دارای مواد مغذی فراوانی مثل کندرویتین سولفات و گلوکوزامین است. این عصاره دارای طعم خوبی بوده و به کاهش التهاب کمک شایانی می‌کند. عصاره استخوان و قلم به دلیل ماده ژلاتینی که دارد، باعث روغن کاری مفاصل بدن می‌شود. همچنین وجود پرولین و اسیدهای آمینه گلیسین به ماهیچه‌سازی و ترمیم بافت کمک می‌کند. 

مطلب پیشنهادی: درمان گیاهی ریزش مو

عصاره کامفری

با توجه به مطالعات انجام شده، نشان می‌دهد که پماد کامفری در تسکین درد کمر بسیار موثر است. طبق پژوهش‌های انجام شده؛ حدود ۹۵ درصد از شرکت‌کنندگان از این پماد استفاده کردند و کمردرد آنها، درمان شده بود. در تحقیقات مشابه در این زمینه به نتایج یکسان در رابطه با کاهش درد ناشی از پیچ خوردگی و آرتریت دست یافتند. 

به عقیده پژوهشگران، خاصیت ضد درد کامفری در رزمانیک و آلانتوئین موجود در ریشه آن نهفته شده‌است. آلانتوئین به رشد سریع سلول‌های پوستی کمک می‌کند و رزمارینیک اسید به کاهش التهاب درد و تسکین آن کمک شایانی می‌کند. این نکته را در ذهن داشته باشید که کامفری سرطان‌زت بوده و تنها باید به صورت موضعی مورد استفاده قرار بگیرد.

مطلب پیشنهادی: چای بابونه در بارداری

میخک جای گزین طبیعی مسکن استامینوفن

میخک گیاهی بوده که دارای طبع تند و خشک است. مصرف میخک به عنوان جایگزین طبیعی مسکن برای تسکین درد مورد استفاده قرار می‌گیرد. از میخک می‌توانید با هدف جایگزین طبیعی مسکن برای درمان آرتریت، التهاب دندان و سردرد استفاده کنید. گیاه میخک می‌تواند برای از بین بردن عفونت‌های قارچی نیز مفید واقع شود.

گیاه میخک ترکیبی به نام اوژنول وجود دارد که در بسیاری از پمادهای ضد درد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید در استفاده دراز مدت از این گیاه؛ بیش از حد بر روی پوست مصرف نکنید. زیرا موجب آسیب به پوست می‌شود. گیاه میخک برای درمان درد دندان یا تسکین درد عضلات و مفاصل مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر برخی افراد از رقیق کننده‌های خون استفاده می‌کنند؛ نباید از این جایگزین طبیعی مسکن استفاده کنند.میخک جای گزین طبیعی مسکن استامینوفن

نعناع جایگزین طبیعی مسکن امپرازول

یکی دیگر از جای گزین‌های طبیعی مسکن، نعناع است. استفاده از آن برای کاهش گاز داخل روده، شل کردن عضلات صاف دستگاه گوارش، کاهش ترشح اسید معده و نهایتا در از بین بردن اختلالات عصبی و عضلانی نقش دارد.

فلفل

 برای اینکه درد و التهاب دندان را از بین ببرید، می‌توانید از فلفل قرمز استفاده کنید. ابتدا فلفل قرمز را خشک کرده و سپس آن را پودر کنید. در انتها بگذارید تا آب بجوشد و فلفل را به آن اضافه کنید. انجام این کار می‎تواند به کاهش درد دندان تا حد زیادی کمک کند.

استفاده از کمپرس گرم و سرد

 یکی از راه‌هایی که می‌تواند به عنوان جایگزین طبیعی مسکن برای کاهش درد وارد عمل شود؛ کمپرس سرد و گرم است. البته برای اینکه بتوانید اثرات آن را به طور شگفت‌انگیزی تجربه کنید، باید ترتیب آن را رعایت کنید.

در ابتدا باید بر روی محل درد، یخ را قرار دهید. این کار علاوه بر کاهش التهاب و تورم، باعث سر شدن ناحیه مورد نظر خواهد شد. بعد از انجام این مرحله باید یخ را در کمتر از ۳۰ دقیقه بردارید و اجازه دهید تا دمای ناحیه مورد نظر به دمای اتاق بازگردد. حال زمان آن رسیده تا کمپرس گرم را بر روی نقطه مورد نظر قرار دهید. بعد از کاهش التهاب به وسیله سرما، ماهیچه‌های منقبض شده در اطراف محل مورد نظر شل می‌شود و گرما گرفتگی از بین می‌رود. استفاده از این روش به عنوان جایگزین طبیعی مسکن های شیمیایی است.

استفاده از کمپرس گرم و سرد

مطلب پیشنهادی: بهترین دکتر طب سنتی

سخن آخر

همان طور که در این مقاله از ویکی درمان اشاره کردیم؛ استفاده از جایگزین طبیعی مسکن ها، برای از بین بردن درد و التهاب بسیار موثر است. باید تلاش کرد از جایگزین طبیعی مسکن ها استفاده کرد تا از عوارض ناشی از داروهای شیمیایی در امان باشیم. بنابراین از مصرف خودسرانه داروهای شیمیایی دست بکشید و با مراجعه به پزشک متخصص، راه درمان را بیابید. 

سوالات متداول 

آیا جایگزین‌های طبیعی مسکن می‌توانند به مانندی کارکرد مسکن‌های شیمیایی داشته باشند؟

بله، جایگزین‌های طبیعی مسکن می‌توانند به مانندی کارکرد مسکن‌های شیمیایی داشته باشند.

آیا استفاده از جایگزین‌های طبیعی مسکن مناسب برای همه افراد است؟

استفاده از جایگزین‌های طبیعی مسکن ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد. تأثیرات واکنش‌ها و تحمل به این نوع جایگزین‌ها ممکن است در هر فرد متفاوت باشد. همچنین، شرایط پزشکی، داروهای مصرفی و وضعیت سلامت عمومی هر فرد نیز می‌تواند در تعیین میزان مناسبی از استفاده از جایگزین‌های طبیعی مسکن تأثیرگذار باشد. بنابراین، قبل از استفاده از هر نوع جایگزین طبیعی مسکن، بهتر است با پزشک خود مشورت کرده و راهنمایی‌های او را دریافت کنید.

چه نوع مواد طبیعی می‌توانند به عنوان جایگزین مسکن استفاده شوند؟

مواد طبیعی مانند آلوئه ورا، زنجبیل، کرچک، کرفس، زعفران، گیاهان دارویی مانند آویشن، زنجبیل، کامومیل و چای ماته به عنوان جایگزین مسکن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آیا جایگزین‌های طبیعی مسکن عوارض جانبی دارند؟

بله، جایگزین‌های طبیعی مسکن نیز ممکن است عوارض جانبی داشته باشند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

ویدا جامی

ویدا جامی هستم. علاقه مند به حوزه تولید محتوا. سالها در زمینه ترجمه و تولید محتوا اطلاعات عمومی مشغول به فعالیت هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *