نکات مهم برای افزایش شیر مادر (معرفی ۱۰ خوراکی خوب شیرافزا)

۰
(۰)

شیر مادر مهم‌ترین منبع تغذیه برای کودک است و کودک را از هرگونه عفونت و بیماری دورنگه می‌دارد همچنین مطابق با نیازهای کودک تغییر می‌کند. ازاین‌ رو افزایش شیر مادر دغدغه بسیاری از مادران است. هیچ‌چیز نمی‌تواند جایگزین شیر مادر شود، حتی دانشمندان نمی‌توانند ماکت آن را در آزمایشگاه بسازند. تغذیه با شیر مادر هم برای نوزاد و هم برای مادر ضروری است و شیر دادن به نوزاد و مادر از لحاظ عاطفی با هم ارتباط برقرار می‌کند.

راه‌ های افزایش شیر مادر چیست؟

نکات زیادی در رابطه با افزایش شیر مادر وجود دارد که در این بخش به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

بیشتر اوقات شیر دهید

 قبل از اینکه به کودک شیر بدهید منتظر گرسنه شدن و گریه کودک نباشید. بیشتر به او شیر بدهید و بگذارید کودک تصمیم بگیرد که آیا گرسنه است یا نه. هنگامی‌که کودک شما سینه‌ها را می‌مکد، بدن شما خودبه‌خود شیر بیشتری تولید می‌کند. هر چه بیشتر شیر بدهید، سینه شیر بیشتری تولید می‌کند.

 شیر دادن از هر دو سینه برای افزایش شیر مادر

 بسیاری از مادران این اشتباه را انجام می‌دهند که فقط ازیک‌ سینه شیر می‌دهند. هنگام شیر دادن به کودک باید سعی کنید از هر دو سینه خود استفاده کنید. پمپاژ شیراز هر دو طرف به افزایش شیر مادر و در نتیجه افزایش چربی شیر کمک می‌کند.

فشردن سینه‌ ها

 این تکنیکی است که اگر نوزاد شما به‌درستی شیر نمی‌نوشد یا بیشتر در حین نوشیدن می‌خوابد، از آن استفاده می‌شود. این کار به جریان شیر مادر کمک می‌کند و کودک شما به نوشیدن آن ادامه می‌دهد و در کل باعث افزایش مصرف شیر و افزایش شیر مادر می‌شود.

 سینه‌ های خود را تحریک کنید

 تحریک سینه‌ها به‌صورت دستی یا با پمپ یکی دیگر از راه‌های افزایش تولیدی شیر توسط سینه‌ها است که بیشتر مادران از آن استفاده می‌کنند. برخی از مادران روش دستی را به پمپ سینه ترجیح می‌دهند، این روش طبیعی‌تر است و به تأمین شیر بیشتر کمک می‌کند.

شیر مادر

مطلب پیشنهادی: کاهش وزن در دوران شیردهی

 شیردهی طولانی‌ تری

 نوزاد شما ممکن است چند لحظه پس از نوشیدن شیر سینه‌های شما را ول کند. شما باید سعی کنید آن‌ها را مجبور کنید حداقل ۱۰ دقیقه از هر طرف سینه سینه‌های شما را بمکد حتی اگر در این مدت‌زمان شیر نخورد. اگر هنگام نوشیدن شیر بخوابند، بیدارشان کنید و این روند را کامل کنید. این کار هم برای نوزاد و هم برای مادر مفید است.

 رژیم غذایی متعادل داشته باشید

رژیم غذایی برای مادران شیرده و افزایش شیر مادر بسیار مهم است. ما اغلب صبحانه و عصرانه خود را به دلیل فشار کاری یا خستگی یا … حذف می‌کنیم؛ و این به‌طور مستقیم بر عرضه شیر تأثیر می‌گذارد. هر مادر شیردهی باید سعی کند یک رژیم غذایی متعادل داشته باشد، آن‌ها به ۵۰۰ کالری اضافی برای تأمین شیر نیاز دارند؛ بنابراین باید سعی کنید یک رژیم غذایی مناسب و مغذی داشته باشید.

 هیدراته بمانید

 هر فردی میزان مصرف آب متفاوتی دارد؛ اما یک تازه مادر باید سعی کند روزانه حداقل هشت لیوان آب بنوشد. این کار او را هیدراته نگه می‌دارد و همچنین تولید شیر مادر را افزایش می‌دهد.

۱۰ مواد غذای برای افزایش شیر مادر

جدای از روش‌های فوق، غذاها به افزایش شیر مادر نیز کمک می‌کنند. هر چیزی که می‌خورید تأثیر مستقیمی بر سلامت شما دارد. غذاهایی که به افزایش شیر مادر کمک می‌کنند عبارت‌اند از:

 دانه‌ های رازیانه

دانه‌های رازیانه به افزایش شیر کمک می‌کند و همچنین گاز و قولنج را کاهش می‌دهد. می‌توانید مستقیماً آن را بخورید یا یک‌شب آن را در آب خیس کنید و صبح آن را بخورید.

 دانه‌ های شنبلیله برای افزایش شیر مادر

 دانه‌های شنبلیله سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین B، کلسیم و آهن هستند. آن‌ها برای رشد مغز کودک بسیار مهم هستند و به افزایش شیردهی کمک می‌کنند.

شیر مادر

 جو

 جو برای تولیدکنندگان شیر مادر بسیار شناخته‌شده است. آن‌ها دارای غلظت بالایی از بتا گلوکان هستند. جو را به‌راحتی می‌توان پخت و آن را به همراه غذاهای دیگر ترکیب کرد یا مستقیماً آن را خورد.

سیر

 سیر نوعی سبزی است که سرشار از فواید تغذیه‌ای است. سیر سیستم ایمنی بدن ما را افزایش می‌دهد، از بیماری قلبی جلوگیری می‌کند و همچنین پوست ما را سالم می‌کند و یکی از منابع غنی در افزایش شیر مادر است. همچنین به خوشبو شدن طعم و بوی شیر مادر کمک می‌کند.

مطلب پیشنهادی: غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی

دانه کنجد

 همه ما می‌دانیم که دانه کنجد چقدر برای سلامتی ما مؤثر و مفید است. دانه‌های کنجد منبع کلسیم غیر لبنی هستند و همچنین منبع خوبی برای رشد کودک هستند. حتی به بهبودی کامل مادر پس از زایمان کمک می‌کند.

هویج

 هویج یک سبزی بسیار مفید است. آن‌ها سرشار از ویتامین A هستند و شیردهی را تقویت می‌کنند. می‌توانید آن را خام بخورید یا آب‌میوه آن را درست کنید.

زرد آلو

 زردآلو یکی از میوه‌های خوشمزه است. می‌توانید روزانه آن را در وعده صبحانه خود مصرف کنید. آن‌ها پر از کلسیم و فیبر هستند و همچنین به تثبیت عدم تعادل هورمونی کمک می‌کند.

ماهی قزل‌ آلا

 ماهی قزل‌آلا منبعی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ و اسیدهای چرب ضروری است که تا حد زیادی به افزایش شیر مادر کمک می‌کند. می‌توانید ماهی قزل‌آلا تازه را به روش‌های مختلف مانند بخارپز، کبابی و سرخ‌شده مصرف کنید.

سیب‌ زمینی

 همه ما می‌دانیم که سیب‌زمینی انرژی فوق‌العاده‌ای برای مادر فراهم می‌کند. به‌طور مشابه، سیب‌زمینی شیرین سرشار از کربوهیدرات، ویتامین C، B کمپلکس و منیزیم است. شما می‌توانید سیب‌زمینی را به روش‌های مختلف مصرف کنید و به افزایش شیر خود استفاده کنید.

شیر مادر

بادام

 بادام یک غذای فوق‌العاده برای مادران شیرده محسوب می‌شود. آن‌ها سرشار از ویتامین E و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. می‌توانید بادام را به‌صورت خام بخورید یا به شیوه‌های مختلفی و ترکیبی با سایر مواد بخورید، هر دو راه برای افزایش شیر شما مفید خواهد بود.

مطلب پیشنهادی: لاغری در دوران شیردهی

نتیجه گیری

در این مقاله از ویکی درمان هر آنچه که در رابطه با افزایش شیر مادر وجود دارد، خدمت شما عزیران ارائه شد. امیدواریم مطالب مهمی در اختیارتان قرار داده باشیم. همچنین شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بارداری به صفحه مادر و کودک مراجعه کنید

سوالات متداول

چه غذاهایی باعث کاهش شیر مادر می شوند؟

جعفری، نعنا تند، نعنا، آویشن، الکل، پونه گیاهی

چطور متوجه شویم که به اندازه کافی شیر میدهیم؟

تغذیه باید حداقل ۶ تا ۸ بار در روز بدون هیچ نشانه ای از درد یا ناراحتی پس از چند بار قورت دادن اول باشد. در ابتدای شیردهی، سینه شما احساس تنش و چروک شدن و حتی نشتی می کند. پس از یک شیردهی خوب، آنها نرم خواهند شد و احساس می کنید کودک شما آنها را به درستی تخلیه کرده است. اگر کاملاً احساس خالی شدن نمی کنید، بهتر است آنها را با پمپ سینه پمپاژ کنید و آن شیر را برای تغذیه بعدی نگه دارید

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *