استحمام بعد از عمل بینی (نحوه صحیح حمام کردن)

۰
(۰)

استحمام بعد از عمل بینی یکی از مراقبت‌های مهم پس از جراحی بینی می‌باشد و هر شخصی که جراحی بینی انجام می‌دهد لازم است که با دقت، مراقبت‌های لازم را انجام دهد تا به بینی آسیبی وارد نشود.
بعد از عمل بینی به مدت یک هفته، جراح بینی به منظور فرم‌دهی هرچه بهتر بینی، از اسپلینت بینی استفاده می‌کند. مراقب باشید که خیس شدن اسپلینت بینی به هر دلیلی می‌تواند نتایج منفی فراوانی از خود برجای بگذارد. لذا نحوه استحمام بعد از عمل بینی، امری مهم می‌باشد. در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی هرآنچه که باید درباره استحمام بعد از عمل بینی بدانید، بپردازیم.

پیشنهاد مطالعه: عمل بینی ترمیمی

استحمام بعد از عمل بینی را چه زمانی باید انجام داد؟

بعد از عمل بینی، جراح قسمتی از بینی شما را با قراردادن چسب و گچ بر روی بینی به منظور محافظت از ضربه خوردن و آسیب آن، پانسمان می‌کند.
در هفته‌ی اول بعد از جراحی زیبایی بینی، به دلیل وجود گچ و چسب و پانسمان، به هیچ وجه نباید پانسمان خیس شود چون چسب‌ها بالا می‌آیند و خاصیت خود را از دست می‌دهند. لذا برای استحمام بعد ازعمل بینی در هفته‌ی اول، شما باید از دوش تلفنی و وان برای شستن از گردن به پایین استفاده گردد.

مطلب پیشنهادی: بهترین جراح بینی ترمیمی

درنظر داشته باشید، قبل از مراجعه به پزشک در پایان هفته‌ی اول به منظور خروج پانسمان و چسب زدن (در مورد نحوه زدن چسب بینی بیشتر بخوانید)، باید استحمام کنید و کاملا صورت و سر را با شامپو بشویید و حتی روی چسب‌ها آب بریزد تا آماده‌ برداشتن در مطب، توسط پزشک شود.

پس از اتمام استحمام بعد از عمل بینی و خیس خوردن چسب‌ها، باید آن‌ها را به آهستگی خارج کنید و مجددا طبق دستورالعمل ارائه شده توسط پزشک، دوباره آن‌ها را چسب بزنید. البته لازم به ذکر است که چسب زدن، هفته‌ای دو بار در محل مطب، توسط پزشک شما و به مدت دوماه ضروری می‌باشد.

مقاله پیشنهادی: بهترین جراح بینی در تهران کیست؟

استحمام بعد از عمل بینی چگونه است

نحوه‌ صحیح حمام بعد از عمل بینی

از سوالات رایج بعد از جراحی بینی این است که  استحمام بعد از عمل بینی چگونه باید باشد تا آسیبی به بینی و پانسمان آن وارد نگردد؟
لازم است بدانید، بعد از جراحی بینی، برای آنکه بینی جدید به حالت مورد نظر شکل بگیرد و جابه جا نشود، از یک آتل گچی به نام اسپلینت استفاده می‌شود و تا مدت زمان ۷ روز بر روی بینی شما خواهد ماند تا از آن محافظت کند.
دقت داشته باشید که اگر در حین استحمام بعد از عمل بینی در روزهای اول، این آتل با آب در تماس باشد و خیس شود، بر روی نتیجه‌ نهایی بینی شما تأثیر منفی خواهد گذاشت و همچنین موجب ایجاد خارش در بینی می‌شود. در برخی موارد، حتی ممکن است استقامت خود را از دست بدهد و از بینی جدا گردد.

مطلب پیشنهادی: بهترین جراح بینی گوشتی

چگونگی استحمام بعد از عمل بینی

نکات مهم استحمام بعد از عمل بینی

چنانچه شما عمل زیبایی بینی انجام داده‌اید، لازم است تا نکات مراقبتی مهمی را برای استحمام بعد از عمل بینی درنظر داشته باشید که عبارتند از:

  • در ابتدای استحمام در نظر داشته باشید که شما پس از عمل بینی، برای تسکین درد، از مسکن‌های زیادی استفاده نموده‌اید و این موضوع باعث احساس خواب آلودگی شما می‌شود. پس مراقب باشد زمین نخورید و به بینی شما ضربه وارد نشود.
  • هنگام استحمام از آب ولرم با درجه حرارت پایین استفاده کنید تا دچار سرگیجه نشوید.
  • طی مدت استحمام بعد از عمل بینی، از خم کردن سر به پایین خودداری کنید.
  • بهتر است که قبل از عمل بینی، استحمام کنید تا بعد از انجام جراحی بینی تا چند روز بتوانید به حمام نروید و از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.
  • درصورت نیاز به استحمام بعد از عمل بینی، در نظرداشته باشید که حتما دو روز از انجام عمل جراحی گذشته باشد.
  • برای شستشوی موهای خود از شخص دیگری بخواهید تا به کمک شما بیاید و شما خودتان بعد از نشستن بر روی یک صندلی، سر خود را بالا نگه‌دارید و به عقب خم کرده تا موهای شما را بشویند.
  • به دمای آب توجه داشته باشید اما با این وجود، از تماس مستقیم سر خود با آب تا جایی که امکان دارد جلوگیری کنید و برای شستشوی بدن خود اگر امکان داشت از وان و یا از دوش‌هایی که به صورت متحرک و تلفنی هستند استفاده کنید.
  • بهتر است شب قبل از برداشتن آتل اسپلینت، به حمام بروید و اجازه دهید تا آب به آتل برسد و شل گردد؛ اما به هیچ عنوان به آن دست نزنید تا روز بعد که به پزشک جراح خود مراجعه کردید برای برداشتن آتل بینی شما اقدام کند.
  • بعد از برداشتن آتل و طی مدت زمانی که چسب بر روی بینی شما قرار دارد، به راحتی می‌توانید استحمام کنید اما اگر چسب بینی شما خیس و نمناک شد سریعا بعد از استحمام از سشوار استفاده کنید و با باد درجه‌ خنک سشوار، چسب را خشک کنید.
  • در صورتیکه چسب بینی خیس شود، می‌توانید در حمام آن را به طور کامل بردارید و بینی را با صابون شستشو دهید تا چربی از سطح پوست زدوده شود.
  • بعد از آن که از حمام خارج شدید بلافاصله بینی خود را چسب بزنید و یا به پزشک خود مراجعه کنید تا بینی شما را چسب بزند.
  • جهت استحمام بعد از عمل بینی، به هیچ وجه به تنهایی حمام نروید. حتما از کسی بخواهید تا شما را در استحمام بعد از عمل بینی همراهی کند.
  • هنگام استحمام، برای شستن صورت نیز بهتر است که با دستمال‌های مرطوب کننده صورت را شست و شو دهید. البته باید دقت کنید که به بینی شما آسیبی وارد نشود.

مطلب پیشنهادی: بهترین جراح بینی استخوانی

جمه بندی و سوالات متداول

 با همه این تفاسیر، در استحمام بعد از عمل بینی، طی ماه‌های اول باید دقت نمائید که از دوش آب گرم استفاده نکنید. زیرا دوش آب گرم سبب تشدید تورم بینی می‌شود و در نتیجه، روند بهبودی بینی شما به تأخیر می‌افتد. لذا لازم است تا شما تمامی نکات مراقبتی ذکر شده در مقاله را به درستی انجام دهید تا به نتیجه دلخواه‌تان از عمل بینی برسید.

آیا استحمام بعد از عمل بینی خطرناک است؟

استحمام اگر به صورت اصولی انجام شود، خطری در بر ندارد.

تا چندروز بعد از عمل بینی میتوان استحمام کرد؟

حدودا از یک هفته بعد از انجام عمل بینی میتوانید به آرامی شستشو را در آن ناحیه آغاز کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

احمد ملکی

احمد ملکی هستم. دانشجوی پزشکی. نویسنده و مترجم مطالب در حوزه جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *