بد غذایی کودکان + ۱۶ راهکار برای حل این مشکل

۰
(۰)

بد غذایی کودکان، یکی از شایع ترین مشکلات و نگرانی‌های والدین است و بعضی از بچه‌ها نیازمند کمک والدین هستند تا بتوانند به اندازه ای کافی غذا بخورند. بد غذا بودن کودک دلایل بسیاری می‌تواند داشته باشد، اما دسته ای دیگر از کودکان از غذا خوردن به عنوان ابزار استفاده می کنند تا بر والدین مسلط شوند.

با توجه به نقش اساسی رفتار والدین در مقابل بد غذایی کودک به منظور کاهش مشکل کودک در عادت بد غذایی کودک، باید نکاتی را رعایت کنید که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

فهرست محتوا: نمایش

عادات بد غذایی کودکان

برای شروع حل هر مشکلی باید به عوامل و دلایلی که ممکن است سبب ایجاد آن مشکل شود رسیدگی کرد؛ پس برای حل مشکل بد غذایی فرزندتان باید ابتدا دلایلی که ممکن است سبب ایجاد این مشکل شده را بررسی کرده و سعی کنید موانع را برطرف نمایید، برای اطلاع از دلایل بد غذایی با ما همراه باشید.

عادات بد غذایی کودکان

دلایل بد غذایی کودکان

  1. عدم میل به غذا به دلیل تحت فشار بودن
  2. کلافه بودن کودک و بد غذایی
  3. عدم احتیاج به غذا به دلیل سیری
  4. حواس‌پرتی در هنگام خوردن غذا
  5. متناسب نبودن حجم غذا با کودک
  6. مصرف زیاد مایعاتی مانند شیر یا آبمیوه
  7. خستگی شدید کودک به علت جنب و جوش روزانه
  8. لجبازی با والدین و بد غذایی
  9. سخت گیری بیش از حد در آداب تغذیه
  10. فراهم نبودن محیط آرام برای غذا خوردن
  11. نگرانی بیش از حد مادر برای فرزند
  12. بی توجهی به استقلال طلبی کودک

سایر علل بد غذایی کودک

  1. ویروس
  2. ورم گلو
  3. دندان در آوردن کودک
  4. حساسیت به غذا

عدم میل به غذا به دلیل تحت فشار بودن

در هنگام خوردن غذا اگر کودک تحت فشار باشد، ناخودآگاه دچار اضطراب می شود و برای جلوگیری از استرس و اضطراب غذا خوردن را پس می زند. پس هرگز نباید به صورت دستوری با او در غذا خوردن و یا سایر فعالیت‌ها با او رفتار کنید. اگر روی غذا خوردن کودک بیش از حد تمرکز کنید، باعث ایجاد استرس در او می شوید که این کار مسبب فرار از غذا خوردن فرزندتان می شود.

کلافه بودن کودک و بد غذایی

کودکان در دنیای امروزی دچار کلافگی می شوند و در نتیجه نمی توانیم از آنها انتظار داشته باشیم  که همیشه به بهترین صورت و کامل غذا بخورند. این اتفاق لحظات زیادی برای کودکان رخ می دهد. ممکن است بعضی وقت ها مشاهده کنید که علیرغم گرسنگی او از مدرسه برمی گردد و هیچ کدام از خوراکی هایش را نخورده است و علاقه ای به خوردن هیچ چیزی ندارد. علت آن را میتوان کلافگی کودک دانست و برای برطرف کردن این مشکل می‌توانید با آرامش با او صحبت کنید.

عدم احتیاج به غذا به دلیل سیری

اشتهای کودکان به دلیل تفاوت نوع و مقدار فعالیت هایشان غیر قابل پیش بینی است و پس همیشه باید به عنوان پدر و مادر بهترین زمان را برای غذا دادن به آن انتخاب کنید. البته بعد از سن دو سالگی که رشد کودکان کاهش می کند و این به معنای آن است که مانند همیشه گرسنه نمی شوند و بعضی از روزها کاملا گرسنه هستند و بعضی روزها نیز احساس گرسنگی نمی کنند.

درچنین شرایط ممکن است نگران شوید اما نباید از خود عکس العمل خاصی نشان دهید زیرا امکان دارد که فرزندتان اصلا گرسنه نباشد. برای درک منطق این مشکل باید قبول کنید که خودتان در بعضی اوقات اصلا احساس گرسنگی نمی کنید و هیچ دلیلی هم برای این موضوع وجود ندارد.

حواس‌پرتی در هنگام خوردن غذا

کارهایی مانند تماشای تلویزیون ، بازی کردن حواس کودک را از خوردن غذا پرت می کند. زمانی که او در حال مشاهده بازی یا کارتون است، تمام تمرکزش روی آن قرار گرفته است و نمی‌تواند به خوردن غذا نیز تمرکز داشته باشد. برای رفع این مشکل سعی کنید زمان تفریحات و بازی کردن را با غذا خوردن تداخل نداشته باشد.

حواس‌پرتی در هنگام خوردن غذا

متناسب نبودن حجم غذا با کودک

یکی دیگر از مشکلات غذا نخوردن کودکان ، متناسب نبودن حجم غذا با میزان مورد نیاز کودک است ؛ کودکان بعضی اوقات به دلیل زیاد بودن غذا و اصرار مادر برای خوراندن کامل آن به کودک، به صورت کلی از خوردن غذا صرف نظر می کنند. البته این مشکل برای بچه ها در سنین بالاتر اتفاق نمی‌افتد و برای اینکه کودک بهانه گیری نکند بهتر است که هر روز میزان مشخص از غذا را به او بدهید.

مصرف زیاد مایعاتی مانند شیر یا آبمیوه

مصرف شیر یا آبمیوه قبل یا بین وعده های فراهم شده برای کودک، به دلیل دارا بودن پروتئین بالا عاملی است برای اینکه کودک احساس سیری کند و برای اینکه این مشکل به وجود نیاید باید به کودکان و نوزادان در طول روز کمتر از دو فنجان یا همان ۵۰۰ میلی لیتر شیر بخورند.

توصیه: میتوانید برای مصرف شیر به این صورت عمل کنید که بعد از هر وعده غذایی به کودک نصف یک فنجان شیر و نصف فنجان هم قبل از خواب به او بدهید.

مصرف زیاد مایعاتی مانند شیر یا آبمیوه

آب میوه ها به دلیل اینکه قند و کالری زیادی را دارد، کودکان به آن نیاز ندارند و در صورت مصرف بیش از حد کودک را سیر نگه می دارد.  در آب میوه ها ۲۵۰ میلی لیتر یا یک فنجان آب میوه، حاوی ۶ قاشق چایخوری شکر است که مقدار زیادی است. پس نباید بیش از نصف فنجان در طول روز آب میوه بنوشد.

خستگی شدید کودک به علت جنب و جوش روزانه

یکی دیگر از عواملی که تنها مختص به کودکان هم نیست و بزرگسالان هم در مواقعی چنین عملکردی دارند، خستگی شدید و نداشتن حوصله برای خوردن غذاست.

ممکن است کودک شما نیز به شدت خسته شود زیرا در طول روز به مدت طولانی بازی کرده ، مهدکودک رفته و فعالیت های دیگری انجام داده است و این کارها تمام انرژی آنها را گرفته است پس نمی‌تواند غذا بخورد.

روش دیگری برای اینکه بدانید کودکتان خسته شده است بهانه گیر شدن آن است و سریعاً گریه کردن است.

لجبازی با والدین و بد غذایی

مادر یا دیگر مراقبین آن به دفعات از غذا به عنوان ابزاری برای تنبیه کودک استفاده می کنند. به عنوان مثال او را مجبور می کنند تا غذایی را که دوست ندارد بخورد، کودک نیز در مقابل این عمل را آموخته و با لجبازی از خوردن غذا امتناع و بد غذایی می کند.

سخت گیری بیش از حد در آداب تغذیه

عامل دیگر که سبب می شود کودک بد غذایی را خود را تحمیل کند، سخت گیری بیش از حد در آداب تغذیه است؛ این رفتار غذا خوردن را در ذهن کودک تبدیل به یک عمل ملال آور می کند. تا حدی طبیعی است که غذا از قاشق کودک بریزد یا میل داشته باشد از غذایی مقدار بیشتر یا از غذایی دیگر کمتر بخورد، پس نباید حتما اصرار کرد هر آنچه و به هرگونه ای که والدین آن را می‌پسندند، کودک نیز به همان مدل عمل کند.

فراهم نبودن محیط آرام برای غذا خوردن

هنگامی غذا خوردن در مکانی که به دور از آرامش است و همراه با کشمکش والدین با یکدیگر است ، دیگر نمی توان انتظار داشت کودک نیز به حضور در این مکان تمایل داشته باشد. زیرا زمان غذا خوردن، برای او همیشه تداعی کننده مباحثه و کشمکش والدین خواهد بود.

فراهم نبودن محیط آرام برای غذا خوردن

نگرانی بیش از حد مادر برای فرزند

زمانی که مادر به صورت افراطی نسبت به تغذیه کودک اظهار نگرانی کند، به طور معمول با قاشق و ظرف غذا به دنبال کودک راه می افتند و تصور می کنند که با این رفتار به برطرف کردن مشکل بد غذایی فرزندش کمک می کند اما این کار نه تنها اشتیاق کودک را از میان می برد و کودک از این رفتار به عنوان شیوه ای برای جلب توجه والدین استفاده می کند.

بی توجهی به استقلال طلبی کودک

مخالفت در غذا خوردن و بد غذایی را می توان به عنوان نوعی میل به استقلال نیز در کودک شناخته شود، یعنی کودک علاقه‌مند است خودش غذا را بخورد و قاشق به دست بگیرد و اگر روی تمیزی و پاکیزگی تمرکز کنید یا وسواس داشته باشید که مبادا لباس های کودک کثیف شود و غذا را روی آن ریخته شود؛ یک کشمکش بین مادر و کودک به وجود می آید. از طرفی دیگر مادر می خواهد اوضاع را کنترل کند و خودش به کودک غذا دهد و از طرفی دیگر کودک اصرار می کند که خودش کارهایش را انجام دهد.

بی توجهی به استقلال طلبی کودک در بد غذایی آن

سایر علل بد غذایی کودک

ویروس

در صورتی که کودک شما اشتهای خوبی داشته باشد اما ناگهان نتواند غذا بخورد ، معمولاً در این موقعیت میتوان گفت که علت بد غذایی وجود ویروس در بدن کودک است که معمولا علائم دیگری را هم به همراه خواهد داشت.

ورم گلو

ممکن است که فرزندتان با آلرژی به مواد غذایی درگیر است و این موضوع سبب شده است که گلو او متورم شود و در نتیجه کودکتان در خوردن غذا دچار مشکل می شود که معمولا با درد همراه است.

دندان در آوردن

دندان درآوردن یکی از عوامل بی اشتهایی و بد غذایی کودک است. کودکان معمولا کمی قبل از بیرون زدن دندان های جدیدشان نسبت به غذا بی میل می شوند. درآمدن یک دندان جدید سبب تورم شدن و درد در لثه شده و باعث می شود کودکان میل چندانی به خوردن غذا نداشته باشند.

در این بازه نباید زیاد به کودک سخت بگیرید و غذاهایی را که بیشتر به آنها میل دارد مانند غذاهای مایع و نرم مانند سوپ ، پوره و … درست کنید و از غذاهایی که نیاز به گاز زدن و جویدن دارند مانند سیب زمینی یا هویج پخته، نان یا کباب و یا غذاهای سرد مثل میوه، شیر یا بستنی در اختیارش قرار دهید ولی اجبار به خوردن تمام آن نکنید و سعی کنید غذاهای مغذی تری برایش تهیه کنید.

حساسیت غذایی

حساسیت های غذایی ممکن است گاهی اوقات باعث واکنش بدن کودک به موادی مانند گلوتن شود و سبب می شود که کودک هنگام غذا خوردن احساس درد داشته باشد.

درمان بد غذایی کودکان

راه حل و راه های مقابله با مشکل بد غذایی کودکان

مطمئن شوید کودک شما غذا نمی‌خورد

یک روز تا شب توجه کنید که کودک شما چه چیزی می‌خورد و هرچیزی که می‌خورد حتی یک عدد شکلات را یادداشت و هر شب بررسی کنید که آیا کودک شما واقعاً بد غذایی دارد یا اینگونه به نظر می رسد و نیازی به خوردن غذا را در خود احساس نمی‌کند.

خوردن میان وعده های سنگین ، پر چرب و قندی سبب می‌شود کودک شما از خوردن غذای اصلی سر باز بزند.

نکته مهم : اگر کودک شیرخواره دارید باید به این مورد توجه داشته باشید که کودکان مخصوصاً کودکان که بد غذایی می کنند ،علاقه‌مند هستند که تمام انرژی روزانه خود را از شیرمادر یا شیر خشک دریافت کند که این می‌تواند برای مادر خیلی اذیت کننده باشد. بنابراین حتماً به میزان شیری که به او می دهید توجه داشته باشید و میزان شیر را کم کنید تا کودک بیشتر غذا بخورد.

نمودار رشد فرزند خود را بررسی کنید.

به نمودار رشد او فارغ از توجه به بد غذایی نگاه کنید. اگر بچه قد و وزن نرمال دارد پس هیچ نگرانی وجود ندارد و نشان دهنده این است که کودک شما کالری مورد نیاز خود را دریافت می‌کند. مهم این است که کودک شما نمودار رشدی نرمال و مناسب داشته باشد.

استقلال بچه را در نظر داشته باشید.

بچه ها به شدت استقلال طلب هستند و علاقه‌مند هستند که بیشتر کارها را خودشان انجام دهند. بنابراین به هیچ وجه قاشق غذا را با زور از دستش نگیرید که خودتان به او غذا دهید. اینکار موجب لجبازی و بد غذایی بچه می‌شود.

استقلال بچه را در نظر داشته باشید.

همانطور که بچه در ابتدا راه رفتن بلد نیست و باید به صورت مدام زمین بخوره تا یاد بگیرد و همه ما در زندگی این دوران را پشت سر گذاشتیم، پس انتظار نداشته باشید که کودکان در سال‌های اول بدون اینکه غذا را روی لباس یا زمین بریزند، غذا بخورند و به هیچ وجه کودک را برای کثیف کردن خودش سرزنش نکنید و به این نکته توجه کنید که او در حال یادگیری است و همیشه یک رو فرشی یا یک ملافه زیر کودک که قصد خوردن غذا دارد پهن کنید تا با خیال راحت بتواند خودش غذا را بخورد.

از هر فرصتی برای غذا دادن به کودک استفاده نکنید.

  • برای غذا دادن به کودک ساعتی مشخص تعیین کنید، برای مثال بین ۱۲ تا ۱۳ وقت ناهار باشد.
  • به هیچ عنوان دنبال او راه نیافتید که به او غذا بدهید، به او وقت بدهید تا یاد بگیرید که باید در سر سفره یا میز بشنید و غذا را بخورد.
  • کارهایی نکنید که کودک برای غذا خوردن گول بخورد و پر توقع شود ، مانند دادن اسباب بازی دلخواهش یا هواپیما کردن غذا.

 حساس نشوید و زیاد توجه نشان ندهید

اگر فرزند شما از غذایی که تا کنون می خورده است، ناگهانی بدش بیاید و از خوردن آن غذا امتناع ورزید، توجه زیادی نکنید و بگذارید هرچه را که دوست دارد را بخورد. بعد از اینکه خوردن غذا تمام شد اگر او آن غذا را نخورده بود بدون توجه به او بشقابش را بردارید.

سخت گیر نباشید

اگر فرزندتان غذای خاصی را دوست نداشت به او سخت نگیرید و برایش یک غذای دیگر درست کنید اما مواظب باشید تا اینکه او از این کار سوء استفاده نکند. اگر او متوجه شود که نخوردن یک نوع غذا و بد غذایی او کانون توجه شما شده، بلافاصله برای تسلط بر شما این کار را ادامه خواهد داد.

سخت گیر نباشید

او را تحسین کنید

اگر کودکتان خیلی خوب غذا خورد او را تحسین و تشویق کنید ولی اگر به او گفتید که به خاطر شما چند قاشق غذا بخورد، او حتما باید این کار را انجام دهد و نباید اجازه دهید از این کار امتناع ورزد.

به ترجیجات غذایی کودک اهمیت دهید

اگر دلیل غذا نخوردن کودکتان طعم و مزه غذا نبود و بد غذایی او را به شیوه تهیه آن غذا متصل کرد ، آنطور که علاقمند است غذا را بپزید به عنوان مثال بیشتر کودکان سیب زمینی سرخ کرده را به آب پز ترجیح می دهند و هویج خام را بیشتر از هویج پخته دوست دارند پس برحسب میل کودکتان غذا را آماده کنید.

چند نوع غذا نپزید

همیشه برای خانواده یک نوع غذا بپزید تا کودکتان این را بفهمد که باید غذای خانواده را میل کند پس هیچگاه به او پیشنهاد چند نوع غذا را ندهید تا از میان آنها یکی را انتخاب کند چون در اینگونه موارد آنها خانه را با رستوران اشتباه می گیرند و هر روز انتظار پختن چند نوع غذا را دارند و پیام نادرستی از غذا خوردن دریافت می کنند و ناخودآگاه به کودک بد غذایی تبدیل می شود.

قاطع باشید

اگر فرزند شما بد غذایی کرد به او جای غذا شکلات و بیسکویت ندهید، زیرا اگر او باید بداند که غذایی نخورد، چیز دیگری در دسترس نیست تا جای غذا میل کند. اگر او یک وعده غذا نخورد ،نگران نشوید زیرا که او با نخوردن یک وعده غذا از گرسنگی نخواهد مرد و سوتغذیه نیز نمی‌گیرد؛ پس با او بحث نکنید و او را تا اتمام غذا سرسفره یا میز ننشانید.

غذا خوردن کودک در جمع همسالان را تقویت کنید

کودکان در جمع دوستان خود بهتر غذا می خورند پس اگر شما کودک بد غذایی دارید، شرایطی را برایش فراهم کنید که فرزند شما با کودکی که اشتهای خوبی دارد با هم غذا بخورد زیرا کودکان از یکدیگر تقلید می کنند و یاد میگیرند .

غذا خوردن کودک در جمع همسالان را تقویت کنید

بد غذایی را برای بچه ها تبدیل به صلاح نکنید

باید بدانید اگر در مورد بد غذایی کودک خود با دیگران نباید صحبت کنید زیرا که او از این که در مرکز توجه قرار گرفته، لذت خواهد برد و ممکن است برای غذا خوردن غذا بازی اذیت کند و شما ناچار شوید برای خوردن غذا به دنبال کودک بدوید. در نتیجه هرگز درباره بد غذایی او در کنار خودش صحبت نکنید زیرا که او را در این مورد حساس خواهد شد.

کودکتان را به آشپزخانه راه دهید

بهتر است در تهیه غذا فرزندتان را نیز مشارکت دهید تا احساس او نسبت به تهیه غذا مثبت شود. برای او لوازم آشپزخانه مانند بشقاب، کاسه و لیوان دلخواهش را خریداری کنید و برای خرید مواد غذایی از او نیز کمک بگیرید و به او هم اجازه دهید انتخاب کند.

مواردی که حواس کودک را از غذاخوردن پرت می کنند، از بین ببرید

در هنگامی که مشغول غذاخوردن هستید تلویزیون و گوشی های در دسترس را خاموش کنید زیرا کودکان بیشتر از خوردن غذا علاقه‌مند هستند که بازی کنند.

به زمان گرسنگی او توجه کنید

اگر فرزندتان هنگامی که گرسنه نیست، مجبور به خوردن غذا کنید، اشتهای درونی او به هم می ریزد. او از شما بهتر می‌داند که چه زمانی گرسنه است ، پس به او اجازه دهید زمان گرسنگی اش غذا بخورد.

راهکارهای طلایی افزایش اشتها

کودکانی که شیر نمی‌خورند

  • ماکارونی، شیر و پنیر را با هم درست کنید تا به خوردن آنها ترغیب شود.
  • شیر برنج و فرنی برای او درست کنید.
  • در وعده های غذایی کودک ، لبنیاتی همچون ماست و دوغ را بگنجانید.
  • آرد، کره و شیر را به سوپ اضافه کنید.

کودکانی که شیر نمی‌خورند

کودکانی که گوشت نمی‌خورند

  • گوشت را به خوبی پخته و آن را به حلیم اضافه کنید.
  • برنج را در آب گوشت یا مرغ بریزید و به صورت کته ای نرم درست کنید.
  • گوشت را به صورت کامل بپزید، نرم کنید و به حبوبات اضافه کرده و یک قاشق غذا خوری روغن زیتون، یک قاشق مرباخوری آب لیمو ترش یا آب نارنج تازه را به آن اضافه کنید.
  • گوشت چرخ کرده را به صورت کوفته قلقلی، درآورید و در غذاها قرار دهید.
  • از گوشت مرغ یا ماهی در غذا استفاده کنید.

 درمان بد غذایی کودکان با روش *جو فراست*

در ادامه این مقاله به درمان بد غذایی کودکان به روش جو فراست خواهیم پرداخت. یکی از رایج ترین موضوعاتی که خانواده ها برای حل بد غذایی به نزد پزشک می روند. مسئله ی بد غذایی کودکان است. این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که کودک درک درستی در مورد نقش غذا در بدن خودش ندارد و گاهی در برابر خوردن آن مقاومت می کند.

علاقه‌مندی یا بی علاقگی به غذاها حق طبیعی کودک است و هیچ لزومی ندارد که غذا خیلی عجیب و غریب باشد تا کودک آن را بپسندد و بخورد. به عنوان مثال برخی از کودکان گوجه فرنگی را دوست ندارند و برخی دیگر از لوبیا خوششان نمی‌آید. اجبار کودک به خوردن غذایی که دوست ندارد کاری مضر است.

wiki darman p 6

  • نسبت به بی غذایی آن بی توجه باشید.
  • تنوع در غذا داشته باشید.
  • حق انتخاب را افزایش ندهید.
  • با فرزندتان سازش کنید.

چگونه با کودک بد غذا رفتار کنیم؟

کودکان می توانند به دلایل مختلفی مانند کلافگی ، احساس قدرت ، خستگی و … به غذا میلی نشان ندهند و اصطلاح بد غذایی کند و آن را نخورند.

راهکار برخورد با کودکان بد غذا چیست؟

در مورد مشکل بد غذایی ، ابتدا آرامش خود را حفظ کنید و سعی کنید مشکل را ریشه یابی کنید و آن را برطرف کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

سمیرا حسن آبادی

من متخصص سئو و بهینه سازی سایت هستم. جزو نفرات اول تیم ویکی درمان بوده ام و خوشحالم که توانسته ایم محتوای به روزی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. همیشه برای بالا بردن کیفیت محتواها و خدمات ویکی درمان در تلاش خواهیم بود.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *