بارداری بالای ۳۵ سال + ۶ خطر بارداری در سنین بالا

۰
(۰)

بارداری بالای ۳۵ سال قطعا با خطرات و دشواری های متعددی همراه است؛ اما با رعایت چند نکات کلیدی می توانید دوران بارداری را به راحتی سپری کنید. حتما شما هم متوجه بالا رفتن سن ازدواج و تمایل خانم‌ها برای حضور پر رنگ‌ در اجتماع شده‌اید. آمار نشان می‌دهد؛ تعداد خانم‌هایی که بارداری بالای ۳۵ سال را تجربه می‌کنند رو به افزایش است.

باورهای زیادی درباره خطرات بارداری بالای ۳۵ سال وجود دارد اما؛ خانم‌های زیادی هستند که بعد از ۳۵ سالگی باردار شد‌ه‌‌اند و هیچ مشکل خاصی هم نداشتند. در ادامه مطلب از ویکی درمان به بررسی خطرات بارداری بالای ۳۵ سال و راه‌های پیشگیری از بروز این خطرات بپردازیم.

خطرات بارداری بالای ۳۵ سال

بارداری بالای ۳۵ سال

اوج سال‌ های باروری خانم‌ها بین اواخر نوجوانی تا اواخر دهه ۲۰ سالگی می‌باشد. در سن ۳۰ سالگی، توانایی باردار شدن کاهش می‌یابد و با رسیدن به اواسط ۳۰ سالگی، این کاهش سریع‌تر رخ می‌هد. درواقع به دلیل ساز و کار بدن خانم‌ها، افزایش سن سبب کاهش قدرت باروری می‌شود و در سن بالای ۳۵ سالگی این توانایی تنزل ناگهانی خواهد داشت. چراکه تخمک‌ها پیر شده و قدرت لقاح به شدت پایین می‌آید.

مطلب پیشنهادی : ورزش بارداری

حال در نظر داشته باشید؛ افرادی که در سن بالای ۳۵ سالگی تصمیم به بارداری می‌گیرند، بهتر است خطرات بارداری بالای ۳۵ سال را بدانند و نکاتی را مد نظر قرار دهند تا با چالش‌های کم‌تری در دوران بارداری خود مواجه شوند.
خطرات بارداری بالای ۳۵ سال عبارت است از:

  1. دیابت بارداری
    دیابت حاملگی در خانم‌های بارداری که بالای ۳۵ سال سن دارند، بیشتر اتفاق می‌افتد. کنترل دقیق قند خون از طریق رعایت رژیم غذایی و فعالیت بدنی مناسب، برای پیشگیری از بروز دیابت بارداری ضروری می‌باشد.
    البته درمان دیابت بارداری گاهی اوقات نیز به دارو نیاز دارد و عدم درمان به موقع آن می‌تواند منجر به بروز آسیب، هنگام زایمان شود.
  2. بروز ناهنجاری‌های کروموزومی
    یکی از مهم‌ترین خطرات بارداری بالای ۳۵ سال، بروز ناهنجاری‌های کروموزومی در جنین می‌باشد. تحقیقات نشان داده است که با افزایش سن مادر، خطر بروز ناهنجاری‌های کروموزومی که به عدم تقسیم کروموزوم‌ها مربوط می‌شود، به میزان قابل‌ توجهی افزایش می‌یابد.
    لذا پزشکان توصیه می‌کنند خانم‌هایی که قصد دارند بعد از سن ۳۵ سالگی باردار شوند، حتما تحت نظر یک متخصص، آزمایش‌های ژنتیکی مربوط به بررسی ناهنجاری‌های کروموزومی را انجام دهند.
  3. پره اکلامپسی
    پره اکلامپسی، عارضه حاملگیست که با فشار خون بالا و آسیب اندام‌های دیگر به خصوص کبد و کلیه، مشخص می‌شود. این عارضه معمولا بعد از هفته ۲۰ بارداری؛ در زنانی که فشار خون آن ها طبیعی بوده رخ می‌دهد که در صورت عدم درمان، می‌تواند عوارض جدی و حتی کشنده‌ای را هم برای مادر و هم برای جنین به دنبال داشته باشد. درواقع اگر مادر باردار به پره اکلامپسی مبتلا شود مؤثرترین راه درمان، زایمان نوزاد است.
  4. سقط جنین
    از دست دادن بارداری و سقط جنین، یکی از شایع‌ترین خطرات بارداری بالای ۳۵ سال می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که کاهش کیفیت تخمک‌های خانم‌ها؛ همراه با افزایش خطر بیماری‌های مزمن پزشکی مانند فشار خون بالا و دیابت، می‌تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد. (علائم سقط جنین را بخوانید)
  5. زایمان زودرس
    زمانی که نوزاد قبل از هفته ۳۷ بارداری متولد شود، زایمان زودرس اتفاق می‌افتد. نوزادان نارس به هنگام تولد و همچنین در زندگی آینده خود در معرض مشکلات و خطرات فراوانی قرار می‌گیرند. لذا پزشکان، خانم‌هایی که بیش از ۳۵ سال سن دارند را نسبت به تولد نوزاد نارس و اتفاقات ناگوار پس از آن، آگاه می‌کنند تا بهترین تصمیم را بگیرند.
  6. مرده‌زایی
    یکی از تلخ‌ترین خطرات بارداری بالای ۳۵ سال، مرده‌زایی جنین می‌باشد. معمولا بعد از هفته ۲۰ بارداری برای برخی از مادرهای باردار بالای ۳۵ سال، مرگ جنین اتفاق می‌افتد.

 راه‌های پیشگیری از بروز خطرات بارداری بالای ۳۵ سال

بارداری بالای ۳۵ سال

همانطور که در ابتدا هم اشاره کردیم؛ یکی از بارداری‌های پرخطر، بارداری خانم‌هاییست که بالای ۳۵ سال سن دارند که این خانم‌ها نیازمند مراقبت‌های ویژ‌ه دوران بارداری و قبل از آن می‌باشند.
پس اگر بالای ۳۵ سال سن دارید و تصمیم به بارداری گرفته‌اید؛ بهتر است برای افزایش شانس داشتن یک بارداری سالم و مطلوب و پیشگیری از خطرات احتمالی، موارد زیر را رعایت کنید:

  • معاینات پزشکی لازم را انجام دهید.
    لازم است که شما پس از تصمیم‌گیری برای بارداری و قبل از اقدام، پزشک متخصص خود را انتخاب کنید و معاینات قبل از بارداری را انجام دهید. پزشک متخصص شما، مشاوره لازم در مورد خطرات بارداری بالای ۳۵ سال را برای شما خواهد داد و با انجام آزمایش‌های لازم، سلامت جسمی شما را بررسی می‌کند. درواقع با انجام آزمایشات و معاینات، پزشک به شما کمک خواهد کرد تا شانس بارداری خود را افزایش دهید.
  • آزمایش‌های تشخیصی برای اختلالات کروموزومی را انجام دهید.
    آزمایش‌های تشخیصی برای اختلالات کروموزومی، مخصوص مادران با سن بالاتر از ۳۵ سال است. درواقع پزشک شما قطعا آزمایش‌های تهاجمی تشخیصی را برایتان تجویز می‌کند که برای تشخیص اختلالات کروموزومی در جنین استفاده می‌شود.
  • رژیم غذایی سالمی را برای خودتان در نظر بگیرید.
    داشتن تغذیه سالم و متناسب، برای تمام خانم‌های باردار در هر سن و سالی ضروری می‌باشد. یکی از خطرات بارداری بالای ۳۵ سال، اضافه‌وزن بارداری است که خود موجب بروز عوارض جانبی و از دست دادن انرژی زیادی می‌شود.
    مصرف انواع غذاهای سالم و مقوی مانند میوه و سبزی، غلات سبوس‌دار، حبوبات، گوشت کم‌چربی و لبنیات کم‌چرب در رژیم غذایی روزانه؛ به شما کمک می‌کند تا انرژی ازدست‌رفته خود را بازیابید.
    همچنین تغذیه صحیح و سالم نقش مهمی در پیشگیری از اضافه‌ وزن بارداری دارد و سبب می‌شود تا بارداری راحت‌تری را تجربه کنید.
  • سیگار و نوشیدنی‌های الکلی مصرف نکنید.
    مانند تمام خانم‌های باردار، شما هم نباید در طول بارداری سیگار بکشید یا نوشیدنی الکلی مصرف کنید. مصرف الکل، نوزاد شما را در معرض آسیب‌های جسمی و روحی فراوان و جبران ناپذیری قرار می‌دهد.
    در نظر داشته باید؛ مصرف سیگار احتمال تولد نوزاد نارس را نیز به شدت افزایش خواهد داد.
  • از مصرف خودسرانه دارو و بدون تجویز پزشک بپرهیزید.
    لازم است شما از پزشکتان درباره مصرف داروهای مجاز هنگام بارداری که شامل همه داروهای نسخه‌دار، بدون نسخه و درمان‌های سنتی می‌شود، بپرسید و از مصرف خودسرانه دارو به شکل جدی بپرهیزید.
  • از ویتامین‌های ضروری و مناسب دوران بارداری استفاده کنید.
    تمام خانم‌هایی که در سن بارداری هستند باید روزانه ویتامین‌های مخصوص بارداری، حاوی حداقل ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید مصرف کنند. چراکه مصرف مقادیر کافی فولیک اسید پیش از بارداری و طی سه ماهه اول بارداری، از بروز نقص‌های مادرزادی در مغز و نخاع نوزاد، جلوگیری می‌کند.

 سخن آخر

بدون شک بارداری بالای ۳۵ سال دارای خطرات متعددی می باشد؛ اما باید در نظر داشته باشید که بارداری در سنین بالا امری غیر ممکن نبوده و با رعایت موارد فوق می توانید زیر نظر پرشک متخصص دوران بارداری را بدون مشکل سپری کنید.

سوالات متداول

احتمال سقط جنین در بارداری بالای ۳۵ سال چند درصد است ؟

احتمال سقط پس از ۳۵ سالگی به ۱۸ درصد می‌رسد. هم‌چنین بر اساس مطالعات اخیر احتمال مرده‌زایی در این گروه نسبت به زنان جوان‌تر دو برابر می‌باشد، البته علت این امر هنوز ناشناخته است.

آیا بارداری در سنین بالا ۳۵ سال غیر ممکن است؟

خیر، همان گونه که در ابتدا گفته شد، خطرات بارداری در سن بالای ۳۵ سال بیشتر بوده اما با مشورت و زیر نظر پزشک متخصص می توان از بروز خطراتی همچون سقط جنین جلوگیری کرد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *