انسداد روده در کودکان چیست؟ (درمان و علائم)

۰
(۰)

انسداد روده در کودکان به معنای مسدود شدن کامل یا بخشی از روده بزرگ یا کوچک است که در اثر آن، غذا از روده عبور نمی‌کند. این مشکل باعث دل درد در کودکان می‌شود که اگر درمان نشود، باعث مرگ کودک می‌شود. در این مقاله با ویکی درمان همراه باشید تا با علائم و دلایل انسداد روده در کودکان آشنا شوید.

درمان انسداد روده در کودکان

برای درمان انسداد روده در کودکان، از لوله‌ای استفاده می‌کنند که از طریق بینی وارد معده یا روده می‌شود. این کار با هدف تسکین درد شکم و استفراغ صورت می‌گیرد. اگر مبتلا به ولولوس روده بزرگ باشید، ممکن است با وارد کردن یک لوله به راست روده درمان شود. اگر با استفاده از لوله، درد روده تسکن نشود، باید برای رفع انسداد روده، به جراحی روی آورد. اگر علائم مرگ بافتی مشاهده شود، ممکن است به جراحی نیاز باشد. 

مطلب پیشنهادی: دیر حرف زدن کودک

علائم انسداد روده در کودکان

از علائم انسداد روده ممکن است به حمله‌های متناوب و درد شکم اشاره کرد. از دیگر علائمی که می‌توان به آن اشاره کرد، نفخ و ناتوانی در مزاج است.  از دیگر علائمی که برای انسداد روده در کودکان مطرح شده‌است شامل مخاط آلوده به خون است که در اثر درون کشی روده پدیدار می‌شود. درون کشی روده زمانی اتفاق می‌افتد که بخشی از روده به بخش دیگر کشیده می‌شود. اگر درمان با تاخیر همراه باشد، ممکن است به ورم شکم و تب مبتلا شوید. در ادامه این روند ممکن است که قسمتی از روده که مسدود شده‌است، پاره شود.

درمان انسداد روده در کودکان

مطلب پیشنهادی: غذاهای غنی از کلسیم برای کودکان

اگر کودک به صورت مداوم استفراغ کند، احتمالا دچار آب زدایی شده‌است. در ادامه به سایر علائم انسداد روده در کودکان اشاره می‌کنیم. 

  • درد و گرفتگی معده
  • نفخ یا ورم معده
  • حالت تهوع 
  • استفراغ
  • دفع مقادیر کم آبکی
  • از دست دادن اشتها 
  • احساس سیری
  • ناتوانی در خارج شدن باد معده 

چه زمان برای درمان انسداد روده در کودکان به پزشک مراجعه کنیم؟

مراجعه به پزشک و درمان انسداد روده

اگر والدین احتمال دادند که فرزندشان دچار انسداد روده شده‌اند، باید هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنند. پزشک با معاینه کودک، نوع بیماری را تشخیص می‌دهد و سپس برای جلوگیری از آب زدایی بدن به فرزندتان، مایعات تزریق خواهند کرد. 

پزشک متخصص برای اطمینان از انسداد روده، باید رادیوگرافی انجام دهد. اگر پزشک دچار شک شود که درون کشی روده اتفاق افتاده‌است یا خیر، باید رادیوگرافی با تنقیه‌ی باریم را انجام دهد. فشار حاصل از تنقیه می‌تواند بافت روده را که جا به جا شده‌است را به حالت اولیه بازگرداند. 

اگر تنقیه نتواند مشکل را حل کند با به وسیله جراحی، مشکل برطرف شود. نوعی از جراحی که برای انسداد روده به کار می‌رود، با برداشتن قسمتی از روده که مسدود است، همراه می‌باشد. 

بعد از آنکه مشکل انسداد روده در کودکان رفع شود و بخشی از روده با جراحی برداشته شود، کودک به رشد طبیعی ادامه خواهد داد. اگر مشکل انسداد روده توسط بیماری و اختلال ایجاد شود، احتمال دارد که انسداد روده بار دیگر باز گردد. اختلال کروم بیماری است که احتمال بازگشت انسداد روده در آن وجود دارد. 

مطلب پیشنهادی: درمان ناخن جویدن کودک 

روش درمان انسداد روده کودکان 

مراقبت از کودک

در ابتدا با مصرف داروهای تجویزی، وضعیت کودک را در حالت پایدار حفظ کنید. با رعایت دستورالعمل‌های پزشک از فرزندتان بخواهید تا داروها را طبق توصیه پزشک مصرف کند. اگر متوجه شدید که فرزندتان با داروهای مصرفی، مشکل دارد؛ حتما با پزشک او تماس بگیرید. 

اگر پزشک متخصص برای فرزندتان آنتی بیوتیک تجویز کرده‌است، در ساعت مقرر آن را مصرف کنید. بعد از گذشت چند روز از مصرف آنتی بیوتیک، حال کودکتان بهتر خواهد شد. اما توجه داشته باشید اگر پیش از دوره، اقدام به قطع مصرف آن بکنید؛ اثر درمانی آن از بین می‌رود. اگر فرزند شما احساس خستگی می‌کند باید اجازه دهید که استراحت کند.

اگر فرزندتان تحت عمل جراحی قرار گرفت باید بعد از ۴۸ ساعت، زخم جراحی را پانسمان کنید. توجه داشته باشید که منطقه تحت جراحی را خشک کنید. تا زمانی که پزشک اجازه ندهد، نباید حداقل تا دو هفته کودک به حمام برود. به صورت روزانه سعی کنید تا ناحیه جراحی را با آب و صابون بشویید و حتما آن را خشک کنید. 

ممکن است که فرزندتان بعد از عمل، میل به غذا نداشته باشد، سعی کنید در این دوران با حفظ رژیم غذایی سالم، نسبت به تغذیه او مراقبت کنید. اگر فرزندتان تب کرد، دچار حات تهوع شد و شکم درد او شدت گرفت، حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر کودک نتواند مدفوع خود را دفع کند، باید برای مراقبت بیشتر، کنار او بمانید و اگر مشکل حادی را مشاهده کردید، فورا به بیمارستان مراجعه کنید. 

سخن آخر

در این مقاله از ویکی درمان به بررسی علائم انسداد روده در کوکان پرداختیم. شناخت نشانه‌های انسداد روده در کودکان به شما کمک می‌کند که زودتر به درمان آن بپردازید. اگر درمان های لازم که توسط پزشک تجویز می‌شود را انجام ندهید، فرزندتان بهبود نمی‌یابد. مصرف به موقع آنتی بیوتیک‌های تجویز شده، به فرزندتان کمک می‌کند تا مشکل انسداد روده در او، حل شود.

سوالات متداول

مصرف آنتی بیوتیک برای درمان انسداد روده در کودکان مفید است؟

اگر احتمال دادید که فرزندتان دچار انسدا روده است؛ باید به پزشک مراجعه کرد. اگر پزشک آنتی بیوتیک تجویز کرد باید به وقع مصرف شود.

تشخیص درون کشی روده چگونه اتفاق می افتد؟

اگر پزشک احتمال دهد که درون کشی روده اتفاق افتاده است، باید به وسیله رادیوگرافی توسط تنقیه باریم به این مشکل پی ببرد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

سمیرا حسن آبادی

من متخصص سئو و بهینه سازی سایت هستم. جزو نفرات اول تیم ویکی درمان بوده ام و خوشحالم که توانسته ایم محتوای به روزی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. همیشه برای بالا بردن کیفیت محتواها و خدمات ویکی درمان در تلاش خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *