افزایش تراکم مو با روش های خانگی

۰
(۰)

در حالی که هیچ راهی برای تغییر بافت فولیکول های مو وجود ندارد، روش های زیادی برای ضخیم تر شدن مو و کاهش شکستگی و ریزش مو وجود دارد. نازک شدن مو بسیار رایج است و می تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد. پیری ، آلرژی شیمیایی ، بیماری ها و تغذیه ضعیف فقط برخی از عواملی هستند که ممکن است در آن نقش داشته باشند. در ویکی درمان مقاله‌های بسیاری در مورد افزایش تراکم مو، کاهش ریزش مو و شیوه های نگهداری از مو ، اضافه شده است.

در این مقاله ، ما چندین راه حل طبیعی برای افزایش تراکم مو با روش های خانگی را به شما آموزش می دهیم تا از این طریق موهای شما پرپشت تر و سالم به نظر برسند.

درمان خانگی تراکم مو

تراکم مو چیست؟

به عبارت ساده، تراکم مو به نزدیکی رشته های مو به یکدیگر یا تعداد رشته های مو روی پوست سر شما اشاره دارد. هرچه تعداد رشته های مو بیشتر باشد، موهای شما ضخیم تر می شود. در مورد ریزش مو، شرایطی است که در آن تراکم مو شروع به کاهش می کند. ریزش مو و نازک شدن امروز مشکلی معمولی و رایج است. کاهش کیفیت مو، آسیب مو و ریزش مو در اثر شیوه زندگی مدرن، آلودگی و استفاده بیش از حد مواد شیمیایی در محصولات منظم مراقبت از مو ایجاد می شود و در نتیجه افراد زیادی به دنبال افزایش تراکم مو با روش های خانگی و یا درمان های پزشکی هستند.

راه افزایش تراکم مو

افزایش تراکم مو به روش های خانگی به چه صورت است؟

مراقبت از مو و افزایش تراکم مو یک روش یک شبه نیست و نیاز به فداکاری و صبر طولانی مدت دارد و افراد باید در رژیم غذایی و سبک زندگی خود تجدید نظر کنند. در ادامه برخی اصول افزایش تراکم مو به روش های خانگی و استفاده از برخی درمان های گیاهی را شرح می دهیم.

  • خرید محصولات مو با کیفیت بهتر

اگر به طور ارثی تراکم موی بالایی داشته اید اما به مرور زمان آن را از دست داده اید، این احتمال وجود دارد که شما از محصولات مراقبت از مو با کیفیت پایین و با مواد مضر استفاده کرده اید. برخی مواد مورد استفاده در محصولات مراقبت از مو ممکن است تراکم مو را مختل کنند مانند کلرید سدیم و عطرهای مصنوعی. این مواد نه تنها برای تراکم مو مضر هستند بلکه ممکن است منجر به  مشکلات جدی برای سلامتی شوند. بنابراین محصولی را با مواد تشکیل دهنده انتخاب کنید که متناسب با نیاز شما باشد.

  • شستشوی آرام موها

مردم گاهی حین شستشوی سر، پوست سر خود را با شدت می سابند و معتقدند که این امر به آنها کمک می کند تا از آلاینده های مو مانند خاک، آلودگی و موارد دیگر خلاص شوند. گاهی نیز به منظور تمیزی بیشتر با ناخن پوست سر را می خراشند که باعث زخم شدن و بعضا عفونت می شود. در مورد روش ایده آل برای شستن مو، باید به آرامی و با لطافت انجام شود. شامپو و نرم کننده را به آرامی بمالید و سپس با آب معمولی یا ولرم بشویید نه با آب داغ. از شستن موها به طور مکرر خودداری کنید. شستن مو بیش از سه بار در هفته ممکن است باعث کاهش تراکم مو شود. هنگام شانه کردن، روغن زدن مو، یک راه افزایش تراکم مو با روش های خانگی است.

در مقاله درمان ریزش به روش مزوتراپی مو با جدید ترین روش درمان مو آشنا می‌شوید.

  • ماساژ آرام پوست سر

ماساژ مو یک جنبه جدایی ناپذیر از روال مراقبت از مو است. ماساژ پوست سر با روغن به طور مرتب ممکن است به شما در کاهش ریزش مو و در ضمن بهبود تراکم مو کمک کند و یکی از ترفندهای افزایش تراکم مو با روش های خانگی است. ماساژ گردش خون را بهبود می بخشد و از این طریق ریشه های مو را تقویت می کند. ریشه های قوی به معنای موهای ضخیم است. یک یا دو بار در هفته ماساژ مو کافی است.

تراکم مو با تغذیه سالم

  • رژیم غذایی مناسب

داشتن رژیم غذایی سالم یکی از راه های افزایش تراکم مو با روش های خانگی است. اصلاح سالم در رژیم غذایی شما می تواند بافت، براقی، رشد و تراکم مو را تقویت کند. مواد غذایی شامل ویتامین B6 و B3 ، آنتی اکسیدان ها، روی، اسید فولیک و ویتامین هایی مانند ویتامین D و ویتامین C به ترتیب به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و جذب آهن را برای بدن آسان تر می کنند.

غذاهای سرشار از اسیدهای چرب بیوتین و امگا ۳ به کنترل ریزش مو در ضمن تحریک رشد مو کمک می کنند. برخی از مواد غذایی که می توانید استفاده کنید عبارتند از: پنیر، آووکادو، شیر، ماهی، ماست، جو دوسر، میوه، سبزیجات و عدس.

  • استفاده از ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا صرفاً کیفیت مو را بهبود نمی بخشد بلکه در تهویه مطبوع و تسکین پوست سر و به حداقل رساندن آسیب کمک می کند. آلوئه ورا به باز کردن قفل فولیکول های مو برای تقویت رشد مو کمک می کند و یک راه افزایش تراکم مو به روش های خانگی است. موهای خود را با ژل آلوئه ورا ماساژ داده و سپس بپوشانید. یک ساعت  صبر کنید و سپس با آب ولرم یا آب معمولی آنها را بشویید.

ماسک مو تراکم مو

برای کسب نتیجه بهتر، روغن کرچک را با ژل آلوئه ورا مخلوط کرده و استفاده کنید. این مخلوط را یک شب روی سر بگذارید و صبح موها را بشویید. کاربرد مکرر این ماسک مو به شما کمک می کند تا کیفیت مو مورد نظر را بدست آورید.

روش دیگر استفاده از ژل آلوئه ورا، ماست، عسل و روغن نارگیل است. این مخلوط را به مدت یک ساعت روی سر بگذارید و بعد با استفاده از شامپوی خفیف بشویید. این ماسک مو مؤثر برای موهای هیدراته ، قوی و تغذیه شده است. نتیجه این موارد در زمینه تراکم مو و رشد مو بعد از یک هفته قابل مشاهده است. مخلوط کردن سرکه سیب با آلوئه ورا و روغن زیتون نیز باعث افزایش تراکم مو با روش های خانگی است.

  • استفاده از دانه های شنبلیله

یکی از موارد افزایش تراکم مو با روش های خانگی استفاده از دانه های شنبلیله است. درمان گیاهی ریزش مو در دسته درمان‎‌های طب سنتی قرار دارند که به رشد مو و تراکم مو در حالی که باعث کاهش خشکی مو می شود، کمک می کند. دانه های شنبلیله علاوه بر افزایش تراکم مو، درخشش و صافی مو را نیز بهبود می بخشند. علاوه بر این، دانه های شنبلیله حاوی آهن و پروتئین هستند. به همین دلیل، به گردش خون و مبارزه با موهای خاکستری کمک می کنند. اسید نیکوتین در دانه ها باعث افزایش حجم و تراکم مو می شود.

به سادگی چند دانه آن را درون آب خیس کنید. بعد از اضافه کردن آب لیمو، آنها را در میکسر مخلوط کنید. پس از آماده شدن خمیر، آن را روی مو و پوست سر بمالید. بگذارید تقریباً نیم ساعت بماند و سپس با استفاده از شامپو ملایم آن را بشویید. یکی دیگر از ماسک موهای شنبلیله مؤثر ترکیب آن با عسل و کشک است. این مواد را با دانه های شنبلیله مخلوط کنید و تقریباً ۳۰ دقیقه بگذارید. بعداً با استفاده از شامپو ملایم، آن را با آب معمولی بشویید.

اگر تهیه این ماسک های مو برای شما امکان پذیر نیست، به سادگی دانه ها را در یک کاسه آب خیس کنید و یک شب آنها را بگذارید بماند. صبح آب آن را بنوشید. اگر این کار را به مدت دو ماه بدون وقفه انجام دهید، شاهد تفاوت در تراکم موی خود خواهید بود.

  • استفاده از ماسک تخم مرغ

از گذشته تخم مرغ به عنوان یک گزینه افزایش تراکم مو با روش های خانگی استفاده می شود. تخم مرغ سرشار از مواد مغذی، مواد معدنی و پروتئین هاست و به تقویت صافی مو در هنگام ترمیم کیفیت مو کمک می کند. تخم مرغ ها از پوست سر تا ریشه مو را تغذیه می کنند زیرا ۹۵ درصد موهای ما از پروتئین ساخته شده است.

ماسک مو تخم مرغ
راه های افزایش تراکم مو

برای تهیه ماسک تخم مرغ، یک قاشق حنا را به پودر شنبلیله اضافه کرده و سپس یک تخم مرغ را با آن مخلوط کنید. آن را به خوبی هم زده و تقریباً نیم ساعت روی مو بگذارید. سپس موهای خود را با استفاده از شامپوی ملایم بشویید. در روش دیگر یک موز را خرد کنید و به آن روغن نارگیل و تخم مرغ اضافه کنید. خوب هم بزنید و مخلوط را تقریباً ۲۰ دقیقه را روی پوست سر بگذارید و بعد با استفاده از شامپوی ملایم آن را بشویید. تخم مرغ به عنوان ماسک مو و صورت، خواص بسیاری دارد.

استرس منجر به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی می شود و سلامت مو نیز از این قاعده مستثنی نیست. استرس فولیکول های مو را به سمت “مرحله استراحت” سوق می دهد که این مرحله مانع از تولید رشته های جدید مو می شود. با گذشت زمان، می توان افزایش چشمگیر در ریزش مو را تجربه کرد.

چند تکنیک می تواند به شما در خلاص شدن از استرس یا به حداقل رساندن آن کمک کند مانند ورزش روزانه، یوگا، مراقبه، تنفس عمیق، محدود کردن مصرف الکل و کافئین، ترک سیگار و موارد دیگر. استرس یک مسئله داخلی است. هرگونه تلاش خارجی در قالب کاربرد ماسک مو یا سرمایه گذاری در محصولات با کیفیت مراقبت از مو به تنهایی برای افزایش تراکم مو کافی نخواهد بود.

  • استفاده از مکمل ها

به نظر می رسد داشتن یک رژیم غذایی متعادل، یک رویای دوردست در یک سبک زندگی پرشور باشد. با این حال ، شما می توانید با ادغام مکمل ها در رژیم غذایی خود، نیاز به تغذیه خود را برآورده کنید. برای افزایش تراکم مو، می توانید به مکمل های مو اعتماد کنید زیرا آنها تغذیه ناکافی در بدن را جبران می کنند.

راه افزایش تراکم مو
راه های خانگی افزایش تراکم مو

مکمل های محبوب مو شامل بیوتین، کلاژن، ویتامین A، ویتامین B، ویتامین C و موارد دیگر است. همچنین می توانید مکمل های مو ارگانیک یا گیاهی را برای پر کردن شکاف تغذیه ای خود انتخاب کنید. برای جلوگیری از هرگونه واکنش آلرژیک، قبل از شروع مکمل ها با یک متخصص مشورت کنید.

  • استفاده از روغن ها

روغن نارگیل حاوی اسید چربی به نام اسید لوریک است که داخل بافت مو نفوذ می کند و ریزش پروتئین را از مو کاهش می دهد. بسته به نوع موهای شما، می توان از روغن نارگیل قبل یا بعد از شستن موها استفاده کرد. روغن نارگیل را در پوست سر و تمام موهای خود ماساژ دهید. باید تحقیقات بیشتری در مورد روغن نارگیل به عنوان مروج رشد مو انجام شود؛ اما نشان داده شده است که این روغن بافت مو را روغن کاری و از شکستگی جلوگیری می کند و یکی از گزینه های افزایش تراکم مو با روش های خانگی است.

مصرف اسیدهای چرب امگا نیز می تواند به بهبود موهای شما کمک کند، زیرا سرشار از مواد مغذی و پروتئین است. مصرف یک منبع مکمل امگا به همراه آنتی اکسیدان ها به بهبود تراکم مو و قطر کمک می کند. همچنین ریزش مو را کاهش می دهد. اسیدهای چرب امگا به سلولهای شما کمک می کنند تا به درستی کار کنند و می توانند ایمنی را تقویت کرده و منجر به سلامت کلی بدن شوند. می توانید برای استفاده از این مورد برای افزایش تراکم مو با روش های خانگی از روغن ماهی استفاده کنید و مو را با آن ماساژ دهید.

روغن رزماری نیز روغنی است که مردم برای تقویت رشد مو و کاهش ریزش مو از آن استفاده می کنند. چند قطره روغن رزماری را در روغن حامل مانند روغن آرگان یا روغن جوجوبا مخلوط کنید و قبل از شستشو آن را روی مو و پوست سر خود ماساژ دهید. شما می توانید این کار را چند بار در هفته انجام دهید. همچنین می توانید روزانه چند قطره روغن رزماری را به شامپوی خود اضافه کنید. با این حال، شما نباید از روغنهای اساسی به طور مستقیم روی پوست استفاده کنید و همیشه باید آنها را در روغن حامل یا شامپو مخلوط کنید.

استفاده از حنا هندی، در کنار رنگ کردن موها به شکل طبیعی، می تواند موجب تقویت فولیکول های مو میشود. در نتیجه برای افزایش مقاومت موها می توانید به جای رنگ کردن از حنا هندی استفاده کنید.

آنچه در این مقاله خواندیم

افزایش تراکم مو با روش های خانگی اصولا مورد توجه و استقبال مردم قرار می گیرد. داروهای طبیعی در خانه ممکن است کم هزینه و کم خطر باشد. اما در بعضی موارد ، فرد ممکن است یک محصول تجاری را که برای درمان یا جلوگیری از ریزش مو طراحی شده است ترجیح دهد.

به یاد داشته باشید که این درمان های خانگی ممکن است چند ماه طول بکشد تا نتایج قابل توجهی به دست آورد. این مهم است که هر روز بخشی از وقت خود را برای تمرکز روی تغذیه موهای خود صرف کنید. اگر ریزش موهای شما مربوط به هرگونه مسائل عاطفی یا استرس باشد، در کنار استفاده از افزایش تراکم مو با روش های خانگی باید موارد استرس زا را نیز از خود دور کنید تا به نتیجه مطلوب دست یابید. تمام تلاش خود را برای حفظ یک سبک زندگی سالم انجام دهید. اگر روشهای طبیعی برای شما موثر نبود، برای استفاده از داروها یا روشهای دیگر با پزشک صحبت کنید.

چه مکملی برای افزایش تراکم مو مناسب است؟

تغییر کیفیت مو به زمان بسیاری نیاز دارد اما برای سرعت بخشیدن به پروسه درمان می توانید از مکمل های دارای آهن و زینک و بایوتین در کنار درمان خانگی تاثیر گذار است.

به روش درمان خانگی تراکم مو افزایش می یابد؟

البته که تغذیه تاثیر مستقیم بر روی تراکم مو دارد. اگر تراکم مو کم را تجربه می کنید، یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم در کنار دیگر موارد می تواند به تراکم مو کمک کند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

آمنه ابراهیمی

آمنه ابراهیمی هستم مترجم متون در زمینه سلامت پوست و مو و مسائل مربوط به زیبایی. حدود 5 سال در زمینه تولید محتوا به صورت تخصصی در زمینه پوست، مو و زیبایی مشغول به فعالیت هستم. جدیدترین روش های زیبایی و درمانی که در سراسر دنیا منتشر می شود را با علاقه دنبال میکنم. آنها را ترجمه میکنم و در قالب محتواهای متنی درمیآورم و در اختیار شما عزیزان قرار میدهم. ممنون میشم محتواهای بنده را مطالعه کنید و نظرات خودتون را در قالب کامنت با من به اشتراک بزارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *