ارتودنسی دندان چقدر طول می کشد؟ مراقبت درست از آن چگونه است؟

۱
(۱)

یکی از متداول ترین سوالاتی که بیماران می پرسند این است که چه مدت باید ارتودنسی را داشته باشند؟ گفتن یک تاریخ دقیق سخت می باشد زیرا افراد متفاوت هستند. با این حال، متخصص ارتودنسی می تواند به اکثر بیماران راهنمایی لازم برای درمان قبل از استفاده از سیم ها را بدهد.

قبل از شروع درمان، متخصص ارتودنسی معاینات کامل دهانی و صورت را با استفاده از اشعه ایکس و یا اسکن صورت انجام می دهد تا نیازهای ارتودنسی را مشخص کند. سپس برنامه شخصی سازی شده درمانی شما بر اساس شکل فعلی، قرارگیری و ساختار دندان ها، فک و استخوان های صورت شما ایجاد می شود و متخصص ارتودنسی می تواند زمان تقریبی درمان ارتودنسی شما را بگوید.

مراقبت درست در حین درمان می تواند اتمام سر وقت درمان را تضمین کند. مراقبت نامناسب از ارتودنسی باعث پوسیدگی، عوارض و هزینه اضافی می شود، بنابراین باید از دستورات متخصص ارتودنسی پیروی کرده و برای جلسات بعدی نیز مراجعه کنید.

به طور متوسط، درمان ارتودنسی چقدر طول می کشد؟

متوسط زمان درمان ارتودنسی
متوسط زمان درمان ارتودنسی

به طور کلی، این درمان می تواند بین ۱۲ تا ۳۶ ماه طول بکشد. با این حال عوامل زیادی می توانند روی مدت زمان ارتودنسی دندان تاثیر بگذارند که برای هر فرد متفاوت است. عوامل موثر در طول دوره ارتودنسی عبارتند از:

  • سن: بیمارانی که تراکم دندان کمتری دارند، ساختار فک و صورت آنها در حال رشد و تحرک است و ممکن است به زمان درمانی یا شاید فشار کمتری برای منظم کردن دندان ها نیاز داشته باشند. بیماران با سن بالاتر نیاز به ابزار و روش هایی دارند که فشار بیشتری در طی دوره درمان ایجاد کنند تا به بیشترین هم ترازی / ردیف شدن دندان ها برسند. بیشتر درمان های ارتودنسی بین سنین ۹ تا ۱۴ سال است که دندان های شیری، دائمی و ساختار صورت هنوز در حال رشد هستند. این امر به متخصص ارتودنسی اجازه اصلاح مشکلات موجود را داده و به ایجاد بهبود بیشتر کمک می کند.
  • حاد بودن شرایط شما: اصلاح دندان های کج و فشرده معمولا کمتر از اصلاح بیش از حد جلو عقب بودن دندان در دو فک، یا مشکلات همترازی بیشتر در فک زمان می برد. هر چه اصلاح کمتری برای شرایط فعلی شما نیاز باشد، زمان درمان کوتاه تر می شود. درمانی که نیاز به ایجاد فضای بیشتر، کشیدن دندان یا تنظیم دوباره هم ترازی دندان ها دارد، نسبت به تغییر مکان چند دندان، به طور قابل توجهی زمان بیشتری لازم دارد.
  • رعایت برنامه جلسات درمانی و راهنمایی های متخصص ارتودنسی: هر جلسه در طی درمان مهم است، در جلسه درمانی شما، متخصص ارتودنسی پیشروی را بررسی می کند و تنظیمات مورد نیاز را انجام می دهد. پیگیری راهنمایی های متخصص ارتودنسی در مورد استفاده درست از وسایل – مانند کش ها – مراقبت دندانی و رژیم غذایی مهم هستند. انجام ندادن این کارها می تواند منجر به آسیب های پرهزینه به ابزار و مشکلات دیگر درمانی شود. سعی در بالا بردن سرعت درمان با تنظیم خودسرانه ابزار و نادیده گرفتن توصیه ها نکنید، فشار اضافی می تواند دندان ها را جابجا کند یا باعث شود دندان ها ترک بخورند و نیاز به درمان های دیگری مانند کامپوزیت دندان یا لمینت داشته باشند.
  • تجربه متخصص ارتودنسی: سطح تجربه و مهارت متخصص می تواند روی مدت زمان درمان تاثیر بگذارد. ارتودنتیست با تجربه می داند کدام روش درمانی را انجام دهد تا بهترین نتیجه را در کوتاه ترین زمان به دست آورد. دندانپزشکی با کمتر از سه سال تجربه و آموزش های ارتودنسی احتمال کمی در دریافت نتایج مطلوب در زمان کوتاه دارد.

مطالب مرتبط : ریتینر ارتودنسی

در طی ارتودنسی چگونه از براکت ها مراقبت کنید؟

هدف از گذاشتن براکت ها بهبود سلامت عمومی دهان و دندان و ایجاد لبخندی زیبا و دل نشین است. ولی اگر زمانیکه براکت دارید از دندان های خود مراقبت نکنید، ممکن است به آسانی لک شوند، حفره ها و مشکلات لثه ایجاد گردند که می تواند منجر به بیماری هایی در طی زندگی شوند. برای همین انجام مراقبت همیشگی از براکت های ارتودنسی مهم و ضروری می باشد. در این بخش نکاتی برای کمک به شما در محافظت از براکت ها ذکر شده است:

مرتبا مسواک بزنید

مسواک براکت ارتودنسی
مسواک براکت ارتودنسی

وقتی نوبت مسواک زدن براکت ها می شود، بهتر است طرح دو به دو، دو بار مسواک در روز به مدت دو دقیقه، عالی می باشد. از خمیردندان دارای فلوراید و همچنین مسواک نرم استفاده کنید. حتما نوارهای لاستیکی یا سایر چیزهای دیگر را در بیاورید و بعد مسواک بزنید. به مدت دو دقیقه، از بالا شروع کنید و از حرکات دایره ای آرام استفاده کنید، مسواک را روی همه دندان ها حرکت دهید. وقتی مسواک می زنید، حتما مسواک را پایین و بالای براکت ها ببرید تا  هر چیزی که زیر سیم ها هست را خارج کند. وقتی تمامی دندان های بالایی را مسواک زدید، سپس به سمت دندان های پایین رفته و این کار را تکرار کنید.

نخ دندان و دهان شویه

از آنجایی که مسواک به تمامی شکاف ها و ترک های بین دندان ها نمی رسد، باید یک بار در روز نیز از نخ دندان استفاده کنید. نخ دندان را با نخ یا سایر وسایل کمکی بین دندان ها بکشید تا ذرات غذایی که مسواک نتوانسته بردارد را حذف کند. سپس، وقتی مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به اتمام رسید، حتما با دهان شویه آب کشی کنید تا به قسمت های سخت که نیاز به مراقبت بیشتر دارند، دسترسی پیدا کنید.

آب فشان دندانی

اگرچه جایگزین نخ دندان نمی شوند، اما وسایل آبکشی دندانی مانند آبفشان دندان، می توانند کمکی عالی برای سلامت دهانی براکت ها ایجاد کنند. استفاده از آبفشان دندانی مقداری سخت است، اما زمانیکه آن را در روتین خانگی خود قرار بدهید، به آن علاقه مند خواهید شد. وسایل آب کشی دهان می تواند برای حذف سایر غذاهای چسبیده ای که با نخ دندان و مسواک نرفتند مفید واقع شوند.

با آینه بررسی کنید

وقتی مراحل قبل انجام شد، باید دندان های خود را در آینه بررسی کنید. باید به دقت آنها را نگاه کنید تا اطمینان یابید که غذایی باقی نمانده است. به نواحی که ممکن است سیم ها جابجا شده یا چسبیده باشند نیز دقت نمایید. چک کردن براکت ها به صورت مرتب می تواند مفید باشد، زیرا می توانید به سرعت مشکلات را مشاهده نمایید و هنگامی که چیزی درست نیست متخصص ارتودنسی را در جریان بگذارید. وقتی براکت های بالا و پایین را بررسی کردید، می توانید بندهای پلاستیکی و سایر موارد را مجددا متصل نمایید.

هنگام داشتن براکت چه غذاهایی بخوریم ؟ 

محدودیت غذایی یکی از موضوعات مرسوم در زمان ارتودنسی است که در اولین بار براکت ها را قرار می دهید، بیان می شود. نیاز به تنظیم عادات غذایی خود در هنگام داشتن براکت ها دارید، اما انجام دادن این دستورات سخت نمی باشد و خبر خوب این است که موقتی هستند.

غذاهایی که با داشتن براکت ها خوردن آنها خطر ندارد

اجازه دهید با غذاهایی که می توانید در هنگام داشتن براکت ها بخورید شروع کنیم که شامل موارد زیر هستند:

  • سبزیجات پخته
  • نان های نرم
  • ماست و شیر
  • میوه های نرم
  • گوشت های کم چربی
  • توفو
  • کره مغز های نرم، مانند بادام زمینی

غذاهایی که در هنگام داشتن براکت ها باید از آنها خودداری کرد

وقتی براکت دارید، بهتر است خوردن برخی غذاها را محدود یا متوقف کنید:

  • ذرت بو داده
  • نان بسیار سفت و خشک
  • آبنبات سفت
  • چیپس های ترد
  • میوه های سفت
  • تمامی مغزها و دانه ها
  • گوشت دارای استخوان

نکات وعده غذایی

در کنار اهمیت دادن به غذایی که می خورید، باید مراقب نوع غذا خوردن خود نیز باشید. بهتر است گازهای کنترل شده با استفاده از چنگال و قاشق را به جای گاز زدن مستقیم چیزی انجام دهید. بله، خوردن پیتزا با چنگال یا بریدن یک سیب به قطعات کوچکتر قبل از خوردن آن سخت است، اما انجام این کار باعث کاهش احتمال شکستن براکت ها یا ایجاد درد می شود.

اگر به خاطر تنظیمات جدید درد دهانی دارید، می توانید غذای سرد، مانند بستنی، ماست یخ زده و آب سرد بخورید. سردی این غذاها غالبا به تسکین درد و ناراحتی های دهان کمک می کند.

جلسه اول ارتودنسی چقدر طول می کشد؟

زمانبندی جلسه اول ارتودنسی دندان به عوامل متعددی بستگی دارد که در ادامه شرح داده شده است.
اگر بیمار دارای مشکلات پیچیده فک و دندان باشد نیاز به بررسی دقیق و جامع می باشد و این پارامتر می تواند زمان جلسه اول ارتودنسی را افزایش دهد. در برخی از موارد بیماران نیازهای خاص دارند و برای توضیحات لازم و بررسی های اولیه زمان جلسه اول را بیشتر می کند . بیماران با نیازهای خاص می توانند شامل: بیماران کودک، بیماران بزرگسال با مشکلات فک جدی و یا بیماران با مشکلات ویژه باشند.
به دلیل اینکه ارتودنتیست باید براساس مشاهدات و تحلیل های انجام شده برنامه درمانی بیمار را به او شرح دهد، مدت زمان حدودی برای جلسه اول حدودا بین ۶۰ تا ۹۰ دقیقه می باشد.

مدت زمان ارتودنسی دندان را چگونه کاهش دهیم؟

اگر فرد دارای مشکل نامرتبی دندان می باشد بهتر است که در سنین پایین برای درمان آن اقدام کند و به متخصص ارتودنسی مراجعه نماید و انتخاب یک متخصص خوب و با تجربه یکی از نکات مهمی است که باید در نظر داشته باشید زیرا متخصص تعیین می کند که کدام روش برای شما مناسب ترین می باشد. همچنین انتخاب نوع درمان نیز بسیار حائز اهمت است و بر روی زمان طول درمان نیز تاثیرگذار می باشد .
لازم به ذکر است که با رعایت تمام توصیه های متخصص و بایدها و نبایدهایی که ایشان متذکر می شوند، می توانید اطمینان داشته باشید که در زمان کمتری دندان های مرتب و منظمی خواهید داشت.

جمع بندی و سوالات متداول

داشتن دندان های مرتب و دائمی به صبوری نیاز دارد، پیش از پایان زمان پیش بینی شده درمانی خود این امکان وجود دارد که بهبودی چشم گیری را مشاهده نمایید. با این حال، این به معنی این نیست که درمان به اتمام رسیده است. هدف متخصص دندانپزشک شما ایجاد هم ترازی مناسب در دندان و فک ، مکان هایی که شما ممکن است هم ببینید و هم نبینید ، می باشد. درمان ارتودنسی مختص دندان های شماست و برای بدست آمدن نتایج طولانی مدت طراحی گردیده است. گرچه صاف شدن دندان ها ممکن است زیاد طول نکشد، اما دائمی کردن آنها نیازمند سفت شدن استخوان های فک در اطراف محل تغییر کرده می باشد.

صرف نظر از اینکه درمان شما چقدر طول می کشد، متخصص ارتودنسی به احتمال زیاد ردیف کننده دائمی یا موقتی (یا هر دو) را برای حفظ جابجایی دندان ها به شما پیشنهاد می دهد. استفاده و محافظت از ردیف کننده مناسب به حفظ نتیجه هایی که روی آن زمان زیادی صرف کرده اید کمک می کند.

  • مدت زمان ارتودنسی چند وقت است؟

مدت زمان ارتودنسی و طول درمان آن متناسب با میزان مشکلات دندان،لثه و سن متغیر است و زمان دقیق طول درمان توسط دکتر متخصص ارتودنسی تعیین می شود.

  • بهترین محدوده سنی برای ارتودنسی چه سنی است؟

به طور کلی می توان گفت بهترین زمان برای ارتودنسی در دوران نوجوانی و کودکی در محدوده سنی ۱۰-۱۲ سال است زیرا در این دوره حرکت دادن استخوان ها و رشد آنها به راحتی انجام می شود و در نتیجه به راحتی عملیات مرتب کردن دندان ها انجام می شود.

/سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی ویکی درمان در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد./

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۱ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

نگار عظیمی

من سرپرست محتوای رسانه ویکی درمان هستم، ما در ویکی درمان در تلاشیم اطلاعات دقیق، کاربردی و هدفمند را در اختیار مردم ایران قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *